Witam was drodzy forumowicze
Powoli chciałbym się przymierzyć do wyciszenia nadwozia w mojej M3 w związku z czym namiętnie
przeglądałem poszczególne wątki naszego forum szukając inspiracji.
Dzięki skrawkom informacji z forum oraz ze stron producenta izolacji akustycznych stwierdziłem że do dobrego wyciszenia nadwozia potrzebne są 2 warstwy izolacyjne:
I warstwa ma za zadnie tłumienie rezonansów oraz jest wstępną izolacją dźwiękową
II warstwa ma za zadnie pochłaniać i izolować dźwięki
Do pierwszej kategorii możemy zaliczyć (materiały stosowane przez forumowiczów):a/ Taśma dekarska 0,15x10m ( taśma bitumiczna + alu) – rolka 60zł cena 40 zł/m2b/ Maty bitumiczne BOLL czy tam APP 0,25x0,5m – 5zł ( sztywna) – 7,5zł ( elastyczna) cena 40 lub 60zł/m2c/ Maty polietylenowe z AL. 0,25x1,0m gr 3mm – 7,5zł cena 30zł/m2 o grubości 1cm – 11,5zł czyli 46zł/m2 (
wg producenta jest to materiał stosowany na 2 warstwę)
d/ Maty butylowe z AL serii GMS (05-07-08) 0,25x0,50m gr 2mm(05-07) gr 1,2mm(08) cena około 10zł czyli ok. 80zł/m2 wykresik pokazujący wyższość mat butylowych nad bitumicznymi
e/Maty butylowe z AL. Serii STP silver 0,25x0,38m – 10zł czyli cena to 100zł/m2Druga warstwa jaką możemy położyć może to być:a/ Mata filcowa poroso z warstwą samoprzylepną 24zł/m2 ( sam filc bez kleju 10zł/m2 – klej w sprayu ok. 20zł)b/ Mata z pianki poliuretanowej 0,25x1,0m gr 1cm – 9,50zł cena 38zł/m2c/ Mata z pianki kauczukowej 0,25x1,0m gr 1cm – 10zł cena 40zł/m2na marginesie coś mi się wydaje że praktycznie B=Cd/ Mata z pianki butylowej GMS 01 lub 02 gr 6mm 0,25x1,0m – 15zł cena 60zł/m2
wykresik pokazujący wyższość mat butylowych nad polietylowymi
Zdjęcia i ceny pochodzą z wybranych aukcji na allegro Celem mojego wygłuszenia jest zwiększenie komfortu wewnątrz pojazdu podczas jazdy a szczególnie przy większych prędkościach /nie dążę do idealnego car audio/
(
jeśli w powyższym wywodzie znajdują się jakieś błędy proszę o info na priva by nie robić bałaganu w wątku)
Główne miejsca hałasu podczas jazdy to ogólnie podłoga, nadkola, drzwi, dach czy komora silnika
Żeby całość wytłumić potrzeba furmankę pieniędzy.
Przyjmując w przybliżeniu powierzchnię 10m2 i licząc I i II warstwę po 40zł/m2 wychodzi nam z portfela 800zł w wersji ekonomicznej. (1600 zł –> STP + GMS 02)
Przy czym masa auta przybierze nawet do 40kg (zakładając 4kg na m2 ) a to moim zdaniem dużo
Dla porównania pojedyncze drzwi przybiorą na wadze ok 2kg... (0,5m2 powierzchni 1,8kg na I warstwę i 0,2kg na II warstwę)
A z każdym kilogramem mocy nie przybywa
To tyle na temat teorii i wyliczeń a teraz przejdźmy do pytań:
1/ Posiadam fabryczne wygłuszenie maski silnika, zastanawiam się o ile poprawiłoby się wygłuszenie jeśli bezpośrednio na blachę przykleiłbym GMS 05? (
producent zaleca 2 warstwy)
2/ Jak prawidłowo powinno się wygłuszać drzwi?,
Tzn. widziałem kilka wersji:
– same maty na wewnętrzną blachę ( I warstwa )
– I i II warstwa na wewnętrzną blachę
– I warstwa na wewnętrzną blachę, II warstwa na zewnętrzną blachę i na to plastikowy boczek drzwiowy
(
wg producenta prawidłowy sposób)
3/ Jak sądzicie czy zastosowanie samej maty z pianki kauczukowej poradziłoby sobie z wytłumieniem dźwięków (tylne nadkola oraz przestrzeń bagażnika )? (
producent zaleca 2 warstwy)
4/ Czy wytłumienie dachu dużo daje? (
wg producenta prawidłowe wygłuszenie dachu znacząco poprawia komfort jazdy)
(
Edit 24-03): Odpowiedzi producenta materiałów wygłuszających (
kolor czerwony)
Sporo Mazdowiczów do tej pory już przerabiało wygłuszanie nadwozia…
Jeśli chcielibyście się podzielić swoim doświadczeniem i napisać jakich materiałów użyliście i jak oceniacie rezultaty swojej pracy w skali 1-10
to zapraszam
Czy po upływie czasu materiały których użyliście nie straciły swoich właściwości np. czy filc rzeczywiście zdaje egzamin czy nie chłonie wilgoci itp.