Witam,
Chcialbym sie dowiedziec czy zmiana kol z oryginalnych ( 16") na 18" bedzie miala jakis wplyw na spalanie? Znajomy mowi ze moge miec troche za maly silnik zeby zmieniac na 18".
Z gory dziekuje za pomoc
EDIT:
Przeczytałeś regulamin i zapoznałeś się z zasadami obowiązującymi na forum jak prosiłem na PW? Ignorowanie próśb oznacza ignorowanie regulaminu i brak szacunku dla innych czytelników.
Mazda3 zmiana wielkości kól
Strona 1 z 1
Wszystko zależy od jakości opony czyli od efektywności energetycznej – zwanej także oporem toczenia. Są klasy od "A" do "G" – im bliżej "A" tym spalanie mniejsze – wszystko to powinno widnieć na etykietce produktu. W teorii na dobrych jakościowo oponach, powinno Ci się lepiej jeździć 
- Od: 5 cze 2014, 20:57
- Posty: 209 (4/6)
- Skąd: Rybnik
- Auto: Mazda 3 BK Top '05, 2.0 MZR (LF)
Fiat Punto 55 SX, 96'
Może pomogę, jest to moja wiedza (może nie być w 100% trafna więc proszę bardziej doświadczonych kolegów o poprawę błędów
)
Producent auta zaleca podaje wymiary opon zalecanych do danego modelu i silnika. Wiąże się to z kilkoma czynnikami:
-ustawieniami prędkościomierza
Średnica opony i felgi jest wyznacznikiem pomiaru prędkości poruszanego samochodu i przejechanych kilometrów. By nie odbiegać od pomiarów wiarygodnych zaleca się montaż felg i opon by ich średnica byłą +/– 1% od średnicy zestawu fabrycznego. W googlach można poszukać odpowiednie tabele, kalkulatory obliczające średnice opon itd.
-tarczami hamulcowymi
Do auta – dajmy na to nasze M3 2.0 benzyna – nie założymy mniejszych felg niż 15'' ponieważ nie wejdą z uwagi na za małą średnicę względem tarcz hamulcowych.
-wielkością miejsca na koło (nadkola, blacha nadkola, bok nadkola przy pełnym skręcie)
Do auta – dajmy na to nasze M3, dowolny silnik – nie założymy większych felg niż 18'' bez ingerencji w nadkola samochodu (demontaż nadkola plastikowego, rolowanie blachy i inne kombinacje). 18'' jeszcze wejdzie w zależności jaka będzie opona założona.
–"ustawieniami" komfortu jazdy
Im większa felga tym cięższe jest koło (opona i felga). Zwiększa to nam masę nieresorowaną samochodu (składa się na nią felga, opona, zestaw hamulcowy i wszystko co jest poniżej amortyzatora/sprężyny). Im większa masa nieresorowana, tym bardziej czuć nierówności na drodze – nie są resorowane przez układ zawieszenia. Można ten efekt eliminować stosując profesjonalne felgi lekkie oraz inne podzespoły która są lżejsze przy większych wymiarach.
-spalaniem
Im szersza opona, tym na większej powierzchni styka się z podłożem, przez co tarcie względem tego podłoża jest większe. Im większe tarcie, tym więcej energii potrzeba by je przezwyciężyć – wprawić w ruch. Co odzwierciedla się większym spalaniem. Efekt ten eliminuje się kupując opony o niższych wartościach toczenia.
Bez względu na to co zaleca producent auta, zmiana rozmiaru felg na większe daje nam (w moim odczuciu in PLUS):
-poprawę wyglądu auta
-poprawę trakcji przy dużych prędkościach, poprzez zwiększenie szerokości opony
-poprawę trzymania w zakrętach, poprzez zmniejszenie średnicy opony
-przy większej feldze możemy wsadzić większe hamulce (np. do jazdy wyczynowej)
Grunt to wybrać zestaw jaki potrzebujemy wiedząc jakie są jego minusy i jakie są jego plusy.
Producent auta zaleca podaje wymiary opon zalecanych do danego modelu i silnika. Wiąże się to z kilkoma czynnikami:
-ustawieniami prędkościomierza
Średnica opony i felgi jest wyznacznikiem pomiaru prędkości poruszanego samochodu i przejechanych kilometrów. By nie odbiegać od pomiarów wiarygodnych zaleca się montaż felg i opon by ich średnica byłą +/– 1% od średnicy zestawu fabrycznego. W googlach można poszukać odpowiednie tabele, kalkulatory obliczające średnice opon itd.
-tarczami hamulcowymi
Do auta – dajmy na to nasze M3 2.0 benzyna – nie założymy mniejszych felg niż 15'' ponieważ nie wejdą z uwagi na za małą średnicę względem tarcz hamulcowych.
-wielkością miejsca na koło (nadkola, blacha nadkola, bok nadkola przy pełnym skręcie)
Do auta – dajmy na to nasze M3, dowolny silnik – nie założymy większych felg niż 18'' bez ingerencji w nadkola samochodu (demontaż nadkola plastikowego, rolowanie blachy i inne kombinacje). 18'' jeszcze wejdzie w zależności jaka będzie opona założona.
–"ustawieniami" komfortu jazdy
Im większa felga tym cięższe jest koło (opona i felga). Zwiększa to nam masę nieresorowaną samochodu (składa się na nią felga, opona, zestaw hamulcowy i wszystko co jest poniżej amortyzatora/sprężyny). Im większa masa nieresorowana, tym bardziej czuć nierówności na drodze – nie są resorowane przez układ zawieszenia. Można ten efekt eliminować stosując profesjonalne felgi lekkie oraz inne podzespoły która są lżejsze przy większych wymiarach.
-spalaniem
Im szersza opona, tym na większej powierzchni styka się z podłożem, przez co tarcie względem tego podłoża jest większe. Im większe tarcie, tym więcej energii potrzeba by je przezwyciężyć – wprawić w ruch. Co odzwierciedla się większym spalaniem. Efekt ten eliminuje się kupując opony o niższych wartościach toczenia.
Bez względu na to co zaleca producent auta, zmiana rozmiaru felg na większe daje nam (w moim odczuciu in PLUS):
-poprawę wyglądu auta
-poprawę trakcji przy dużych prędkościach, poprzez zwiększenie szerokości opony
-poprawę trzymania w zakrętach, poprzez zmniejszenie średnicy opony
-przy większej feldze możemy wsadzić większe hamulce (np. do jazdy wyczynowej)
Grunt to wybrać zestaw jaki potrzebujemy wiedząc jakie są jego minusy i jakie są jego plusy.
- Od: 8 mar 2012, 20:50
- Posty: 499 (7/8)
- Skąd: Rzeszów
- Auto: Mazda 3 Kintaro 2.0 150KM LF (BK)
była: 626 2.0 115KM FS (GF)
Kalesoon koledze chodziło chyba tylko o spalanie 
16' w LF 2.0 wchodzą ledwo co, o 15' nie ma nawet co gadać
300 mm ma tarcza hamulcowa, felga 16' to około 40,5 cm – odjąć wysokość kołnierza ochronnego i grubość felgi – palca nie wsadzisz między tarczę a obręcz 
Zapomniałeś jeszcze o funkcji amortyzowania opony. Felga może być większa i cięższa, ale żeby zyskać komfort można stosować wyższe profile opony w celu przeniesienia masy nieresorowalnej na koszt amortyzacji opony. W naszym wypadku akurat się to nie sprawdzi, bo chcemy uzyskać odwrotny efekt – większa średnica felgi i niższy profil opony.
Idąc tym tokiem myślenia, logiczne jest, że Majsterek zmieniając felgi z 16' na 18' będzie musiał zmienić opony z fabrycznych 205/55 R16 na 215/40 R18 (najsensowniejszy wybór). W zależności od tego jakie wybierze jakościowo opony – wpłynie to na spalanie samochodu – tak jak napisałem to wcześniej w poście. Jeżeli do tego dobierze dobrą lekką felgę, to praktycznie nie będzie czuć różnicy.
Tyle w teorii, a teraz praktyka: Zakładając felgi 18' i kupując do tego dobre opony, wydasz na to więcej kasy ile te oszczędzanie paliwa jest tak na prawdę warte
kalesoon napisał(a):Do auta – dajmy na to nasze M3 2.0 benzyna – nie założymy mniejszych felg niż 15'' ponieważ nie wejdą z uwagi na za małą średnicę względem tarcz hamulcowych.
16' w LF 2.0 wchodzą ledwo co, o 15' nie ma nawet co gadać
kalesoon napisał(a):Im większa felga tym cięższe jest koło (opona i felga). Zwiększa to nam masę nieresorowaną samochodu (składa się na nią felga, opona, zestaw hamulcowy i wszystko co jest poniżej amortyzatora/sprężyny). Im większa masa nieresorowana, tym bardziej czuć nierówności na drodze – nie są resorowane przez układ zawieszenia. Można ten efekt eliminować stosując profesjonalne felgi lekkie oraz inne podzespoły która są lżejsze przy większych wymiarach.
Zapomniałeś jeszcze o funkcji amortyzowania opony. Felga może być większa i cięższa, ale żeby zyskać komfort można stosować wyższe profile opony w celu przeniesienia masy nieresorowalnej na koszt amortyzacji opony. W naszym wypadku akurat się to nie sprawdzi, bo chcemy uzyskać odwrotny efekt – większa średnica felgi i niższy profil opony.
Idąc tym tokiem myślenia, logiczne jest, że Majsterek zmieniając felgi z 16' na 18' będzie musiał zmienić opony z fabrycznych 205/55 R16 na 215/40 R18 (najsensowniejszy wybór). W zależności od tego jakie wybierze jakościowo opony – wpłynie to na spalanie samochodu – tak jak napisałem to wcześniej w poście. Jeżeli do tego dobierze dobrą lekką felgę, to praktycznie nie będzie czuć różnicy.
Tyle w teorii, a teraz praktyka: Zakładając felgi 18' i kupując do tego dobre opony, wydasz na to więcej kasy ile te oszczędzanie paliwa jest tak na prawdę warte
- Od: 5 cze 2014, 20:57
- Posty: 209 (4/6)
- Skąd: Rybnik
- Auto: Mazda 3 BK Top '05, 2.0 MZR (LF)
Fiat Punto 55 SX, 96'
Strona 1 z 1
Kto przegląda forum
Użytkownicy przeglądający ten dział: Brak zidentyfikowanych użytkowników i 5 gości