Naprawa tylnej lampy LED-owej.

Dział przeznaczony do rozwiązywania wszelkich problemów dotyczących wyposażenia i karoserii. Nie zawiera elementów przenoszenia napędu.

Postprzez radzi89 » 30 gru 2011, 15:12

Witam,

W tym wątku opisana jest naprawa bolączki Mazdy 3 BK wyposażonej w LEDowe lampy tylne.
Skutkiem takiej awarii jest gaśnięcie tylnych świateł mijania, po wciśnięciu pedału hamulca i zapalaniu świateł stopu.

Fotorelacja udostępniona została dzięki koledze bouoz i jest jego autorstwa.

Witam,
jakiś czas temu napisałem, że jestem na dobrej drodze do rozwiązania problemu ledów i udało się, obecnie jeżdżę już któryś miesiąc i testuje lampę, jak na razie działa poprawnie.
Lampę trzeba wymontować i rozciąć czarny plastik tak, aby można było wyciągnąć układ zasilający diody. Następnie układ zasilający należy wylutować i zastępując go dwoma układami oraz trzema opornikami. Komplet zasilaczy i oporników na jedną lampę to koszt ok. 50 zł + przesyłka – cena do uzgodnienia z elektronikiem. Układy mają regulację natężenia światła. Lampę po zmontowaniu należy skleić klejem na gorąco, można dodatkowo wywiercić dwa otworki do do regulacji natężenia, które należy również zakleić. Ja to robiłem u Pana Zbigniewa Dobosza z Rzeszowa, firma AZEL PHU tel. 508 091 277 (dane zamieszczam za zgodą Pana Dobosza), gościu wie co i jak i wystarczy zamówić u niego komplet zasilaczy. Problemem jest ciężki kontakt – często wyjeżdża za granicę realizować różne projekty. Lampę rozcinał i układu montował mi inny gościu, dlatego nie mam zdjęć z tej operacji, ale wiem że ktoś na forum to robił osobiście, więc może ma zdjęcia. Wiem tyle, że po rozcięciu lampy należało uciąć kawałek płytki układu zasilającego bo nie inaczej ciężko go wyjąć (ucięta krawędź, to dolna krawędź na pierwszym zdjęciu).

Układ wymontowany z lampy – widok od strony diód:

Obrazek

Układ wymontowany z lampy – widok od strony układu:

Obrazek

Widok dwóch zasilaczy i trzech oporników:

Obrazek

Widok lampy z wlutowanymi zasilaczami i opornikami:

Obrazek

Widok lampy z wlutowanymi zasilaczami i opornikami:

Obrazek
Rafal
Avatar użytkownika
Forumowicz
 
Od: 5 cze 2009, 10:45
Posty: 4700 (22/49)
Skąd: Szczecin
Auto: BMW E30
Porsche 911 4S – 996.2
Porsche 911 4S – 991.2
Porsche Macan T

Postprzez cbr » 30 gru 2011, 15:37

Dobra robota <spoko>
2+2=5
Avatar użytkownika
Forumowicz
 
Od: 27 mar 2011, 00:01
Posty: 2823 (0/26)
Skąd: Białystok
Auto: Vauxhall Vectra SRI
Mazda3 109KM Y6 2004 (była)

Postprzez marcin255 » 30 gru 2011, 17:17

Fajne tylko nic to nie daje , nie ma nazw podzespołów ich parametrów ,kolejności połaczeń itd.
Niemniej jednak fajnie ,że działa .
Ceed GT 1.6T 225KM
Obrazek
T-Roc 2.0 TSI 4motion 190KM
Obrazek
Avatar użytkownika
Forumowicz
 
Od: 28 gru 2008, 22:14
Posty: 5324 (26/45)
Skąd: Wrocław
Auto: Była 323F BA
87 KM -122 Nm
Mazda 3-2.0 LF
166 KM -209
KIA CEE’D GT
204 KM -265 Nm up
225 KM -330 Nm
T-Roc 2.0TSI 4motion 190KM 320Nm up.....?

Postprzez bouoz » 30 gru 2011, 22:39

jeżeli chodzi o podłączenie, to sprawa jest prosta, łączyć trzeba tak jak na zdjęciu. Nie wiem co to są za układy, w treści napisany jest kontakt do gościa który to zrobił. Jeżeli ktoś chce to mogę dokładnie obfotografować te układy.
Nigdy nie rozmawiaj z idiotą. Najpierw sprowadzi cię do swojego poziomu, a potem pokona doświadczeniem.
Forumowicz
 
Od: 5 lip 2010, 20:04
Posty: 179
Skąd: Kraków
Auto: Mazda 3 1,6 MZ-CD 2005 HB

Postprzez radzi89 » 30 gru 2011, 22:48

Jak mozesz dowiedz sie co tam jest zamontowane :)
Rafal
Avatar użytkownika
Forumowicz
 
Od: 5 cze 2009, 10:45
Posty: 4700 (22/49)
Skąd: Szczecin
Auto: BMW E30
Porsche 911 4S – 996.2
Porsche 911 4S – 991.2
Porsche Macan T

Postprzez FTJ » 7 sty 2012, 17:03

radzi89 napisał(a):Jak mozesz dowiedz sie co tam jest zamontowane :)
radzi89 napisał(a):Jak mozesz dowiedz sie co tam jest zamontowane :)


Dokładnie, brakuje informacji dotyczącej tych układów i oporników oraz regulatorów napięcia. Ale to już coś, szperając po google natrafiłem na ślad firmy która montuje dla Mazdy te diody: (jednak nie jestem przekonany czy jest to właśnie to). Po numerze wybitym na płytce: P3805R-2 /natrafiłem na coś takiego
http://www.brumberg.com/ARTIKEL/LED-Kon ... 05%29.html

bouoz – jak bys mógł dowiedzieć się co dokładnie dolutowujesz do tego układu.. ;) ale i tak <piwo> 4U
Obrazek
Avatar użytkownika
Forumowicz
 
Od: 21 wrz 2011, 19:07
Posty: 94 (0/1)
Skąd: Łódź/Wawa
Auto: Mazda 3, 2.0 2004r. PB

Postprzez lukaszm » 7 sty 2012, 22:07

Kiedyś na forum był kolega chyba miał zielony kolor madzi i strasznie bym zawzięty w kwestii naprawy tych lamp diodowych ciekawe czy mu się udało :)
Avatar użytkownika
Forumowicz
 
Od: 21 mar 2008, 20:04
Posty: 1902 (6/4)
Skąd: Siemianowice Śląskie
Auto: Hyundai i40 2.0 2014 kombi
VW Polo 6N 1.0 1999
eks: Mazda3 BK Active 1.6 MZR Z6 2005
eks: Fiat Seicento Young 0.9 1999

Postprzez bouoz » 8 sty 2012, 13:11

Wziąłem się za ten układ, mam już narysowany schemat i zidentyfikowałem większość komponentów. W wolnym czasie postaram się sprawę doprowadzić do końca i zamieścić potrzebne informacje w fotorelacji. Na razie wiem, że koszt materiałów na dwa zasilacze do jednej lampy wyniesie ok. 20 zł.
Nigdy nie rozmawiaj z idiotą. Najpierw sprowadzi cię do swojego poziomu, a potem pokona doświadczeniem.
Forumowicz
 
Od: 5 lip 2010, 20:04
Posty: 179
Skąd: Kraków
Auto: Mazda 3 1,6 MZ-CD 2005 HB

Postprzez FTJ » 8 sty 2012, 13:28

bouoz napisał(a):Wziąłem się za ten układ, mam już narysowany schemat i zidentyfikowałem większość komponentów. W wolnym czasie postaram się sprawę doprowadzić do końca i zamieścić potrzebne informacje w fotorelacji. Na razie wiem, że koszt materiałów na dwa zasilacze do jednej lampy wyniesie ok. 20 zł.


Super :) Czekamy na info ;)
Obrazek
Avatar użytkownika
Forumowicz
 
Od: 21 wrz 2011, 19:07
Posty: 94 (0/1)
Skąd: Łódź/Wawa
Auto: Mazda 3, 2.0 2004r. PB

Postprzez FTJ » 13 sty 2012, 17:34

Dostałem wczoraj kontakt do warsztatu w Łodzi gdzie znają temat i kroją te LEDy :) Elektryk mówił że to w Mazdach, Toyotach czy Nissanach częsty temat. Bez problemu naprawia te lampy, koszt ok. 80 zł za sztukę. Ja już się zapisałem, jeśli ktoś chce podaję namiary – Auto Kręc

http://www.firmy.net/elektromechanika-s ... W2RHS.html
Obrazek
Avatar użytkownika
Forumowicz
 
Od: 21 wrz 2011, 19:07
Posty: 94 (0/1)
Skąd: Łódź/Wawa
Auto: Mazda 3, 2.0 2004r. PB

Postprzez FTJ » 20 lut 2012, 17:38

Szkoda, że bouoz nie opisał jak naprawił te swoje ledy.. Jednak w Styczniu do Auto Kręc -a nie dojechałem, kiedy zaczęły się mrozy, lampa się naprawiła :) działa cały czas i już myślałem, że jest wszystko ok.. :( do czasu kiedy kilka dni temu odpuściły mrozy.. prawa lampa ledowa już wcale nie działa, nie świeci się :( działa tylko kierunkowskaz. Szczerze to mam dość tych badziewnych ledów i chyba skłonny jestem zamienić te lampy na zwykłe, nie ledowe (w biało-czarnych kloszach).

Znacie jakiś dobrych elektryków w Łodzi gdzie będzie mógł ktoś się podjąć naprawy, ew. zdiagnozować problem? Firma Auto-Kręc już nie podejmuje się takich napraw ze względu na małą skuteczność. Dziś mechanik od nich powiedział, że 2 na 10 lamp działają po naprawie i zaleca kupno używanej na Allegro..:(
Obrazek
Avatar użytkownika
Forumowicz
 
Od: 21 wrz 2011, 19:07
Posty: 94 (0/1)
Skąd: Łódź/Wawa
Auto: Mazda 3, 2.0 2004r. PB

Postprzez Seraf » 20 lut 2012, 17:44

wiem że nie dawno w Białymstoku została jedna lampa naprawiona ale przez kogo dokładnie i za ile już nie zapytałem.
Obrazek
Obrazek
aka "bez sensu"
Avatar użytkownika
Forumowicz
 
Od: 12 kwi 2009, 23:28
Posty: 3537 (2/15)
Skąd: Białystok
Auto: rower miejski :D

Postprzez MichalWin » 21 lut 2012, 17:31

To typowa i bardzo powszechna przetwornica DC/DC MC34063. Jak ktoś tylko by chciał sobie sam zrobić taką przetwornicę to wystarczy poczytać notę katalogową tego układu. Za pomocą PR (potencjometra) reguluje się napięcie wyjściowe układu.
Koszt układu na tzw. pająka to ok 5-8PLN. Wszystkie elementy warto zamówić u jednego dostawcy np TME lub na portalach aukcyjnych.
Avatar użytkownika
Forumowicz
 
Od: 11 sie 2011, 14:32
Posty: 45
Skąd: Bydgoszcz
Auto: Mazda 3 1,6+LPG 2007

Postprzez Seraf » 21 lut 2012, 17:49

MichałWin widzę że posiadasz fachową wiedzę w przedmiotowej sprawie.

Ja z tego nic nie rozumiem nie wiem jak inni.
Miło mi że ktokolwiek zainteresował się tym tematem i chce jakoś pomóc ale z tego fachowego nazewnictwa (ja dla przykładu) nic nie rozumiem i za nic mi nie pomogłeś.

Może mógłbyś poświecić temu działowi trochę czasu aby napisać czy nawet fotorelacjonować poradnik abym po przeczytaniu wiedział jakie układy mam kupić, co po kolei z nimi zrobić żeby tą lampę naprawić. Jak ją fachowo zdiagnozować, żeby wiedzieć co się zepsuło i jak/co przelutować? Może pomocny okazałby się schemat?

Nie pisze tego z wyrzutem w czyjąkolwiek stronę ale z prośbą o podjęcie się fachowego wyjaśnienia dla kompletnych laików – jak w przypadku popsucia naprawić ta lampę.
Obrazek
Obrazek
aka "bez sensu"
Avatar użytkownika
Forumowicz
 
Od: 12 kwi 2009, 23:28
Posty: 3537 (2/15)
Skąd: Białystok
Auto: rower miejski :D

Postprzez bouoz » 21 lut 2012, 21:11

Spokojnie FTJ. Jestem umówiony z Ropssonem na dopracowanie problemu do końca. Nie chcę zamieszczać kolejnych szczątkowych informacji tylko komplet. pozdrawiam
Nigdy nie rozmawiaj z idiotą. Najpierw sprowadzi cię do swojego poziomu, a potem pokona doświadczeniem.
Forumowicz
 
Od: 5 lip 2010, 20:04
Posty: 179
Skąd: Kraków
Auto: Mazda 3 1,6 MZ-CD 2005 HB

Postprzez FTJ » 22 lut 2012, 21:23

MichalWin napisał(a):To typowa i bardzo powszechna przetwornica DC/DC MC34063. Jak ktoś tylko by chciał sobie sam zrobić taką przetwornicę to wystarczy poczytać notę katalogową tego układu. Za pomocą PR (potencjometra) reguluje się napięcie wyjściowe układu.
Koszt układu na tzw. pająka to ok 5-8PLN. Wszystkie elementy warto zamówić u jednego dostawcy np TME lub na portalach aukcyjnych.


Hmm a czy LEDy z tyłu mają przetwornice? chyba nie? Moja Mazda wiem, że nie wyjechała z fabryki na tych ledach – ktoś sobie je dołożył, może dlatego u mnie prawy nie działa poprawnie. Nie widziałem ani nie słyszałem żeby ledy miały przetwornicę, ksenony tak ale ledy?
Obrazek
Avatar użytkownika
Forumowicz
 
Od: 21 wrz 2011, 19:07
Posty: 94 (0/1)
Skąd: Łódź/Wawa
Auto: Mazda 3, 2.0 2004r. PB

Postprzez bouoz » 22 lut 2012, 22:25

Jedyne co ledy potrzebują do działania, to zasilacze i prosty układ logiczny. Oryginalny układ ma za dużo bajerów dlatego się psuje.
Nigdy nie rozmawiaj z idiotą. Najpierw sprowadzi cię do swojego poziomu, a potem pokona doświadczeniem.
Forumowicz
 
Od: 5 lip 2010, 20:04
Posty: 179
Skąd: Kraków
Auto: Mazda 3 1,6 MZ-CD 2005 HB

Postprzez FTJ » 25 lut 2012, 11:03

bouoz napisał(a):Jedyne co ledy potrzebują do działania, to zasilacze i prosty układ logiczny. Oryginalny układ ma za dużo bajerów dlatego się psuje.


Generalnie nie ma tu nic skomplikowanego. Dziś rano byłem u elektryka i na kostce 12V jest, z masą też jest ok. Decyzja zapadła, w poniedziałek zdejmuje lampę i kroje ją by dostać się do tego układu. Najprawdopodobniej zrobił się gdzieś jakiś 'zimny lut' albo inna banalna sprawa. W pracy się tym zajmę z kolegą elektronikiem i napiszę na forum jak już będzie po problemie i to naprawie. Czy ktoś z Was znalazł w necie schemat tego oryginalnego układu w tej lampie?

(Elektryk u którego byłem też był zdania, że producent tej lampy to złodziej :) żeby nie było możliwości wymiany tego układu i prostszego sposobu dostępu do płytki ... w/g producenta – należy kupić nową :D )
Obrazek
Avatar użytkownika
Forumowicz
 
Od: 21 wrz 2011, 19:07
Posty: 94 (0/1)
Skąd: Łódź/Wawa
Auto: Mazda 3, 2.0 2004r. PB

Postprzez radzi89 » 25 lut 2012, 11:33

Z tego co było napisane w jednym z wątków zimny lut został obalony. Tym bardziej, że z tego co wiem gdyby był zimny lut to lampa by nie działała w ogóle, a te działają a dopiero po chwili przestają...

W 99% lamp ledowych nie ma opcji wymiany modułów itd. Po prostu są nierozbieralne :)
Rafal
Avatar użytkownika
Forumowicz
 
Od: 5 cze 2009, 10:45
Posty: 4700 (22/49)
Skąd: Szczecin
Auto: BMW E30
Porsche 911 4S – 996.2
Porsche 911 4S – 991.2
Porsche Macan T

Postprzez FTJ » 27 lut 2012, 18:38

radzi89 napisał(a):Z tego co było napisane w jednym z wątków zimny lut został obalony. Tym bardziej, że z tego co wiem gdyby był zimny lut to lampa by nie działała w ogóle, a te działają a dopiero po chwili przestają...

W 99% lamp ledowych nie ma opcji wymiany modułów itd. Po prostu są nierozbieralne :)


Racja, dziś wymontowałem lampę, od wewnętrznej strony przeciąłem kawałek plastiku dremelem (mały diaksik) i dostałęm się do płytki.. Jednak nie wszystkie ważne zdjęcia tego układu wrzuciliście na forum :) w sumie nie wrzuciliście Najważniejszego! :D z jednej strony płytki widać najzwyklejsze rezystory – prosty układ jak budowa cepa :) ..ale po drugiej stronie – ZDJĘCIE PONIŻEJ – to już trochę wyższa szkoła jazdy.. miernikiem sprawdzałem dziś wszystko, działa jak należy jednak jako całość diody nie świecą – tylko błyskają RAZ kiedy podpiąłem je pod zasilacz a po ułamku sek. już nie świecą. Jednak ten układ wywalam i zastępuje go dwoma zasilaczami skłądającymi się z 2 przetwornic DC/DC, oporników i regulatorów. Chcę to naprawić jak najszybciej więc na pewno będę szybko wrzucał jakieś zdjęcia z dokładnym OPISEM podzespołów (co poniektórzy zapominają o tym) :P

Obrazek
Obrazek
Avatar użytkownika
Forumowicz
 
Od: 21 wrz 2011, 19:07
Posty: 94 (0/1)
Skąd: Łódź/Wawa
Auto: Mazda 3, 2.0 2004r. PB

Kto przegląda forum

Użytkownicy przeglądający ten dział: Brak zidentyfikowanych użytkowników i 8 gości

Moderator

Moderatorzy 3 / 323