Światła do jazdy dziennej LED – dyskusja

Dział przeznaczony do rozwiązywania wszelkich problemów dotyczących wyposażenia i karoserii. Nie zawiera elementów przenoszenia napędu.

Postprzez radzi89 » 3 maja 2012, 11:13

akostarek napisał(a):Na pewno nie jest to w pełni zgodne z prawem, klosz ma homologację na żarówkę świecącą normalnie jako światło drogowe, do tego nie mając cudownego certyfikatu RL muszą być chyba włączone światła tylne...Rozwiązanie jest zacne, bo nie ma cudowania z paseczkami LED, w razie doczepienia się drogówki przekręcamy manetkę itd, kwestia tylko jakiej barwy będzie to światło, chyba będzie dość ciemne ?


Hmm, raczej nie potrzeba na to homologacji. Mam CLK w wersji US i one mają właśnie taki system.
W dzień świecą się tylk przednie lampy ale dużo słabszym światłem. Lampy mają homologację ale nie mają RL czy czegoś takiego, a na przeglądzie facet zawsze mówi, że wszystko ok i tak może być :)
W kilku innych autach też tak miałem...
Rafal
Avatar użytkownika
Forumowicz
 
Od: 5 cze 2009, 11:45
Posty: 4700 (22/50)
Skąd: Szczecin
Auto: BMW E30
BMW i4M50
Porsche 911 4S – 996.2
Defender Urban V8

Postprzez akostarek » 3 maja 2012, 11:35

radzi89 napisał(a):Mam CLK w wersji US i one mają właśnie taki system.

ale tam to jest pewnie rozwiązanie fabryczne ? i w takiej formie pewnie przeszło homologację

BTW, dodatkowo takie żarówki, nawet przygaszone do 30%, będą ciągły sporo więcej niż LEDowe DRL <dupa>
Avatar użytkownika
Forumowicz
 
Od: 31 sty 2011, 11:57
Posty: 1371 (0/8)
Skąd: Śląsk
Auto: Mazda3 BK Y6 '05

Postprzez cbr » 3 maja 2012, 11:41

Ale dużo mniej niż mijania :)
2+2=5
Avatar użytkownika
Forumowicz
 
Od: 27 mar 2011, 01:01
Posty: 2823 (0/26)
Skąd: Białystok
Auto: Vauxhall Vectra SRI
Mazda3 109KM Y6 2004 (była)

Postprzez Grzegorz K » 3 maja 2012, 12:56

A mógłby to ktoś zwizualizować ?? Wiem, że prościej przejść się do auta, ale tam będą się też palić mijania, no i u mnie leje <glupek2>
Moje dziewczyny: Kasia Agatka Alinka exMazda3 BK i Mazda6 GL
Avatar użytkownika
Forumowicz
 
Od: 14 kwi 2009, 20:38
Posty: 1002 (0/2)
Skąd: Piława Górna
Auto: Mazda 3 BK 2005 HB Y6

Postprzez akostarek » 3 maja 2012, 14:38

trochę pogrzebałem o tych światłach SD-2, bo nadal twierdzę, że nie jest to do końca legalne.
Tutaj potwierdzenie => http://megane.com.pl/topic/32397-swiatl ... _p__175981

Też myślałem nad SD-2, ale najpier postanowiłem zasięgnąć informacji, jak to się mówi, u źródła i tak:

Wysłałem maila do ITS-u, jako do jedynej krajowej jednostki uprawnionej do badań homologacyjnych oświetlenia, o treści:

Cytat
Dzień dobry

Interesowałaby mnie możliwość wydania opinii o spełnianiu przez oświetlenie samochodowe wymagań homologacyjnych dla danego typu oświetlenia w przypadku, gdy homologacja ta nie została nadana przez producenta.
Chodzi mi dokładnie o wykorzystanie świateł drogowych jako świateł do jazdy dziennej po zastosowaniu układu obniżającego moc do około 30% wartości znamionowej.
Czy jest w ogóle możliwe wydanie takiego świadectwa stwierdzającego, że zastosowane oświetlenie posiada wszystkie parametry wymagane w tym przypadku dla świateł do jazdy dziennej?
Czy po wydaniu takiej opinii można dane oświetlenie legalnie użytkować na terenie kraju?
Jaki jest przybliżony koszt takiej opinii?

Z poważaniem,
...


Na co otrzymałem odpowiedź:

Cytat
Witam,

Niestety wykorzystanie świateł drogowych z układem obniżającym moc jako świateł do jazdy dziennej nie jest możliwe z następujących powodów:
– w pojazdach można stosować tylko homologowane lampy na zgodność z odpowiednim regulaminem. W tej sytuacji światła drogowe (homologowane wg wymagań Regulaminu nr 112) nie mają homologacji wg wymagań Regulaminu 87 obowiązującego dla świateł do jazdy dziennej,
– wydanie opinii o spełnieniu ww. wymagań nie umożliwi stosowania lampy na pojeździe poruszającym się drogach publicznych. Jedyną drogą jest wystąpienie o homologację lampy wg Regulaminu nr 87, ale o to może ubiegać się jedynie producent lub jego upoważniony przedstawiciel,
– światło drogowe nie spełni wymagań stawianym światłom do jazdy dziennej, głównie ze względu na inny kształt rozsyłu strumienia świetlnego (światło drogowe świeci wąsko, a światło do jazdy dziennej szeroko). Napięcie zasilania żarówki światła drogowego można obniżyć o tyle aby nie przekraczać dopuszczalnego maksimum światłości dopuszczalnego dla światła do jazdy dziennej, ale wówczas światło nie spełnia wymagań dotyczących światłości w innych kierunkach obserwacji (wnioski te wynikają z badań, które wykonałem gdy wprowadzono światła do jazdy dziennej). Ponadto obniżenie napięcia zasilania żarówki światła drogowego powoduje zmianę barwy światła (w kierunku barwy czerwonej) i wówczas nie są spełnione wymagania dla białej barwy światła drogowego.


Pozdrawiam,
Piotr Kaźmierczak


Fakt jest na pewno jeden i niezaprzeczalny – takie oświetlenie jest nielegalne. W razie kontroli, przeglądu lub wypadku może być problem.
Mijałem jakiś czas temu Megankę II z zapalonymi długimi bez świateł mijania, ponieważ oryginalnie takie coś jest niemożliwe, musiał ktoś zamontować tego typu cudo. Pomimo, że było jasno, oślepiła mnie!
Avatar użytkownika
Forumowicz
 
Od: 31 sty 2011, 11:57
Posty: 1371 (0/8)
Skąd: Śląsk
Auto: Mazda3 BK Y6 '05

Postprzez Seraf » 3 maja 2012, 14:43

Ciekawy wywód. Wniosek nasuwa się sam – nie warto kombinować :D
Obrazek
Obrazek
aka "bez sensu"
Avatar użytkownika
Forumowicz
 
Od: 13 kwi 2009, 00:28
Posty: 3537 (2/15)
Skąd: Białystok
Auto: rower miejski :D

Postprzez cbr » 3 maja 2012, 16:05

No to czekamy co radzi89 załatwi w sprawie halogenów z dziennymi jednocześnie. Szczerze, to pomysły się kończą, a to jak na chwile obecną jest warte dla mnie zainwestowania i wygląda dobrze.
2+2=5
Avatar użytkownika
Forumowicz
 
Od: 27 mar 2011, 01:01
Posty: 2823 (0/26)
Skąd: Białystok
Auto: Vauxhall Vectra SRI
Mazda3 109KM Y6 2004 (była)

Postprzez rinho » 3 maja 2012, 19:21

A jak się mają te ledy do wymaganych 25cm?
Świat widziany okiem obiektywu ujawnia niedostrzegane wcześniej kształty i kolory.
www.galeria.advitech.eu
Forumowicz
 
Od: 8 sty 2011, 23:53
Posty: 216 (0/1)
Skąd: okolice Cieszyna
Auto: Mazda 3 BN 2.0 AT 2018r.

Postprzez Grzegorz K » 3 maja 2012, 23:43

Pomysł radzi89 jest jest ok, ale póki co nie ma świateł dedykowanych do M3. Trzeba kombinować z montażem. No i tu znów wraca problem elipsy w większości naszych M3.

Pomysł ze światłami drogowymi na 30% też wydaje mi się OK. Oczywiście nie jako legal przy okresowym badaniu, ale wyglądać będzie OK...

@Iga a jak z trwałością żarówek w Mondeo przy zastosowaniu tego modułu ??
Moje dziewczyny: Kasia Agatka Alinka exMazda3 BK i Mazda6 GL
Avatar użytkownika
Forumowicz
 
Od: 14 kwi 2009, 20:38
Posty: 1002 (0/2)
Skąd: Piława Górna
Auto: Mazda 3 BK 2005 HB Y6

Postprzez akostarek » 4 maja 2012, 07:55

wczoraj mijałem Audi A4 z takim rozwiązaniem, nie wyglądało to najgorzej, jedynie te żółtawe światło...
Kwestia tylko, czy tam na pewno jest stosowane "przygaszanie", bo z tego co wyczytałem, golf MK6 też ma dzienne w drogowych, ale tam siedzi ta dwuwłóknowa żarówka h15 <co?>
rinho napisał(a):A jak się mają te ledy do wymaganych 25cm?

na poprzedniej stronie masz odpowiedź, jest ok
Avatar użytkownika
Forumowicz
 
Od: 31 sty 2011, 11:57
Posty: 1371 (0/8)
Skąd: Śląsk
Auto: Mazda3 BK Y6 '05

Postprzez kodipar78 » 5 maja 2012, 13:06

rinho napisał(a):A jak się mają te ledy do wymaganych 25cm?

https://picasaweb.google.com/107146437974464904679/5Maja2012#5739002670514585026
Obrazek
Avatar użytkownika
Początkujący
 
Od: 17 maja 2011, 20:59
Posty: 28
Skąd: Hajnówka
Auto: Mazda 3 (2005)

Postprzez kodipar78 » 5 maja 2012, 13:13

cbr napisał(a):A co myślicie o tym?
http://allegro.pl/lampy-dzienne-automat ... 77996.html

Obrazek

Inne pomysły są do bani bo to nie wygląda dobrze, jestem ciekaw jak z tym by wyszło.

1. Nie wiem czy mierzyłeś, ale jak na moje oko nie zmieścisz ich tak jak rozrysowałeś.
2. Tam gdzie masz trzy – zauważ, że jest to praktycznie na "rogu" zderzaka i będą one Ci świecić na boki pod kątem około 45 stopni względem osi pojazdu. Jeśli zamontujesz tak, aby świeciły prosto – będą paskudnie wystawać.

Sam myślałem długo nad sposobem zamontowania i...
1. zespolone wyglądają paskudnie
2. paski w lampach nielegalne
3. zamiast halogenów – nie ma owalnych, poza tym halogenów używam
4. wiercenie dziur w zderzaku odpada

Padło na atrapę.
Obrazek
Avatar użytkownika
Początkujący
 
Od: 17 maja 2011, 20:59
Posty: 28
Skąd: Hajnówka
Auto: Mazda 3 (2005)

Postprzez rinho » 5 maja 2012, 19:15

kodipar78 napisał(a):
cbr napisał(a):A co myślicie o tym?
http://allegro.pl/lampy-dzienne-automat ... 77996.html

Obrazek

Inne pomysły są do bani bo to nie wygląda dobrze, jestem ciekaw jak z tym by wyszło.

1. Nie wiem czy mierzyłeś, ale jak na moje oko nie zmieścisz ich tak jak rozrysowałeś.
2. Tam gdzie masz trzy – zauważ, że jest to praktycznie na "rogu" zderzaka i będą one Ci świecić na boki pod kątem około 45 stopni względem osi pojazdu. Jeśli zamontujesz tak, aby świeciły prosto – będą paskudnie wystawać.

Sam myślałem długo nad sposobem zamontowania i...
1. zespolone wyglądają paskudnie
2. paski w lampach nielegalne
3. zamiast halogenów – nie ma owalnych, poza tym halogenów używam
4. wiercenie dziur w zderzaku odpada

Padło na atrapę.


No to ja z uporem maniaka: a gdzie te wymagane 25cm2 na stronę?
Świat widziany okiem obiektywu ujawnia niedostrzegane wcześniej kształty i kolory.
www.galeria.advitech.eu
Forumowicz
 
Od: 8 sty 2011, 23:53
Posty: 216 (0/1)
Skąd: okolice Cieszyna
Auto: Mazda 3 BN 2.0 AT 2018r.

Postprzez marcin255 » 5 maja 2012, 20:06

jesli jedna lampka ma 19 mm średnicy i masz ich 5 to razem masz około 14 cm2 ale jak kupisz juz te
http://allegro.pl/swiatla-dzienne-dzien ... 27944.html
o średnicy 35 mm powierzchnia razem jest ok 25 cm2 – chyba nic nie pomyliłem
Ceed GT 1.6T 225KM
Obrazek
T-Roc 2.0 TSI 4motion 190KM
Obrazek
Avatar użytkownika
Forumowicz
 
Od: 28 gru 2008, 23:14
Posty: 5324 (26/45)
Skąd: Wrocław
Auto: Była 323F BA
87 KM -122 Nm
Mazda 3-2.0 LF
166 KM -209
KIA CEE’D GT
204 KM -265 Nm up
225 KM -330 Nm
T-Roc 2.0TSI 4motion 190KM 320Nm up.....?

Postprzez kodipar78 » 5 maja 2012, 21:54

Nie kumam. Jakie 25 cm2 ?
Skąd taki wymóg?
http://rad-sat.home.pl/sklep/images/lar ... 7HP_09.JPG
Obrazek
Avatar użytkownika
Początkujący
 
Od: 17 maja 2011, 20:59
Posty: 28
Skąd: Hajnówka
Auto: Mazda 3 (2005)

Postprzez marcin255 » 5 maja 2012, 23:28

Ze względu na udowodniony szkodliwy wpływ używania w dzień świateł mijania na bezpieczeństwo ruchu drogowego, bezpieczniejsze jest używanie świateł do jazdy dziennej w technologii LED (więcej informacji można znaleźć na stronie Stowarzyszenia Kierowców Przeciwko Włączaniu w Dzień Świateł w Samochodzie). Jednakże montując te światła należy pamiętać o przepisach zawartych w Rozporządzeniu Ministra Infrastruktury (Podstawa prawna: Rozporządzenie Ministra Infrastruktury z dnia 4 maja 2009 oraz Regulaminy nr 48 (dotyczy instalacji oświetlenia samochodowego) i 87 (wytyczne komisji dotyczące świateł do jazdy dziennej) Europejskiej Komisji Gospodarczej ONZ).


ów 87 dotyczy szczegółowo np.

" APPARENT SURFACE
The area of the apparent surface in the direction of the axis of reference of the lamp
shall be not less than 25 cm² and not more than 200 cm² "

żeby jeszcze jasniej po raz kolejny :


"Przepis ECE-R87 i ECE-R48 (wyciąg)
Dyrektywa R87 określa specyficzne wymagania dotyczące świateł do jazdy dziennej, R48 natomiast wymagania techniczne dla pojazdów (odpowiednik Rozporządzenia Ministra Infrastruktury w sprawie warunków technicznych pojazdów[...]).
Intensywność światła reflektora do jazdy dziennej od 400 do 1200 kandeli.
Minimalna powierzchnia świetlna każdej lampy to 25 cm²
Automatyczne włączanie/wyłączenie świateł dziennych równocześnie z włączeniem/wyłączeniem zapłonu (ECE-R48). Światła mogą się nie włączyć, jeśli: pojazd jest wyposażony w automatyczną skrzynię biegów i znajduje się ona w pozycji P lub zaciągnięty jest hamulec ręczny lub pojazd nie ruszył z miejsca od czasu włączenia zapłonu.
Włączanie i wyłączenie świateł dziennych bez użycia dodatkowych narzędzi.
Automatyczne wyłączenie świateł dziennych przy włączeniu świateł mijania lub przeciwmgłowych (jednakże nie przy krótkotrwałym włączeniu świateł drogowych).
Światła powinny mieć naniesiony w sposób trwały znak homologacji E razem z numerem identyfikacyjnym kraju wystawiającego certyfikat (np. E04 Holandia, E11 Wielka Brytania, E1 Niemcy, E20 Polska), oznaczenie typu reflektora RL wraz z numerem wersji regulaminu na podstawie którego otrzymany został certyfikat (aktualnie RL00), numer certyfikatu oraz nazwę producenta. Oznaczenia nie mogą być zmywalne lub łatwo usuwalne i powinny być widoczne po zamontowaniu świateł.
Konstrukcja świateł nie powinna umożliwiać ich serwisowania. W przypadku uszkodzenia choćby jednej diody, światło należy wymienić na nowe.
Obowiązek używania świateł za dnia w Europie "
Ceed GT 1.6T 225KM
Obrazek
T-Roc 2.0 TSI 4motion 190KM
Obrazek
Avatar użytkownika
Forumowicz
 
Od: 28 gru 2008, 23:14
Posty: 5324 (26/45)
Skąd: Wrocław
Auto: Była 323F BA
87 KM -122 Nm
Mazda 3-2.0 LF
166 KM -209
KIA CEE’D GT
204 KM -265 Nm up
225 KM -330 Nm
T-Roc 2.0TSI 4motion 190KM 320Nm up.....?

Postprzez cbr » 5 maja 2012, 23:48

kodipar78 napisał(a):1. Nie wiem czy mierzyłeś, ale jak na moje oko nie zmieścisz ich tak jak rozrysowałeś.
2. Tam gdzie masz trzy – zauważ, że jest to praktycznie na "rogu" zderzaka i będą one Ci świecić na boki pod kątem około 45 stopni względem osi pojazdu. Jeśli zamontujesz tak, aby świeciły prosto – będą paskudnie wystawać.

Temat czytamy w całości a nie tylko wybrane posty:
cbr napisał(a):Z nudów wstępnie rozrysowałem sobie to i zwymiarowałem w pracy jako tako i wychodzi lipnie jak tylko może być :(
2+2=5
Avatar użytkownika
Forumowicz
 
Od: 27 mar 2011, 01:01
Posty: 2823 (0/26)
Skąd: Białystok
Auto: Vauxhall Vectra SRI
Mazda3 109KM Y6 2004 (była)

Postprzez kodipar78 » 6 maja 2012, 00:15

marcin255 Do tego akurat się nie dokopałem stąd moje zdziwienie.
Dzięki za wyjaśnienie.
Rzuciłem okiem na kilka pierwszych z brzegu zestawów na Allegro i szczerze mówiąc niewiele spełnia wymóg 25 cm². Jeśli weźmie się pod uwagę wielkość obudowy to jeszcze coś się znajdzie. Jeśli weźmie się natomiast pod uwagę dokładnie to zdanie "Minimalna powierzchnia świetlna każdej lampy to 25 cm²" to się okaże, że niewiele światełek spełni ten wymóg.

EDYTOWANY
Teraz już zgłupiałem zupełnie.
Dziennik Urzędowy Unii Europejskiej L/2011/323 z dnia 6 grudnia 2011 strony: 46 – 152
Regulamin nr 48 Europejskiej Komisji Gospodarczej Organizacji Narodów Zjednoczonych (EKG ONZ) – Jednolite przepisy dotyczące homologacji pojazdów w odniesieniu do urządzeń oświetleniowych i sygnalizacji świetlnej

6.19. Światło do jazdy dziennej (regulamin nr 87) ( 18 )
6.19.1. Stosowanie
Obowiązkowe w pojazdach silnikowych. Zabronione w przyczepach.
6.19.2. Liczba
Dwa.
6.19.3. Układ
Brak oddzielnych wymogów.
6.19.4. Położenie
6.19.4.1. W kierunku poprzecznym: odległość między krawędziami wewnętrznymi dwóch powierzchni widocznych w kierunku ich osi odniesienia musi wynosić co najmniej 600 mm.
Odległość ta może być zmniejszona do 400 mm, gdy całkowita szerokość pojazdu jest mniejsza niż 1 300 mm.
6.19.4.2. W pionie: nad podłożem, nie mniej niż 250 mm i nie więcej niż 1 500 mm.
6.19.4.3. W kierunku wzdłużnym: z przodu pojazdu. Warunek ten uważa się za spełniony, jeżeli emitowane światło nie utrudnia kierowcy jazdy w sposób bezpośredni lub pośredni poprzez urządzenia widzenia pośredniego lub inne powierzchnie pojazdu odbijające światło.

NIE IDZIE SIĘ POŁAPAĆ W TYM WSZYSTKIM <glupek2>
Obrazek
Avatar użytkownika
Początkujący
 
Od: 17 maja 2011, 20:59
Posty: 28
Skąd: Hajnówka
Auto: Mazda 3 (2005)

Postprzez marcin255 » 6 maja 2012, 08:26

Dlatego kupiłem Philipsa z certyfikatem DLRL.
Ceed GT 1.6T 225KM
Obrazek
T-Roc 2.0 TSI 4motion 190KM
Obrazek
Avatar użytkownika
Forumowicz
 
Od: 28 gru 2008, 23:14
Posty: 5324 (26/45)
Skąd: Wrocław
Auto: Była 323F BA
87 KM -122 Nm
Mazda 3-2.0 LF
166 KM -209
KIA CEE’D GT
204 KM -265 Nm up
225 KM -330 Nm
T-Roc 2.0TSI 4motion 190KM 320Nm up.....?

Postprzez adimas10 » 6 maja 2012, 15:02

Korzystając z wolnej chwili wczoraj razem z kuzynem założyliśmy ledy do mojej Madzi.
Szczerze powiedziawszy na początku byłem bardzo sceptycznie nastawiony do tego jak to bedzie wyglądać, ale chciałem to zrobić legalnie, nie stracić halogenów i nie kombinować z wycinaniem zderzaka.
Wybrałem więc jedyną opcję, czyli zamontowanie w kratce zderzaka tak jak miał to wcześniej marcin255.
Ale efekt przeszedł moje oczekiwania, paski nie rzucają się w oczy i nawet jakoś to wygląda.
Obrazek
Forumowicz
 
Od: 26 mar 2012, 14:19
Posty: 60
Skąd: TM/PZŃ
Auto: Mazda 3 BK 2.0 LF Top '05 HB

Kto przegląda forum

Użytkownicy przeglądający ten dział: Brak zidentyfikowanych użytkowników i 7 gości

Moderator

Moderatorzy 3 / 323