Wymiana żarówek podświetlania "regulacji wysokości światel, itd." w Mazda 3 (66-591A)

Dział przeznaczony do rozwiązywania wszelkich problemów dotyczących wyposażenia i karoserii. Nie zawiera elementów przenoszenia napędu.

Postprzez cbr » 3 sie 2011, 21:59

Stało się, przepaliła się najpierw jedna, następnie druga żarówka przy przyciskach do regulacji wysokości świateł, DSC OFF, oraz natężenia podświetlenia kokpitu. Znalazłem numer katalogowy tej żarówki (66-591A), zajechałem do ASO w pewności, że kosztuje max 5zl/szt. Jednak grubo się pomyliłem, koszt niecałe 34zl/szt. Postanowiłem znaleźć jakiś zamiennik, przejrzałem dziesiątki stron na allegro oraz innych sklepów. Niestety poszukiwania zakończyły się fiaskiem. Nie chciałem kupować tego w ASO ze względów czysto finansowych, przepraszam bardzo, ale za kawałek plastiku z żarówką taka cena? Rozebrałem i już wiedziałem, że cena jest gruba zawyżona. Zaszedłem do sklepu elektronicznego, poprosiłem o taką żarówkę, znalazłem dopiero w trzecim. Cena 50gr/szt. :D Sprzedawca opisał ją jako "żarówka mini, o średnicy 3mm, 14V". Kupiłem i przystąpiłem do wymiany.

Ściągamy plastik w którym znajdują się te przełączniki. Pierwszy zatrzask znajduje się w prawym górnym rogu. Ciągniemy dwoma dłońmi do siebie i odskoczy.

Obrazek

Drugi znajduje się przy uszczelce od drzwi w lewym górnym rogu, tutaj wymagane jest dużo mniej siły, jedynie należy delikatnie pociągnąć w swoją stronę.

Obrazek

Dla ułatwienia dostępu można też ściągnąć plastik na dole po lewej stronie od sprzęgła. Jednak nie jest to koniecznie wymagane.

Obrazek

Po odchyleniu plastiku, ukazują się nam przełączniki oraz ich zatrzaski. Alby wyciągnąć przełącznik na zewnątrz należy wcisnąć od góry i od doły ten czarny prostokątny plastik (na zdjęciu tylko widać górny).

Obrazek

Żarówka znajduje się w bocznej części przycisku. Trzeba ją porostu odkręcić.

Obrazek

Dla ukazania jej wielkości na zdjęciu umieszczam również monetę 5gr.

Obrazek

Nasza nowa "żarówka mini, 3mm, 14V w kolorze ciemny pomarańcz" jest tej wielkości.

Obrazek

Tutaj moje narzędzie ułatwiające wymianę. Płasko zakończona płytka.

Obrazek

Aby wyciągnąć starą żarówkę trzeba poodginać te druciki od spodu (przepraszam za jakość zdjęcia) i ją wysunąć do góry.

Obrazek

Wygląda to tak.

Obrazek

Teraz wkładamy nową, prowadzimy identycznie druciki od niej i odcinamy ich nadmiar. Stara żarówka (po lewej), jest zwykła białą w pomarańczowym "kapturku", nasza nowa od razu daje pomarańczowe światło.

Obrazek

Zmontowana nowa żarówka po lewej, stara po prawej.

Obrazek

Składamy wszystko do kupy i cieszymy się działającymi światełkami. Od lewej: Stara żarówka (jasna), przepalona (brak), nowa żarówka (dużo jaśniejsze i pełniejszy kolor)

Obrazek

Wszystkie nowe prezentują się tak.

Obrazek

Obrazek

Podsumowując, koszt 1,5zl, czyli oszczędzamy ~100zl, robocizna 30min, najwięcej zajęło znalezienie odpowiedniej żarówki. No to teraz można i eksperymentować z kolorami <jupi> No to teraz czekam, aż komuś się to przyda :)

Edit:
Link do paczki zdjęć z fotorelacji (Hasło: mazdacbr):
https://www.dropbox.com/s/t6f6livnlhb69 ... -591A_.rar
Ostatnio edytowano 27 cze 2014, 20:52 przez cbr, łącznie edytowano 3 razy
2+2=5
Avatar użytkownika
Forumowicz
 
Od: 27 mar 2011, 01:01
Posty: 2823 (0/26)
Skąd: Białystok
Auto: Vauxhall Vectra SRI
Mazda3 109KM Y6 2004 (była)

Postprzez marcin255 » 3 sie 2011, 22:22

Pięknie , i jasno wyjaśnione -brawo !
Ceed GT 1.6T 225KM
Obrazek
T-Roc 2.0 TSI 4motion 190KM
Obrazek
Avatar użytkownika
Forumowicz
 
Od: 28 gru 2008, 23:14
Posty: 5324 (26/45)
Skąd: Wrocław
Auto: Była 323F BA
87 KM -122 Nm
Mazda 3-2.0 LF
166 KM -209
KIA CEE’D GT
204 KM -265 Nm up
225 KM -330 Nm
T-Roc 2.0TSI 4motion 190KM 320Nm up.....?

Postprzez artureck » 3 sie 2011, 22:36

Ciekawie i zrozumiale – obym jednak nie musiał korzystać :)
Wino, kobiety i śpiew – więcej nie dam rady.
Forumowicz
 
Od: 8 mar 2011, 21:14
Posty: 241 (0/1)
Skąd: z Galicji
Auto: Było: M3 BK 2.0 2007 LPG, sedan US-spec

Postprzez Seraf » 4 sie 2011, 08:05

"Białystok mazdowską doliną krzemową" :D mamy swoich od fotorelacji i gadule co ogarnia sprzęt do pomiaru czasów :D

keep up the good work :D
Obrazek
Obrazek
aka "bez sensu"
Avatar użytkownika
Forumowicz
 
Od: 13 kwi 2009, 00:28
Posty: 3537 (2/15)
Skąd: Białystok
Auto: rower miejski :D

Postprzez marzzz » 4 sie 2011, 09:30

Świetna robota , w ten weekend mam zamiar przeprowadzić podobną operację .Dzięki Tobie będzie o wiele łatwiejsza
Avatar użytkownika
Początkujący
 
Od: 20 lip 2011, 19:15
Posty: 24 (0/1)
Skąd: Luboń
Auto: 3 BK

Postprzez cbr » 4 sie 2011, 15:04

Dzięki bardzo :)
Później wrzucę paczkę zdjęć jakby ktoś potrzebował sobie coś przybliżyć czy coś :P
No gdybym ja miał wiedzę taką jak mam teraz to, od razu bym pojechał do sklepu elektronicznego a nie do ASO i zaoszczędziłbym sporo czasu na szukanie tego w internecie :P

P.S
Brakuje mi u nas w dziale tematu jak w GG/GY który jest przyklejony i można znaleźć wszystko w jednym miejscu :P
2+2=5
Avatar użytkownika
Forumowicz
 
Od: 27 mar 2011, 01:01
Posty: 2823 (0/26)
Skąd: Białystok
Auto: Vauxhall Vectra SRI
Mazda3 109KM Y6 2004 (była)

Postprzez jacq » 7 lis 2011, 21:50

Ukłony dla Ciebie!
Dzisiaj wymieniłem przepaloną żarówkę z podświetlenia klimy a jutro biorę się za poszukiwanie żarówek do podświetlenia przycisku DSC itd...
Dużo mi to pomoże, także jestem zwolennikiem "pomajsterkowania" przy aucie w miarę możliwości. <spoko>
Pozdrawiam!
Avatar użytkownika
Początkujący
 
Od: 12 paź 2011, 19:31
Posty: 8
Skąd: Rybnik
Auto: Mazda 3 2.0 Sport Sedan

Postprzez POLI-FB » 8 lis 2011, 21:33

Witam !
Ja zamiast żarówek użyłem do podświetlenia tych trzech przycisków (DSC, itd...) diod led w pięknym niebieskim kolorze. Ponadto zamiast standardowych żarówek podświetlenia tablicy rejestracyjnej, użyłem diod led o jasnej, białej barwie. W nocy bardzo fajnie podświetlają tablicę. Diodę led w kolorze czerwonym zamontowałem także w schowku oraz w podświetleniu popielniczki (wybór koloru jako nawiązanie do stylistyki podświetlenia deski rozdzielczej, ponadto ładnie i jasno świecą oraz nie nagrzewają się tak jak żarówki). Wszystkie opisane diody są takich samych rozmiarów jak standardowe żarówki. Są trochę droższe, ale podobno są wieczne.

Obrazek

Pozdrawiam.
Ostatnio edytowano 10 lis 2011, 20:39 przez POLI-FB, łącznie edytowano 1 raz
Avatar użytkownika
Forumowicz
 
Od: 25 paź 2010, 20:11
Posty: 85 (1/0)
Auto: CX-30 eSKYACTIV G Hikari

Postprzez mazz777 » 8 lis 2011, 23:48


Obrazek

Obrazek



Mam pytanie. Czy te cyferki w regulacji wysokości świateł nie powinny również świecić?
U mnie tez sie nie święcą a to strasznie denerwuje kiedy musze w nocnych ciemnościach ustawiać światła... :D
Avatar użytkownika
Forumowicz
 
Od: 23 mar 2010, 02:47
Posty: 133
Skąd: Sandomierz-Tarnobrzeg
Auto: Mazda 3
CiTD 109KM 2005
Ford Mondeo MK4

Postprzez cbr » 9 lis 2011, 00:00

No skoro u mnie po wymianie nie świecą, u Ciebie też a nie ma miejsce nigdzie w obudowie na żarówkę to chyba jest prawidłowo <glupek2>
2+2=5
Avatar użytkownika
Forumowicz
 
Od: 27 mar 2011, 01:01
Posty: 2823 (0/26)
Skąd: Białystok
Auto: Vauxhall Vectra SRI
Mazda3 109KM Y6 2004 (była)

Postprzez MichalWin » 9 lis 2011, 00:07

Pokrętło niestety nie jest podświetlane.
Dzięki za fotorelację. cbrPL piszesz dobre fotorelacje ale zdjęcia jak zwykle mało-ostre. Może jednak czas na nowy aparat, albo włącz tryb makro jeśli masz taką opcję następnym razem. Jeśli nie masz aparatu to może zrobimy tzw "ściepe" (czytaj składkę) na forum na nowy aparat dla Ciebie :)
Avatar użytkownika
Forumowicz
 
Od: 11 sie 2011, 15:32
Posty: 45
Skąd: Bydgoszcz
Auto: Mazda 3 1,6+LPG 2007

Postprzez dzux » 9 lis 2011, 00:10

nie świecą a fotorelacja na najwyższym poziomie :)
Forumowicz
 
Od: 5 cze 2011, 22:38
Posty: 706 (1/8)
Skąd: lubuskie
Auto: BYŁA Mazda 3 2005 sedan 1.6 JEST Mazda 5 2006r 2.0 benzyna :)

Postprzez cbr » 9 lis 2011, 00:11

Zdjęcia robię zawsze telefonem :P nie będę ciągał aparatu pod blok zęby parę zdjęć zrobić :) No i chyba wystarczy taka jakość jak na proste operacje, w momencie gdyby coś było naprawdę małe czy też musiałbym pokazać dokładnie mały szczegół to zapewne bym zrobił zdjęcie normalnym aparatem :)
2+2=5
Avatar użytkownika
Forumowicz
 
Od: 27 mar 2011, 01:01
Posty: 2823 (0/26)
Skąd: Białystok
Auto: Vauxhall Vectra SRI
Mazda3 109KM Y6 2004 (była)

Postprzez Justyśka » 9 lis 2011, 14:35

MichalWin napisał(a):Jeśli nie masz aparatu to może zrobimy tzw "ściepe" (czytaj składkę) na forum na nowy aparat dla Ciebie :)

Aparat jest, więc podziękujemy :P
Życie jest jak rejs i choć istotne dokąd gnasz, to najważniejsze być w odpowiedniej załodze.

Prawdziwa miłość nie wyczerpuje się nigdy. Im więcej dajesz, tym więcej Ci jej zostaje.
Oj tam, oj tam :)
Avatar użytkownika
Forumowicz
 
Od: 10 paź 2011, 11:17
Posty: 1210 (2/9)
Skąd: UK / Białystok
Auto: Mazda3

Postprzez lukaszm » 16 lis 2011, 00:17

POLI-FB również myślałem nad wymianą żarówek oświetlenia rejestracji ale nie będę robił wygodny miśką a nóż w kluczowym momencie nie odczytają nr z fotografii :)
Avatar użytkownika
Forumowicz
 
Od: 21 mar 2008, 21:04
Posty: 1902 (6/4)
Skąd: Siemianowice Śląskie
Auto: Hyundai i40 2.0 2014 kombi
VW Polo 6N 1.0 1999
eks: Mazda3 BK Active 1.6 MZR Z6 2005
eks: Fiat Seicento Young 0.9 1999

Postprzez staceb » 17 lut 2013, 21:58

Witam. Zabieram się za wymianę żarówki przycisku DSC OFF ,ale boję się ściągania tego plastiku bo chyba mocno się trzyma kokpitu.Chciałem zapytać ,czy trzeba ściągać cały panel czy wystarczy odgiąć tylko jego część znajdującą się z lewej strony kierownicy ?
Avatar użytkownika
Początkujący
 
Od: 16 gru 2012, 18:20
Posty: 9
Auto: Mazda 3 1.6 CD 2005

Postprzez lukaszm » 17 lut 2013, 22:04

Kolego rób tak jak w fotorelacji panel aż tak mocno nie trzyma.
Avatar użytkownika
Forumowicz
 
Od: 21 mar 2008, 21:04
Posty: 1902 (6/4)
Skąd: Siemianowice Śląskie
Auto: Hyundai i40 2.0 2014 kombi
VW Polo 6N 1.0 1999
eks: Mazda3 BK Active 1.6 MZR Z6 2005
eks: Fiat Seicento Young 0.9 1999

Postprzez Grzegorz K » 11 mar 2013, 21:04

Wszystko co tu napisali to święta prawda. Największym problemem dla mnie było wyjęcie tego panelu po odchyleniu osłony (wystarczy pociągnąć za prawy górny róg po lewej stronie kierownicy, tak jak opisał to cbr). Chodziło o wciśnięcie tego dolnego zaczepu. Śrubokrętem od zewnątrz nie da rady, trzeba było tam wcisnąć łapę. Teraz trochę boli, ale satysfakcja bezcenna.

A z ciekawostek miałem do wymiany regulację podświetlenia zegarów, po wyjęciu przestała też świecić żarówka od regulacji świateł. Przezornie kupiłem 3 (2 białe i 1 czerwona, pomarańczowych nie mieli). Wymieniłem od razu obie przekładając te gumowe kapturki i działa :D

EDIT: no i przepłaciłem ... 1zł za sztukę <cisza>
Załączniki
2013-03-11 19.38.35.jpg
Moje dziewczyny: Kasia Agatka Alinka exMazda3 BK i Mazda6 GL
Avatar użytkownika
Forumowicz
 
Od: 14 kwi 2009, 20:38
Posty: 1002 (0/2)
Skąd: Piława Górna
Auto: Mazda 3 BK 2005 HB Y6

Postprzez tdy » 20 mar 2013, 21:01

CBR – świetna relacja, dzieki!!
Podpisuje się pod tym również, co napisał Grzegorz K, trzeba odnaleźć w ręce zakres ruchów, o który byśmy jej nie posądzali aby wcisnąć dolny zatrzask:–) Ja kupiłem po 1pln za sztukę te żaróweczki, białe – niestety nie mogłem nigdzie zlokalizować tych kolorowych. Jeden kapturek trochę się nadwyrężył przy przekładaniu (był przypieczony do starej żarówki) więc jak będę wymieniał kolejne to już raczej od razu na pomarańczowe.
Początkujący
 
Od: 6 kwi 2012, 14:10
Posty: 23
Skąd: Kraków
Auto: M3 BK, 2004, 1.6

Postprzez cbr » 20 mar 2013, 21:57

Ja doszedłem do wniosku, że pomarańczowe słabo komponują się z resztą. Porównując czerwone podświetlenie pod nogami bardziej odpowiada kolor do zegarów. Teraz jak będę nieopodal sklepu z tym "drobnostkami" to wezmę czerwone dla porównania.

P.S.
Cieszę się, że fotorelacja się przydaje :)
2+2=5
Avatar użytkownika
Forumowicz
 
Od: 27 mar 2011, 01:01
Posty: 2823 (0/26)
Skąd: Białystok
Auto: Vauxhall Vectra SRI
Mazda3 109KM Y6 2004 (była)

Kto przegląda forum

Użytkownicy przeglądający ten dział: Brak zidentyfikowanych użytkowników i 8 gości

Moderator

Moderatorzy 3 / 323