Wymiana żarówki podświetlania climatronica
Na samym wstępie zaznaczę, że pomimo dużej ilości operacji potrzebnych do wykonania tego (demontaż radia oraz popielniczki) jest to wykonalne w ciągu 30min i nie powinno sprawić to problemu nikomu z odrobiną zdolności manualnych. Fotorelacja powstała ponieważ jakiś czas temu był to często problem i było dużo pytań jak to zrobić. Do wymiany potrzebne nam będą trzy żarówki T5 1,2W 12V. Więc zaczynamy.
Zaczynamy od zdjęcia ozdobnej listwy. Otwieramy schowek, mamy tam dwa wpusty, wkładamy obie dłonie (same palce) i ciągniemy do siebie. Powinny odskoczyć dwa pierwsze zatrzaski, kolejny odczepiamy przy wyświetlaczu (z prawej jego strony), teraz możemy wysunąć ją z wsuwki która znajduje się przy prawej krawędzi. Odginamy delikatnie całą listwę do siebie i wysuwamy. Nie ma tam zatrzasku wiec nie próbujcie tego siłą ciągnąć. Na końcu ostatni zatrzask z lewej strony. Odginamy plastik który znajduje się przy kierownicy i delikatnie ciągniemy listwę, powinna odskoczyć. Moim zdaniem ten ostatni jest najtrudniejszy.
Ukazują się naszym oczom śrubki trzymające radio oraz plastiki. Odkręcamy dwie od radia (dolny rząd, środkowe).
Wyciągamy radio, łapiemy obiema dłońmi je od góry i raz lewa, raz prawą stronę powoli wysuwamy. Będzie mały opór, jednak powinno wyjść bez łamania czegokolwiek z odpowiednim wyczuciem.
Wyciągamy całe radio, odpinanym z tylu antenę (lewe wejście) oraz głośniki itd. (prawa kostka), odkładamy radio do tyłu dla lepszego dostępu.
Pierwszy etap został zakończony, powinniśmy mieć już dostęp do panelu climatronica od góry.
Teraz należy sobie zrobić dostęp od spodu.
Podnosimy podłokietnik ciągniemy do góry za krawędź tego plastiku co jest elementem tunelu środkowego i powinien on gładko odejść ponieważ znajduję się tylko na dwóch zatrzaskach.
Miejsce jednego z zatrzasków widać na dole zdjęcia po prawej stronie, drugi znajduję się symetrycznie z drugiej strony. Ściągamy ten element z hamulca ręcznego i odkładamy na bok.
Otwieramy pokrywę popielniczki i zdejmujemy plastik przymocowany do mieszka drążka zmiany biegów. Ciągniemy do góry i mamy go już odczepionego.
Zawijamy do góry i zostawiamy na gałce zmiany biegów. Bądź odkręcamy ją i odkładamy wszystko na bok, jak komu będzie wygodniej.
Ukazują się nam dwie śruby, odkręcamy obie śrubokrętem gwiazdkowym.
Wyciągamy popielniczkę, zapalniczkę dla ułatwienia demontażu tego elementu z panelu środkowego. Trzyma się on na 2 zatrzaskach które znajdują się pod modułem klimatyzacji po bokach oraz 2 ząbkach które widać na zdjęciu (te obok śrub). Ciągniemy całość do siebie i mamy wszystko jak na dłoni.
Gdy już wyciągniemy plastik popielniczki mamy dostęp do dwóch śrub które znajdują się pod climatronickiem po obu jego stronach. Do tego będzie nam potrzebny cienki śrubokręt gwiazdkowy.
Po odkręceniu ich obu panelu climatornica trzymają tylko dwie blaszki które są po oby stronach. Należy odgiąć plastik tunelu środkowego na boki i delikatnie wyciągnąć panelu na wierzch. Możecie użyć trochę siły przy wyciąganiu z tych blaszek. Nie powinno się nic złamać. Najpierw wyciągnijcie od dołu, mocowania zza plastiku z pozostawioną śrubą a na górze już wyjdzie bez problemu. Gdy mamy go już na wierzchu, można odpiąć kostkę z przewodami jednak nie jest to konieczne.
Żarówki znajdują się w tych trzech dużych otworach. Trzeba je przekręcić najlepiej jakimiś długimi i cienkimi cążkami. Gdy już wyjdzie będziemy mieli taki widok.
Nowa żarówka wygląda tak. Jak widać trzeba ze starej ściągnąć delikatnie ten pomarańczowy kapturek i założyć na nową.
Zamieniamy żarówki, dociskamy do mocowania i dokręcamy cążkami ponownie. Gdy wymieniamy wszystkie przepalone żarówki sprawdźmy czy się świecą. Jeżeli tak to możemy zabrać się do składania w odwrotnej kolejności. Mam nadzieje, że wszystko zostało dokładnie wytłumaczone i nikt nie będzie miał problemu z wymianą tego.
Edit:
Link do paczki zdjęć z fotorelacji (Hasło: mazdacbr):
https://www.dropbox.com/s/5m3pj1kph5592 ... ronica.rar
Zaczynamy od zdjęcia ozdobnej listwy. Otwieramy schowek, mamy tam dwa wpusty, wkładamy obie dłonie (same palce) i ciągniemy do siebie. Powinny odskoczyć dwa pierwsze zatrzaski, kolejny odczepiamy przy wyświetlaczu (z prawej jego strony), teraz możemy wysunąć ją z wsuwki która znajduje się przy prawej krawędzi. Odginamy delikatnie całą listwę do siebie i wysuwamy. Nie ma tam zatrzasku wiec nie próbujcie tego siłą ciągnąć. Na końcu ostatni zatrzask z lewej strony. Odginamy plastik który znajduje się przy kierownicy i delikatnie ciągniemy listwę, powinna odskoczyć. Moim zdaniem ten ostatni jest najtrudniejszy.
Ukazują się naszym oczom śrubki trzymające radio oraz plastiki. Odkręcamy dwie od radia (dolny rząd, środkowe).
Wyciągamy radio, łapiemy obiema dłońmi je od góry i raz lewa, raz prawą stronę powoli wysuwamy. Będzie mały opór, jednak powinno wyjść bez łamania czegokolwiek z odpowiednim wyczuciem.
Wyciągamy całe radio, odpinanym z tylu antenę (lewe wejście) oraz głośniki itd. (prawa kostka), odkładamy radio do tyłu dla lepszego dostępu.
Pierwszy etap został zakończony, powinniśmy mieć już dostęp do panelu climatronica od góry.
Teraz należy sobie zrobić dostęp od spodu.
Podnosimy podłokietnik ciągniemy do góry za krawędź tego plastiku co jest elementem tunelu środkowego i powinien on gładko odejść ponieważ znajduję się tylko na dwóch zatrzaskach.
Miejsce jednego z zatrzasków widać na dole zdjęcia po prawej stronie, drugi znajduję się symetrycznie z drugiej strony. Ściągamy ten element z hamulca ręcznego i odkładamy na bok.
Otwieramy pokrywę popielniczki i zdejmujemy plastik przymocowany do mieszka drążka zmiany biegów. Ciągniemy do góry i mamy go już odczepionego.
Zawijamy do góry i zostawiamy na gałce zmiany biegów. Bądź odkręcamy ją i odkładamy wszystko na bok, jak komu będzie wygodniej.
Ukazują się nam dwie śruby, odkręcamy obie śrubokrętem gwiazdkowym.
Wyciągamy popielniczkę, zapalniczkę dla ułatwienia demontażu tego elementu z panelu środkowego. Trzyma się on na 2 zatrzaskach które znajdują się pod modułem klimatyzacji po bokach oraz 2 ząbkach które widać na zdjęciu (te obok śrub). Ciągniemy całość do siebie i mamy wszystko jak na dłoni.
Gdy już wyciągniemy plastik popielniczki mamy dostęp do dwóch śrub które znajdują się pod climatronickiem po obu jego stronach. Do tego będzie nam potrzebny cienki śrubokręt gwiazdkowy.
Po odkręceniu ich obu panelu climatornica trzymają tylko dwie blaszki które są po oby stronach. Należy odgiąć plastik tunelu środkowego na boki i delikatnie wyciągnąć panelu na wierzch. Możecie użyć trochę siły przy wyciąganiu z tych blaszek. Nie powinno się nic złamać. Najpierw wyciągnijcie od dołu, mocowania zza plastiku z pozostawioną śrubą a na górze już wyjdzie bez problemu. Gdy mamy go już na wierzchu, można odpiąć kostkę z przewodami jednak nie jest to konieczne.
Żarówki znajdują się w tych trzech dużych otworach. Trzeba je przekręcić najlepiej jakimiś długimi i cienkimi cążkami. Gdy już wyjdzie będziemy mieli taki widok.
Nowa żarówka wygląda tak. Jak widać trzeba ze starej ściągnąć delikatnie ten pomarańczowy kapturek i założyć na nową.
Zamieniamy żarówki, dociskamy do mocowania i dokręcamy cążkami ponownie. Gdy wymieniamy wszystkie przepalone żarówki sprawdźmy czy się świecą. Jeżeli tak to możemy zabrać się do składania w odwrotnej kolejności. Mam nadzieje, że wszystko zostało dokładnie wytłumaczone i nikt nie będzie miał problemu z wymianą tego.
Edit:
Link do paczki zdjęć z fotorelacji (Hasło: mazdacbr):
https://www.dropbox.com/s/5m3pj1kph5592 ... ronica.rar
Ostatnio edytowano 27 cze 2014, 20:52 przez cbr, łącznie edytowano 3 razy
-
2+2=5
- Od: 27 mar 2011, 01:01
- Posty: 2823 (0/26)
- Skąd: Białystok
- Auto: Vauxhall Vectra SRI
Mazda3 109KM Y6 2004 (była)
Dzięki Jak ktoś chce, to mogę opisać też jak te blaszki zrobić co są problemu
-
2+2=5
- Od: 27 mar 2011, 01:01
- Posty: 2823 (0/26)
- Skąd: Białystok
- Auto: Vauxhall Vectra SRI
Mazda3 109KM Y6 2004 (była)
Dokładnie te w pokrętłach.
-
2+2=5
- Od: 27 mar 2011, 01:01
- Posty: 2823 (0/26)
- Skąd: Białystok
- Auto: Vauxhall Vectra SRI
Mazda3 109KM Y6 2004 (była)
Zrobiłeś kawał dobrej i solidnej roboty, fotorelacja klarowna i dokładna.
Życie jest jak rejs i choć istotne dokąd gnasz, to najważniejsze być w odpowiedniej załodze.
Prawdziwa miłość nie wyczerpuje się nigdy. Im więcej dajesz, tym więcej Ci jej zostaje.
Prawdziwa miłość nie wyczerpuje się nigdy. Im więcej dajesz, tym więcej Ci jej zostaje.
Patrząc jak to robił Paweł i na punkty z fotorelacji bym zrobiła, a na pewno bym spróbowała. Jeśli bym mi coś nie wychodziło, to skorzystałabym z pomocy. W końcu to nie jest trudne, a kobiety również potrafią wiele rzeczy zrobić w samochodzie, jak Ci się wydaje.
Życie jest jak rejs i choć istotne dokąd gnasz, to najważniejsze być w odpowiedniej załodze.
Prawdziwa miłość nie wyczerpuje się nigdy. Im więcej dajesz, tym więcej Ci jej zostaje.
Prawdziwa miłość nie wyczerpuje się nigdy. Im więcej dajesz, tym więcej Ci jej zostaje.
Po prostu mistrzostwo świata
- Od: 23 mar 2012, 22:02
- Posty: 14
- Skąd: Wielkopolska
- Auto: Mazda 3 1.6 pb-lpg -03
Dzis wiozłem sie w garść i za pomocą fotorelacji wymieniłem żarówkę spaloną na nowa myślałem że pójdzie lżej ale u mnie dość opornie to wszytko szło a najbardziej z wyjęciem panelu z klimą chyba z 30 min walczyłem, chłopaki napisali że po bokach są zaczepy i można użyć siły bałem że połamie to wszytko szarpałem z różnych stron i nic, po małych męczarniach i oględzinach wsunąłem cienka probówkę i odgiąłem te blaszki dopiero się udało
( a miałem już zrezygnować z wymiany ) panel wychodzi pod kątem lekko w góre. wrzucam fotkę
następny problem był z samą żarówką była jak by zapieczona i następne 10min walki ale się udało z
Uploaded with ImageShack.us
przy okazji posmarowałem drążki pomocnicze od zmiany biegów
Uploaded with ImageShack.us
( a miałem już zrezygnować z wymiany ) panel wychodzi pod kątem lekko w góre. wrzucam fotkę
następny problem był z samą żarówką była jak by zapieczona i następne 10min walki ale się udało z
Uploaded with ImageShack.us
przy okazji posmarowałem drążki pomocnicze od zmiany biegów
Uploaded with ImageShack.us
Dziękuje za fotorelację . Dziś się przydała i wymieniłem 4 żaróweczki T5 1.2W 12 V . 3 w samym sterowniku klimatyzacji oraz 1 od podświetlenia zapalniczki. Trzeba uważać na gumowe nakładki bo są wręcz sklejone z żaróweczka ale i z tym na spokojnie można się uporać. No i najważniejsze bez strat i połamanych elementów się obyło pozdrawiam
- Od: 15 lis 2012, 23:51
- Posty: 84
- Auto: mazda 3 sedan 1.6 Z6 BK 2005r
Dzieki za fotorelację, przydała się jak zawsze!!
Mało tego, można wymienić żarówki bez odkręcania i wyjmowania climatronica. Nie jestem biegły technicznie, robiłem to pierwszy raz ale wystarczyla do tego penseta i w miarę zgrabny nadgarstek:–) Po zdjęciu radia jest sporo miejsca za climatroniciem aby włożyć pensetę w otwory z żarówkami, samo ich wyjęcie to pikuś. Ciut gorzej z włożeniem ale na szczęście zamontowanie ich nie wymaga nawet całego obrotu oprawki z żarówką w środku i spokojnie mozna to za pomocą pensety właśnie zrobić. Mam nadzięję, że sie nie myle i sie za jakiś czas nie obluzują te żarówki, ale tak samo zamontowana była jedyna, która mi świeciła więc pozostałe dwie wymieniłem na tą samą modłę.
ps. o tym, że nie trzeba zdejmowac climatronica przekonałem się i tak po rozmontowaniu schowków na napoje, mieszka skrzyni oraz popielniczki:–) za to sobie tam wysprzątałem, poprzedni właściciel w tylko sobie wiadomy sposób zdołał tam upchnąć papierki po cukierkach, bylo ich tam tyle jakby zjadł co najmniej kilogram! No i zamontowałem XCARLINK'a!!
Powodzenia!!
Mało tego, można wymienić żarówki bez odkręcania i wyjmowania climatronica. Nie jestem biegły technicznie, robiłem to pierwszy raz ale wystarczyla do tego penseta i w miarę zgrabny nadgarstek:–) Po zdjęciu radia jest sporo miejsca za climatroniciem aby włożyć pensetę w otwory z żarówkami, samo ich wyjęcie to pikuś. Ciut gorzej z włożeniem ale na szczęście zamontowanie ich nie wymaga nawet całego obrotu oprawki z żarówką w środku i spokojnie mozna to za pomocą pensety właśnie zrobić. Mam nadzięję, że sie nie myle i sie za jakiś czas nie obluzują te żarówki, ale tak samo zamontowana była jedyna, która mi świeciła więc pozostałe dwie wymieniłem na tą samą modłę.
ps. o tym, że nie trzeba zdejmowac climatronica przekonałem się i tak po rozmontowaniu schowków na napoje, mieszka skrzyni oraz popielniczki:–) za to sobie tam wysprzątałem, poprzedni właściciel w tylko sobie wiadomy sposób zdołał tam upchnąć papierki po cukierkach, bylo ich tam tyle jakby zjadł co najmniej kilogram! No i zamontowałem XCARLINK'a!!
Powodzenia!!
- Od: 6 kwi 2012, 14:10
- Posty: 23
- Skąd: Kraków
- Auto: M3 BK, 2004, 1.6
Dzisiaj chciałem wymienić sobie 2 żarówki bo mi się spaliły. Niestety jedna się nie spaliła tylko wypadła razem z tym gniazdem, bo miałem pustą dziurę... Rozebrałem tunel w celu znalezienia zaginionego elementu ale niestety nie znalazłem. Wie ktoś, gdzie można kupić to gniazdo na żarówkę?
Przetestowane, żarówki można wymienić bez zdejmowania panelu. Od góry w dziurze po radiu jest wystarczająco dużo miejsca na dłoń i pensete:) Cóż nadgarstki wyćwiczone przez lata na mieszaniu próbek:) Czas 20 minut. Aha kapturki się zgrzewają z żarówką – wystarczy je delikatnie zawijać do góry.
- Od: 9 kwi 2013, 08:53
- Posty: 4
- Skąd: Pabianice
- Auto: Mazda 3 BK 1.6 '06 + LPG
a moze mi ktos powiedziec ile zarówek wchodzi w ten panel ?
Kto przegląda forum
Użytkownicy przeglądający ten dział: Brak zidentyfikowanych użytkowników i 14 gości