Zawór EGR – Dyskusja / Problemy / Rozwiązania

Postprzez Gochu » 4 sie 2017, 16:27

Cześć. Czy mógłby ktoś powiedzieć jak to w końcu jest z tą adaptacją egr-a po wymianie na nowy. Muszę ją robić czy nie ? Bo nie wiem czy muszę jechać do kogoś z idsem czy swoim złączem diagnostycznym jestem w stanie wykonać adaptację. Jeśli mogę zrobić to sam to jakim programem najlepiej ? Proszę o pomoc.
Forumowicz
 
Od: 17 kwi 2016, 18:27
Posty: 38 (1/4)
Auto: Mazda 3 BK 1.6 109KM 2006

Postprzez zanlik » 3 paź 2017, 21:05

Jak to w końcu jest z EGR po czyszczeniu ? Czy należy adaptować? Jak się to robi?
U mnie silnik nierówno pracuje na zimno. Zastanawiam się czy to przypadkiem nie przez EGR.
Jak się silnik rozgrzeje to jest OK.
Forumowicz
 
Od: 28 mar 2016, 22:20
Posty: 55 (5/6)
Skąd: Ożarów Mazowiecki
Auto: Mazda 3 BK 1.6 MZ-CD [2006] bez DPF, turbo MHI TD025 (stała geometria), wtryskiwacze z silnika 109KM, chip tuning >> 130KM

Postprzez Kapi_lt » 4 paź 2017, 15:36

U mnie na zimnym silniku przy źle działającym EGR'ze falowały obroty. Dodatkowo wymieniłem przepływomierz
 
Od: 16 mar 2017, 22:36
Posty: 183 (2/1)
Auto: Mazda

Postprzez Krystek07 » 5 paź 2017, 12:31

Przy wymianie egr na nowy wymagana jest adaptacja a przy czyszczeniu nie trzeba. Może coś uszkodziłeś przy czyszczeniu
Forumowicz
 
Od: 10 gru 2014, 01:43
Posty: 390 (20/5)
Skąd: podkarpacie
Auto: M3 BK 07' Y6 Aero+ bez FAP

Postprzez zanlik » 5 paź 2017, 13:27

Zrobiłem pare pomiarów w programie Forscan przy włączaniu silnika na zimno.
W załączniku jest 6 wykresów:
– EGRVP % – położenie zaworu EGR
– EGRVR % – Cykl pracy zaworu recyrkulacji spalin
– ECT.OBDII (Celsius) – temperatura płynu chłodzącego
– IAT.OBDII (Celsius) – temperatura powietrza dolotowego
– MAF.OBDII g/sec – masa powietrza wpływającego
– RPM – obroty silnika

Wykresy można podzielić na 3 częsci:
1) Po odpaleniu silnika na zimno obroty utrzymują się w zakresie 825-841rpm.
2) Po 48 sekundach silnikiem zaczyna telepać i obroty falują w zakresie 733-846rpm.
3) Po nieco ponad 8 minutach nierównej pracy silnika, obroty się stabilizują i utrzymują w zakresie 745-761rpm

Wyraźnie widać, że silnikiem telepie wtedy kiedy zawór EGR pracuje.
Ciekaw jestem jak to u Was wygląda. Czy może ktoś zrobić u siebie identyczny pomiar Forscanem?

Telepanie silnika występywało przed czyszczeniem EGR. Na czyszczenie EGR zdecydowałem się po tym jak zawór EGR się zaciął i silnik stracił moc.

Dopisano 6 paź 2017, 09:15:

Zrobiłem drugi pomiar, ale tym razem przed uruchomieniem silnika na zimno odłączyłem konektor zaworu EGR.

Tym razem silnik w miare równo trzymał obroty. W pewnym momencie było odczuwalne delikatne telepanie, ale dużo mniejsze niż z załączonym EGR.

Myślę o 3 rozwiązaniach:
1) rozebrać EGR+chłodnicę spalin i wszystko dokładnie przeczyścić
2) wymienić EGR
3) zalepić do cholerstwo
Załączniki
Screen Shot 2017-10-05 at 13.10.51.png
Screen Shot 2017-10-06 at 09.06.09.png
Ostatnio edytowano 7 paź 2017, 17:34 przez zanlik, łącznie edytowano 1 raz
Forumowicz
 
Od: 28 mar 2016, 22:20
Posty: 55 (5/6)
Skąd: Ożarów Mazowiecki
Auto: Mazda 3 BK 1.6 MZ-CD [2006] bez DPF, turbo MHI TD025 (stała geometria), wtryskiwacze z silnika 109KM, chip tuning >> 130KM

Postprzez zanlik » 7 paź 2017, 17:33

Dziś część druga czyszczenia EGR.
Rozkręciłem zawór i jeszcze sporo syfu się tam kryło.
Jednak i tak po czyszczeniu i złożeniu silnikiem wziąż telepało i siwy dym z rury leciał.
Postanowiłem odłączyć wtyczkę EGR. Bez niego silnik dużo lepiej odpala (chociaż nie rozumiem dlaczego), nie kopci i nie telepie.
W kompie pojawia się jedynie błąd o braku sygnału z EGR i pali się kontrolka na tablicy
Załączniki
IMG_3439.JPG
Ostatnio edytowano 9 paź 2017, 08:35 przez zanlik, łącznie edytowano 1 raz
Forumowicz
 
Od: 28 mar 2016, 22:20
Posty: 55 (5/6)
Skąd: Ożarów Mazowiecki
Auto: Mazda 3 BK 1.6 MZ-CD [2006] bez DPF, turbo MHI TD025 (stała geometria), wtryskiwacze z silnika 109KM, chip tuning >> 130KM

Postprzez kropek101 » 8 paź 2017, 10:34

Na podłączonym zaworze EGR kopci i telepie bo zawór nie zamyka ci się do końca. Odpięta wtyczka na zamkniętym więc silnik będzie ci dobrze pracował tylko uwaga bo czasem może wywalić tryb awaryjny przy mocnym wciskaniu gazu np podczas wyprzedzania.
Oddam 2 czujniki ABS
Szpilki do kół

Ozonowanie samochodów i pomieszczeń.
Avatar użytkownika
Forumowicz
 
Od: 21 lut 2011, 00:49
Posty: 1581 (5/41)
Skąd: Żory
Auto: Seat Altea XL 2,0 TDI CR 170KM i 370Nm

Była Mazda 3 BK Y6 2006r
Mazda 323f 1,5 16v 88km 98r

Postprzez zanlik » 10 paź 2017, 10:15

Byłem dzisiaj u Jaksy i powiedzieli, że przy każdej ingerencji w zawór EGR (czyszczenie lub wymiana) należy ustawiać pozycję zerową IDS-em. Umówiłem się na adaptację w następnym tygodniu. Zobaczymy czy to rozwiąże problem.
Forumowicz
 
Od: 28 mar 2016, 22:20
Posty: 55 (5/6)
Skąd: Ożarów Mazowiecki
Auto: Mazda 3 BK 1.6 MZ-CD [2006] bez DPF, turbo MHI TD025 (stała geometria), wtryskiwacze z silnika 109KM, chip tuning >> 130KM

Postprzez kropek101 » 10 paź 2017, 17:55

Może tak być że musi być adaptowany Jaksa wie co robi.

Z tego co jestem na forum to większość ingerencji w EGR kończy się jego awarią zacinaniem aż w końcu zostaje zaślepiony. Dlatego też jak ktoś pytał o ten zawór aby czyścić profilaktycznie to odradzałem jego czyszczenie jeśli nie było z nim problemów.
Oddam 2 czujniki ABS
Szpilki do kół

Ozonowanie samochodów i pomieszczeń.
Avatar użytkownika
Forumowicz
 
Od: 21 lut 2011, 00:49
Posty: 1581 (5/41)
Skąd: Żory
Auto: Seat Altea XL 2,0 TDI CR 170KM i 370Nm

Była Mazda 3 BK Y6 2006r
Mazda 323f 1,5 16v 88km 98r

Postprzez zanlik » 11 paź 2017, 16:29

Zanim podjechałem do Jaksy to jeszcze grzecznie poprosiłem ekipe FORSCAN o dodanie funkcji adaptacji EGR dla Mazdy 3. Dzisiaj dostałem maila z linkiem do testowej wersji FORSCAN z możliwością zerowania EGR :D

http://forscan.org/download/FORScanSetu ... 171011.exe

Dodali nastepujące funkcje serwisowe:
Reset EGR Valve Adaptations
Reset the Intake Air Throttle Valve Learned Values
Reset Charge Air Cooler Bypass Valve Position Offset

Wypróbowałem adaptację EGR, ale nic to nie dało. Nadal telepie i kopci.
W następnym tygodniu zobaczę co Jaksa wymyśli w tej sprawie.
Załączniki
Screen Shot 2017-10-11 at 11.32.43.png
Screen Shot 2017-10-11 at 16.23.31.png
Forumowicz
 
Od: 28 mar 2016, 22:20
Posty: 55 (5/6)
Skąd: Ożarów Mazowiecki
Auto: Mazda 3 BK 1.6 MZ-CD [2006] bez DPF, turbo MHI TD025 (stała geometria), wtryskiwacze z silnika 109KM, chip tuning >> 130KM

Postprzez Gochu » 12 paź 2017, 11:18

U mnie po wymianie egr-a też auto nie ma dobrego przyspieszenia, czasami też obroty na biegu jałowym są lekko podwyższone. Adaptacji nie robiłem. Daj znać kolego zanlik czy polepszy się coś u Ciebie po zrobieniu adaptacji.
Forumowicz
 
Od: 17 kwi 2016, 18:27
Posty: 38 (1/4)
Auto: Mazda 3 BK 1.6 109KM 2006

Postprzez Krystek07 » 19 paź 2017, 11:05

Ja odkąd wyjalem i wyczysciilem EGR-a u siebie to nie miałem z nim żadnych problemów A zrobiłem już około 10 tyś. Nie robiłem żadnej adaptacji i wszystko jest w porządku tak jak należy. Koleiny raz jak zacznie się przycinać to wyleci na stałe mam nadzieję że nie prędko. Jak to wyciągnęłem to był mega zatkany ale ropa pomogła i wyleciało z niego w cholere nagromadzonego nagaru normalnie w kawałkach się sypalo z niego
Forumowicz
 
Od: 10 gru 2014, 01:43
Posty: 390 (20/5)
Skąd: podkarpacie
Auto: M3 BK 07' Y6 Aero+ bez FAP

Postprzez zanlik » 23 paź 2017, 08:35

Niestety jeszcze Jaksa nie zaglądał mi do EGRa bo mają jakiś problem z IDSem, jakaś nakładka im nie działa. Jeżdzę już 2 tyg. z odłączonym EGRem i silnik lepiej odpala i jeździ bez niego.
Forumowicz
 
Od: 28 mar 2016, 22:20
Posty: 55 (5/6)
Skąd: Ożarów Mazowiecki
Auto: Mazda 3 BK 1.6 MZ-CD [2006] bez DPF, turbo MHI TD025 (stała geometria), wtryskiwacze z silnika 109KM, chip tuning >> 130KM

Postprzez zanlik » 7 gru 2017, 13:23

Odwiedziłem Jakse, powiedział że adaptacji nie da się zrobić bo nie ma już takiej opcji w sofcie Mazdy.
W między czasie zregenerowałem wtryskiwacze i miałem wymieniany czujnik ciśnienia paliwa na listwie CR. Delikatne szarpnięcia nadal występują na biegu jałowym kiedy silnik jest niedogrzany. Po sprawdzeniu wykresów EGRa w Forscanie wyraźnie widać że mikro-szarpnięcia występują wtedy kiedy EGR jest w pozycji otwartej, czyli tak jakby przycina się w pozycji otwartej. Przymierzam się do zakupu nowego EGR, bo już starego czyściłem kilka razy i nie mam pomysłów co dalej.

Zastanawia mnie jedna rzecz: jak się rozbierze EGR to są w nim te widełki. Widać je na tym filmiku:
https://www.youtube.com/watch?v=5CjasKlPIkc
Te widełki powinny obracać się pod wpływem sprężynki do pozycji zamkniętej, żeby w przypadku awarii zawór był zamknięty. W moim zaworze te widełki nie do końca wracają do pozycji zamkniętej kiedy je obracam. Mam wrażenie że silniczek stawia lekki opór. Muszę lekko poruszyć widełki palcem żeby pomóc sprężynie domknąć zawór.
Jak to wygląda u tych którzy mają sprawny EGR ?

Tak czy siak zamówiłem nowy zawór.
Załączniki
Screen Shot 2017-12-07 at 12.33.36.png
Forumowicz
 
Od: 28 mar 2016, 22:20
Posty: 55 (5/6)
Skąd: Ożarów Mazowiecki
Auto: Mazda 3 BK 1.6 MZ-CD [2006] bez DPF, turbo MHI TD025 (stała geometria), wtryskiwacze z silnika 109KM, chip tuning >> 130KM

Postprzez mazda3_05 » 9 gru 2017, 13:51

Czyściłem EGR 30 tyś temu i jest OK :) . Wcześniej odczytywałem tylko błędy przy diagnostyce, żadnego szarpania i innych problemów nie było. Ty zabrałeś się za czyszczenie kiedy egr się "zaciął" czyli zawiesił w pewnej pozycji ? po rozebraniu i wyczyszczeniu wrócił do pierwotnej zamkniętej pozycji lecz komputer pokładowy?czy też sam zawór? ma zapamiętaną pozycje z momentu zacięcia. Tak to widzę :)
Na filmiku nie widać, żeby widełki nie wracały do pozycji zamkniętej. Ten ruch który wykonujesz to start z pozycji zamkniętej do otwartej, Nie pamiętam już ale chyba miałem podobnie.
Początkujący
 
Od: 23 maja 2016, 14:03
Posty: 27 (0/1)
Auto: MAZDA 3 BK 1,6 DIESEL 2005

Postprzez zanlik » 10 gru 2017, 18:10

Tak, ja czyściłem EGR po tym jak się zaciął w pozycji otwartej :/ Niestety przed tym zdarzeniem nie wiedziałem o problemach związanych z zaworem EGR i nigdy go nie czyściłem i również nie znam jego historii. Także od tamtej pory nabrałem doświadczenia.
Ten filmik pożyczyłem z Youtube'a, to nie jest mój zawór. Mi też się wydaje, że widełki powinny swobodnie wracać do pozycji zamkniętej. W moim zaworze tak nie jest.
Kiedy otrzymam nowy zawór to zrobię porównanie, może nagram filmik i go tu wrzucę oraz wrzucę komentarz o tym czy EGR był powodem szarpania. CDN.
Forumowicz
 
Od: 28 mar 2016, 22:20
Posty: 55 (5/6)
Skąd: Ożarów Mazowiecki
Auto: Mazda 3 BK 1.6 MZ-CD [2006] bez DPF, turbo MHI TD025 (stała geometria), wtryskiwacze z silnika 109KM, chip tuning >> 130KM

Postprzez zanlik » 12 gru 2017, 20:36

Nagrałem filmik, na którym pokazuję stan mojego starego EGR'a.
https://youtu.be/eWqjHsLBY0k

Jak widać czyszczenie samego zaworu nic nie pomoże. Silniczek od środka musi być zawalony bo się ledwo kręci.
Przy okazji czyszczenia możecie sprawdzić jak to u Was wygląda.
A tymczasem rozbiorę silniczek i sprawdzę co tam się dzieje.
Załączniki
Screen Shot 2017-12-12 at 19.39.31.png
Forumowicz
 
Od: 28 mar 2016, 22:20
Posty: 55 (5/6)
Skąd: Ożarów Mazowiecki
Auto: Mazda 3 BK 1.6 MZ-CD [2006] bez DPF, turbo MHI TD025 (stała geometria), wtryskiwacze z silnika 109KM, chip tuning >> 130KM

Postprzez zanlik » 21 gru 2017, 12:04

Odnośnie adaptacji / zerowania / uczenia zaworu EGR: bardzo mnie ten temat zastanawiał bo jedni piszą żeby adaptować, a inni że nie trzeba. Oto informacje, które znalazłem w necie na ten temat:

– adaptacja EGR
można wykonać IDS lub Forscan, wykonuje się po demontażu do czyszczenia lub wymianie na inny/nowy, adaptacja to zapamiętanie skrajnych położeń zaworu/silnika 0% i 100% ( normalnie spręzyna domyka zawór ponieważ odcięte jest napięcie, po włożeniu kluczyka i przekręceniu w pozycje zapłon zawór jest otwierany [...] po podaniu napięcia silnik otwiera zawór i komputer zapamiętuje prąd wystarczający do ruszenia zaworu czyli pokonania oporu sprężyny i otwarcia zaworu na 100% – skąd sterownik wie że rusza EGR? pod pokrywa z czteroma wkrętami mieści się czujnik obrotu, sprężyna i elektronika. Zakładamy że sterownik wie już jakie napięcia są potrzebne do ruszenia zaworu i otwarcia np. 1V i 5V ( dane w celu wytłumaczenia ) 5-1 = 4 ta liczba to zakres jaki odpowiada 0-100% komputer dzieli to na np 100 części i tworzy "mapę" otwierania zaworu
– reset KAM
[można wykonac odłączając klemę (–) i wciskając pedał hamulca przez 20s lub przez] pozbawienie zasilania samochodu na dłuższy czas ( mozna skrócić po odpięciu klem z aku poprzez ich zwarcie, następuje rozładowanie kondensatorów podtrzymujacych , KAM to pamięć wyuczona na podstawie danych z czujników porównanych do wzorca, KAM to taki dynamiczny korektor, gdy wkładamy nowy EGR ma inna charakterystykę pracy niż nasz stary ( wypracowana sprężyna czy silnik ma inne parametry pracy niż nówka anie każda nówka tak samo pracuje dlatego trzeba adoptowac każdy EGR ), KAM zawiera informacje o położeniu EGR w zależności od prądu sterowania, przepływu spalin itp.
KAM zawiera korektę dla wszystkich czujników i elementów sterujących
KAM po resecie uczy się nowych nastaw ( w IDS widać po resecie status urządzeń np learned – wyuczony, learn/learns – uczy się )
[źródło: https://forum.fordclubpolska.org/archiv ... 72939.html]


Nawet znalazłem w necie informację, że ktoś mierzył wartości napięcia na czujniku położenia zaworu w pozycji otwartej/zamkniętej [źródło: http://www.fordownersclub.com/forums/to ... ci/?page=2]
i wyszło:
Zamknięty U=0,28V
Otwarty U=4,77V

Na innym zaworze wyszło :
Zamknięty U=1,16V
Otwarty U=4,13V

A u mnie na starym zaworze zmierzyłem:
Zamknięty U=0,29V
Otwarty U=4,45V
Forumowicz
 
Od: 28 mar 2016, 22:20
Posty: 55 (5/6)
Skąd: Ożarów Mazowiecki
Auto: Mazda 3 BK 1.6 MZ-CD [2006] bez DPF, turbo MHI TD025 (stała geometria), wtryskiwacze z silnika 109KM, chip tuning >> 130KM

Postprzez Haszcz » 14 lut 2018, 11:48

Mozesz przyblizyc jak zrobic ten pomiar napiecia? Zwykly miernik wystraczy?
Gdzie sie wpinales, ktore piny etc?

Ja pdmienilem juz 2 EGR (z innego auta) i caly czas mam P404, p1412. Nawet na self tescie widac ze EGR maksymalnie sie otwiera do 70%(na kazdym zaworze). Robilem tez reset adaptacji FORSCANEM. Podejrzewam jakis problem z ECU ale chcialem pomierzyc najpierw napiecia.
Avatar użytkownika
Forumowicz
 
Od: 21 wrz 2005, 11:00
Posty: 263
Skąd: Szczecin
Auto: 323F BJ 2.0 Sportive '01
Mazda 3 BK'06 1.6 CITD

Postprzez zanlik » 15 lut 2018, 16:34

Poniżej jest schemat elektryczny zaworu EGR:
egr-cd.png.e8a3658179f49367116b334c436a6297.png


Jak widać w zaworze EGR jest 5 pinów, są one ponumerowane od 1 do 5.
Piny 2 i 3 są od zasilania silniczka.
Pin 1 : masa
Pin 4 : tutaj mierzymy napięcie na czujniku położenia zaworu
Pin 5 : +5V

Ja napięcia mierzyłem metodą domową tzn. uciąłem kabel USB podłączyłem go do powerbanku (napięcie w kablu USB jest 5V).
Podłączyłem kabelek plus (+) do Pina 5, a kabelek minus (–) do Pina 1.
Następnie woltomierzem mierzyłem napięcie pomiędzy pinami 1 i 4. To jest właśnie napięcie na czujniku położenia zaworu.
Sprawdzasz napięcie w dwóch położeniach: zawór otwarty i zamknięty. Do tego musisz obracać widełkami silniczka (musisz rozebrać zawór EGR tj. odłączyć silniczek od samego zaworu spalin).

Tak myślę, że inny wynik wyjdzie w zależności od źródła zasilania, bo powerbank nie daje równo 5V tylko 4,9V.

Myślę, że zamiast kombinowania z kabelkiem USB to można po prostu podłączyć silniczek zaworu EGR do wtyczki w silniku i przekręcić kluczyk w stacyjce do pozycji ON, wtedy czujnik położenia zaworu dostanie napięcie. Następnie musisz jakoś podpiąć miernik pod piny 1 i 4 (za pomocą szpilek) i obracać widełkami.
Forumowicz
 
Od: 28 mar 2016, 22:20
Posty: 55 (5/6)
Skąd: Ożarów Mazowiecki
Auto: Mazda 3 BK 1.6 MZ-CD [2006] bez DPF, turbo MHI TD025 (stała geometria), wtryskiwacze z silnika 109KM, chip tuning >> 130KM

Kto przegląda forum

Użytkownicy przeglądający ten dział: Brak zidentyfikowanych użytkowników i 9 gości

Moderator

Moderatorzy 3 / 323