Turbosprężarka – regeneracja, wymiana, problemy

Postprzez X900X » 11 maja 2015, 11:33

Czy komuś, wywalenie sitka uratowało turbo ?
Można te sitka tylko przeczyścić ,czy trzeba wymienić na nowe lub wywalić całkowicie ?
Początkujący
 
Od: 15 lis 2012, 14:26
Posty: 17
Auto: Mazda 3 2005 BK 1,6 Diesel

Postprzez waciach » 11 maja 2015, 12:23

Nie wiem co rozumiesz przez sformułowanie "uratowało turbo" ale to nie dr quinn, turbiny Ci nie uleczy. Siteczko w śrubie jest bardzo malutkie (niewiele większe niż główka zapałki) i z czasem się zapycha/zakleja od nagarów i innych syfów krążących w magistrali, zwłaszcza jak olej nie jest często zmieniany. Stopniowe zpychanie się tego sitka zmniejsza przepustowość przewodu olejowego a w sytuacji kiedy ilość pompowanego oleju się zmniejsza spada wydajność smarowania/chłodzenia a tym samym poduszka olejowa potrzebna do wydajnej pracy pogarsza się co doprowadza do zacierania się turbiny, powstawania luzów osiowych, następnie wzdłużnych i możesz pożegnać się z turbiną. Słabą wydajność smarowania widać po rozebraniu turbiny (na wałku, w rowku widać zapieczony olej a w skrajnych przypadkach nawet przebarwienia metalu powstałe na skutek całkowitego zaniku smarowania i przegrzania).

Nie wiadomo w jakim stanie to jest u Ciebie ale sitko możesz próbować umyć, jednak osobiście jakoś tego nie widzę więc polecałbym całkowite wywalenie lub wymianę na nowe (cała śruba) jeżeli już tak bardzo chcesz mieć jak w oryginale. Ja mam usunięte to sitko i nie narzekam.
Forumowicz
 
Od: 18 mar 2014, 11:43
Posty: 146 (0/2)
Skąd: Warszawa
Auto: 3 BK 1.6 Y6 2006

Postprzez markiel » 9 cze 2015, 19:58

Mój mecano podejrzewa, że te sitka są celowo takie, jakie są i są montowane po to, aby się zapychać właśnie :P . A zwróciliście uwagę, że jakby przypadkiem, producenci aut wydłużają dystanse pomiędzy zalecanymi przeglądami, a zwłaszcza wymianami oleju? 2 + 2 = 4 <faja>
Ja w mojej Trójeczce sitko wywaliłem w trzy piguły. Odbyło się to przy okazji regeneracji sprężary. Oliwę wymieniam co 10 kkm i w nosie mam zalecenia motocwaniaków <dupa> .
Mam też inne autko, w którym jakiś czas temu regenerowałem turbo. To wtedy dowiedziałem się o onym sitku i też je wypieusunąłem.
Jeśli ktoś pilnuje czystości oleju, to polecam <spoko>
Początkujący
 
Od: 1 gru 2012, 23:10
Posty: 16 (0/2)
Skąd: Kielce
Auto: Mazda3, 1.6 MZ-CD, 2008

Postprzez comando1 » 23 cze 2015, 22:29

WITAM !
Od dwóch dni cos mi gwizda w turbo cos tak jakby jechała karetka obok,gwizd wrastający. Byłem u mechanika dzisiaj powiedział ze wirnik lekko sie wysunął i ociera o korpus, obudowe turbiny. Lecz smieszne jest to ze powiedział mi ze przyczyna jest tez to ze mam zapchany filtr cząsteczek stałych i mozliwe ze to jest przyczyna. Na desce miedzy zegarami zadna uwaga kontrolka mi sie nie pokazywała ani nie pokazuje do dnia dzisiejszego wiec wątpie ze to moze byc ten filtr czasteczek stałych, mam warzenie ze mechanik chce sobie dorobić na mnie.

Mazda ma kopa, wszystko jest OK poza gwizdaniem. Zadnych kontrolek ani nic sie nie pokazuje.

Moj zamiar z naprawa jest taki lecz nie wiem do konca wiec prosilbym o jakas pomoc :
Dac turbine do regeneracji
Przeczyscic weze smarowania
Zmienic olej w silniku wraz z filtrem.
Wtedy zobacze jak to idzie
Początkujący
 
Od: 11 lis 2013, 11:48
Posty: 19
Skąd: Leszno
Auto: Mazda 3BK 2006r. 1,6 Diesel 5D 110koni LIFT

Postprzez kropek101 » 24 cze 2015, 21:19

Jakiej ty pomocy oczekujesz sam sobie już odpowiedziałeś co zrobisz jak słychać tak jak to nazwałeś wyjącą karetke to niestety łopatki piłują po obudowie albo zatarła się przez pogorszone smarowanie.
Oddam 2 czujniki ABS
Szpilki do kół

Ozonowanie samochodów i pomieszczeń.
Avatar użytkownika
Forumowicz
 
Od: 21 lut 2011, 00:49
Posty: 1581 (5/41)
Skąd: Żory
Auto: Seat Altea XL 2,0 TDI CR 170KM i 370Nm

Była Mazda 3 BK Y6 2006r
Mazda 323f 1,5 16v 88km 98r

Postprzez kropek101 » 30 wrz 2015, 19:57

Czy ktoś się orientuje jakie powinno być ciśnienie oleju na zimnym i ciepłym silniku i jakie jest minimum.
Potrzebuje przemierzyć ciśnienia na wężach olejowych.
Jakiś rok temu wymieniałem u kolegi turbo zrobił 20tyś i pękł wirnik tak jak za pierwszym razem.
Z silnikiem wszystko ok zostaje tylko zbyt niskie ciśnienie lub źle zregenerowane turbo.

Nie wykluczam też że winny może być olej ten silnik nie powinien mieć 10W40 niestety historia auta nie pewna więc nie ma co tego zmieniać a na 10W40 jest zrobione co najmniej 70tyś
Oddam 2 czujniki ABS
Szpilki do kół

Ozonowanie samochodów i pomieszczeń.
Avatar użytkownika
Forumowicz
 
Od: 21 lut 2011, 00:49
Posty: 1581 (5/41)
Skąd: Żory
Auto: Seat Altea XL 2,0 TDI CR 170KM i 370Nm

Była Mazda 3 BK Y6 2006r
Mazda 323f 1,5 16v 88km 98r

Postprzez buczos » 30 wrz 2015, 20:30

kropek101 napisał(a):Jakiś rok temu wymieniałem u kolegi turbo zrobił 20tyś i pękł wirnik tak jak za pierwszym razem.
Z silnikiem wszystko ok zostaje tylko zbyt niskie ciśnienie lub źle zregenerowane turbo.


Łożyska nie są uszkodzone? Jak wałek nie ma widocznych luzów, co by wskazywało na uszkodzone łożyskowanie, a tylko wirnik (pytanie który? od strony turbiny czy kompresora?) pękł, stawiałbym na wadę materiałową lub kontakt z obcym ciałem. Niestety, jakość odlewów kół kompresora czy turbiny stosowanych do regeneracji – made in china, może pozostawiać sporo do życzenia.
Masz zdjęcie jak wygląda wirnik ? widać porowatości, jamy skurczowe lub wtrącenia ceramiczne na przekroju pęknięcia?
Kamil
Avatar użytkownika
Forumowicz
 
Od: 29 wrz 2007, 16:20
Posty: 3447 (23/39)
Skąd: Rzeszów
Auto: 2019 Mazda 6
2008 Peugeot 107
Było:
Laguna 3 GT
Mazda 3 Sedan BK Top Sport 323F BA

Postprzez kropek101 » 30 wrz 2015, 21:18

Buczos pytam o ciśnienia bo nie jestem pewien jakie ma być w maździe a nie o gdybanie jak wyglądało turbo i co mgło je uszkodzić bo te już sprawdziłem. Jak cie to tak interesuje to Całość jak nowa łożyska minimalny luz, łopatki jak nowe z obu stron, geometria nie ruszona, muszle zero oznak jakichkolwiek uszkodzeń od strony kompresora wszystko zalane olejem na łopatkach czarny osad jakby nagar olejowy, strona turbiny sucho poza tym wałek bez oznak zapieczenia przegrzania czy pracy bez oleju ale dla pewności chce dokładnie jeszcze raz wszystko sprawdzić bo kumpel przewalił gwarancję nie wiadomo gdzie.
Oddam 2 czujniki ABS
Szpilki do kół

Ozonowanie samochodów i pomieszczeń.
Avatar użytkownika
Forumowicz
 
Od: 21 lut 2011, 00:49
Posty: 1581 (5/41)
Skąd: Żory
Auto: Seat Altea XL 2,0 TDI CR 170KM i 370Nm

Była Mazda 3 BK Y6 2006r
Mazda 323f 1,5 16v 88km 98r

Postprzez buczos » 30 wrz 2015, 21:30

kropek101 staram się pomóc jak tylko mogę.
Koło (lub przysłowiowy wirnik) turbiny czy kompresora samo z siebie nie pęka. Wg mnie gdyby ciśnienie oleju było za słabe, to np. mi.in łożysko oporowe nie byłoby w stanie wytworzyć odpowiedniego filmu olejowego i zatarło by w pierwszej kolejności łożyska, dlatego stąd moje wcześniejsze pytania.
Jeżeli uszkodzeniu uległo koło kompresora i nie ma śladu na obudowie kompresora to ja osobiście stawiam na wadę koła lub wadę montażu koła na wałek.

Co do wymaganego minimalnego ciśnienia oleju niestety nie wypowiem się po nie po prostu nie wiem...
Może ktoś kto ma dostęp do takich danych i pomoże.
Kamil
Avatar użytkownika
Forumowicz
 
Od: 29 wrz 2007, 16:20
Posty: 3447 (23/39)
Skąd: Rzeszów
Auto: 2019 Mazda 6
2008 Peugeot 107
Było:
Laguna 3 GT
Mazda 3 Sedan BK Top Sport 323F BA

Postprzez kropek101 » 30 wrz 2015, 21:52

No właśnie problem w tym że turbo wygląda jakby pękło samo od siebie ale chce dla świętego spokoju od A do Z sprawdzić jeszcze raz wszystko w dosłownym znaczeniu.

Pod uwagę jest brana opcja kiepskiej jakości części (robiłem w tym samym zakładzie inne turbo do TDI i nie jestem zadowolony z usługi).
Jeszcze może tkwić wina po stronie użytkownika ja twierdzę że jak ktoś ciągle ciśnie to prędzej czy później coś musi paść. Tak czy inaczej szukam dalej odpowiedzi na pytanie
Oddam 2 czujniki ABS
Szpilki do kół

Ozonowanie samochodów i pomieszczeń.
Avatar użytkownika
Forumowicz
 
Od: 21 lut 2011, 00:49
Posty: 1581 (5/41)
Skąd: Żory
Auto: Seat Altea XL 2,0 TDI CR 170KM i 370Nm

Była Mazda 3 BK Y6 2006r
Mazda 323f 1,5 16v 88km 98r

Postprzez francesco_franco » 1 paź 2015, 08:26

Dokładnie nie wiem, ale obstawiam minimum jakieś 1,2 bar. Mierzyłeś już ciśnienie w swoim silniku? Może zmierz najpierw, będziesz prekursorem w temacie ;)

Znalazłem jeszcze coś takiego
http://www.elektroda.pl/rtvforum/topic2 ... l#13955334
Avatar użytkownika
Forumowicz
 
Od: 27 lip 2014, 20:41
Posty: 975 (17/34)
Skąd: Wrocław
Auto: Mazda3 BK Y6 2006 140KM/330Nm Winning Blue

Postprzez kropek101 » 1 paź 2015, 11:39

W tym problem ze to różne silniki czytałem to na elektrodzie. VW np ma minimum 1,2 na ciepłym na wolnych obrotach wiec chyba też powinno być w tych granicach byle by nie poniżej tego progu szkoda ze do mazdy nie ma tak jak vag ma etykę było by łatwiej.

Dopisano 1 paź 2015, 12:47:

No to już wiem 0,125Mpa bieg jałowy 0,2Mpa 2 tyś rpm na ciepłym silniku
Oddam 2 czujniki ABS
Szpilki do kół

Ozonowanie samochodów i pomieszczeń.
Avatar użytkownika
Forumowicz
 
Od: 21 lut 2011, 00:49
Posty: 1581 (5/41)
Skąd: Żory
Auto: Seat Altea XL 2,0 TDI CR 170KM i 370Nm

Była Mazda 3 BK Y6 2006r
Mazda 323f 1,5 16v 88km 98r

Postprzez krolik_1986 » 5 lut 2016, 19:28

Witam, spotkał się już ktoś z Was z takim przypadkiem. Po 200k padła turbina okazało się że ułamała się łopatka w środku nie na pierwszym lecz na drugim wirniku. Turbina była w regeneracji po 2 miesiącach jakiś 3 tyś znowu to samo. Niby smarowanie ok żadnych śladów ciał obcych mechanik zgłupial i w zakładzie od turbin też. Boję się żeby teraz nie było to samo .
Początkujący
 
Od: 16 sie 2015, 21:38
Posty: 4
Auto: Mazda 323f Ba 1.5 1997
Mazda 3 1.6 Bk 2008

Postprzez kropek101 » 6 lut 2016, 20:31

Padające turbiny to temat rzeka. Co rozumiesz przez drugi wirnik? bo są dwa jedn po stronie zimnej drugi ciepłej tak będzie najprościej dla ciebie sprecyzować temat.

jeśli połamało ci stronę ciepłą od wydechu to wirnik mógł dostać nagarem, końcówka wtrysku się upaliła, wirnik mógł się przegrzać i ułamało jedną łopatkę reszta zrobiły obroty.
Druga awaria to już mogła być wina mechanika źle wyczyścił osady i dostał wirnik bądź kiepski materiał na wirniku i od temperatury się posypał.

Szkoda że wyrzuciłem do złomu stare wirniki z różnych aut to bym wrzucił zdjęcia z przykładami. Robiłem kilka turbin w Maździe i najczęściej pada wirnik od ciepła bądź zapieczone jest łożyskowanie.
Załączniki
20160206_190548.jpg
Wirnik po stronie zimnej dolot powietrza w tym przypadku ma dobre łopatki
20160206_190531.jpg
Wirnik od strony ciepłej łopatki wymlete od uszczerbienia się jednej z która się przegrzała
Oddam 2 czujniki ABS
Szpilki do kół

Ozonowanie samochodów i pomieszczeń.
Avatar użytkownika
Forumowicz
 
Od: 21 lut 2011, 00:49
Posty: 1581 (5/41)
Skąd: Żory
Auto: Seat Altea XL 2,0 TDI CR 170KM i 370Nm

Była Mazda 3 BK Y6 2006r
Mazda 323f 1,5 16v 88km 98r

Postprzez skowal85 » 19 lut 2016, 00:47

kropek101 napisał(a):Padające turbiny to temat rzeka. Co rozumiesz przez drugi wirnik? bo są dwa jedn po stronie zimnej drugi ciepłej tak będzie najprościej dla ciebie sprecyzować temat.

jeśli połamało ci stronę ciepłą od wydechu to wirnik mógł dostać nagarem, końcówka wtrysku się upaliła, wirnik mógł się przegrzać i ułamało jedną łopatkę reszta zrobiły obroty.
Druga awaria to już mogła być wina mechanika źle wyczyścił osady i dostał wirnik bądź kiepski materiał na wirniku i od temperatury się posypał.

Szkoda że wyrzuciłem do złomu stare wirniki z różnych aut to bym wrzucił zdjęcia z przykładami. Robiłem kilka turbin w Maździe i najczęściej pada wirnik od ciepła bądź zapieczone jest łożyskowanie.


2 miesiace temu regenerowalem turbo u mechanika zuzyty wirnik wygladal jak ten u ciebie na drugim zdjeciu stopil sie i lopatki sie powyginaly przyczyna okazal sie zapchany PDF który zostal usuniety mam nadzieje ze teraz moje turbo bedzie chodzilo do konca uzytkowania auta . jesli pomoglem to super muj caly koszt to 800 regeneracja turbo i 700 usuniecie PDF. pozdrawiam
Początkujący
 
Od: 18 lut 2016, 23:57
Posty: 5
Auto: mazda3 1.6HDI 2006

Postprzez krolik_1986 » 19 mar 2016, 14:05

Witam i dziękuję za odpowiedź, niestety na chwilę obecną 3 raz padła turbina. Pierwsze 2 razy były to łopatki od strony wydechu a tym razem rozleciała się cała turbina. Nadmienię że pierwsza awaria nastąpiła 3 miesiące po wycięciu DPF. Mechanik po rozebraniu nie widzi nic co mogło by powodować uszkodzenia turbo. Będę wdzięczny za wszystkie pomysły. Pozdrawiam
Początkujący
 
Od: 16 sie 2015, 21:38
Posty: 4
Auto: Mazda 323f Ba 1.5 1997
Mazda 3 1.6 Bk 2008

Postprzez kropek101 » 20 mar 2016, 20:27

Ciśnienie oleju jest prawidłowe, zawór svc dobrze steruje? to musi być wykluczone poza tym nieszczelności układu, ciała obce wszytkie nagary wyczyszczone.
Jeśli to wszystko jest ok silnik pracuje prawidłowo zostaje zła regeneracja turbiny. Sam walczyłem raz z turbiniarzami wkładali tanie podzespoły i turbo padało (auto po czipie) aż założyli lepszy wirnik i łożyskowanie.
Oddam 2 czujniki ABS
Szpilki do kół

Ozonowanie samochodów i pomieszczeń.
Avatar użytkownika
Forumowicz
 
Od: 21 lut 2011, 00:49
Posty: 1581 (5/41)
Skąd: Żory
Auto: Seat Altea XL 2,0 TDI CR 170KM i 370Nm

Była Mazda 3 BK Y6 2006r
Mazda 323f 1,5 16v 88km 98r

Postprzez mazda3_05 » 23 maja 2016, 14:09

Witam


Lepiej zakładać nowe śruby z sitkiem, czy wybrać śruby bez sitka ? Fordowskie zamienniki będą pasować ?
Początkujący
 
Od: 23 maja 2016, 14:03
Posty: 27 (0/1)
Auto: MAZDA 3 BK 1,6 DIESEL 2005

Postprzez macvas » 23 maja 2016, 15:35

Jak dobrze kojarzę ta śruba jest wspólna PSA/Ford, więc nie powinno być problemu ale sprawdź to jeszcze w porównywarce wg. numerów katalogowych.

Tutaj masz przykładową fotorelację od fokusiarzy – KLIK

Co do Twojego pytania o sitko w śrubie wszystko zależy od tego jak często tam masz zamiar zaglądać :P
IMO lepiej pozostać przy sitku, ale skrócić interwał wymiany oleju do 10-15 tys. km i stosować przy tym dobrej jakości olej syntetyczny. Oczyszczenie tego sitka nie należy do wyzwań z gatunku niemożliwych.
Obrazek
Maciek
Avatar użytkownika
Przedstawiciel Podlasia
 
Od: 17 sie 2013, 20:33
Posty: 2298 (24/111)
Skąd: Białystok / Wysokie Mazowieckie
Auto: JEST
Mazda6 GJ Sky-G 2.5 '14 SkyPassion
BYŁA
Mazda3 1.6 BK MZ-CD '05

Postprzez kropek101 » 24 maja 2016, 09:37

Ja cię prosze. Widziałeś to sitko wrzucałem kiedyś zdjęcie jak ono wygląda i weź je wyczyść bez uszkodzenia samo wyjęcie i nie uszkodzenie to zabawa w dłubanie.
Druga sprawa to jego rozmiar i wielkość oczek w mikronach.
Trzecia aby je wyjąć, wyczyścić i założyć z powrotem należy odkręcić śrubę olejową. Nie wiem czy wiesz posiada ona podkładki które kupujesz z nową śrubą albo dobierasz pod rozmiar oraz trzeba za każdym razem zdejmować osłony termiczne z turbiny. Kto będzie się w to bawił....

mazda3_05 kup nową śrubę z sitkiem i wymiana oleju co 10tyś lub stara śruba bez sitka, wyczyść przewód olejowy i nowe podkładki. Wymiana oleju też co 10tyś. Bez specjalnego chłodzenia turbiny nawet ostatnio żona mi zwraca uwagę że nie zaczekam-leje castrola i jest ok tylko musisz się trzymać wymian
Oddam 2 czujniki ABS
Szpilki do kół

Ozonowanie samochodów i pomieszczeń.
Avatar użytkownika
Forumowicz
 
Od: 21 lut 2011, 00:49
Posty: 1581 (5/41)
Skąd: Żory
Auto: Seat Altea XL 2,0 TDI CR 170KM i 370Nm

Była Mazda 3 BK Y6 2006r
Mazda 323f 1,5 16v 88km 98r

Kto przegląda forum

Użytkownicy przeglądający ten dział: Franek_Kimono i 5 gości

Moderator

Moderatorzy 3 / 323