Fotorelacja – montaż systemu Bose w Mazda 3 BK non-Bose

Dział przeznaczony do rozwiązywania wszelkich problemów dotyczących wyposażenia i karoserii. Nie zawiera elementów przenoszenia napędu.

Postprzez BluDreamer » 25 gru 2013, 16:51

Witam,

dawno nic większego na forum nie pisałem, więc przyszła pora by to zmienić. Przedstawię sposób montażu systemu audio firmy Bose na przykładzie Mazdy 3 BK, która tego systemu nie posiadała.

Zmiana zwykłego systemu audio na sytem Bose była spowodowana chęcią posiadania w aucie lepszego audio, przynajmniej na poziomie fabrycznie montowanego systemu Bose. Chciałem nie tracić miejsca w bagażniku, a system Bose to dla mnie całkiem dobre rozwiązanie jeśli chodzi o zajmowane miejsce (wzmacniacz i subwoofer pod siedzeniami) oraz jakość audio (system Bose jest dla mnie jakościowo wystarczająco dobry, a po zmianie kilku głośników może być jeszcze lepszy). Co więcej można go na szrocie kupić za bardzo rozsądne pieniądze. Podsumowując wszystkie za i przeciw zdecydowałem się na wymianę zwykłego audio na system Bose + mały upgrade ;)

Zaczynamy.

1. Kupujemy wzmacniacz, głośniki oraz subwoofer Bose, dedykowane do konkretnego modelu Mazdy. Dobrze by było, żeby zestaw ten zawierał chociaż wtyczki od wzmacniacza. U mnie wyglądało to mniej więcej tak:

IMAG2057m.jpg
Wzmacniacz od systemu Bose – Mazda 3 BK. Widok na wstępnie zarobioną wtyczkę.


Po zakupie podłączyłem "na sucho" wzmacniacz z subwooferem i głośnikami.
Po upewnieniu się, że wszystko działa jak należy, przystąpiłem do dalszych prac.

2. Podłączamy wzmacniacz pod radio Clarion (radio musi być w wersji Bose, czyli po włączeniu na wyświetlaczu musi pokazać się napis: "BOSE SOUND"). Gniazdo z tyłu radia jest opisane w tym wątku: http://www.mazdaspeed.pl/forum/viewtopic.php?f=470&t=158728.

Studiujemy gniazda w radiu oraz we wzmacniaczu. Tutaj opis gniazd wzmacniacza Bose z M3 BK:

Mazda amp wiring.doc
Opis złącz wzmacniacza Bose – Mazda 3 BK.
(67.5 KiB) Pobrane 427 razy


Aby umożliwić połączenie radia ze wzmacniaczem musimy wykonać wiązkę kabli skłądającą się z:
– przewodów sygnałowych (4 przewody po dwie żyły w ekranie; ekran podłączony tylko do masy audio fabrycznego radia),
– przewodów głośnikowych (4 skręcone pary przewodów głośnikowych o przekroju zbliżonym do fabrycznych przewodów Bose),
– kable zasilające ("–" podłączony do karoserii, "+" podłączony do akumulatora poprzez bezpiecznik zwłoczny),
– kabel załączający wzmacniacz po włączeniu zapłonu (podłączamy go do odpowiedniego pinu wtyczki radia).

Zdjęcia niestety nie posiadam, ale napiszę tylko tyle, że wyszła z tego niezła "pyta". Jeśli ktoś kiedyś pracował w studiu nagraniowym lub przy nagłaśnianiu koncertów, to wie o czym mówię ;)

Problem polega na poprowadzeniu tych wszystkich kabli pod tapicerką i odpowiednim podłączeniu wszystkiego. Najpierw podłączamy wyjścia z radia do naszej "pyty". Wygląda to mniej więcej tak:

IMAG2448m.jpg
Podłączenie wyjść sygnałowych do wzmacniacza Bose.


Wzmacniacz jest umiejscowiony pod siedzeniem kierowcy, więc kable sygnałowe biegną za radiem i za panelem klimatyzacji oraz popielniczką, pod tunelem środkowym i pod tapierką do wzmacniacza. Następnie ze wzmacniacza biegną kable do istniejącej instalacji głośnikowej w naszych Mazdach. Łączenie tych kabli proponuję wykonać za radiem. U mnie te łączenia są wykonane za pomocą złącz typu Molex.

3. Mocowanie wzmacniacza i subwoofera.

Wzmacniacz mocowany jest do karoserii za pomocą trzech śrub. O ile z przodu jest już przygotowany fabrycznie gwint pod pzednią śrubę, o tyle z tylnymi trzeba sobie poradzić na własny sposób. Z subwooferem ma się sprawa podobnie, z tym wyjątkiem, że jest on umiejscowiony pod fotelem pasażera.

wzmacniacz - od przodu m.jpg
Mocowanie fabryczne wzmacniacza Bose – Mazda 3 BK. Zdjęcie dzięki uprzejmości naszego kolegi z forum.


subwoofer - od przodu - podniesione zakrycie mocowania m.jpg
Mocowanie fabryczne subwoofera Bose – Mazda 3 BK. Zdjęcie dzięki uprzejmości naszego kolegi z forum.


4. Podłączenie zasilania do wzmacniacza.

Kable zasilające wzmacniacz muszą być grube. Firma Bose zastosowała przewody o przekroju 6 mm2. Można zastosować trochę grubsze kable, np. 8 mm2. Plus zasilania biegnie od wzmacniacza, pod tapicerką, pod tunelem środkowym i dalej do grodzi silnika, a na końcu do akumulatora. Miejsce na zrobienie przepustu można sobie znaleźć pod kierownicą lub za schowkiem pasażera. Pierwsze rozwiązanie jest lepsze, gdyż długość kabla jest mniejsza, a co za tym idzie występują mniejsze straty napięcia przy dużych mocach. Drugi sposób jest mniej porządany, ale również możliwy.

Minus zasilania wzmacniacza podłączamy generalnie w dowolnym punkcie do "masy auta", ale trzeba uważać, by wybranie miejsce było właściwe. Czasem może się okazać, że pomiędzy wybranym przez nas punktem podłączenia minusa, a minusem akumulatora występuje różnica potencjałów (podłączając miernik do naszego punktu masowego i minusa akumulatora miernik pokaże napięcie np. +/– 1,3 V). Takie sytuacje są niedposzczalne. Niepoprawne podłączenie zasilania wzmacniacza może doprowadzić do jego uszkodzenia lub niestabilnej pracy. Mówiąc krótko, nie będzie to wtedy dobrze grać :)

5. Podłączenie subwoofera.

Subwoofer znajduje się pod fotelem pasażera. Kabel, który zasila subwoofer biegnie od wzmacniacza pod tapicerką, potem pod tunelem środkowym, znów pod tapicerką i dalej już do wtyczki subwoofera.

6. Podłączenie głośników niskotonowych.

Głośniki niskotonowe to okrągłe głośniki basowe z papierową membraną o średnicy 5''. Ich impedancja wynosi 2 Ohm. Montuje się je bez żadnego problemu. Złącza oraz otwory pod śruby są takie same jak dla zwykłych głośników.

7. Podłączenie głośników wysokotonowych.

Głośniki wysokotonowe to głośniki z plastikową membraną o średnicy 1 ''. Ich impedancja wynosi 4 Ohm. Są podłączone poprzez kondensator elektrolityczny 1 uF/25 V. Można je kupić razem z trójkątami, w których są przewidziane otwory montażowe na nie, bądź też wykonać odpowiednie otwory w posiadanych trójkątach. Głośniki te podłączamy równolegle pod głośniki przednie.

Wrażenia z systemu Bose.

Powiem tak: całość gra zdecydowanie lepiej niż fabryczny zwykły system audio. Jest głośniej, dynamiczniej i przede wszystkim słychać dobrze wysokie tony. Każdy kto słuchał, stwierdził, że "jest zdecydowanie lepiej".

Całość gra dobrze, ale nie rewelacyjnie. Nie obyło się bez wygłuszania drzwi matami i piankami. Poza tym głośniki Bose same w sobie nie są jakieś specjalnie dobre. Głośniki basowe to zwykłe głośniki z papierową membraną o dużym skoku. Głośniki wysokotonowe ze względu na ich jakość od razu wymieniłem na lepsze. Dopiero po wygłuszeniu drzwi oraz po wymianie głośników wysokotonowych stwierdziłem, że cel został osiągnięty. Całe audio gra teraz na tyle dobrze, że dalszych poprawek nie przewiduję. Kupiłem auto bez Bose, a teraz mam coś więcej niż Bose ;)

Kolejna moja fotorelacja będzie przedstawiać proces strojenia systemu audio oraz pomiarów akustycznych w aucie, które wykonałem swoją aparaturą :)

Pozdrawiam papa
Inżynier akustyki. Projektant akustyki wnętrz, kolumn, zestawow glosnikowych i systemów pomiarowych. http://www.sonic-lab.pl. Pomogę przy problemach z dźwiękiem (home hi-fi, pomiary dzwieku, home theatre i car-audio). Fan Mazdy. Bo Mazda to fajna jazda :)
Avatar użytkownika
Forumowicz
 
Od: 8 maja 2013, 12:17
Posty: 45 (0/4)
Skąd: Wrocław :)
Auto: Mazda3 2013 1.6 105 KM Z6
Mazda3 2005 1.6 105 KM Z6

Postprzez grafipl » 12 sty 2014, 01:05

Witam mam do Ciebie pytanie, ewentualnie do kogoś kto ma bose. Mam za radiem (bez bose) dwa cinche + przy jednym jakiś kabel sygnałowy. Do czego one są? ps. z tego co pamiętam przy kole dojazdowym mam też cincha.... Samochód M3 BK z grudnia 2004.

Obrazek

Obrazek
Avatar użytkownika
Forumowicz
 
Od: 3 wrz 2013, 21:34
Posty: 83 (3/2)
Skąd: Stryków
Auto: Mazda 3 BK14 HB LF 2.0 12.2004

Postprzez norbertu » 12 sty 2014, 11:05

Kabel do wzmacniacza, 2 kanały a ten w środku jest do sterowania włączaniem wzmacniacza.
Forumowicz
 
Od: 4 cze 2012, 20:18
Posty: 50 (0/1)
Auto: Mazda 3 BK 2005
1.6 Y6 sedan
Przebieg 200k

Postprzez BluDreamer » 12 sty 2014, 11:30

Potwierdzam :–)
Inżynier akustyki. Projektant akustyki wnętrz, kolumn, zestawow glosnikowych i systemów pomiarowych. http://www.sonic-lab.pl. Pomogę przy problemach z dźwiękiem (home hi-fi, pomiary dzwieku, home theatre i car-audio). Fan Mazdy. Bo Mazda to fajna jazda :)
Avatar użytkownika
Forumowicz
 
Od: 8 maja 2013, 12:17
Posty: 45 (0/4)
Skąd: Wrocław :)
Auto: Mazda3 2013 1.6 105 KM Z6
Mazda3 2005 1.6 105 KM Z6

Postprzez grafipl » 12 sty 2014, 14:21

Czyli brakowało by mi kabli od wzmaciacza do głośników tylko i zasilania? Czy jeszcze musialbym majstrowac przy wtyku radia jeśli bym zmieniał na bose? I drugie pytanie... czy wersje z subem pod siedzeniem to nie dla mazd polifcie?

Wysłane z mojego GT-I9100 przy użyciu Tapatalka
Avatar użytkownika
Forumowicz
 
Od: 3 wrz 2013, 21:34
Posty: 83 (3/2)
Skąd: Stryków
Auto: Mazda 3 BK14 HB LF 2.0 12.2004

Postprzez norbertu » 12 sty 2014, 15:16

Ta instalacja moim zdaniem pochodzi od innego radia włożonego zamiast oryg. gdzie w bagażniu był podłączony wzmacniacz nie-Bose. Żeby wykorzystać to do tego radia co teraz masz trzeba byłoby zastosować np. http://allegro.pl/wyjscie-aux-line-out- ... 59081.html podłączając pod tylne kanały i dopiero tutaj wpiąć te chinche co masz poprowadzone i do tego wzmacniacz w bagażniku. Żeby podłączyć cały zetaw Bose raczej ta instalacja aż tak dużo Ci nie pomoże, potrzebne są jeszcze przewody na 2 kanały.

Ja osobiście jakbym miał już robić nagłośnienie to szukałbym wzmacniacza z wejściami High-Input i prosto do niego ciągnąć kable z radia.
Forumowicz
 
Od: 4 cze 2012, 20:18
Posty: 50 (0/1)
Auto: Mazda 3 BK 2005
1.6 Y6 sedan
Przebieg 200k

Postprzez grafipl » 12 sty 2014, 18:19

Oooo widzisz dzieki za rade to mi duzo rozjasnilo ja, myślałem, że to od oryginalnego bose :) tak nie będę się bawił :) dzieki za odpowiedzi :)

Wysłane z mojego GT-I9100 przy użyciu Tapatalka
Avatar użytkownika
Forumowicz
 
Od: 3 wrz 2013, 21:34
Posty: 83 (3/2)
Skąd: Stryków
Auto: Mazda 3 BK14 HB LF 2.0 12.2004

Postprzez norbertu » 13 sty 2014, 01:35

Widzę ze jestes ze Strykowa, czyli masz niedaleko do Zgierza. Na ulicy 3-go maja jest sklep ze sprzętem car audio i robią też tam instalacje. Z tego co się orientuje robią to dość dobrze i myśle, że jakbyś do nich podjechał to by Ci doradzili co i jak:)
Forumowicz
 
Od: 4 cze 2012, 20:18
Posty: 50 (0/1)
Auto: Mazda 3 BK 2005
1.6 Y6 sedan
Przebieg 200k

Postprzez ezg_siwy » 29 wrz 2015, 00:31

Odkopię suchara – da się podłączyć wzmacniacz z systemu BOSE pod radio non-bose?
Po Twoim wpisie wnioskuję, że raczej nie, ale chciałbym doprecyzować.
Forumowicz
 
Od: 22 lip 2014, 11:58
Posty: 1034
Skąd: Zgierz / Warszawa
Auto: Mazda 3 Kintaro

Postprzez Jellystone.yogi » 22 maja 2017, 02:49

Witam. Chciałbym zapytać, czy stosował ktoś trójkąty pod tweetery z Mazdy 3 sport? Będą pasowały do zwykłej trójki ł?
Początkujący
 
Od: 2 lut 2017, 11:47
Posty: 25 (1/0)
Skąd: Kostrzyn nad Odrą
Auto: Mazda 3 BN 2017r. 2.0 Skyactive 165HP

Postprzez SebastiaN_PL » 19 wrz 2017, 16:58

Dołączam się do pytania wyżej, jest to możliwe? Bo możliwość zakupienia twiterow bose ale ja mam standard trójkąty.
Początkujący
 
Od: 2 sie 2017, 21:20
Posty: 21 (1/1)
Auto: Mazda 3 sedan 2005

Postprzez eX2theZ » 2 gru 2017, 16:22

Boże, ludzie Radio BOSE na allegro to koszt 100PN, ja 3 dni temu takowe nabyłem, bonusem jest zmieniarka na 6CD, minusem jest wyjście liniowe i konieczność przerobienia radia na 4x10Watt (poprzez wycięcie dławików i zrobienie mostków) albo zakup systemu bose, ewentualnie wzmacniacza i odpowiednich głośników. Ja wybrałem opcję z zakupem BOSE, koszt takowego to ok. 200PLN. Instalacja wydaje się banalna, jednak mnie ogranicza brak garażu, centrum Poznania i temperatura za oknem. Chciałbym również zauważyć, że wymiana panela z oryginalnego czarnego na mój srebrny była równie banalna. Również poprzednie radio było wymieniane z przed liftowego MD/TAPE na po liftowe z MEDIA, dlatego miałem już polutowany pod wiązkę wyświetlacz który wystarczyło odkręcić od poprzedniego radia i przykręcić do radia BOSE. Co ciekawe namierzyłem pod siedzeniem pasażera dwużyłowy kabel który wygląda jakby powinien iść do subwoofera, niestety pod fotelem kierowcy nie udało mi się póki co dotrzeć do kabli, musiałbym pierw zdemontować otwieranie wlewu a mi się nie chciało, bo deszcz i mróz. Rozmawiałem z elektrykiem i następny weekend auto powinno iść na warsztat. Czyli de facto podsumowując:
Radio BOSE – 100PLN
System BOSE – 200PLN
Robota elektryka – ? (choć zawarte w tym art. informacje bez problemu umożliwiły by podłączenie tego samemu)

Jak co to mam na sprzedaż 2 Radia:
Nr. 1 – Przycisk INFO i MD/TAPE oraz korekcja LOW/MID/HIGH
Nr. 2 – Przycisk SET i MEDIA oraz korekcja LOW/HIGH

Dlatego było potrzebne radio Nr. 3 gdyż chciałem mieć INFO i MEDIA w jednym, dodatkowo jest zmieniarka której nigdy nie użyję hehe.

Na razie będzie BOSE (nie zabiera bagażnika) ale jak nie spełni pokładanych nadziei to pod siedzenie wjedzie MAGNAT RAPBULL CLASSIC 360 i 200Wattowe głośniki.

No i jeszcze wygłuszenie mnie czeka <rotfl>
Początkujący
 
Od: 18 sie 2017, 14:51
Posty: 10
Auto: Mazda 3 2004 1,6Di/ 140KM/ 300Nm/ 130000km/ Eibach -40mm/ open pipe/ short shifter

Postprzez eX2theZ » 22 cze 2018, 14:06

Witam
potrzebowałbym schemat instalacji bose do mazdy 3 BK.

ewentualnie opis kabli wg numeracji na kostce.

Mam radio bose i wzmacniacz bose ale instalację non bose i muszę ją zbudować.

W kostce we wzmacniaczu (sygnałowej) mam 8 grubszych kabli i 9 cieńszych. Podejrzewam, że te cienkie są sygnałowe tylko dlaczego jest ich nieparzyście (9szt.) a te grubsze (8szt.) są dla sygnału wzmocnionego. Ilość kabli mi się nie zgadza. Które z kabli sterują subwooferem? Brakuje mi jednej pary pod suba.

numeracja rozpoczyna się od dołu (na zdjęciu) od nr. 1 do nr. 12. przy czym w pierwszym rzędzie (od lewej) pierwsze dwa piny są wolne i ostatni, a w drugim rzędzie pierwsze 4 piny są wolne.

Przy radiu teoretycznie mogę dojść który kabel jest którym kanałem zwyczajnie tnąc instalację i sprawdzając który głośnik pada. Problem zaczyna się z podłączeniem pod kostkę wzmacniacza. Nie wiem pod które kable, natomiast ze wzmacniacza na głośniki to dojdę sprawdzając który głośnik zaczął grać.

1. nie wiem pod które kable we wtyczce do wzmacniacza podłączyć sygnał.
2. nie wiem pod które kable podłączyć subwoofer (4 pary idą na głośniki a w sumie wszystkich kabli jest 8, czy czegoś brakuje)
3. w kostce zasilającej są 4 kable. Czerwony i czarny to oczywiste, ale pozostały jeszcze dwa, jeden teoretycznie powinnien sterować on/off wzmacniaczem, a drugi?
4. nie wiem do czego służy 9ty kabel we wtyczce sygnałowej w rzędzie z cienkimi kablami (chyba sygnałowymi).

Proszę o pomoc, bo wolałbym nie dochodzić metodą prób i palenia urządzeń ;)

Jeżeli z duplikowałem temat z góry przepraszam
Załączniki
IMG_5772.JPG
IMG_5771.JPG
Początkujący
 
Od: 18 sie 2017, 14:51
Posty: 10
Auto: Mazda 3 2004 1,6Di/ 140KM/ 300Nm/ 130000km/ Eibach -40mm/ open pipe/ short shifter

Postprzez Marcis » 25 cze 2018, 17:05

Potrzebny Ci jeszcze ten schemat?
Ostatnio edytowano 28 paź 2018, 12:41 przez Marcis, łącznie edytowano 1 raz
Avatar użytkownika
Forumowicz
 
Od: 18 wrz 2012, 10:48
Posty: 935 (4/18)
Skąd: Łomża
Auto: Mazda 3 GTA 2005 2.0 16V 150KM
Alfa Romeo SW 156 2003 2.0 166KM
Była Mazda 323F BA Red Classic
1.5 16V 1998r.

Postprzez Marcis » 28 paź 2018, 12:39

Potrzebuję pomocy. W piątek postanowiłem podłączyć na chwilę subwoofer do wzmaka by sprawdzić czy nie jest uwalony kanał od suba, bo strasznie cicho gra, praktycznie go nie słychać. Jest on wpięty w tej mniejszej kości pod nazwą speaker 5 box.
Przez to, że dokładałem nagłośnienie Bose to de wzmaka nie dostałem żadnej wtyczki, więc zrobiłem to na wsuwki, gdzie i tak w sklepie mi je źle dobrali. Przez to wszystko kilka wtyczek input speaker mi się wypieło. Wyjąłem wszystkie by podłączyć na nowo, no ale jak rozpoznać, że to jest np wyjście z radia tylnego lewego głośnika? Napięcie na każdym przewodzie mam 5.9v
Kiedyś jak to podłączałem to w radiu szukałem np, przedni lewy głośnik + i od razu tak samo podłączałem w wzmaku. W sklepie też nie było różnych kolorów przewodów i teraz nie dojdę nawet po kolorze. Żałuję, że tak to zrobiłem. Mogłem poszukać wzmaka od razu z kostką, a przewody ze złomu z instalacji samochodowej.
Jak ktoś może to proszę o pomoc gdzie kupię tą szeroką wtyczkę do wzmaka jak rozpoznać wyjściowe przewody radiowe.
Avatar użytkownika
Forumowicz
 
Od: 18 wrz 2012, 10:48
Posty: 935 (4/18)
Skąd: Łomża
Auto: Mazda 3 GTA 2005 2.0 16V 150KM
Alfa Romeo SW 156 2003 2.0 166KM
Była Mazda 323F BA Red Classic
1.5 16V 1998r.

Postprzez widmo82 » 16 paź 2022, 08:53

Pierdzi mi prawy przedni głośnik w drzwiach. Ktoś podpowie jaki powinienem zamówić na podmianę? Nie musi być mega audiofilsko.
Moderator "3BK" -Paweł
Avatar użytkownika
Moderator
 
Od: 26 paź 2008, 10:23
Posty: 3600 (81/142)
Skąd: Radom
Auto: Mazda3 BK
była: 1,6 Y6 109KM 12.2006
jest: 2.0 LF 150KM 06.2008

Postprzez Damian68 » 20 paź 2022, 14:10

MAZDA SIĘ NIE PSUJE TO LUDZIE PSUJĄ MAZDY
Obrazek
Avatar użytkownika
Forumowicz
 
Od: 23 lis 2014, 16:26
Posty: 1440 (6/36)
Skąd: Poznań
Auto: Mazda 3 2,0 LF 2004 Sedan
Ford CMax 2014 2,0 Diesel 163 KM
była
Mazda 323FBJ 1,6 16V2002
Mazda 5 2,0 Diesel Sport 2006
był
Opel Astra 1.8 16V

Kto przegląda forum

Użytkownicy przeglądający ten dział: Brak zidentyfikowanych użytkowników i 8 gości

Moderator

Moderatorzy 3 / 323