informacje o silniku DV6 & BOSCH EDC16

Postprzez vqsoft » 11 lis 2010, 11:38

zakupiłem fajne opracowanie serwisowe tego silniczka
na początek wrzucam dane podstawowe
które często odpowiadają na podstawowe pytania
Dane techniczne
Wał korbowy kuty ze stali, z czopami głównymi i korbowymi rolkowanymi i z wbudowanymi przeciwwagami.
Szczelność końcówek wału korbowego zapewniają pierścienie uszczelniające w bloku cylindrowym od strony koła zamachowego i w obudowie pompy olejowej , od strony rozrządu.
Korbowody kute ze stali , wykonywane techniką odłamywania, z pokrywami łbów korbowodów mocowanymi śrubami i łamanym łbem korbowodu, wyposażone w półpanewki gładkie.
Panewki łożysk obudów pokryw łożysk bez zaczepów i panewki łożysk bloku cylindrowego z zaczepami .
Tłoki aluminiowe z kanałem chłodzenia.
Oznaczenie silnika DV6ATED4 DV6TED4
Typ 9HX 9HV 9HY 9HZ
Filtr cząstek stałych Bez Z Bez Z
Liczba cylindrów 4
Pojemność skokowa 1560 cm3
Średnica x skok 75 x 88,3
Stopień sprężania 18/1
Moc maksymalna(CEE) 66 kw przy 4000 obr/min 80 kw przy 4000 obr/min
Moc maksymalna (DIN) 90 KM przy 4000 obr/min 110 KM przy 4000 obr/min
Moment maksymalny 21 daNm przy 1750 obr/min 24 daNm przy 1750 obr/min
Moment maksymalny (z chwilowym nadmiarowym wydatkiem paliwa) (*) 23,5 daNm przy 1750 obr/min 26,5 daNm przy 1750 obr/min
Norma dotycząca usuwania zanieczyszczeń EURO 4
Paliwo Olej napędowy
Katalizator Tak
Wymiennik powietrze/powietrze Tak
Turbosprężarka o zmiennej geometrii (T.G.V.) Nie Tak
producent MHI GARRET
Ciśnienie turbodoładowania 1 bara
System wtrysku Wysokie ciśnienie wtrysku diesla
producent BOSCH
Typ EDC 16C34
Ciśnienie zasilania wtrysku 1600 bar
(*) Chwilowe zwiększenie dysponowanego momentu obrotowego silnika poprzez zwiększenie ilości wtryskiwanego paliwa, lecz pozostając poniżej dopuszczalnej tradycyjnie granicy dymienia



Głowica
3.1. Dane techniczne
(1) Górna obudowa pokryw łożysk wałków rozrządu.
(2) Głowica.
Wysokość głowicy nowej : "A" = 124 ± 0,05 mm.
Cechy szczególne :
• Materiał : Stop aluminiowy
• 4 zaworów na cylinder
• Kolektor dolotowy powietrza : Strona kolektora ciśnieniowego zasilania wtryskiwaczy ("common rail")
• Kolektor wydechowy : Od strony filtra oleju
• Gniazda i prowadnice zaworowe : Spiek żelazny
Zamocowanie głowicy do bloku cylindrowego 10 śrubami z gniazdem TORX.
Kolektor wydechowy przytrzymywany jest przez 10 śrub dwustronnych i 10 miedzianych nakrętek z rozpórkami.
Dopuszczalna niepłaskość (= 0,05 mm ).
Maksymalne dopuszczalne zmniejszenie wysokości po szlifowaniu 0,4 mm.
3.2. Uszczelka głowicy
Uszczelka głowicy metalowa wielowarstwowa.
Wybrać uszczelkę głowicy w zależności od przekroczenia tłoków.

Dobór uszczelki

Przekroczenie tłoków ( mm) Grubość(mm) Nacięcia (w "d")
0,685 do 0,734 1,35 (1)
0,533 do 0,634 1,25 (1 + 2)
0,635 do 0,684 1,30 (1 + 2 + 3)
0,735 do 0,784 1,40 (1 + 2 + 3 + 4)


Wartości kontrolne i regulacyjne : Silnik typu DV6


1. Przedmowa
1.1. Jednostki ciśnienia
1/ Jednostka ciśnienia w barach.
UWAGA : Bar jest zbliżony do ciśnienia atmosferycznego na poziomie morza.
2/ Jednostka ciśnienia w milimetrach słupa rtęci (oznaczenie mmHg) lub Tor (symbol Tor).
Jest to jednostka pomiaru ciśnienia pierwotnie określona jako ciśnienie wywierane przy 0°C przez słup 1 mm rtęci, i później przeniesiona na ciśnienie atmosferyczne.
Wartości ciśnień zamieszczone w poniższych tabelach są wartościami odczytanymi na manometrze (Ciśnienie względne).
UWAGA : Ciśnienie względne jest równe ciśnieniu absolutnemu minus ciśnienie atmosferyczne.
1.2. Jednostki naprężenia
Jednostka SEEM mierzy przez ugięcie naprężenie statyczne paska napędu, narzucając mu odkształcenie na części jego długości.
2. Dane ogólne silnika
Typ silnika DV6BTED4
DV6BUTED4 DV6TED4B
DV6TED4BU DV6ATED4
DV6AUTED4 DV6UTED4 DV6TED4
Typ 9HT 9HV-9HS 9HX 9HU 9HZ-9HY
Pojemność skokowa cylindra 1560 cm3 1560 cm3 1560 cm3 1560 cm3 1560 cm3
Paliwo Olej napędowy Olej napędowy Olej napędowy Olej napędowy Olej napędowy
Moc maksymalna 55,2 kW 66 kW 66,2 kW 66,2 kW 80 kW
Prędkość obrotowa maksymalnej mocy 4000 obr/min 4000 obr/min 4000 obr/min 4000 obr/min 4000 obr/min
Moment obrotowy maksymalny 18,5 daNm 21,5 daNm 21,5 daNm 18 daNm 24 daNm
Prędkość obrotowa maksymalnego momentu obrotowego 1750 obr/min 1750 obr/min 1750 obr/min 1750 obr/min 1750 obr/min
3. Pojemność oleju
Typ silnika DV6 wszystkie typy
(oprócz DV6UTED4) DV6UTED4
Typ – 9HU
Ilość oleju bez wymiany wkładu filtra 3,25 litrów 4,75 litrów
Pojemność oleju z wymianą wkładu filtra 3,75 litrów 5 litrów
Pojemność pomiędzy wskazaniem minimum i maksimum na bagnecie do kontroli poziomu oleju 1,5 litr
Okresowość wymiany : Patrz instrukcja obsługi.
UWAGA : Sprawdzać systematycznie poziom oleju za pomocą ręcznego wskaźnika poziomu.
4. Ciśnienie oleju
UWAGA : Kontrolować poziom oleju silnikowego na zimno.
UWAGA : Ciśnienie oleju należy sprawdzać gdy silnik jest rozgrzany, po sprawdzeniu poziomu oleju (110°C).
Typ silnika DV6 Wszystkie typy oprócz DV6UTED4
Obroty silnika Minimalne ciśnienie oleju
1000 obr/min 1,3 bara
4000 obr/min 3,5 bar
Typ silnika DV6UTED4 (9HU)
Obroty silnika Minimalne ciśnienie oleju
1000 obr/min 1,2 bara
2000 obr/min 2 bar
3000 obr/min 2,7 bar
4000 obr/min 2,9 bar
UWAGA : Interweniować w przypadku, gdy wartość ciśnienia oleju w silniku jest niższa od podanego w tabeli.
Avatar użytkownika
Forumowicz
 
Od: 27 lip 2009, 19:11
Posty: 779 (0/1)
Skąd: Wawa
Auto: była srebrna M3 1.6 CITD Y6 2004
jest Ix35 & i20

Postprzez fixerq » 11 lis 2010, 14:51

super! dzięki! :)
Obrazek
Forumowicz
 
Od: 22 cze 2008, 16:35
Posty: 414
Skąd: Rz-ów
Auto: Była: 323f BA, m3 Top Sport...

Jest: BMW e90

Postprzez vqsoft » 11 lis 2010, 15:28

w tym opracowaniu jest masa przydatnych informacji
opisy działania itp
Avatar użytkownika
Forumowicz
 
Od: 27 lip 2009, 19:11
Posty: 779 (0/1)
Skąd: Wawa
Auto: była srebrna M3 1.6 CITD Y6 2004
jest Ix35 & i20

Postprzez plotek84 » 16 lip 2011, 16:06

Pozwoliłem sobie trochę odświeżyć temat, bo mam kilka ważnych pytań odnośnie tego silnika.
Tak się złożyło, że od kilku dni jestem szczęśliwym posiadaczem Mazdy 3 1.6 w dieslu z 2005 r. i na silniku mam właśnie to oznaczenie tj. DV6 (DOHC 16V).

Od kilku dni przeglądam forum, żeby jak najwięcej wiedzieć o swoim autku, ale przyznam szczerze, że pomimo ogromnego zasobu wiedzy tu zgromadzonej niewiele informacji znaleźć można o tym właśnie silniku. Czy mógłby mnie ktoś pokierować – powiedzieć coś więcej o tym modelu? Czy to też jest silnik koncernu PSA i mogę sugerować się jego opisami? Czym się różni? Czy w przypadku eksploatacji tego silnika powinienem zwrócić na coś specjalną uwagę? Przyznam szczerze, że póki co nie wiem nawet czy mam filtr cząstek stałych :) (z powyższego opisu wynikałoby, że nie mam).

Byłbym wdzięczny za wszelkie porady, informacje o moim modelu...

Pozdrawiam
P.
Początkujący
 
Od: 5 lip 2011, 15:23
Posty: 10
Skąd: Bydgoszcz
Auto: Mazda 3 1.6 CiTD

Postprzez akostarek » 17 lip 2011, 19:10

W mazdach montowano silnik 1.6 PSA, w poszczególnych markach silnik ten może różnić się nieznacznie osprzętem, ale generalnie są to te same jednostki. O tych silnikach jest trochę do poczytania w sieci, na forum są głównie ich niedomagania :P Co do filtra cząstek stałych to poszukaj na forum, temat był wielokrotnie poruszany, euro 3 = 99% szans na brak FAPA, jak poszperasz to znajdziesz też metodę na sprawdzenie po nr VIN – w 2005 wyjeżdżały mazdy zarówno z FAPem jak i bez (pierwsza połowa, czarne lampy z tyłu w wersjach <TOP).
Avatar użytkownika
Forumowicz
 
Od: 31 sty 2011, 11:57
Posty: 1371 (0/8)
Skąd: Śląsk
Auto: Mazda3 BK Y6 '05

Postprzez plotek84 » 18 lip 2011, 21:37

Dzieki za informacje.

Mam EURO 4 i prawdopodobnie filtr FAP (z tego co wyczytałem na pewno nie mam DPF-a bo wtych silnikach ich ni montowali)... Chcialbym sie jeszcze upewnić – sprawdzam po VIN na japancars.ru, ale przyznam szczerze, że nie wiem gdzie szukać informacji o filtrze cząstek stałych. A moze mogę to sprawdzić naocznie pod maską? Czego szukać? :)

Póki co zmagam się z innym problemem – od kilku dni samochód gaśnie mi na wolnych obrotach (najczęściej przy jeździe w mieście gdy jest rozgrzany) i jest problem z ponownym odpaleniem (muszę odczekać kilkanaście minut). Ale na ten temat było już kilkanaście tematów, więc nie zaczynam nowego (mam nadzieję, że wymiana filtra paliwa pomoże).
Początkujący
 
Od: 5 lip 2011, 15:23
Posty: 10
Skąd: Bydgoszcz
Auto: Mazda 3 1.6 CiTD

Kto przegląda forum

Użytkownicy przeglądający ten dział: Brak zidentyfikowanych użytkowników i 5 gości

Moderator

Moderatorzy 3 / 323