Teoretycznie mogłbym sprawdzić wyciągając go z obudowy ale właśnie u mnie sypie śnieg z deszczem i troche mało komfortowo jest na zewnatrz a na dodatek nie mam pewności czy wogole jakąś tabliczke znajdę;/
Akumulator – wymiana, obudowa, opinie i porady
Poszedłem za radą Paolo a raczej podjechałem do Feu-vert
Auto stało 5dni bez jazdy i takim zimnym podjechalem dosłownie 2km do jednego z ich punktów, ale powaliło mnie na kolana pytanie: a jakie są parametry tego akumulatora u Pana? Niestety nie wiedziałem a podobno w ten tester jak sie wpisze znacząco inne parametry akumulatora niż jest faktycznie to może pokazać głupoty i tak się ponoć stało. Przy wpisaniu 70Ah 600A na testerze wybiło komunikat: wykryto włączone oświetlenie, wyłącz. Wszystko było wygaszone, kluczyki wyjęte, wenatrz auta ciemnica. Zasugerowano mi abym się dowiedział jaka jest pojemność i podjechał jeszcze raz. Wiec pytam: jakie fabryczne parametry powinien mieć oryginalny AKU w dieslu 1.6 ?
Teoretycznie mogłbym sprawdzić wyciągając go z obudowy ale właśnie u mnie sypie śnieg z deszczem i troche mało komfortowo jest na zewnatrz a na dodatek nie mam pewności czy wogole jakąś tabliczke znajdę;/
Teoretycznie mogłbym sprawdzić wyciągając go z obudowy ale właśnie u mnie sypie śnieg z deszczem i troche mało komfortowo jest na zewnatrz a na dodatek nie mam pewności czy wogole jakąś tabliczke znajdę;/
-
Moderator "3BK" -Paweł
- Od: 26 paź 2008, 10:23
- Posty: 3601 (81/142)
- Skąd: Radom
- Auto: Mazda3 BK
była: 1,6 Y6 109KM 12.2006
jest: 2.0 LF 150KM 06.2008
wszystko napisane jest w tym wątku
70 Ah, prąd rozruchowy 630 A
W dieslu przez około 20-30 min po zgaszeniu może utrzymywać się większy prąd jałowy (jakieś 0,2 A chyba).
Tego tester raczej nie uwzględni
Nie wiem po co tyle kombinować, 300 zł teraz czy 310 za rok, dużej różnicy nie ma
Dopisano 22 lut 2013, o 21:34:
BTW boscha i Varte odróżnisz tylko po naklejkach
70 Ah, prąd rozruchowy 630 A
W dieslu przez około 20-30 min po zgaszeniu może utrzymywać się większy prąd jałowy (jakieś 0,2 A chyba).
Tego tester raczej nie uwzględni
Nie wiem po co tyle kombinować, 300 zł teraz czy 310 za rok, dużej różnicy nie ma
Dopisano 22 lut 2013, o 21:34:
BTW boscha i Varte odróżnisz tylko po naklejkach
Z tego co piszesz akostarek to te centry są za słabe ...
– zwykła centra: 40AH, 300
– centra plus: 50AH, 400
– centra futura: 60AH, 500
Moje dziewczyny: Kasia Agatka Alinka exMazda3 BK i Mazda6 GL
To były tylko przykładowe wartości obrazujące jak upycha się prąd w tych samych gabarytach akumulatora w zależności od modelu centry 
-
2+2=5
- Od: 27 mar 2011, 01:01
- Posty: 2823 (0/26)
- Skąd: Białystok
- Auto: Vauxhall Vectra SRI
Mazda3 109KM Y6 2004 (była)
Mam ogromną prośbę do właścicieli aut z oryginalnym akumulatorem. Im starsze wersje tym mocniejsza prośba. Proszę o zmierzenie swoich akumulatorów i podania na forum parametrów (przede wszystkim prąd rozruchowy). Mój akumulator po zmierzeniu ma prąd rozruchowy 440A. Jest prawidłowo ładowany, mechanik ASO stwierdził, że dopóki nie zaobserwuję testu wskazówek, to nie ma co inwestować w zmianę akumulatora. Zalecił jedynie dbać, aby wyłączać na koniec jazdy klimatyzacje, wszystkie nawiewy, radio i wyciągać z zapalniczki wtyczkę np CB a zapewne akumulator nie będzie sprawiał problemów przy ponownym rozruchu aż do najbliższej zimy, ponieważ kończą się mrozy a prąd rozruchowy wraz ze wzrostem temperatury powinien się zwiększyć.
Spodziewam się, że zdanie mechanika będzie zakwestionowane, dlatego proszę o pominięcie krytycznych uwag i skupieniu się na pomiarach i doświadczeniu własnym. Znane są mi przypadki awarii, które przypuszcza się ich źródło właśnie akumulatorom.
Może ktoś jest w stanie podać wartość przy której można się spodziewać problemów z rozruchem a zarazem testu wskazówek?
PS: Pomiar wykonano po długiej trasie, następnego dnia czyli "na zimno" po przejechaniu zaledwie 1km przy temperaturze otoczenia -1C
Spodziewam się, że zdanie mechanika będzie zakwestionowane, dlatego proszę o pominięcie krytycznych uwag i skupieniu się na pomiarach i doświadczeniu własnym. Znane są mi przypadki awarii, które przypuszcza się ich źródło właśnie akumulatorom.
Może ktoś jest w stanie podać wartość przy której można się spodziewać problemów z rozruchem a zarazem testu wskazówek?
PS: Pomiar wykonano po długiej trasie, następnego dnia czyli "na zimno" po przejechaniu zaledwie 1km przy temperaturze otoczenia -1C
- Od: 10 paź 2011, 14:51
- Posty: 23
- Auto: Mazdzia 3 1.6 ON BK HB '07
Za mało danych żeby powiedzieć coś o akumulatorze.Napisz jaki to akumulator,jaka pojemność ,jaki znamionowy prąd rozruchu,który rok produkcji(jeśli oryginał to który rok autka).w jakiej normie podałeś zmierzony prąd rozruchu(EN,DIN,CCA,SAE).
Nie wyważaj drzwi które ktoś wcześniej otworzył :–)
- Od: 23 maja 2009, 14:40
- Posty: 107
- Skąd: Zduńska Wola
- Auto: 323f BJ 1,3 16V 1999
Aku to oryginał, nie moge dopatrzeć się producenta. W tym wątku piszą, że oryginał to Panasonic lub Nippon/Yuasa 70A 630Ah. Rok produkcji? Zapewne ten sam co auta albo max rok starszy. Norma zapewne europejska bo chyba tylko taką powinniśmy się posługiwać aby nie wprowadzać zamieszania.
- Od: 10 paź 2011, 14:51
- Posty: 23
- Auto: Mazdzia 3 1.6 ON BK HB '07
za rok i tak będzie pewnie do wymiany...
Pali bez problemu, przy ogólnym przeglądzie i zerknięciu w błędy komputera, mechanik sprawdził stan akumulatora i zaskoczyła mnie wartość 440Ah w porównaniu z wartością nowego czyli 630Ah
Chcę wiedzieć czy taki nowy z półki z etykietką 70A 630Ah ma faktycznie ok 630Ah oraz to czy akumulator który ma już te ok 6 lat, ile u innych właścicieli wynosi prąd rozruchowy. Możliwe, że problem z testem zegarów oraz ogólny z odpaleniem zaczyna się pojawiać poniżej 300Ah ( w zależności od temperatury na zewnątrz) a tym samym mogę spokojnie jeszcze jeździć bez dodatkowych kosztów zanim wrócą silne mrozy. Rozumiem opinie tych co zalecają już zmianę, aby uchronić się przed konsekwencjami np uszkodzenia komputera, ale może jeszcze daleko do tego ryzyka.
Chcę wiedzieć czy taki nowy z półki z etykietką 70A 630Ah ma faktycznie ok 630Ah oraz to czy akumulator który ma już te ok 6 lat, ile u innych właścicieli wynosi prąd rozruchowy. Możliwe, że problem z testem zegarów oraz ogólny z odpaleniem zaczyna się pojawiać poniżej 300Ah ( w zależności od temperatury na zewnątrz) a tym samym mogę spokojnie jeszcze jeździć bez dodatkowych kosztów zanim wrócą silne mrozy. Rozumiem opinie tych co zalecają już zmianę, aby uchronić się przed konsekwencjami np uszkodzenia komputera, ale może jeszcze daleko do tego ryzyka.
- Od: 10 paź 2011, 14:51
- Posty: 23
- Auto: Mazdzia 3 1.6 ON BK HB '07
6 czy 7 lat to jeszcze nie tragedia dla oryginalnego aku.440 A przy znamionowej 630A to ok.70 procent więc też jeszcze powinien pokręcić do przyszłej zimy.Ważniejsze jak był eksploatowany(trasa czy wokół komina) bo to bardzo przekłada się na żywotność akumulatora.Dodatkowo czy był garażowany czy parkował "pod chmurką".Z długoletniej praktyki wiem że oryginały "garażowane" wytrzymują 2-3 lata dłużej .Serwisuję kilka aku z pierwszych 3 (2003-2004 rok).Przebieg ok 200 tys. 400 amper rozruchu to jednak dolna granica dla tych Diesli na zimę.Latem jeszcze bez problemu ale przy -15 nie odpali z pewnością a i kłopotów potrafi narobić kosztownych.Więcej dałoby badanie obciążeniowe(opornicą).Wtedy wszystko widać jak na dłoni(jeden warunek:sprawdzamy tylko w pełni naładowany akumulator).Pozdrawiam.
Nie wyważaj drzwi które ktoś wcześniej otworzył :–)
- Od: 23 maja 2009, 14:40
- Posty: 107
- Skąd: Zduńska Wola
- Auto: 323f BJ 1,3 16V 1999
Art310 napisał(a): to jeszcze nie tragedia dla oryginalnego aku.440 A przy znamionowej 630A to ok.70 procent
Wg ASO oryginał dla diesla 1.6 109KM to 570A i 70Ah
Tak więc będą pasowały równiez ze względu na wymiary:
1. Yuasa 030 70Ah 570A
2. Centra CB704 70Ah 540A
3. Varta E23 70Ah 630A
4. Bosch S4 026 – 70Ah 630A
– Wszystkie maja prawy plus i typowe dla japońskich mocowania klem wystające ponad górną powierzchnię akumulatora. Jeśli się mylę to proszę mnie poprawić, ale wydaje mi się, że jeśli sprawność akumulatora spada poniżej ok.65% to aku kwalifikuje się do wymiany szczególnie jeśli pomiaru dokonano przy temperaturze powyżej 0C – przy niższych temperaturach prawie pewne problemy.
EDIT: U mnie siedzi oryginalny Yuasa, ale nie mogę się doszukać oznaczenia. Pojawiają się też głosy o montowaniu oryginalnych Panasonicow, ale te są trudno dostępne na chwile obecną w PL.
Ostatnio edytowano 10 mar 2013, 17:35 przez widmo82, łącznie edytowano 1 raz
-
Moderator "3BK" -Paweł
- Od: 26 paź 2008, 10:23
- Posty: 3601 (81/142)
- Skąd: Radom
- Auto: Mazda3 BK
była: 1,6 Y6 109KM 12.2006
jest: 2.0 LF 150KM 06.2008
Masz rację,chociaż latem jak wspomniałem wcześniej będzie jeszcze dawał radę.Wiele zależy też od kondycji silnika i rozrusznika.Mniejsze opory to łatwiejszy rozruch i mniejsze zapotrzebowanie na prąd.
Nie wyważaj drzwi które ktoś wcześniej otworzył :–)
- Od: 23 maja 2009, 14:40
- Posty: 107
- Skąd: Zduńska Wola
- Auto: 323f BJ 1,3 16V 1999
Czy może mi ktoś wyjaśnić jakie powinny być zachowane procedury podczas próby podładowania akumulatora? Mam murowany garaż i ten model prostownika:
http://allegro.pl/prostownik-6v-12v-15a ... 55566.html
– Nastawiam na 7A i ... no właśnie, w jakiej kolejności podłączyć/odłączyć przewody. Na co zwrócić uwagę. Ktoś dawno temu pisał na forum, że spalił sobie kompa, albo przy podmianie akumulatora, albo przy próbie podładowania akumulatora.
Czy można uniknąć wyciągania akumulatora z samochodu? Trzeba odpiąć klemy od auta i dopiero podpinac prostownik?

– Nastawiam na 7A i ... no właśnie, w jakiej kolejności podłączyć/odłączyć przewody. Na co zwrócić uwagę. Ktoś dawno temu pisał na forum, że spalił sobie kompa, albo przy podmianie akumulatora, albo przy próbie podładowania akumulatora.
Czy można uniknąć wyciągania akumulatora z samochodu? Trzeba odpiąć klemy od auta i dopiero podpinac prostownik?
- Od: 10 paź 2011, 14:51
- Posty: 23
- Auto: Mazdzia 3 1.6 ON BK HB '07
nic
-
2+2=5
- Od: 27 mar 2011, 01:01
- Posty: 2823 (0/26)
- Skąd: Białystok
- Auto: Vauxhall Vectra SRI
Mazda3 109KM Y6 2004 (była)
Mazdzia3 napisał(a):Poza zresetowaniem ustawień radia i ponownym zaprogramowaniu opuszczania szyb cos jeszcze bedzie do ustawienia po odpięciu klem na kilka godzin?
cbr napisał(a):nic
Co do ustawień radia to resetuje się razem z średnim spalaniem i prędkością oraz jeszcze górny licznik kilometrów.
Akumulator odłącza się, aby uniknąć ewentualnych problemów z elektronika. Stara szkoła ładowania akumulatorów, nie wymaga odpinania, ale bazuje ona na autach typu: Fiat 126p, Polonez, Żuk itp. lub przy możliwości podłączenia alternatywnego źródła zasilania
Odpinamy więc najpierw kleme "–" a następnie ją izolujemy, następnie odpinamy "+" i również izolujemy. Takie zasady bezpieczeństwa zminimalizują ryzyko przypadkowego zaiskrzenia. Prostownik podłączamy "+" z "+" i "–" z "–". W Mazdzie BK, plus jest po prawej stronie, tzn czytając inne oznaczenia z akumulatora nie powinny one byc odwrócone " do góry nogami" Aby tak było, trzeba stać od strony pasażera. Zapewne wygodniej bedzie podpiąć prostownik stojąc z boku auta od strony kierowcy a wtedy plus powinien być po lewej stronie. Nastawiamy prostownik 1/10 w stosunku do posiadanego akumulatora a w przypadku naszych mazd w dieslu 1/10 z 70Ah to max 7A. Jeśli nie wiemy w jakim stanie jest akumulator a jedynie chcemy go wzmocnić przed dużym mrozem a zarazem chcemy nastawić ładowanie na noc, zaleca się ustawienie ok 5A. Dlaczego? Rano może się okazać, że akumulator kipi przez odkręcone otwory a zarazem im mniejszy prąd ładowania tym lepiej dla samego akumulatora. (jeśli mamy oryginalny akumulator ok 5-6letni to zapewne mamy odkręcane koreczki). Na koniec pozostaje nam jeszcze tylko wetknięcie wtyczki od prostownika do gniazdka i cierpliwie odczekać ok 10h. Należy zachować szczególną ostrożność szczególnie pod koniec ładowania, kiedy to, niektóre prostowniki potrafią puścić napięcie ładowania wyższe niż ok 14V a nawet 16V co uznaje się za niezbyt pożądane przez większość akumulatorów.
Kiedy akumulator się naładuje? Jeśli nie mamy odpowiednich mierników a nawet aerometru do mierzenie gęstości elektrolitu (5-10zł) to niestety musimy się oprzeć jedynie na właściwym stwierdzeniu, czy gazowanie akumulatora jest już na tak wysokim poziomie, że dalsze ładowanie już jest niepotrzebne. Najlepiej wtedy podjechać po odczekaniu minimum kilku godzin do jakiegoś dobrego sprzedawcy akumulatorów, stacji obsługi lub po prostu elektryka samochodowego i poprosić o zmierzenie parametrów akumulatora. Niektóre punkty pobierają drobną opłate 1-5zł.
Zapomniałbym napisać: po naładowaniu odłączamy najpierw zasilanie prostownika, następnie zaciski prostownika. Czyścimy klemy oraz końcówki ogniw akumulatora i podpinamy odizolowaną najpierw kleme "+" a następnie klemę "–".
Gdyby ktoś był bardziej zainteresowany tematem akumulatorów to trafiłem na dwa dość ciekawe artykuły.
http://www.yolmar.pl/pl/pomoc_techniczn ... orowi.html
http://www.mototechnika.republika.pl/pl ... y.html#moa
Przy okazji:
Pozwolę sobie zacytować instrukcję programowania otwierania szyb po zaniku zasilania ( odpięcie akumulatora lub wymiana filtra klimatyzacji z rozpinaniem wtyczek pod schowkiem)
Na nie działające sterowanie szyb z konsoli kierowcy lub domykania/otwierania szyb z pilota centralnego zamka (działająca tylko szyba w drzwiach kierowcy) wykonujemy poniższą procedurkę:
– podchodzimy do drzwi pasażera
– przy użyciu przycisku otwierania/zamykania szyb otwieramy szybę i po jej otwarciu przytrzymujemy wciśnięty przycisk przez około 5-7 sekund
– następnie tym samym przyciskiem zamykamy szybę i po jej zamknięciu ponownie przytrzymujemy przycisk tym razem pociągnięty do góry również przez około 5-7 sekund
– ponownie otwieramy szybę i przytrzymujemy przycisk przez 5-7 sekund lub do momentu usłyszenia cichego "cyknięcia"
– sprawdzamy na konsoli kierowcy czy działa przycisk otwierania/zamykania szyby, nad którą przed chwilą pracowaliśmy
– procedurę powtarzamy dla pozostałych szyb
PS: Jeśli gdzieś napisałem jakąś głupotę, proszę mądrzejszych o pouczenie
Ostatnio edytowano 10 mar 2013, 11:15 przez widmo82, łącznie edytowano 2 razy
-
Moderator "3BK" -Paweł
- Od: 26 paź 2008, 10:23
- Posty: 3601 (81/142)
- Skąd: Radom
- Auto: Mazda3 BK
była: 1,6 Y6 109KM 12.2006
jest: 2.0 LF 150KM 06.2008
To co napisał widmo82 dla jednych jest banalne ale myślę że można z tego zrobić "relację" bo na pewno znajdzie się ktoś kto nie wie "swoją drogą u mnie w pracy był gość co podłączył – do +, i elektronika w asterixie poszła...
"
Elementy wyposażenia prawych drzwi przednich i tylnych https://picasaweb.google.com/1062179878 ... rnika2012#
Sprzedam gumowe osłony progów viewtopic.php?f=5&t=165154&p=2783056#p2783056
Zoom-Zoom [url=http://www.mazdaspeed.pl/forum/viewtopic.php?f=332&t=120521]
Sprzedam gumowe osłony progów viewtopic.php?f=5&t=165154&p=2783056#p2783056
Zoom-Zoom [url=http://www.mazdaspeed.pl/forum/viewtopic.php?f=332&t=120521]

- Od: 21 mar 2008, 21:04
- Posty: 1902 (6/4)
- Skąd: Siemianowice Śląskie
- Auto: Hyundai i40 2.0 2014 kombi
VW Polo 6N 1.0 1999
eks: Mazda3 BK Active 1.6 MZR Z6 2005
eks: Fiat Seicento Young 0.9 1999
lukaszm napisał(a):To co napisał widmo82 dla jednych jest banalne ale myślę że można z tego zrobić "relację"
Albo jakiś temat w stylu "podręcznik użytkownika" lub faq działu BK i może zmodyfikować /wyczyścić dział "opinie i poradniki."
np. oleje temat ma 257 stron
Tak samo z akumulatorem plus to co widmo napisał.
Bo szczerze powiedziawszy nasz dział zaczyna się robić mało czytelny tak samo dla mnie jak i nowych użytkowników których przybywa ( widać po zadawanych pytaniach).
Kto przegląda forum
Użytkownicy przeglądający ten dział: Brak zidentyfikowanych użytkowników i 1 gość