Strona 1 z 2
P138B – silnik nie odpala

Napisane:
27 paź 2014, 23:37
przez satay
Witam,
W zeszłą sobotę miałem przykrą sytuację ze swoją Mazdą 3 1.6 (diesel) 2005r. Mianowicie po odpaleniu i przejechaniu kilku metrów silnik zgasł i do dzisiaj nie odpala.
Objawy:
– silnik nie odpala – nawet nie krztusi się – tylko kręci rozrusznik
– po obniżeniu temperatur (od około miesiąca) notowałem opóźnienie w odpalaniu silnika – nie odpalał "od razu" tylko kręcił 2-3 obroty więcej niż podczas ciepłych dni.
Sprawdzone:
– rozrusznik kręci
– brak paliwa na przelewach wtryskiwaczy (po wyjęciu wężyka i próbie kręcenia silnikiem paliwo nie wylewa się przez przelew)
– prąd na świece żarowe jest podawany
– na komputerze pojawił się błąd P138B
– prąd na świece idzie (na wyjętej wtyczce od świec pojawia się napięcie
– brak prądu na zawór wysokiego ciśnienia (po wyjęciu wtyczki z pompy paliwa nie pojawia się na wtyczce prąd (zarówno na zapłonie jak i podczas kręcenia silnikiem).
– teoretycznie bezpieczniki w skrzynce przy akumulatorze są OK (nie ma bezpiecznika w pozycji F/PUMP – ale nigdy nie było – brak też chyba styku, który mógłby bezpiecznik obsłużyć)
– styk przekaźnika od świec działa (rozebrałem i sprawdziłem oporność dla 4 styków wychodzących na świece)
– nie sprawdzałem świec, ale zakładam, że "tak po prostu" świece nie spowodowały zgaszenie silnika w dniu, kiedy było 14 stopni i pełne słońce – silnik w końcu odpalił
– filtr paliwa był wymieniany w maju (około 8-9 tyś km temu)
– świece żarowe teoretycznie nie mają oporu 1,3 Ohma w styku z silnikiem (miernik pokazuje brak połączenia via świeca – silnik (oporność wynosi nieskończoność). Problem jednak może wynikać z zaśniedziałego "słupka" świecy.
Zakładam, że kluczowym jest napięcie na zaworze wysokiego ciśnienia, którego nie byłem w stanie zanotować.
Proszę o pomoc i ewentualne porady co mógłbym jeszcze sprawdzić, a co mogłoby mnie naprowadzić na awarię.
Pozdrawiam
Sebastian

Napisane:
28 paź 2014, 00:46
przez smile
satay napisał(a):– nie sprawdzałem świec, ale zakładam, że "tak po prostu" świece nie spowodowały zgaszenie silnika w dniu, kiedy było 14 stopni i pełne słońce – silnik w końcu odpalił
Sprawdź je, skoro już miałeś odpiętą wtyczkę to trzeba było...
Dopisano 28 paź 2014, 00:49:A poza tym...
https://euroesi.mazda.co.jp/esicont/eu_ ... 36900.html
Re: P138B – silnik nie odpala

Napisane:
28 paź 2014, 18:17
przez kropek101
Błąd w silniku ewidentnie wskazuje na świece. Masz spalone to komp może ci zgasić silnik ale problem taki występował tylko gdy silnik osiągał 90*C i nie w wszystkich modelach Po zgaszeniu go przez kompa powinien dać się odpalić. Nie powinno być tak że nie chce łapać u mnie silnik przy przepalonych świecach zapalał przy -20
Re: P138B – silnik nie odpala

Napisane:
28 paź 2014, 22:14
przez satay
Mnie też wydaje się, że spalone świece nie mogą mieć wpływu na odpalenie silnika przy wyższych temperaturach. Zwłaszcza, że przed awarią silnik odpalił (świece już musiały nie grzać) i przejechałem kilka metrów.
Świece oczywiście są "umarłe" i żadna nie ma obwodu zamkniętego (brak wyniku przy pomiarze oporności świecy).
Re: P138B – silnik nie odpala

Napisane:
29 paź 2014, 09:03
przez kropek101
Wymień świeczki i zobaczysz co będzie przeważnie auta gasły tak jak pisałem wyżej tylko że te osoby co miały ten problem to nie miały spalonych wszystkich świec. Może akurat ci się to zbiegło że ostatnia się przepaliła i komp go już nie chce odpalić.
Poczytaj sobie temat o wymianie i do dzieła.

Napisane:
29 paź 2014, 09:34
przez tadziol
kropek101 napisał(a):Błąd w silniku ewidentnie wskazuje na świece. Masz spalone to komp może ci zgasić silnik
herezji ciąg dalszy....
kropek101 napisał(a):przeważnie auta gasły tak jak pisałem wyżej tylko że te osoby co miały ten problem to nie miały spalonych wszystkich świec. Może akurat ci się to zbiegło że ostatnia się przepaliła i komp go już nie chce odpalić.
jaki ten komp niedobry,no popatrz....
a w temacie,to albo zapowietrzył się układ paliwowy,bardzo ciężko go odpowietrzyć "z rozrusznika",albo należy iść tym tropem :
viewtopic.php?f=469&t=161364&start=40świece żarowe zostaw sobie na deser.
Re: P138B – silnik nie odpala

Napisane:
29 paź 2014, 10:02
przez kropek101
Skoro twierdzisz że to herezje to jak wytłumaczysz to że miałem ten sam problem auto gasło przy osiąganiu 83*C spalone 2 świece, mój kolega miał tak samo 1spalona auto przed liftowe, w pracy mają jeszcze 2 osoby także 3BK przed liftem i to samo auta odpalały w mrozy ale silnik gasł przy osiąganiu 83*C Żadna z nich nie miała ruszanego filtra paliwa po wymianie świec problem znikał.
Co dalej pisze herezje?! Być może problem głównie występuje w auta z normą EURO3 tego nie potwierdzę bo miałem do czynienia tylko z modelami z początku produkcji.
Re: P138B – silnik nie odpala

Napisane:
29 paź 2014, 10:41
przez tadziol
kropek101 napisał(a):auta odpalały w mrozy
a koledze
satay wcale nie odpala,więc twoje porady trochę nie logiczne.
kropek101 napisał(a):Co dalej pisze herezje?!
owszem,brak sprawnych świec żarowych w silniku Y6+FAP to jedynie
ograniczenie mocy jako odczuwalny dyskomfort w eksploatacji.
kropek101 napisał(a):miałem do czynienia tylko z modelami z początku produkcji.
iloma ?
Re: P138B – silnik nie odpala

Napisane:
30 paź 2014, 12:56
przez satay
Moja Mazda nie posiada filtra cząstek stałych – ja nie znalazłem takiego i mechanik, który oglądał wcześniej auto także.
Kolego Tadziol, czy mam rozumieć, że w silniku bez FAP to może być przyczyna usterki? Dzisiaj jadę po świece więc i tak sprawdzę tą diagnozę.

Napisane:
30 paź 2014, 15:40
przez tadziol
tadziol napisał(a):albo zapowietrzył się układ paliwowy,bardzo ciężko go odpowietrzyć "z rozrusznika",albo należy iść tym tropem :
viewtopic.php?f=469&t=161364&start=40
świece żarowe zostaw sobie na deser.
czy masz FAP czy też nie,to powyższe moje stwierdzenie ma zastosowanie.
te świece to już "wiśniówka na torcie"

rozumiesz ?
Re: P138B – silnik nie odpala

Napisane:
31 paź 2014, 08:45
przez kropek101
Nie mogłem odpisać byłem na wyjeździe i odetli mnie od neta.
Tadziol jak byś czytał dokładniej to byś policzył 4 mazdy wszystkie 4 wszystkie Y6 bez FAP
Zawsze można zalać filtr paliwa i kręcić sprawa się wyjaśni jeśli to zapowietrzenie musi załapać.
Tadziol masz warsztat to więcej robisz z autami ale co do tych świec nie zgodzę się z toba tak do końca że tylko tryb awaryjny z moich obserwacji wiem jedno że była zależność jak auto osiągało 83*C i się delikatnie przyśpieszało auto wpadało w tryb awaryjny. Jednak jak się cisło mocne przyśpieszanie silnik gasł czeba było chwilę odczekać i można było odpalać.
Re: P138B – silnik nie odpala

Napisane:
31 paź 2014, 09:51
przez tadziol
kropek101 napisał(a):Zawsze można zalać filtr paliwa i kręcić sprawa się wyjaśni jeśli to zapowietrzenie musi załapać.
Robiłeś tak kiedyś ? Znam lepszy sposób.
kropek101 napisał(a):co do tych świec nie zgodzę się z toba tak do końca że tylko tryb awaryjny z moich obserwacji wiem jedno że była zależność jak auto osiągało 83*C i się delikatnie przyśpieszało auto wpadało w tryb awaryjny. Jednak jak się cisło mocne przyśpieszanie silnik gasł czeba było chwilę odczekać i można było odpalać.
Masz prawo tak twierdzić,ok.Ale autor ma inny problem :
satay napisał(a):Mianowicie po odpaleniu i przejechaniu kilku metrów silnik zgasł i do dzisiaj nie odpala.
Więc Twoja teoria nie ma tu zastosowania i tylko niepotrzebnie wprowadza ślepy zaułek.
A z tego coś rozumiesz ?
https://euroesi.mazda.co.jp/esicont/eu_ ... 36900.htmlJeśli tak,to wiesz jak można dokonać szybkiej próby czy to wina świec,czy nie.

Napisane:
31 paź 2014, 10:05
przez uszol90
z tym odpowietrzaniem Y6 wcale nie jest tak łatwo, że zalejesz filtr i odpali..
na plaku się odzywa? komp obroty silnika widzi?
Re: P138B – silnik nie odpala

Napisane:
31 paź 2014, 14:32
przez kropek101
Wiem że nie jest łatwo odpalić nawet po zalaniu filtra.Nie nie robiłem tak bo pompowałem paliwo a i to nie zdało się za pierwszym razem więc musiałem kombinować.
Tak czy inaczej poczekam na rozwój co było powodem
Re: P138B – silnik nie odpala

Napisane:
31 paź 2014, 15:31
przez satay
Po wymianie świec wydaje się, że silnik chce odpalić, ale nie ma paliwa (moja interpretacja) – pewnie się zapowietrzył. W jaki sposób mogę sprawdzić / przeprowadzić procedurę odpowietrzenia silnika?
Re: P138B – silnik nie odpala

Napisane:
31 paź 2014, 16:25
przez kropek101
Jak masz pod ręką taśmę izolacyjną kawałek wężyka + bańkę po wodzie 1,5l to zrób tak: bańkę napełnij ropą przymocuj do niej jeden koniec wężyka na szczelnie a drugi koniec do dopływu filtra paliwa lub bezpośrednio do węża który idzie w stronę pompy CM niech ktoś ci podniesie bańkę i ją lekko ściska a ty zakręć rozrusznikiem powinno się udać. Tak chyba będziesz miał najprościej.

Napisane:
31 paź 2014, 17:54
przez uszol90
W skrócie chodzi o to aby paliwo podać pod ciśnieniem do pompy CR..
Re: P138B – silnik nie odpala

Napisane:
31 paź 2014, 23:29
przez janek001
moim zdaniem , nowy filtr i przewody paliwowe
Re: P138B – silnik nie odpala

Napisane:
2 lis 2014, 00:15
przez benio42
U mnie podobne objawy jak u kolegi satay nastąpiły po wymianie filtra paliwa firmy Denckermann (nie wiem co mnie pokusiło na tę mało znaną firmę) i również między innymi wyskoczył błąd P138B ,natychmiastowa wymiana filtra paliwa na Filtrona i dzięki koledze Tomkowi skasowanie błędów i autko pracuje bez zarzutów.

Napisane:
3 lis 2014, 14:12
przez widmo82
benio42 napisał(a):po wymianie filtra paliwa firmy Denckermann (nie wiem co mnie pokusiło na tę mało znaną firmę)
Cena?
