Strona 1 z 1

Reset KAM, adaptacja silnika – dyskusja

PostNapisane: 28 gru 2017, 00:37
przez zanlik
I. Co to jest KAM ?
Moduł sterujący zespołem napędowym (PCM – Powertrain Control Module) monitoruje warunki pracy pojazdu na podstawie odczytów danych z czujników. Wykrywa on odchyłki od podstawowych map silnika, a następnie wypracowuje sobie odpowiednie korekcje, aby zrekompensować zmienność komponentów silnika (przepustnica, EGR, wtryskiwacze itp.). Te korekty zapisuje w pamięci ulotnej z podtrzymywanym zasilaniem tzw. KAM – Keep Alive Memory. W skrócie, w KAM zapisane są dane adaptacyjne silnika. KAM zawiera korektę dla wszystkich czujników i elementów sterujących silnika.
Pamięć KAM pozostaje zasilana, gdy kluczyk w stacyjce jest WYŁĄCZONY, aby zawarta w niej informacja nie została utracona. W przypadku kilkuminutowego odłączenia akumulatora pamięć chroniona jest przez kondensatory, które podtrzymują zasilanie pamięci.

II. Jak wyczyścić KAM ?
– IDS – posiada funkcję czyszczenia pamięci KAM. http://www.fordservicecontent.com/ford_ ... al_ENG.pdf
– FORScan – posiada funkcję “Reset All Adaptations” , oraz “Reset EGR Valve Adaptations”, “Reset the Intake Air Throttle Valve Learned Values”, aby wyczyścić tylko część danych. (http://forscan.org/forum/viewtopic.php? ... 8&start=30 )
– ELMConfig – dla niektórych silników jest dostępna funkcja czyszczenia KAM
– Odłączyć akumulator na co najmniej 15 minut. Aby przyspieszyć proces rozładowania kondensatorów w pojeździe można wcisnąć pedał hamulca 10 razy i przytrzymać na 20 sekund, ustawić przełączniki świateł na pozycje “ON”, można również zewrzeć obie klemy. Aby sprawdzić czy pozostały ładunki w obwodzie, należy zmierzyć napięcie pomiędzy klemami. Po odpowiednim czasie, należy podłączyć klemy do akumulatora. 
Uwaga! Znalazłem informację w sieci, że Mazda nie zaleca zwierania klem (+) i (–), aby zresetować KAM. Wygląda na to, że w kilku przypadkach pojazdy zostały uszkodzone w wyniku tej procedury – zauważono uszkodzenia urządzeń audio, immobilizera, ekranu dotykowego (2014).

III. Jak adaptować/uczyć silnik po resecie KAM?
Po wyczyszczeniu pamięci KAM, silnik będzie chodził bez adaptacji. Będzie się to objawiać nierówną pracą silnika, dymieniem itp. wynikającym z nieodpowiedniej mieszanki paliwowej.
Aby dostroić silnik, zaleca się wykonać następujące kroki: uruchomić silnik i pozostawić na biegu jałowym, aż osiągnie temperaturę roboczą. Moduł PCM w tym czasie będzie “dowiadywał się” o silniku, dobierał nowe wartości korekcyjne i je zapisywał w KAM.
Następnie należy pojeździć samochodem, aby PCM dobrał wartości adaptacyjne dla różnych wartości obciążenia silnika i obrotów.
Podobno w IDS widać po resecie status urządzeń np. learned – wyuczony, learn/learns – uczy się).

IV. Kiedy robić reset KAM ?
Należy resetować KAM po wymianie/regeneracji/czyszczeniu podzespołów silnika takich jak przepływomierz, przepustnica, wtryskiwacze, EGR, itp. Wtedy silnik dostosuje się do nowych warunków pracy.

Zauważyłem, że temat pamięci KAM jest mało znany. Powyższe wypracowanie stworzyłem na podstawie informacji z sieci. Nie gwarantuję, że te informacje są prawidłowe. Jeżeli ktoś jest ogarnięty w tym temacie (ma dostęp do IDSa) to chciałbym poprosić o potwierdzenie/korektę powyższych informacji.

Źródła:
Wymiana zaworu EGR w 2.0 tdci
Real Way to Clear the Memory
Resetting Keep Alive Memory (KAM)
Safer KAM/ECU Reset Procedure
PCM reset procedure (KAM NVRAM)
Reset ECU verses reset KAM
Cleared "keep alive" memory...how long to relearn?
Keep Alive Random Access Memory (RAM)

Powiązane filmiki:
How To Clear Your PCM'S Memory On Fords After Repairs
FORD – Clear/Reset PCM Memory
Fix Your Mazda 3 Stalling Running Rough
How to Reset Adaptive Memory in Ford F-150/F-250 Truck