Nieumiejętnie wyprogramowany FAP/ DPF najczęściej objawia się gęstym jasnym dymem ale to tylko po zagrzaniu silnika.Towarzyszy temu zjawisko przybywania oleju. to znaczy najprościej ,że nie wszystkie sektory w mapach odpowiedzialne za przeprowadzanie regeneracji zostały poprawnie zmodyfikowane.
Błąd w sztuce również wychodzi na jaw jeśli samochód ma wycięta tabelę błędów , co w przypadku współczesnych silników stanowi duze utrudnienie dla diagnostów. Mówiąc najprościej – silnik może stanac w poprzek , a na diagnostyce będzie czysto ...
Jest opcja ,że dymiłby trochę na czarno ale tylko jeśli byłaby ingerencja w mapy paliwowe, tudzież podczas obróbki programu w zakresie FAP OFF tuner "zahaczył" niepotrzebnie o inne mapy np. mapy przepływomierza. Ale to wtedy parę km po wyjeździe z warsztatu byś stwierdził ,że cos jest nie tak, bo tu nie byłoby opcji ,że cos się jak to czasem mechanicy mówią " ułoży "

Bywa ,ze moduł wtrysku płynu eloys fizycznie padnie np. po roku , to wtedy też auto zgłasza problem.Ale to sytuacja ,z której można bez większych kosztów wyjść
Generalnie jednak uznaje się ,że czarny dym nie ma nic wspólnego z wadliwą obróbką FAP .
Najprostsza metoda jak sprawdzić czy to przez oprogramowanie:
wgraj serię i sprawdźcie czy dymienie ustało a moc wróciła. Będziesz miał na to chwilę do czasu gdy samochód nie przejdzie w tryb awaryjny.
To trochę nieprofesjonalne takie doradzanie ,ale szukałbym przyczyn w paliwie / powietrzu .
Należy sprawdzić czy nie ma ew nieszczelności ,zakłóceń w przepływie i mechanizmach oraz sprawność wtrysków , turba , EGR etc.
Oczywiście na początku zaczął bym od odczytu błędów ECU.
Sugeruję jednak podjechać do mechanika ze specjalizacją FORD/PSA a on powinien szybko znaleźć rozwiązanie ,ale nie obstawiał bym tutaj wadliwie usuniętego FAP, chociaż pamiętaj ,że wykluczyć można przyczynę dopiera mając auto i je badając
Nie przejmuj się , bo temat wydaje się może troszkę szeroki , ale jest spokojnie do ogarnięcia

Dlaczego sugeruję mechanika od FORD/PSA ? W Twojej Mazdzie pracuje znany tym mechanikom z popularnych Fordów Focusów , tudzież Peugeotów silnik z rodziny 1.6 HDI . Łatwiej znaleźć kogoś od Forda niż od Mazdy