Elastyczność – czyli jak z biegami

Napisane:
13 paź 2009, 10:58
przez vqsoft
witam
może i głupie pytanie dla ludzi którzy jeżdżą dieslami od lat
dla mnie ta jednostka napędowa jest nowa.
w związku z tym zwracam sie z pytaniem jak efektywnie wykorzystywać moc tego silnika ?
przy jakich prędkościach zmieniać biegi aby było efektywnie i oszczędnie
głownie chodzi mi np o to czy jadąc 80km.h mogę turlać sie na 5tym biegu ? wtedy silnik ma poniżej 2krpm – czy jest to zdrowe dla jednostki napędowej ?
pozdrawiam
elastyczność naszych trójek

Napisane:
24 lis 2009, 11:37
przez vqsoft
i znowu buszując po necie napotkałem na taki oto sposób liczenia elastyczności
Elastyczność jest wielkością którą da się policzyć dla danego typu silnika i w ten sposób uciąć wszystkie spekulacje. Wprowadźmy sobie dwie wielkości:
– elastyczność obrotów, czyli iloraz prędkości obrotowej przy mocy maksymalnej i prędkości obrotowej przy momencie maksymalnym. Oznaczę go "en".
– elastyczność momentu obrotowego, czyli iloraz momentu maksymalnego do momentu przy obrotach mocy maksymalnej. Oznaczę go "em".
Elastyczność jest iloczynem tych wartości, czyli e=em*em. Dla przykładu, VW 2.0 TDI ma moment maksymalny 320 Nm przy 1750 obr/min. Moc maksymalna 140 KM jest osiągana przy 4200 obr/min, co odpowiada 234 Nm. Jak policzyłem tą drugą wartość? Moc[KM]*0,736*9550/prędkość_obrotowa[obr/min], czyli 140*0,736*9550/4200=234.
Możemy policzyć, że en=4200/1750=2,4 i em=320/234=1,37, po pomnożeniu tych wartości otrzymujemy elastyczność równą 3,3. Czy to dużo? Kilka innych przykładów:
– Skoda Fabia 1.2 HTP 69 KM przy 5400 obr/min i 112 Nm przy 3000 obr/min – elastyczność=2,232
– Audi A6 2.8 FSI (zmienne fazy rozrządu i wzniosy zaworów) 190 KM przy 6800 obr/min i 280 Nm przy 3000 obr/min – elastyczność=3,24
– BMW 330d 245 KM przy 4000 obr/min i 510 Nm przy 1750 obr/min – elastyczność=2,71
– VW Golf I (lata 70) 1.1 50 KM przy 6000 obr/min i 79 Nm przy 3000 obr/min – elastyczność=2,68
– Triumph Rocket III (trzycylindrowy ciężki motocykl) 2.3 142 KM przy 5750 obr/min i 200 Nm przy 2500 obr/min – elastyczność=2,67
zachęcam osoby które posiadają wykresy swoich maszynek do wpisania wyliczeń
podliczylem to dla 3jki wg wykresu który dał mi kiedyś Cezar
wyszło
dla serii 2,30 i po wirusie 2,50
seria jest prawie tak elastyczna jak fabia 1.2 htp ;(

Napisane:
26 lis 2009, 17:01
przez fly29
witam,też chetnie dołącze sie do pytania

Napisane:
26 lis 2009, 18:58
przez radzi89
Najlepsze przyspieszenie masz juz przed osiagnieciem 2 tysiecy obrotow. Spokojnie mozesz zmieniac bieg na wyzszy gdy silnik osiagnie 3 tysiace obrotow. Nie jezdzij na obrotach nizszych niz 1400 bo to bedzie troche go przeciazalo ale i tak nic zlego nie powinno sie stac. Warto jednak pamietac, ze od czasu do czasu nalezy mu siel lekkie "przedmuchanie":)