Strona 1 z 2

Drgający napinacz paska wielorowkowego

PostNapisane: 30 kwi 2012, 11:33
przez SiN4don
Heja,

mam chyba diagnozę co powoduje dziwne dźwięki silnika + większe drgania całej budy (dzisiaj rano jak wracałem z Reala to myślałem że co mi w silniku odpadło taki hałas był :| ale dojechałem do domu...).
Mianowicie skacze mi dosyć mocno napinacz paska. Mechanik u którego byłem stwierdził, że wymienić będzie trzeba sprzęgiełko alternatora, bo tak skakać nie powinno.
Jak będzie wg. Was? Czy może cały napinacz wymienić? Czy jednak winne jest to sprzęgiełko?

Poniżej filmik:

http://www.youtube.com/watch?v=9nqDMzaH ... e=youtu.be

Na diagnozie byłem poza ASO, u polecanego na forum mechanika od Madzi.
Jeżeli będzie to sprzęgiełko, to może być to (w dokumentacji serwisowej nie znalazłem nr. części tego sprzęgiełka...)?

http://sklep.intercars.com.pl/#/dynamic/uni/ws_tecdoc_2tab.php?wit=SKLEP&call=daj_tdGrupyS&notitle=1&gru=1001030000&typ=31077&wsk=O&msg=MAZDA%203%20%28BL%29%201.6%20MZR-CD%20Sprz%C4%99g%C5%82o%20jednokierunkowe%20alternatora (made in China?)

czy może lepiej RUVILLE?

http://sklep.intercars.com.pl/#/dynamic ... lternatora

Strach Mazdą gdziekolwiek jechać, raz hałasuje, raz nie. <oczy>

PostNapisane: 30 kwi 2012, 13:13
przez Dominooo
Dokładnie takie objawy miałem przy zużytym kole pasowym wału korbowego. Napinacz skacze mocniej, a koło pasowe tłucze jakby chciało odpaść. Koło kupiłem firmy Corteco.
Po wymianie cisza ;)

PostNapisane: 30 kwi 2012, 13:57
przez akostarek
mam nieco mniejsze drgania, ale tylko z włączoną klima, żeby było śmieszniej po wyłączeniu klimy drgania pozostają, tylko są nieco mniejsze :|
Dodatkowo po włączeniu klimy wyczuwalnie wzrastają drgania, nie wiem czy to już koło pasowe wału korbowego powoli mówi dość czy może coś z klimą, zaobserwował ktoś coś podobnego ?

PostNapisane: 30 kwi 2012, 14:03
przez SiN4don
Dominooo napisał(a):Dokładnie takie objawy miałem przy zużytym kole pasowym wału korbowego. Napinacz skacze mocniej, a koło pasowe tłucze jakby chciało odpaść. Koło kupiłem firmy Corteco.
Po wymianie cisza ;)


Właśnie też tak myślałem, że to koło pasowe się kończy, prześledziłem parę wątków na forum. Byłem nawet zdecydowany je od razu wymieniać, jednak mechanik zerknął do komory silnika (akurat na złość nic w danym momencie nie tłukło w silniku) i stwierdził po oględzinach napinacza, że to sprzęgiełko alternatora... stąd moje wątpliwości :|

akostarek napisał(a):Dodatkowo po włączeniu klimy wyczuwalnie wzrastają drgania, nie wiem czy to już koło pasowe wału korbowego powoli mówi dość czy może coś z klimą, zaobserwował ktoś coś podobnego ?


U mnie jest podobnie. Jeszcze w piątek myślałem, że to też może być coś z klimą – bez niej nie terkotało tak strasznie, po jej włączeniu, gdy silnik jest bardziej obciążony odgłosy były bardziej słyszalne. Ale z kolei w sobotę było ciszej :| Dopiero dzisiaj zaczęło walić porządnie <oczy>

Generalnie podobny wątek był w dziale M6

viewtopic.php?f=90&t=38223

Ale po lekturze sam dalej nie wiem która część (oby to była jedna) szwankuje ;)

@Dominooo

gdzie kupowałeś koło i jaki to nr.części będzie?

PostNapisane: 30 kwi 2012, 15:32
przez cbr
Dominooo napisał(a):Dokładnie takie objawy miałem przy zużytym kole pasowym wału korbowego. Napinacz skacze mocniej, a koło pasowe tłucze jakby chciało odpaść. Koło kupiłem firmy Corteco.
Po wymianie cisza ;)

Miałem dokładnie tak samo, koło zostało już wymienione wraz z paskiem i problemu nie ma. Również na Corteco wymieniłem.
SiN4don napisał(a):Właśnie też tak myślałem, że to koło pasowe się kończy, prześledziłem parę wątków na forum. Byłem nawet zdecydowany je od razu wymieniać, jednak mechanik zerknął do komory silnika (akurat na złość nic w danym momencie nie tłukło w silniku)

Takie uroki są tego koła, żę one uderza kiedy chce, a jak nie, to jest cicho. Ja miałem najłatwiej mogłem usłyszeć je podczas jazdy na obciążonym silniku (np. podczas przyspieszania).

PostNapisane: 30 kwi 2012, 15:47
przez SiN4don
Gr8, to już jestem prawie pewien ;)

A czy macie może jeszcze pudełko / fakturę za koło? Bo Corteco w IC nie mogę znaleźć, może nr. części by bardziej pomógł... generalnie sama przyjemność kupienia koła pasowego – 500 zł <oczy>

EDIT:

Ogarnąłem stronę fox.rzeszów. Znalazłem koło pasowe za 400zł i 500zł... te same oznaczenia ;)

http://www.fox.rzeszow.pl/KOLO-PASOWE-O ... 89%29.aspx

http://www.fox.rzeszow.pl/KOLO-PASOWE-W ... 12%29.aspx

EDIT #2:

Znalazłem w IC Corteco:

http://sklep.intercars.com.pl/?grut=101 ... &notitle=1

Które z nich podejdzie? Na forum wcześniej dwoje kolegów miało 597 zamontowane.

PostNapisane: 30 kwi 2012, 18:01
przez Dominooo
Byłem 3 razy u mechanika na sprawdzenie i postawienie diagnozy co tak tłucze. Dopiero za 4 razem kiedy auto nie było mi tak bardzo potrzebne, zostawiłem samochód na noc i mechanik sprawdził sobie rano jak silnik był zimny.
Też tak miałem, że raz tłukło jak cholera a innym razem była cisza.
Za koło Corteco zapłaciłem razem z usługą 300zł. Mechanik kupował sam.
Oryginalne koło Mazdy kosztuje około 450zł.
Corteco jest wrzucane prawdopodobnie na pierwszy montaż w Peugeotach.
Opinie są różne. Jedni jeżdżą po 100tkm na Corteco, a innym już padło po 30-40tkm.

Odnośnie klimy i zwiększonych drgań po urucomnieniu A/C to nic się nie zmieniło po wymianie koła. Ale też nie drży mocniej ani słabiej. Zawsze tak samo było. W każdym razie drgania występują. Nie wiem jak jest w innych autach bo to moje pierwsze z klimą...

PostNapisane: 30 kwi 2012, 20:42
przez akostarek
cbr napisał(a):Ja miałem najłatwiej mogłem usłyszeć je podczas jazdy na obciążonym silniku (np. podczas przyspieszania).

mówisz o tym metalicznym stukaniu ? czy jeszcze inne odgłosy :) ?

Re: Drgający napinacz paska wielorowkowego

PostNapisane: 30 kwi 2012, 21:04
przez cbr
Tak metaliczny stukot, z okolic rozrządu, tak było słychać z kabiny podczas jazdy. Koło wymienione i stukotu nie ma.

PostNapisane: 1 maja 2012, 11:04
przez akostarek
W takim razie będę musiał się temu dokładniej przyjrzeć.
Mam prośbę do cbr lub Dominooo, możecie kiedyś w chwili wolnego czasu zobaczyć, czy przy włączonej klimie napinacz u Was nie drga ?

U mnie sprawa wygląda tak: (w tle słychać czasem głuche dudnienie, to chyba też od koła pasowego wału)


mimo wszystko, są to drgania znacznie mniejsze niż u SiN4don, więc na razie będę miał to na uwadze, w przyszłym roku chce zająć się rozrządem, wiec może wytrzyma :)

PostNapisane: 1 maja 2012, 13:07
przez SiN4don
To ja jeszcze poproszę cbr, jeśli masz gdzieś takie info, jakie Corteco wleciało do Ciebie do auta?

80000597 czy 80000682?

Nie wiem zbytnio czym się różnią, poza ceną np. w IC... no i wagą ;)

PostNapisane: 1 maja 2012, 17:10
przez cbr
akostarek napisał(a):Mam prośbę do cbr lub Dominooo, możecie kiedyś w chwili wolnego czasu zobaczyć, czy przy włączonej klimie napinacz u Was nie drga ?

Zajrzę później i dam znać.
SiN4don napisał(a):To ja jeszcze poproszę cbr, jeśli masz gdzieś takie info, jakie Corteco wleciało do Ciebie do auta?

Nie mam pojęcia :) Mechanik zamawiał a pudełko widziałem tylko przez chwilę w momencie otwarcie jego w celu wyjęcia koła.
Podeślij linki do nich to może poznam które jest u mnie :)

PostNapisane: 1 maja 2012, 18:16
przez SiN4don
Heh, poniżej dwie opcje (wg. IC do montowania w Peugeotach, ale w koncu tez do Y6 ;))

Obrazek

Obrazek

Oba różnią się między sobą wagą i wyglądem... no i ceną ;)

[źródło: InterCars]

PostNapisane: 1 maja 2012, 20:52
przez Dominooo
Tutaj jest informacja z forum Peugeota o kołach Corteco.
Podobno były (są) koła z tłumikiem drgań i bez.
Podobno teraz już produkują tylko z tłumikiem drgań.

Poniżej film od Corteco pokazuje jak pracuje koło z tłumikiem drgań i bez tłumika:


PostNapisane: 1 maja 2012, 20:56
przez cbr
akostarek napisał(a):Mam prośbę do cbr lub Dominooo, możecie kiedyś w chwili wolnego czasu zobaczyć, czy przy włączonej klimie napinacz u Was nie drga ?

Drga tylko telikatnie tak jak na klimie czy bez. U Ciebie myślę, że tak zaczyna uderzać przez to, że koło pod obciążeniem sprężarki klimatyzacji dostaje rezonansu który przenosi się na pasek a ten na napinacz.
SiN4don napisał(a):Heh, poniżej dwie opcje (wg. IC do montowania w Peugeotach, ale w koncu tez do Y6 ;))

Te drugie :)

PostNapisane: 1 maja 2012, 22:58
przez SiN4don
@ Dominooo,

thx za filmik <spoko> u mnie właśnie tak jak na filmie się napinacz wychyla (50 sek filmu). Najpierw zmienię koło pasowe na wale, potem zobaczę co będzie z napinaczem. Może być tak, że też będzie do wymiany, jeśli będzie tak wyglądał po wymianie koła... plus jeszcze sprzęgło (koło pasowe) alternatora.
Ech... ;)

@ cbr,

dzięki <spoko>

EDIT:

Poszperałem trochę w necie nt. kół pasowych. Wg. VIN nr. części to 11-373B

Obrazek

Y401-11-401, z tym że na jednej stronie znalazłem info, że odpowiednikiem Corteco tej części jest 80000597.

Jutro zamawiam. Powinno być więc OK. Wymienię i zobaczymy czy rumot zniknie.

PostNapisane: 2 maja 2012, 09:55
przez akostarek
w katalogu Corteco 80000682 pasuje tylko do niektórych francuzów

cbr napisał(a):Drga tylko telikatnie tak jak na klimie czy bez. U Ciebie myślę, że tak zaczyna uderzać przez to, że koło pod obciążeniem sprężarki klimatyzacji dostaje rezonansu który przenosi się na pasek a ten na napinacz.


dzięki, chyba przyspiesze wymiane rozrządu to zajmę się i tym.

PostNapisane: 2 maja 2012, 11:52
przez SiN4don
Hm, jeszcze jedna ciekawa rzecz. W IC Corteco (koła pasowe pod Peugeot) mają 5 żeber na kole, u mnie patrzyłem w silniku i koło ma 6 żeber, podobnie wszystkie koła pod Mazdę w IC. Chyba jednak z Corteco nie będę mógł skorzystać :/

PostNapisane: 2 maja 2012, 12:12
przez akostarek
hmm, przecież to ten sam silnik i większość sklepów wskazuje, że te koła pasowe były montowane od citroenów po volvo.
Możliwe, że to jest kwestia interpretacji tej ilości żeber, jeśli pasek ma 6 żeber, to koło pasowe ma 5 (wypukłych) żeber
http://www.iparts.pl/auto-czesci/kolo-p ... 01971.html

EDIT: jak sprawdzić koło pasowe wału korbowego (EN, SKF)
http://art.rexbo.net/skf/pdf/tb-cranksh ... n-1209.pdf

PostNapisane: 2 maja 2012, 12:55
przez SiN4don
Właśnie też nie kumam dokładnie o co może chodzić :| Raz piszą, że ma 5, raz że 6 żeber, zależnie od producenta.