Mazda3 zmiana wielkości kól

Dział przeznaczony do rozwiązywania wszelkich problemów dotyczących wyposażenia i karoserii. Nie zawiera elementów przenoszenia napędu.

Postprzez Majsterek » 6 cze 2015, 00:07

Witam,
Chcialbym sie dowiedziec czy zmiana kol z oryginalnych ( 16") na 18" bedzie miala jakis wplyw na spalanie? Znajomy mowi ze moge miec troche za maly silnik zeby zmieniac na 18".
Z gory dziekuje za pomoc

EDIT:
Przeczytałeś regulamin i zapoznałeś się z zasadami obowiązującymi na forum jak prosiłem na PW? Ignorowanie próśb oznacza ignorowanie regulaminu i brak szacunku dla innych czytelników.
Majsterek
 

Postprzez bercikz » 8 cze 2015, 17:48

Nie zauważyłem jakichkolwiek większych oporów po montażu 215 18"
Avatar użytkownika
Forumowicz
 
Od: 17 wrz 2014, 09:10
Posty: 283 (17/7)
Skąd: Bielsko-Biała
Auto: Mazda3 1.6 Y6 MZ-CD 110KM '05

Postprzez dicon » 8 cze 2015, 23:30

Wszystko zależy od jakości opony czyli od efektywności energetycznej – zwanej także oporem toczenia. Są klasy od "A" do "G" – im bliżej "A" tym spalanie mniejsze – wszystko to powinno widnieć na etykietce produktu. W teorii na dobrych jakościowo oponach, powinno Ci się lepiej jeździć :)
Avatar użytkownika
Forumowicz
 
Od: 5 cze 2014, 20:57
Posty: 209 (4/6)
Skąd: Rybnik
Auto: Mazda 3 BK Top '05, 2.0 MZR (LF)

Fiat Punto 55 SX, 96'

Postprzez kalesoon » 9 cze 2015, 20:25

Może pomogę, jest to moja wiedza (może nie być w 100% trafna więc proszę bardziej doświadczonych kolegów o poprawę błędów ;))

Producent auta zaleca podaje wymiary opon zalecanych do danego modelu i silnika. Wiąże się to z kilkoma czynnikami:
-ustawieniami prędkościomierza
Średnica opony i felgi jest wyznacznikiem pomiaru prędkości poruszanego samochodu i przejechanych kilometrów. By nie odbiegać od pomiarów wiarygodnych zaleca się montaż felg i opon by ich średnica byłą +/– 1% od średnicy zestawu fabrycznego. W googlach można poszukać odpowiednie tabele, kalkulatory obliczające średnice opon itd.

-tarczami hamulcowymi
Do auta – dajmy na to nasze M3 2.0 benzyna – nie założymy mniejszych felg niż 15'' ponieważ nie wejdą z uwagi na za małą średnicę względem tarcz hamulcowych.

-wielkością miejsca na koło (nadkola, blacha nadkola, bok nadkola przy pełnym skręcie)
Do auta – dajmy na to nasze M3, dowolny silnik – nie założymy większych felg niż 18'' bez ingerencji w nadkola samochodu (demontaż nadkola plastikowego, rolowanie blachy i inne kombinacje). 18'' jeszcze wejdzie w zależności jaka będzie opona założona.

–"ustawieniami" komfortu jazdy
Im większa felga tym cięższe jest koło (opona i felga). Zwiększa to nam masę nieresorowaną samochodu (składa się na nią felga, opona, zestaw hamulcowy i wszystko co jest poniżej amortyzatora/sprężyny). Im większa masa nieresorowana, tym bardziej czuć nierówności na drodze – nie są resorowane przez układ zawieszenia. Można ten efekt eliminować stosując profesjonalne felgi lekkie oraz inne podzespoły która są lżejsze przy większych wymiarach.

-spalaniem
Im szersza opona, tym na większej powierzchni styka się z podłożem, przez co tarcie względem tego podłoża jest większe. Im większe tarcie, tym więcej energii potrzeba by je przezwyciężyć – wprawić w ruch. Co odzwierciedla się większym spalaniem. Efekt ten eliminuje się kupując opony o niższych wartościach toczenia.



Bez względu na to co zaleca producent auta, zmiana rozmiaru felg na większe daje nam (w moim odczuciu in PLUS):
-poprawę wyglądu auta
-poprawę trakcji przy dużych prędkościach, poprzez zwiększenie szerokości opony
-poprawę trzymania w zakrętach, poprzez zmniejszenie średnicy opony
-przy większej feldze możemy wsadzić większe hamulce (np. do jazdy wyczynowej)

Grunt to wybrać zestaw jaki potrzebujemy wiedząc jakie są jego minusy i jakie są jego plusy.
Forumowicz
 
Od: 8 mar 2012, 20:50
Posty: 499 (7/8)
Skąd: Rzeszów
Auto: Mazda 3 Kintaro 2.0 150KM LF (BK)
była: 626 2.0 115KM FS (GF)

Postprzez dicon » 9 cze 2015, 22:52

Kalesoon koledze chodziło chyba tylko o spalanie :D

kalesoon napisał(a):Do auta – dajmy na to nasze M3 2.0 benzyna – nie założymy mniejszych felg niż 15'' ponieważ nie wejdą z uwagi na za małą średnicę względem tarcz hamulcowych.


16' w LF 2.0 wchodzą ledwo co, o 15' nie ma nawet co gadać :P 300 mm ma tarcza hamulcowa, felga 16' to około 40,5 cm – odjąć wysokość kołnierza ochronnego i grubość felgi – palca nie wsadzisz między tarczę a obręcz :)

kalesoon napisał(a):Im większa felga tym cięższe jest koło (opona i felga). Zwiększa to nam masę nieresorowaną samochodu (składa się na nią felga, opona, zestaw hamulcowy i wszystko co jest poniżej amortyzatora/sprężyny). Im większa masa nieresorowana, tym bardziej czuć nierówności na drodze – nie są resorowane przez układ zawieszenia. Można ten efekt eliminować stosując profesjonalne felgi lekkie oraz inne podzespoły która są lżejsze przy większych wymiarach.


Zapomniałeś jeszcze o funkcji amortyzowania opony. Felga może być większa i cięższa, ale żeby zyskać komfort można stosować wyższe profile opony w celu przeniesienia masy nieresorowalnej na koszt amortyzacji opony. W naszym wypadku akurat się to nie sprawdzi, bo chcemy uzyskać odwrotny efekt – większa średnica felgi i niższy profil opony.

Idąc tym tokiem myślenia, logiczne jest, że Majsterek zmieniając felgi z 16' na 18' będzie musiał zmienić opony z fabrycznych 205/55 R16 na 215/40 R18 (najsensowniejszy wybór). W zależności od tego jakie wybierze jakościowo opony – wpłynie to na spalanie samochodu – tak jak napisałem to wcześniej w poście. Jeżeli do tego dobierze dobrą lekką felgę, to praktycznie nie będzie czuć różnicy.

Tyle w teorii, a teraz praktyka: Zakładając felgi 18' i kupując do tego dobre opony, wydasz na to więcej kasy ile te oszczędzanie paliwa jest tak na prawdę warte <rotfl>
Avatar użytkownika
Forumowicz
 
Od: 5 cze 2014, 20:57
Posty: 209 (4/6)
Skąd: Rybnik
Auto: Mazda 3 BK Top '05, 2.0 MZR (LF)

Fiat Punto 55 SX, 96'

Kto przegląda forum

Użytkownicy przeglądający ten dział: Brak zidentyfikowanych użytkowników i 6 gości

Moderator

Moderatorzy 3 / 323