Demontaż bagażnika, wyciszenie/ wygłuszenie bagażnika nadkoli drzwi...

Dział przeznaczony do rozwiązywania wszelkich problemów dotyczących wyposażenia i karoserii. Nie zawiera elementów przenoszenia napędu.

Postprzez hubertgal » 19 sty 2015, 23:00

Ja planowałem zrobić wygłuszenie w zeszłym roku niestety mój domowy budżet postanowił inaczej i prawdopodobnie zrobię to w tym, a w najgorszym przypadku w przyszłym roku. W zeszłym natomiast zrobiłem duży reaserch na ten temat. Wynikiem moich badań było kompletne odrzucenie mat filcowych, których nie poleca się głównie ze względu na to, że mogą gromadzić w sobie wodę, a co za tym idzie prowadzić do rdzewienia samochodu. Ja postawiłem na maty butylowe GMS07 i GMS02. Nie pamiętam dokładnie, ale wydaje mi się, że blaze zrobił właśnie w ten sposób. Wstępny kosztorys:

Na przednie i tylne drzwi potrzeba będzie 8 mat GMS07 o wymiarach 75x50cm oraz 2m mat GMS02.

Na tył i bagażnik myślę, że 3m2 starczą to jest właśnie 8 mat GMS07 + 3m GMS-02.

Dokonałem też wstępnej wyceny w sklepie http://www.bitmat.pl/ po rabatach wyszło za wszystko około 800zł.

Także polecam kontakt z nimi w tej sprawie i to właśnie rozwiązanie.
Forumowicz
 
Od: 21 mar 2013, 18:59
Posty: 387
Skąd: Warszawa
Auto: Mazda 3 2.0 Top Sport '06

Postprzez blaze007 » 20 sty 2015, 00:43

No tak... moje postępy prac i ówczesne wnioski są tutaj:
http://www.mazdaspeed.pl/forum/viewtopic.php?f=332&t=160687&start=152

Jedyne co mogę dodać po tym czasie to iż oblepienie maski matami sprawiło że ciepło z komory silnika nie ucieka przez maskę a co za tym idzie w lecie po przejechaniu dobrego dystansu maska była chłodna a po podniesieniu PIEKŁO, w zimie przyjemnie ciepło – w pracy silnika i samochodu nie odnotowałem żadnych zmian.

Ogólnie polecam GMSa
Avatar użytkownika
Forumowicz
 
Od: 12 wrz 2012, 20:22
Posty: 285 (1/2)
Skąd: Warszawa/Legionowo
Auto: Mazda 3 BK LF 2007 2.0 150KM!
ciut wcześniej
MAZDA 323F BG 1991 1.6 88KM

Postprzez widmo82 » 20 sty 2015, 12:17

Ech, znów będę betatesterem/pionierem w kolejnej dziedzinie, kupując tak grubą piankę w podłogę :)
Te kauczukowe są cholernie drogie. wlasnie w bitmat.pl znalazlem 1m2/120zł przy grubości 50mm i to bez kleju !;/
http://www.bitmat.pl/pl/p/Kauczuk-izola ... -kleju/183
Moderator "3BK" -Paweł
Avatar użytkownika
Moderator
 
Od: 26 paź 2008, 10:23
Posty: 3600 (81/142)
Skąd: Radom
Auto: Mazda3 BK
była: 1,6 Y6 109KM 12.2006
jest: 2.0 LF 150KM 06.2008

Postprzez adidom » 20 sty 2015, 21:17

Ja ze swojej strony polecam firmę bitmat. Dwa razy u nich robiłem zakupy (wyciszenie bagażnika i wyciszenie przednich drzwi). Fachowo doradzili mi jakich rodzajów mat potrzebuję i dali rabat :D
W moim temacie można zobaczyć jakich mat użyłem zarówno do bagażnika jak i do drzwi
http://www.mazdaspeed.pl/forum/viewtopic.php?f=332&t=169164&start=20
bagażnik
http://www.mazdaspeed.pl/forum/viewtopic.php?f=332&t=169164&start=40
drzwi
Avatar użytkownika
Forumowicz
 
Od: 19 cze 2007, 22:02
Posty: 1275 (1/5)
Skąd: Bełchatów
Auto: Infiniti Q50S '16

Postprzez widmo82 » 20 sty 2015, 22:02

W poniedziałek rano kupiłem u nich 2.5m2 GMS-07 i do chwili obecnej jeszcze nie dostalem potwierdzenia wysylki a prosiłem. Fakt, mają może i wiedzę oraz zapieprz...
Niestety nie odpisali ani nie udzielili odp. na pytanie przy jakiej grubości maty kauczukowej występuje zgodność z opisem na ich stronie "– Tłumienie dźwięku (DIN 52 218): 32 dB (A)."
-Odpowiadał kilka razy cos w stylu "Jest to ogólna norma na średnią izolacyjność kauczuku. Żeby uzyskać bardzo dobre efekty stosuję się laminaty np połączenie gumy i lekkiej pianki gumowej, wtedy mamy izolację od wibracji i szumów." – I ponawiam pytanie a on w koło swoje uśrednienia....bla bla bla

Chyba zamowiłem o 1,5m2 za mało ;/ Polozyłbym pod kanapą i na klape bagażnika
Musze wymyśleć jakieś dodatkowe wygłuszenie, które uzupełni mi podłogę do wysokości butli z gazem. Szkoda, że te kauczukowe 50mm są takie drogie ;/ Jak ktoś wpadnie na mega przecene to dajcie znać.
EDIT:
Bagażnik wygłuszony. Najpierw odtłusciłem, okleiłem GMSem, a w wolne przestrzenie pod boczkami nadkoli, poszła pianka akustyczna. Na podłogę połozyłem jeszcze pianke tapicerską.
viewtopic.php?p=2977536#p2977536
Dokupiłem trochę mat aby wystarczyło pod kanapę i przednie nadkola.
Moderator "3BK" -Paweł
Avatar użytkownika
Moderator
 
Od: 26 paź 2008, 10:23
Posty: 3600 (81/142)
Skąd: Radom
Auto: Mazda3 BK
była: 1,6 Y6 109KM 12.2006
jest: 2.0 LF 150KM 06.2008

Postprzez Buder » 4 sty 2016, 19:18

Odnosząc się do demontażu wszystkich elementów, ja zrobiłem to w następujący sposób.
1. Wyjęcie z bagażnika mat, koła zapasowego, półki i innych gratów.
2. Demontaż progów na drzwiach (podważamy paznokciami od strony wewnętrznej i do góry ciągniemy)
3. Potrzebny nam będzie dobry(!) klucz grzechotka i nasadka 14. Żeby odkręcić tylną kanapę musimy użyć trochę siły (a w moim przypadku nawet młotka). Gdy próbowałem używać zwykłego klucza nasadkowego ciągnąc coraz mocniej zjechałem klucz... Te śruby są bardzo mocno przykręcone. Ciężko je zerwać bo są dosyć grube. Śrub jest sześć. Dwie po lewej, dwie po środku i dwie z prawej (zaznaczono na zdjęciu poniżej).
4. Demontujemy plastiki z nadkoli i listwę ochronną progu bagażnika (podważamy od strony wewnętrznej i ciągniemy do góry). Zaczynamy od wyjęcia wszystkich spinek. Mnie udało się żadnej nie złamać, dzięki pewnemu patentowi. Każda spinka ma dodatkowe kółko po środku. Ostrym nożykiem podważamy środkowe kółko, zwalniając blokadę spinki.


Do wyciszania i wygłuszania Mazdy używałem mat STP Silver (aluminiowo butylowe) i pianki akustycznej kauczukowej o grubości 6 mm. Łącznie zużyłem 10 mat (50cm x 75 cm) STP i 2,5 m2 pianki. Udało się pokryć całą powierzchnię bagażnika nadkola, próg bagażnika i w górę aż pod tą małą trójkątną szybkę. Udało się również położyć maty pod siedziskiem kanapy. Najszybciej szło wyklejanie nadkoli, bagażnika i podłogi pod kanapą. Znacznie więcej czasu zajmuje wyklejanie i docinanie małych kawałków mat na powyżej nadkoli, na progu i bokach bagażnika.
Na pewno należy mieć ze sobą rękawice bo maty alu-butylowe bardzo łatwo rozcinają skórę.
Operację zaczynamy od odkurzenia całego syfu, który zebrał się w bagażniku. Szczególnie dużo jest tego we wnęce na koło zapasowe. Przydatnym jest odkurzacz. Następnie rozpuszczalnikiem ekstrakcyjnym (odtłuszczaczem) czyścimy wszystkie powierzchnie na jakie naklejać będziemy maty.
Wyklejając starałem się używać jak największych kawałków mat i zaklejać otwory technologiczne.
Pianką klei się znacznie szybciej, tym bardziej, że przyklejamy jej duże płaty. Początkowo chciałem pianką obłożyć też od wewnątrz plastiki, ale niestety nie starczyło pianki.
Jeżeli ktoś się za to chce zabierać i mieć zauważalny efekt (ja oraz dziewczyna słyszymy go bardzo wyraźnie – ocena subiektywna) to niestety trzeba się liczyć z takimi ilościami materiału. Koszt wyciszenia bagażnika wyniósł mnie około 400 zł za same materiały. Na drzwi najprawdopodobniej zejdzie 6 mat ma parę drzwi. W planach są jeszcze przednie nadkola, grodź silnika i dach, ale dwa ostatnie dopiero na wiosnę :)
Załączniki
2016-01-04 16.48.46.jpg
2 rodzaje spinek jakie spotkamy przy demontażu (jeden rodzaj spinki jest w dwóch kolorach)
2016-01-04 16.48.53.jpg
Trzepienie spinek. Pierwsza od lewej bardzo trudno wychodzi. Najpierw podważałem ją śrubokrętem, a następnie wyciągałem delikatnie kombinerkami.
2016-01-04 16.49.14.jpg
podważona spinka. Ostrzem nożyka podważamy środek spinki i wtedy wychodzi bez problemu
2016-01-04 16.52.36.jpg
Usuwamy wszystkie zaślepki śrub i wykręcamy śruby ( krzyżak i nasadkowy klucz – zaznaczono kolorem fioletowym). Demontujmy plastiki w kolejności jak na zdjęciu. Co ważne, nie musimy demontować pasów bezpieczeństwa plastki nr 1 można odciągnąć na bok żeby nam nie przeszkadzał. Żeby usunąć plastik nr 1 odkręcamy 1 śrubę za zaślepką po lewej stronie plastiku (krzyżak), a następnie wyciągamy plastik (jest tylko na zatrzaskach). Potem usuwamy kolejne spinki, które były pod plastikiem i z zatrzasków wyjmujmy plastik nr 2 i kolejno nr 3.
Mazda śroby i zatrzaski.jpg
Gdy zdemontujemy plastiki nadkoli możemy zdemontować kanapę i plastiki przy drzwiach. Na niebiesko zaznaczono miejsca w których są śruby trzymające oparcie tylnej kanapy. Na czerwono zaznaczono zatrzaski siedziska kanapy. Spód kanapy demontujemy w ten sposób że musimy pionowo do góry pociągnąć w miejscu każdego zatrzaska. Najlepiej złapać spód kanapy od strony podłogi a drugą rękę podłożyć możliwie najbliżej zatrzasku i zdecydowanym ruchem pociągnąć kanapę do góry.
2016-01-04 17.55.52.jpg
Na końcu demontujemy plastik z boku kanapy
2016-01-04 17.56.53.jpg
Na czerwono zaznaczono 3 spinki, które należy uprzednio wyciągnąć. Co ważne wyciągając ten plastik nie należy odchylać go na boki. W tym elemencie znajdują się długie 3 cm bolce które dodatkowo mocują element. odchylając do na boki możemy go złamać (ja tak zrobiłem, na szczęście łatwo go przykleić). Raczej odradzam demontowanie tego plastiku przez uprzedniego ściągnięcia siedziska kanapy, bo łatwo złamać wtedy bolce.
2015-12-28 13.17.20.jpg
2015-12-28 13.17.37.jpg
2015-12-28 13.18.03.jpg
2015-12-28 13.18.15.jpg
2015-12-28 13.18.21.jpg
2015-12-28 13.18.25.jpg
2015-12-28 13.18.31.jpg
Avatar użytkownika
Forumowicz
 
Od: 20 wrz 2014, 14:47
Posty: 70
Skąd: Warszawa
Auto: 2.0 LF 150KM 09.2008

Postprzez Buder » 5 sty 2016, 20:18

Żeby wyciszyć bagażnik, nadkola i nad nadkolami plus podłoga pod siedzeniami to z 12 mat 50x75 cm i z 3,5- 4 m2 pianki akustycznej. Na parę drzwi najpewniej około 5-7 mat (w internecie piszą, że średnio z 5 mat na parę), ale to chyba zależy ile warstw planujesz nałożyć. Ja chciałem położyć pierwszą na blachę (mata), drugą ten plastik gdzie zamocowany jest głośnik (mata) oraz piankę na wewnętrzną stronę plastiku na drzwiach. Na tył może wyjdzie 1-2 maty mniej bo te drzwi są mniejsze.
Sam możesz zdecydować jak bardzo chcesz wyciszyć auto. Na forach car audio piszą np., że można dać dwie warstwy maty alubutylowej na blachę bezpośrednio za głośnikiem. Możesz też tej środkowej warstwy nie wyciszać dodatkowo i poprzestać tylko na samej blasze w drzwiach. Można też zerwać piankę, które zasłania otwory technologiczne w środkowej warstwie i położyć matę alubutylową. Jak zdecydujesz się na pełne wygłuszanie drzwi (2 warstwy maty alubutyl. plus pianka) to waga skrzydła może nawet o 3-4 kg skoczyć. Jestem ciekaw czy zawiasy wytrzymają próbę czasu ;)
Avatar użytkownika
Forumowicz
 
Od: 20 wrz 2014, 14:47
Posty: 70
Skąd: Warszawa
Auto: 2.0 LF 150KM 09.2008

Postprzez widmo82 » 16 mar 2016, 22:11

Ktoś może podać symbol kołków trzymających boczki poszycia drzwi?
Moderator "3BK" -Paweł
Avatar użytkownika
Moderator
 
Od: 26 paź 2008, 10:23
Posty: 3600 (81/142)
Skąd: Radom
Auto: Mazda3 BK
była: 1,6 Y6 109KM 12.2006
jest: 2.0 LF 150KM 06.2008

Postprzez Buder » 6 kwi 2016, 23:20

W internecie można je znaleźć pod symbolem "C10075 spinka tapicerki". A już połamałeś, czy tylko planujesz? Bo generalnie ciężko je połamać, mnie przez przypadek tylko jedną udało mi się lekko nadłamać :D
Avatar użytkownika
Forumowicz
 
Od: 20 wrz 2014, 14:47
Posty: 70
Skąd: Warszawa
Auto: 2.0 LF 150KM 09.2008

Postprzez widmo82 » 7 kwi 2016, 09:33

Jak zdemontowałem DVD ze schowka to zamilkło mi nagłośnienie w lewych drzwiach, okazało się, że dźwięk idzie przez DVD (wersja z BOSE), ale zanim do tego doszedłem to rozebrałem lewy boczek i coś mi tam pykło. Teraz zbieram się za wygłuszenie drzwi to kupię kilka na zapas :)

A masz symbol oryginału?
Moderator "3BK" -Paweł
Avatar użytkownika
Moderator
 
Od: 26 paź 2008, 10:23
Posty: 3600 (81/142)
Skąd: Radom
Auto: Mazda3 BK
była: 1,6 Y6 109KM 12.2006
jest: 2.0 LF 150KM 06.2008

Postprzez Buder » 7 kwi 2016, 22:44

Niestety nie mogłem znaleźć nigdzie oryginalnych symboli. Co do wyciszania to służę poradą i polecam poradnik blaze007 ;) u mnie drzwi dały największy efekt, potem nadkola i bagażnik ;)
Avatar użytkownika
Forumowicz
 
Od: 20 wrz 2014, 14:47
Posty: 70
Skąd: Warszawa
Auto: 2.0 LF 150KM 09.2008

Postprzez MaTuS » 13 maja 2016, 20:26

Zabrałem się za wyciszenie matami GMS, (pianka + butylowa):
– GMS-02 5m2 pianka wyciszająca samoprzylepna
– GMS-08xl LEKKA MATA BUTYLOWA WYGŁUSZAJĄCA 4,5m2
Wzorowałem się na fotorelacji z tematu. W sumie dwa dni roboty od rana do wieczora.
Starczyło na drzwi i bagażnik plus nadkola z tyłu. Efekt jest bardzo dobry jeśli chodzi o audio. Można podkręcić wszystko jak się chce, z dowolnym poziomem wzmocnienia basu i nic nie drży, dźwięk jest czysty i tak mocny, że aż porusza wnętrzności :D
Jeśli chodzi o wyciszenie hałasu zewnętrznego, oceniam efekt na dobry. Na pewno ciszej z tyłu, z drzwi nie przedostaję się dźwięk. Być może lepsze uszczelki by jeszcze pomogły. Brakło materiału na podłogę oraz przednie nadkola od środka.
Ogólnie warto zainwestować i cieszyć się z nowych wrażeń akustycznych :D
Avatar użytkownika
Forumowicz
 
Od: 3 sty 2013, 21:45
Posty: 74 (0/2)
Skąd: Wrocław
Auto: Mazda3 BK 1.6 Y6 TOP

Postprzez Buder » 14 maja 2016, 10:14

W sumie udało Ci się to zrobić używając połowy mniej materiałów niż ja :D ale wysiłek jest wart ciszy w aucie! Nadkola przednie warto też wyciszyć od zewnątrz (dodatkowa izolacja plus zabezpieczenie antykorozyjne)
Avatar użytkownika
Forumowicz
 
Od: 20 wrz 2014, 14:47
Posty: 70
Skąd: Warszawa
Auto: 2.0 LF 150KM 09.2008

Postprzez MaTuS » 15 maja 2016, 11:55

W bagażniku starczyło tylko na miejsca bez zabezpieczenia fabrycznego (mata butylowa) ale reszta można wykleić później. Jak początek jest świetnie. Może w następnym miesiącu będzie ciąg dalszy, wtedy na pierwszy ogień przednie nadkola :)
Avatar użytkownika
Forumowicz
 
Od: 3 sty 2013, 21:45
Posty: 74 (0/2)
Skąd: Wrocław
Auto: Mazda3 BK 1.6 Y6 TOP

Postprzez Marcis » 21 maja 2016, 11:23

Słuchajcie postanowiłem wyciszyć dach, jakiś czas temu i to zrobiłem. Robiłem to po godzinie 20, następnego dnia szedłem do pracy więc zdjęć nie mogłem zrobić. Mam tylko 2 jak wygląda dach bez podsufitki. Chce się z wami z tym podzielić bo chyba oprócz mnie w M3 nikt tego nie robił a warto. Ja robiłem to tylko ze względu na to że coś mi świstało z tyłu, myślałem że to antena bo wydawała się luźna. Tak naprawdę była luźna, ale powodem gwizdu był kabel od anteny CB który mam puszczony przez klapę bagażnika. No ale nic, skoro rozbierałem podsufitkę kupiłem matę wyciszającą aluminiową i piankę kauczukową, bo grzech by był tego od razu nie zrobić. Efekt jest taki że nawet przy wysokiej prędkości można swobodnie rozmawiać, nie słychać jak deszcz odbija się od dachu tylko od szyb, takie miłe uczucie no i stukając w dach słychać naprawdę głuche puknięcie a nie dudnienie blachy. Na pewno też jest ciszej po prostu siedząc w samochodzie. Jak się do tego zabrać, a wiec tak.
Zdjęcie tylnych boczków jak do wyciszania nadkoli,
wyciągamy lampki,
odkręcamy rączki i daszki z podsufitki,
wyjmujemy kołki z tyłu podsufitki są 3
uszczelki z drzwi i klapy zdejmujemy lub po prostu odchylamy, ja tylko odchyliłem,
odciągamy przednie słupki i boczki, też je tylko odchyliłem nie zdejmowałem,
we dwie osoby wyciągamy delikatnie z słupków i boczków aby podsufitka się nam opuściła, nie wyciągamy jej!
Instalacja do oświetlenia wnętrza oraz kabel antenowy i inne przewody są przyklejone taśmą do podsufitki, należy to wszystko odczepić,
po odpięciu przewodów, wyjąłem podsufitkę przez tylną klapę, będzie wąska i ciut trzeba zginać podsufitkę ale jak się zrobi to delikatnie żadnego śladu nie ma:)
wykleiłem cały dach nie robiłem tego na słupkach tam są kurtyny powietrzne co będzie widać na zdjęciu,
następnie te przewody co były przyklejone do podsufitki, przykleiłem taśmą do dachu żeby było łatwo to wszystko zamontować,
składanie i 3 sekundowa pochwała wzrokowa od żony że jest w samochodzie ciszej, ale kolejne 200zł mniej w portfelu:)
Załączniki
DSC_0359.JPG
DSC_0360.JPG
Avatar użytkownika
Forumowicz
 
Od: 18 wrz 2012, 10:48
Posty: 935 (4/18)
Skąd: Łomża
Auto: Mazda 3 GTA 2005 2.0 16V 150KM
Alfa Romeo SW 156 2003 2.0 166KM
Była Mazda 323F BA Red Classic
1.5 16V 1998r.

Postprzez TobiaszTTT » 21 maja 2016, 13:53

Witam,
Dębe robił wyciszenie M3.
Napisałem do sklepu: http://www.bitmat.pl/mobile/ z zapytaniem czym się różnią maty GMS 08, GMS 07, GMS....ponieważ o tych matach myslalem
Oto co odpisali:

GMS-08 – 1,2mm – mata z rolki, bardzo cienka
GMS-07 – 2mm – nie ma juĹź z rolki, tylko wersja Proliner, bardzo sĹaby klej, ubytki w matach

Trzeba tez pamietac, ze maty GMS to produkt Chinski. Mamy skuteczniejszy produkt z atestem – mata butylowa AB-2, produkowana w Europie:

http://www.bitmat.pl/pl/p/Mata-butylowa ... 5x50cm/278

Surowiec ten sam, produkt prawie identyczny ale z bardziej dopracowana technologia i badaniami akustycznymi z PrzemysĹowego Instytutu Motoryzacyjnego

Dodatkowo trzeba zastosowac pianke kauczukowa na 2 warstwy aby uzyskac dobry efekt:

http://www.bitmat.pl/pl/p/Pianka-wyglus ... acyjna/176

Butyl jest na nizsze tony i wibracje, pianka kauczukowa na izolacje szumow stąd też koniecznosc stosowania 2 warstw.

Na bagaznik, nadkola oraz wnetrze kabiny w takiej Mazdzie 7m2 powinno wystarczyc= 749zĹ brutto, wysyĹka oraz waĹek do montaĹźu mat w cenie.


Co o tym myślicie?????
Avatar użytkownika
Forumowicz
 
Od: 11 mar 2016, 22:58
Posty: 75 (3/3)
Skąd: Holandia
Auto: Fiat Punto II 1.2 +LPG
Mazda 3, 1,6 Pb+LPG

Postprzez Marcis » 21 maja 2016, 16:41

Zapytaj też o wagę, bo to naprawdę jest ciężkie przy 7m2
Avatar użytkownika
Forumowicz
 
Od: 18 wrz 2012, 10:48
Posty: 935 (4/18)
Skąd: Łomża
Auto: Mazda 3 GTA 2005 2.0 16V 150KM
Alfa Romeo SW 156 2003 2.0 166KM
Była Mazda 323F BA Red Classic
1.5 16V 1998r.

PostTen post został usunięty przez TobiaszTTT 21 maja 2016, 22:50.

Postprzez TobiaszTTT » 21 maja 2016, 22:51

Marcis napisał(a):Zapytaj też o wagę, bo to naprawdę jest ciężkie przy 7m2



7 m2 maty butylowej 2mm AB-2 i 700x100cm pianki kauczukowej k6s 6mm

Myślicie że tyle starczy na bagażnik nadkola i kabine?? :–)
Avatar użytkownika
Forumowicz
 
Od: 11 mar 2016, 22:58
Posty: 75 (3/3)
Skąd: Holandia
Auto: Fiat Punto II 1.2 +LPG
Mazda 3, 1,6 Pb+LPG

Postprzez Marcis » 21 maja 2016, 23:19

Na drzwi i bagażnik z nadkolami pójdzie 4. Ciekawe czy pianka też będziesz dodatkowo oklejał boczki. Pod siedzenia tylne to około 1m2 może, więc na całą podłogę i nadkola przód nie starczy raczej.
Avatar użytkownika
Forumowicz
 
Od: 18 wrz 2012, 10:48
Posty: 935 (4/18)
Skąd: Łomża
Auto: Mazda 3 GTA 2005 2.0 16V 150KM
Alfa Romeo SW 156 2003 2.0 166KM
Była Mazda 323F BA Red Classic
1.5 16V 1998r.

Kto przegląda forum

Użytkownicy przeglądający ten dział: Brak zidentyfikowanych użytkowników i 12 gości

Moderator

Moderatorzy 3 / 323