Regulacja zaworów = wymiana szklanek [ZJ, Z6]

Nie znalazłem żadnego poradnika, wiec umieszczam swój, na podstawie instrukcji serwisowej oraz własnego doświadczenia podczas prac. Specjalnie nie wrzucam tego w temat z dywagacjami o luzach zaworowych, bo ciężko by go było odnaleźć wewnątrz tematu.
Przed całą operacją należy zmierzyć luz na zaworach, żeby móc dobrać nowe wymiary szklanek.
Trzeba pamiętać, że czas oczekiwania na części to 3-4dni, zarówno w serwisie mazdy jak i innych dostawców (ja rozebrałem silnik w sobotę, w poniedziałek zostały zamówione szklanki, w czwartek były odebrane i dopiero wszystko zostało złożone)
Uwagi:
– do odkręcenia kółka na wałku wydechowym potrzebny jest klucz płaski 26 (chwycenie wałka) i oczkowa 14 (najlepiej długa)(śruba przy kółku)
– śruby do blokady napinacza nie są standardowe, moje zostały wytoczone, ale jak się potem okazało nie dało się ich wkręcić (za mała dokładność tokarza), ratowałem się zwykłymi szóstkami
– do obserwacji otworów od blokowania napinacza przydaje się lusterko i latarka czołowa
– szklanki są kodowane – do doboru potrzebna jest tabelka
– strzykawka z igła – do odessania oleju z miejsc wkręcania śrub od podpór walków
– klucz dynamometryczny
VALVE CLEARANCE ADJUSTMENT [ZJ, Z6]
1. Remove the battery cover.
2. Disconnect the negative battery cable.
3. Remove the front wheel and tire (RH).
4. Remove the air cleaner component.
5. Remove the air cleaner case and position the air cleaner cover out of the way with the PCM connector still connected.
6. Remove the ignition coils.
7. Disconnect the ventilation hose.
8. Remove the cylinder head cover.
9. Remove the drive belt.
10. Remove the engine front cover blind plug shown in the figure.
11. Insert a bolt (M7×0.75, length 25 mm {0.98 in} or more) into the service hole on the right side by hand as shown in the figure until it stops on the tensioner arm. Then rotate the bolt back out approx. halfway so that it sits slightly in front of the tensioner arm.
12. Release tension on the timing chain.
(1) Press down the link plate of the chain tensioner from the service hole on the left side using a thin flathead screwdriver (precision screwdriver). Then rotate the crank pulley backwards (counterclockwise) with the plunger lock released.
(2) When the timing chain loosens, shift the tensioner arm to the position shown in the figure at the same time.
Note
• The timing chain presses the tensioner arm by the rotation of the crank pulley backwards (counterclockwise).
(3) Rotate the bolt (M7 × 0.75) installed to the front cover by hand and insert it to the position where it catches the inside of the rib on the tensioner arm.
Note
• Fix the tensioner arm by inserting the bolt and rotate it to the right six to seven times until it reaches to the position shown in the figure.
13. Fix the camshaft using a wrench on the cast hexagon.
14. Remove the camshaft sprocket installation bolt.
15. Remove the timing sprocket on the exhaust side with the timing chain positioned out of the way.
16. Loosen the camshaft cap installation bolts in 2-3 passes in the order shown in the figure.
17. Remove the camshaft caps.
18. Remove the intake and exhaust camshafts.
19. Remove the tappets.
20. Select a proper tappet according to the result of the valve clearance inspection and install it.
Tappet to be selected: thickness of the removed tappet + measured valve clearance – standard valve clearance (0.3 mm {0.0118 in})
Standard valve clearance [Engine cold]
0.27-0.33 mm {0.0107-0.0129 in}
21. Align the timing marks on the crank pulley and the engine front cover, and then align the No.1 cylinder to the TDC.
22. Install the intake and exhaust camshafts with the No.1 cylinder so that it is near TDC of the compression stroke.
23. Install the camshaft caps to the position shown in the figure, and temporarily tighten the No.2 and No.7 camshaft installation bolts.
24. Tighten the camshaft installation bolts in 2-3 passes uniformly in the order shown in the figure.
Tightening torque 11.3-14.2 N·m {1.16-1.44 kgf·m, 8.4-10.4 ft·lbf}
25. Align the sprocket timing marks on the intake and exhaust camshafts so that they form a straight line in alignment with the upper horizontal surface of the cylinder head.
26. Fix the camshaft using a wrench on the cast hexagon.
27. Tighten the camshaft sprocket installation bolt.
Tightening torque 49.6-60.8 N·m {5.06-6.19 kgf·m, 36.6-44.8 ft·lbf}
28. Remove the bolt (M7 × 0.75) holding the tensioner arm.
29. Verify that there is no slack in the timing chain, and then verify that the marks on the camshaft sprocket and the crank pulley are aligned.
30. Inspect the valve timing by rotating the crankshaft clockwise twice.
31. Install the engine front cover blind plug.
Tightening torque 3.0-5.0 N·m {31-50 kgf·cm, 26.6-44.2 in·lbf}
32. Install the drive belt.
33. Install the cylinder head cover.
34. Connect the ventilation hose.
35. Install the ignition coils.
36. Install the air cleaner component.
37. Install the front wheel and tire (RH).
Tabela rozmiarów szklanek:
Moje zdjęcia podczas rozbiórki:
Edit: poprawione wyświetlanie obrazków.
Przed całą operacją należy zmierzyć luz na zaworach, żeby móc dobrać nowe wymiary szklanek.
Trzeba pamiętać, że czas oczekiwania na części to 3-4dni, zarówno w serwisie mazdy jak i innych dostawców (ja rozebrałem silnik w sobotę, w poniedziałek zostały zamówione szklanki, w czwartek były odebrane i dopiero wszystko zostało złożone)
Uwagi:
– do odkręcenia kółka na wałku wydechowym potrzebny jest klucz płaski 26 (chwycenie wałka) i oczkowa 14 (najlepiej długa)(śruba przy kółku)
– śruby do blokady napinacza nie są standardowe, moje zostały wytoczone, ale jak się potem okazało nie dało się ich wkręcić (za mała dokładność tokarza), ratowałem się zwykłymi szóstkami
– do obserwacji otworów od blokowania napinacza przydaje się lusterko i latarka czołowa
– szklanki są kodowane – do doboru potrzebna jest tabelka
– strzykawka z igła – do odessania oleju z miejsc wkręcania śrub od podpór walków
– klucz dynamometryczny
VALVE CLEARANCE ADJUSTMENT [ZJ, Z6]
1. Remove the battery cover.
2. Disconnect the negative battery cable.
3. Remove the front wheel and tire (RH).
4. Remove the air cleaner component.
5. Remove the air cleaner case and position the air cleaner cover out of the way with the PCM connector still connected.
6. Remove the ignition coils.
7. Disconnect the ventilation hose.
8. Remove the cylinder head cover.
9. Remove the drive belt.
10. Remove the engine front cover blind plug shown in the figure.
11. Insert a bolt (M7×0.75, length 25 mm {0.98 in} or more) into the service hole on the right side by hand as shown in the figure until it stops on the tensioner arm. Then rotate the bolt back out approx. halfway so that it sits slightly in front of the tensioner arm.
12. Release tension on the timing chain.
(1) Press down the link plate of the chain tensioner from the service hole on the left side using a thin flathead screwdriver (precision screwdriver). Then rotate the crank pulley backwards (counterclockwise) with the plunger lock released.
(2) When the timing chain loosens, shift the tensioner arm to the position shown in the figure at the same time.
Note
• The timing chain presses the tensioner arm by the rotation of the crank pulley backwards (counterclockwise).
(3) Rotate the bolt (M7 × 0.75) installed to the front cover by hand and insert it to the position where it catches the inside of the rib on the tensioner arm.
Note
• Fix the tensioner arm by inserting the bolt and rotate it to the right six to seven times until it reaches to the position shown in the figure.
13. Fix the camshaft using a wrench on the cast hexagon.
14. Remove the camshaft sprocket installation bolt.
15. Remove the timing sprocket on the exhaust side with the timing chain positioned out of the way.
16. Loosen the camshaft cap installation bolts in 2-3 passes in the order shown in the figure.
17. Remove the camshaft caps.
18. Remove the intake and exhaust camshafts.
19. Remove the tappets.
20. Select a proper tappet according to the result of the valve clearance inspection and install it.
Tappet to be selected: thickness of the removed tappet + measured valve clearance – standard valve clearance (0.3 mm {0.0118 in})
Standard valve clearance [Engine cold]
0.27-0.33 mm {0.0107-0.0129 in}
21. Align the timing marks on the crank pulley and the engine front cover, and then align the No.1 cylinder to the TDC.
22. Install the intake and exhaust camshafts with the No.1 cylinder so that it is near TDC of the compression stroke.
23. Install the camshaft caps to the position shown in the figure, and temporarily tighten the No.2 and No.7 camshaft installation bolts.
24. Tighten the camshaft installation bolts in 2-3 passes uniformly in the order shown in the figure.
Tightening torque 11.3-14.2 N·m {1.16-1.44 kgf·m, 8.4-10.4 ft·lbf}
25. Align the sprocket timing marks on the intake and exhaust camshafts so that they form a straight line in alignment with the upper horizontal surface of the cylinder head.
26. Fix the camshaft using a wrench on the cast hexagon.
27. Tighten the camshaft sprocket installation bolt.
Tightening torque 49.6-60.8 N·m {5.06-6.19 kgf·m, 36.6-44.8 ft·lbf}
28. Remove the bolt (M7 × 0.75) holding the tensioner arm.
29. Verify that there is no slack in the timing chain, and then verify that the marks on the camshaft sprocket and the crank pulley are aligned.
30. Inspect the valve timing by rotating the crankshaft clockwise twice.
31. Install the engine front cover blind plug.
Tightening torque 3.0-5.0 N·m {31-50 kgf·cm, 26.6-44.2 in·lbf}
32. Install the drive belt.
33. Install the cylinder head cover.
34. Connect the ventilation hose.
35. Install the ignition coils.
36. Install the air cleaner component.
37. Install the front wheel and tire (RH).
Tabela rozmiarów szklanek:
Moje zdjęcia podczas rozbiórki:
Edit: poprawione wyświetlanie obrazków.