Wentylator chłodnicy załącza się i wyłącza powodując spadki obrotów na zimnym

Postprzez Mephic » 3 gru 2012, 10:32

Witam

Jak w temacie – na zimnym silniku odnotowuję znaczne spadki obrotów na biegu jałowym (czasami kończy się to zgaśnięciem samochodu).

Do tej pory było podejrzenie nieszczelności, wszystko zostało sprawdzone, była drobna nieszczelność w układzie dolotowym, ale została naprawiona.

Tymczasem dziś rano samochód na zimnym odpalam i obroty dalej szaleją, przy czym koreluje to z załączającym się i wyłączającym non stop wentylatorem, który wydaje z siebie charakterystyczny stukot (w momencie spadania obrotów).

Jakieś pomysły? Czy to może być kwestia czujnika czy szukać nieszczelności dalej? Trochę mnie to zaczyna frustrować. :) Na silniku rozgrzanym do 90 stopni problem nie występuje.

A może celować w alternator, tj. że przy dużym obciążeniu (właśnie załączający się wentylator chłodnicy) nie wytrzymuje?

Jeszcze jedna obserwacja – przy spadkach obrotów przygasa oświetlenie wewnętrzne w samochodzie (dziś sprawdzałem przy otwartych drzwiach i właśnie taki dziwny objaw się pojawił)
Obrazek
Avatar użytkownika
Forumowicz
 
Od: 14 maja 2012, 14:04
Posty: 157 (0/1)
Skąd: Kraków
Auto: Peugeot 308 SW 2015 1.2 130 KM PureTech
Nissan Qashqai 2017 1.2 115 KM N-Connecta

Postprzez tadziol » 3 gru 2012, 22:58

i co <co?> nikt nie chce Ci nic napisać <co?>
ja tu podejrzewam problem z czujnikiem temp. silnika lub jego konektorem/wiązką.
niekoniecznie zaraz musi to objawić się lamką CHECK ENGINE SOON :))
może by trzeba podłączyć pd IDS ? jakieś zamrożone gadżety się ukażą ?
Obrazek
Avatar użytkownika
Firma
 
Od: 28 cze 2005, 19:13
Posty: 3235 (6/149)
Skąd: Katowice
Auto: Mazda6 GY
RF7J & V-Tech Box,CX-7 L3-VDT,BJ RF4F

Postprzez akostarek » 3 gru 2012, 23:34

sprawdź, czy w czasie włączania się wentylatora grzeją lusterka/tylna szyba (na dotyk, dioda w kokpicie nie świeci). Jeśli tak to wypala się FAP i postaraj sie na początek zafundować Madzi jakąś trasę w weekend :)
Avatar użytkownika
Forumowicz
 
Od: 31 sty 2011, 11:57
Posty: 1371 (0/8)
Skąd: Śląsk
Auto: Mazda3 BK Y6 '05

Postprzez Mephic » 4 gru 2012, 07:19

To nie kwestia FAP – autem jeżdżę w trasę w miarę czesto ponadto zawsze przy wypalaniu mam spalanie >0 kiedy zdejme nogę z gazu a tu tak nie jest.

IDS... Tylko ASO Mazdy? Rozumiem ze ASO Forda odpada?
Obrazek
Avatar użytkownika
Forumowicz
 
Od: 14 maja 2012, 14:04
Posty: 157 (0/1)
Skąd: Kraków
Auto: Peugeot 308 SW 2015 1.2 130 KM PureTech
Nissan Qashqai 2017 1.2 115 KM N-Connecta

Postprzez akostarek » 4 gru 2012, 08:16

Jeżeli chcesz sprawdzić same odczyty z czujnika ECT to wystarczy ELM ;)
Kontrolka świec żarowych się pojawia ? to jest uzależnione od odczytu z ECT .
Co do IDS, powinno pasować,ale głowy nie dam.
Ostatnio edytowano 4 gru 2012, 11:32 przez akostarek, łącznie edytowano 1 raz
Avatar użytkownika
Forumowicz
 
Od: 31 sty 2011, 11:57
Posty: 1371 (0/8)
Skąd: Śląsk
Auto: Mazda3 BK Y6 '05

Postprzez Mephic » 4 gru 2012, 09:14

No to już dużo skrótów jak na moją głowę a wiedzy brak :) Sorry, ale jestem naprawdę laikiem.

Kontrolka świec żarowych pojawia się po przekręceniu kluczyka w pozycję 1 (czy tam 2, w każdym razie przed odpaleniem) więc czekam aż zgaśnie i dopiero odpalam auto. Auto odpala się bez problemu.

Co ciekawe – dziś problem w ogóle nie wystąpił z obrotami, natomiast od wentylatora słyszałem raz szum raz ciszę raz szum raz ciszę i tak na przemian. Obroty w ogóle nie falowały. Tak czy siak, mam dziś meeting z mechanikiem bo akurat w Astrze mi jeszcze zdechł aku a na kable wczoraj wieczorem za zimno było ( <faja> ) więc zobaczymy...

Trochę mnie dziwi, że raz jest OK, raz szaleje – przez to w ogóle trudno jest się wstrzelić a jak na złość u mechanika byłem dwa razy i dwa razy żadnych objawów z powyższych nie było. Pech :(

Silnik nagrzewa się szybko (po 3 km przy tych temperaturach mam 90 stopni i ani drgnie wyżej/niżej), auto przyspiesza sprawnie – problemów jako takich nie ma. Jedynie te drgania na zimnym co jakiś czas...

Jeden dźwięk którego też wcześniej nie słyszałem podczas jazdy to takie "trtrtrtr" przy schodzeniu z obrotów (w momencie kiedy turbina świszczy coraz ciszej jak spadają obroty, np przy zmianie biegu albo wrzuceniu "luzu" ) – może to coś zasugeruje ale nie wiem... Idę zupełnie po omacku :) No ale nie ma co – jak się dowiem co na to szpec to opiszę wnioski. Tadziol – dzięki jak zwykle za rady – dajesz nadzieję :)
Obrazek
Avatar użytkownika
Forumowicz
 
Od: 14 maja 2012, 14:04
Posty: 157 (0/1)
Skąd: Kraków
Auto: Peugeot 308 SW 2015 1.2 130 KM PureTech
Nissan Qashqai 2017 1.2 115 KM N-Connecta

Postprzez tadziol » 4 gru 2012, 09:28

akostarek napisał(a):Jeżeli chcesz sprawdzić same odczyty z czujnika ETC to wystarczy ELM ;)
Kontrolka świec żarowych się pojawia ? to jest uzależnione od odczytu z ETC.
Co do IDS, powinno pasować,ale głowy nie dam.

fakt,ELM wystarczy...
świec żarowych ? chyba raczej chodziło o kontrolkę awarii silnika <oczy>
a DTC może być zapisane i lampka nie zaświeci.osobiście robiłem test:przy pracującym silniku wypinałem czujnik położenia wału,a potem parę prób rozruchu....DTC był w pamięci,ale lampka gasła standartowo.
Mephic napisał(a):Tadziol – dzięki jak zwykle za rady – dajesz nadzieję :)

chociaż tyle <oczko>
Obrazek
Avatar użytkownika
Firma
 
Od: 28 cze 2005, 19:13
Posty: 3235 (6/149)
Skąd: Katowice
Auto: Mazda6 GY
RF7J & V-Tech Box,CX-7 L3-VDT,BJ RF4F

Postprzez Mephic » 4 gru 2012, 10:08

Nie tak chociaż tyle, bo te naprawy, które wykonywałeś przyniosły pożądany efekt więc wiem po co tłukłem się do Katowic :)

Kontrolka silnika się nie świeci.
Obrazek
Avatar użytkownika
Forumowicz
 
Od: 14 maja 2012, 14:04
Posty: 157 (0/1)
Skąd: Kraków
Auto: Peugeot 308 SW 2015 1.2 130 KM PureTech
Nissan Qashqai 2017 1.2 115 KM N-Connecta

Postprzez akostarek » 4 gru 2012, 11:32

tadziol napisał(a):świec żarowych ? chyba raczej chodziło o kontrolkę awarii silnika <oczy>

chodziło mi o to, że gdyby wariował czujnik temp cieczy chłodzącej, komputer mógłby nie włączać grzania świec (bo to zależy głównie od wskazań z ECT)

ogólnie z tego co pamiętam to błąd musi pojawić się kilka razy w trakcie cyklu jezdnego żeby zapalił się Check (i to nie kazdy błąd)

a wracając do tematu, znajomy jeździł kiedyś fiestą z tym silnikiem i też miał problemy z wentylatorem, nie pamiętam dokładnie jakie były objawy, ale głupiał, włączał się od razu na 2gi bieg it. Winny był jakiś "sterownik" wentylatora.
Avatar użytkownika
Forumowicz
 
Od: 31 sty 2011, 11:57
Posty: 1371 (0/8)
Skąd: Śląsk
Auto: Mazda3 BK Y6 '05

Postprzez Mephic » 4 gru 2012, 11:53

Mechanik który ma oglądać auto między innymi o tym sterowniku wspominał więc oby to było to ;)

Dam znać.
Obrazek
Avatar użytkownika
Forumowicz
 
Od: 14 maja 2012, 14:04
Posty: 157 (0/1)
Skąd: Kraków
Auto: Peugeot 308 SW 2015 1.2 130 KM PureTech
Nissan Qashqai 2017 1.2 115 KM N-Connecta

Postprzez tadziol » 4 gru 2012, 14:02

akostarek napisał(a):chodziło mi o to, że gdyby wariował czujnik temp cieczy chłodzącej, komputer mógłby nie włączać grzania świec (bo to zależy głównie od wskazań z ECT)

niekoniecznie,wtedy PCM przyjmuje stałą wartość np.-10 st.C.
akostarek napisał(a):ogólnie z tego co pamiętam to błąd musi pojawić się kilka razy w trakcie cyklu jezdnego żeby zapalił się Check (i to nie kazdy błąd)

słusznie <spoko> np.odpięcie przepływomierza generuje kod i włącza MIL od razu.
Obrazek
Avatar użytkownika
Firma
 
Od: 28 cze 2005, 19:13
Posty: 3235 (6/149)
Skąd: Katowice
Auto: Mazda6 GY
RF7J & V-Tech Box,CX-7 L3-VDT,BJ RF4F

Postprzez akostarek » 4 gru 2012, 21:59

Mephic napisał(a):Jeden dźwięk którego też wcześniej nie słyszałem podczas jazdy to takie "trtrtrtr" przy schodzeniu z obrotów (w momencie kiedy turbina świszczy coraz ciszej jak spadają obroty, np przy zmianie biegu albo wrzuceniu "luzu" ) – może to coś zasugeruje ale nie wiem... Idę zupełnie po omacku

to akurat bym uznał za "TTTM", coś jakby rezonowało w dolocie / wydechu przy schodzeniu z obrotów. Był gdzieś o tym wątek na forum, ale nie potrafię teraz go wyszperać.
Zimą jest to bardziej słyszalne, głównie przy zmianie biegów. Jeździć i się nie martwić, bo mogą wmawiać że turbo obciera albo dwumas do wymiany :)

Dopisano 4 gru 2012, o 21:01:

viewtopic.php?f=91&t=106520

Chyba już kiedyś Ci to podawałem <faja>
Avatar użytkownika
Forumowicz
 
Od: 31 sty 2011, 11:57
Posty: 1371 (0/8)
Skąd: Śląsk
Auto: Mazda3 BK Y6 '05

Postprzez Mephic » 5 gru 2012, 08:59

OK, sprawa "trytrania" w takim razie wyjaśniona bo objawy dokładnie takie jak w wątku w którym pisałeś i nasiliło się w zimie. Ponadto faktycznie do pewnego momentu było tylko tak, że z wciśniętym sprzęgłem, teraz słychać nawet jak wciśnięte nie jest (np przygazowanie na postoju) ale nie widzę sensu dalej tego rozgrzebywać bo chyba faktycznie TTTM. :)

Wracając do tematu głównego – byłem wczoraj w Ford Euro Car w Krakowie, podłączyli pod komputer a po półtorej godziny wywaliło błąd odczytu – Panowie rozłożyli ręce, przeprosili, kasy nie wzięli ale jak odczytu błędów nie miałem tak nie mam.

Cena podpięcia do IDS w ASO Mazda mnie przeraża... ma ktoś może takie urządzenie w KRK, żebym się nie musiał do Katowic kulać?
Obrazek
Avatar użytkownika
Forumowicz
 
Od: 14 maja 2012, 14:04
Posty: 157 (0/1)
Skąd: Kraków
Auto: Peugeot 308 SW 2015 1.2 130 KM PureTech
Nissan Qashqai 2017 1.2 115 KM N-Connecta

Postprzez tadziol » 5 gru 2012, 09:52

przecie to zwykły ELM wystarczy.
pisz PW do kolegi kierownik,on jest z KRK,to może coś poradzi.
Obrazek
Avatar użytkownika
Firma
 
Od: 28 cze 2005, 19:13
Posty: 3235 (6/149)
Skąd: Katowice
Auto: Mazda6 GY
RF7J & V-Tech Box,CX-7 L3-VDT,BJ RF4F

Postprzez Mephic » 5 gru 2012, 12:39

Pogadałem z kolegą kierownikiem, niestety potwierdził moje obawy – najbliższy grosse klasse spezialiste w zakresie diesla (w tym 1.6) to... Tadziol :D <spoko>

Chyba poczekam na wolne terminy... :)

Koledze kierownikowi przy okazji za rozmowę dziękuję – bardzo sympatyczny człowiek! <spoko>
Obrazek
Avatar użytkownika
Forumowicz
 
Od: 14 maja 2012, 14:04
Posty: 157 (0/1)
Skąd: Kraków
Auto: Peugeot 308 SW 2015 1.2 130 KM PureTech
Nissan Qashqai 2017 1.2 115 KM N-Connecta

Postprzez tadziol » 5 gru 2012, 13:12

Mephic napisał(a):Pogadałem z kolegą kierownikiem, niestety potwierdził moje obawy – najbliższy grosse klasse spezialiste w zakresie diesla (w tym 1.6) to... Tadziol

dobra,dobra.....te pogłoski łatwo zdementować...
a jeszcze jedno,bo mi się przypomniało:
a MVT Mysłowice? masz bliżej i może coś wcześniej zadziałają?
Obrazek
Avatar użytkownika
Firma
 
Od: 28 cze 2005, 19:13
Posty: 3235 (6/149)
Skąd: Katowice
Auto: Mazda6 GY
RF7J & V-Tech Box,CX-7 L3-VDT,BJ RF4F

Postprzez Mephic » 5 gru 2012, 13:42

Dobra rada – jestem z kolegami na piątek umówiony :) Dam znać co wyszło!

Pozdrawiam :)
Obrazek
Avatar użytkownika
Forumowicz
 
Od: 14 maja 2012, 14:04
Posty: 157 (0/1)
Skąd: Kraków
Auto: Peugeot 308 SW 2015 1.2 130 KM PureTech
Nissan Qashqai 2017 1.2 115 KM N-Connecta

Postprzez tadziol » 5 gru 2012, 18:26

ale opisz na forum,może się przydać jeszcze komuś <spoko>
Obrazek
Avatar użytkownika
Firma
 
Od: 28 cze 2005, 19:13
Posty: 3235 (6/149)
Skąd: Katowice
Auto: Mazda6 GY
RF7J & V-Tech Box,CX-7 L3-VDT,BJ RF4F

Postprzez Mephic » 12 gru 2012, 09:45

Na szybko – co ustalono do tej pory.

1. W komputerze pojawiają się błędy dotyczące akumulatora (za duże napięcie momentami, ale ponoć w normie)

2. Przy okazji weryfikacji stanu rzeczy – do rozbiórki i naprawy pompa wspomagania.

3. Możliwa przyczyna rzucania obrotami: EGR (do czyszczenia).

Z moich dodatkowych obserwacji – falowanie obrotów nie jest jednak zależne od wentylatora (był to przypadek), natomiast jeżeli w baku jest ponad 1/4 oleju rzucanie obrotami nie występuje. <co?>

Generalnie – nikt nic nie wie czeski film :)
Obrazek
Avatar użytkownika
Forumowicz
 
Od: 14 maja 2012, 14:04
Posty: 157 (0/1)
Skąd: Kraków
Auto: Peugeot 308 SW 2015 1.2 130 KM PureTech
Nissan Qashqai 2017 1.2 115 KM N-Connecta

Postprzez akostarek » 12 gru 2012, 19:35

a filtr paliwa kiedy wymieniałeś? Jaki masz przebieg ? bo z tego co pamiętam, to na EGR jeszcze czas ;) (zależy też od konkretnego przypadku)
Avatar użytkownika
Forumowicz
 
Od: 31 sty 2011, 11:57
Posty: 1371 (0/8)
Skąd: Śląsk
Auto: Mazda3 BK Y6 '05

Kto przegląda forum

Użytkownicy przeglądający ten dział: Brak zidentyfikowanych użytkowników i 4 gości

Moderator

Moderatorzy 3 / 323