Strona 1 z 8

Czujnik stukowy – błędy, awarie i działanie

PostNapisane: 10 lut 2012, 20:41
przez pilkington
Witam wszystki forumowiczów.
Dawno się nie odzywałem bo jak wiadomo Madzie się nie psują :) . ale w koncu coś niestety wyszło .
Wczoraj jadąc do pracy ,niespodziewanie zapaliła mi się kontrolna od silnika . długo nie namyślając się pojechałem podpiąć się pod komputer . mechanior wygenerowal błąd ( p 0268 lub p 0286 nie wiem ) . powiedział mi że to najprawdopodobniej czujnik spalania stukowego , lub złe gatunkowo paliwo ( tylko shell lub orlen zalewam ) , lub czas na wymianę świec , lub coś z cewką lub z wtryskiwaczem . lub lużny alternator ? aha powiedział mi również że mogł to być chwilowy brak odpowiedniej mieszanki na wtryskiwaczu .
Błąd mi wykasował i dzień było ok. rano znowu po przejechaniu 200 m kontrolka silnika się zapaliła .
Zaznaczam że nie ma jakichkolwiek stuków z silnika , lużnych elementów , braku przyspieszenia czy mocy ,pali taż za pierwszy razem choć mrozy w Białymstoku do – 25.niby wszystko funkcjonuje ok a jednak lampka się pali.
jeżeli ktoś miał coś podobnego proszę o poradę
pozdrawiam Stefan
aaa jeszcze model:)
MAZDA 3 1.6 BENZYNA 2004

Re: Czujnik stukowy

PostNapisane: 15 lut 2012, 12:14
przez Gigi_
Witaj Stefan. Dziś przytrafił mi się podobny problem.. dodam że w trakcie dużych mrozów zero problemów. Dziś jest u mnie temperatura ok -2. Jadąc do pracy przez śnieg i zaspy zauważyłem że trochę nierówno chodzi silnik a na biegu jałowym i postoju odczuwalne były lekkie nienaturalne wstrząsy. Niewiele myśląc postanowiłem go trochę przepalić i przycisnąłem maździnkę kilkakrotnie do 4-6tyś obrotów na śniegu (podczas jazdy i silnik był rozgrzany). W pewnym momencie kontrolka silnika zaczęła mrugać i po chwili już została zapalona na stałe pomimo że silnik wrócił do równej pracy. Zalewam tylko paliwo z BP i nigdy żadnych problemów. Też pomyślałem o świecach ale od tego niby jest inna kontrolka. Zaleję po pracy 98 czy jakieś inne "mega-ulti".. może się polepszy. Kontrolka zgaśnie sama kiedy błąd ustąpi czy tylko ingerencja komputerowa może ją wyłączyć? Pewnie tak czy siak wybiorę się podpiąć pod kompa. Dodam jeszcze co instrukcja mówi w tym temacie:
"Powodem zapalania lampki kontrolnej silnika może być:
-brak paliwa lub bardzo niewielka ilość
-niesprawność w układzie elektrycznym silnika
-niesprawność układu kontroli czystości spalin"
Czyli mówi tyle co nic.. heh :|
Łączę się w bólu ;) i przyłączam się do Twojej prośby o poradę od innych forumowiczów.
Pozdrawiam,
Grzesiek

PostNapisane: 15 lut 2012, 12:50
przez akostarek
Gigi_ napisał(a):Łączę się w bólu ;) i przyłączam się do Twojej prośby o poradę od innych forumowiczów.

jest ponad 60 błędów, które mogą powodować świecenie Check Engine, ale
Gigi_ napisał(a):W pewnym momencie kontrolka silnika zaczęła mrugać

to może powodować tylko P0300 do P0304 czyli wypadające zapłony
najbardziej prawdopodobne przyczyny:
-świece i reszta układu zapłonowego
-usterka wtryskiwacza
@ https://euroesi.mazda.co.jp/esicont/eu_ ... 06600.html
https://euroesi.mazda.co.jp/esicont/eu_ ... 06500.html

pilkington napisał(a):. mechanior wygenerowal błąd ( p 0268 lub p 0286 nie wiem )

nie znalazłem takiego błędu w materiałach serwisowych, obstawiam, że chodzi o to samo co u kolegi wyżej (jeśli kontrolka mrugała przed stałym świeceniem to masz raczej pewność)

Re: Czujnik stukowy

PostNapisane: 15 lut 2012, 13:47
przez Gigi_
Dzięki akostarek! Zastanawiam się czy to jest chwilowe, bo jakaś zła mieszanka paliwa czy coś poważniejszego. Chyba nie obędzie się bez podpięcia pod kompa i może wypluje jakiś konkret..

PostNapisane: 15 lut 2012, 13:59
przez akostarek
jak będzie to samo na wszystkich cylindrach to może być paliwo albo jakiś czujnik, ale raczej czas na świece.

Re: Czujnik stukowy

PostNapisane: 15 lut 2012, 14:15
przez Gigi_
Wyczytałem że świece powinno się wymienić po przebiegu ok 100-120tyś więc się akurat załapuję ale miałem w planach poczekać z tym do wiosny ;) Jeśli na kompie nie wyskoczy coś zaskakującego to zacznę zdecydowanie od wymiany świec.

Re: Czujnik stukowy

PostNapisane: 15 lut 2012, 18:26
przez pilkington
dzięki za odezwe
lampka dalej się pali chociaż wymieniłem świece , filtr paliwa etc..
dodam jeszcze że po skasowaniu błędu – już wiem jaki to był p0328 -lampka gaśnie i na rozgrzanym silniku sę nie zapala . Madzia postoi ze 2 godziny ruszam jadę i po przejechaniu ok 200 m znowy zapala się i już nie gaśnie . poczytałem trochę o tym błędzie i napisane jest że to czujnik spalania stukowego .no tak ale objawy walniętego czujnika to m.innymi kopcenie na czarno ( w benzynie ) brak mocy , brak przyspieszenia , prędkość max 70 km/h ,klekotanie w silniku – u mnie takich objawów nie ma , madzia śmiga – ale kurka lampka się świeci :) .
sam czujnik to ok 260 zł plus wymiana kupa roboty , a jak to nie to ,nie wiem czego szugać .
znajomy mówi mi żebym czekał do wiosny może to wina mrozu i zimy...........
pozdrawiam i proszę o refleksje , poradę ......
Stefan

PostNapisane: 15 lut 2012, 18:33
przez radzi89
Gigi_ napisał(a):Wyczytałem że świece powinno się wymienić po przebiegu ok 100-120tyś


W mojej byłej 2.3 świece miały też niby wytrzymać 100 tys, ale do tego przebiegu wymieniliśmy je 2 razy ...

PostNapisane: 15 lut 2012, 20:59
przez akostarek
pilkington napisał(a):objawy walniętego czujnika to m.innymi kopcenie na czarno ( w benzynie ) brak mocy , brak przyspieszenia , prędkość max 70 km/h ,klekotanie w silniku – u mnie takich objawów nie ma , madzia śmiga – ale kurka lampka się świeci :) .

to są raczej objawy występowania spalania stukowego a nie walniętego czujnika :)
sprawdziłeś ciągłość połączenia czujnik => ECU ? wystarczy multimetr
sprawny czujnik powinien mieć od 532 do 588 kΩ przy temperaturze 20 stopni, sprawdzisz multimetrem

Jeśli czujnik jest walnięty to warto go wymienić, spalanie stukowe jest niezdrowe dla silnika.

Re: Czujnik stukowy

PostNapisane: 15 lut 2012, 21:16
przez pilkington
ok
a tą ciągłość połączenia można sprawdzić bez wyciągania czujnika .
i jeszcze jedno czy uszkodzony czujnik spalania stukowego może doprowadzić do większych (jakich ? ) komplikacji z silnikiem ? w którym miejscu jest ten czujnik ? będę wdzięczny za informacje .
pozdrawiam

PostNapisane: 15 lut 2012, 21:45
przez akostarek
W przypadku Twojego silnika jest chyba tylko jeden przewód, masę czujnik ma na obudowie, znajduje się w dość nieciekawym miejscu, chyba trzeba będzie dolot ściągnąć do wymiany
Obrazek
czujnik znajduje się pod nr 18-920A (SENSOR,KNOCK, nr katalogowy ZJ01-18-921)

jeśli łatwiejszy dostęp jest do komputera, to możesz odpiąć przy terminalu komputera. Mało prawdopodobne jest, żeby czujnik się zepsuł, to jest chyba jakiś piezoelektryk z cewką,

pilkington napisał(a):czy uszkodzony czujnik spalania stukowego może doprowadzić do większych (jakich ? ) komplikacji z silnikiem ?

na googlach coś znajdziesz

pilkington napisał(a):a tą ciągłość połączenia można sprawdzić bez wyciągania czujnika .

na diagnostyce odczytali Ci tylko błąd ? czy zamrożone ramki też ? komputer monitoruje napięcie non stop, więc jak Ci wywaliło błąd od razu przy uruchomieniu silnika to albo walnięty czujnik albo przerwa w obwodzie. Jeśli wywala w czasie jazdy to może być luźny przewód, czy przetarty.

Tu masz sam czujnik:
http://www.fox.rzeszow.pl/czujnik-spala ... 08%29.aspx

Re: Czujnik stukowy – błędy, awarie i działanie

PostNapisane: 16 lut 2012, 16:22
przez pilkington
witam w następnym tygodniu jadę do elektryka który zajmuje się tylko japończykami , wtedy chyba na 100 % będę wiedział czy to czujnik stukowy .
pozdrawiam

Re: Czujnik stukowy – błędy, awarie i działanie

PostNapisane: 22 lut 2012, 10:38
przez Gigi_
Po zdiagnozowaniu błędu okazało się że powodem był, tak jak pisał wcześniej akostarek, wypadający zapłon. W moim przypadku przyczyną była jedna z cewek zapłonowych, a raczej jej złe działanie. Na szczęście błąd był jednorazowy i po wykasowaniu narazie nie powrócił. Zakup cewki to dosyć kosztowny zabieg więc zacznę 'renowację' od wymiany świec. Jeśli błąd się powtórzy to będę zmuszony wymienić również cewkę. Pzdr

Re: Czujnik stukowy – błędy, awarie i działanie

PostNapisane: 24 lut 2012, 16:12
przez pilkington
witam
dziś byłem u elektryka , czujnik stukowy raczej sprawny , komputer wygenerował :usterka w obwodzie czujnika stukowego, być może albo zawilgocenie przewodów albo gdzieś załamany przewód lub zaśniedziały lub lużny przewód ...... i tak to znowu niczego się nie dowiedziałem.:) dał mi tylko namiar na elektryka pasjonatę , trzeba sprawdzić całą elektrykę krok po kroku . jak coś sie dowiem odezwę się
pozdrawiam.

PostNapisane: 24 lut 2012, 17:06
przez akostarek
pilkington napisał(a):trzeba sprawdzić całą elektrykę krok po kroku

cała elektrykę? czujnik spalania stukowego ma masę na obudowie i jeden przewód, który łączy się bezpośrednio z komputerem. Obstawiam, że w 2004 nie było jeszcze elektronicznej przepustnicy więc będzie to pewnie wyglądać tak:
Obrazek

komputer jest tu:
Obrazek

Re: Czujnik stukowy – błędy, awarie i działanie

PostNapisane: 27 kwi 2012, 16:16
przez kudlaty
Mam kod błędu – 2584. Po skasowaniu błędu check się nie włączył ale na komputerze dalej błąd wyskakiwał. Przejechałem po skasowaniu tylko 5 km więc pewnie się zaraz włączy. Co to może być?

PostNapisane: 27 kwi 2012, 22:16
przez akostarek
info raczej złe
P2584 => https://euroesi.mazda.co.jp/esicont/eu_ ... 42000.html
moduł odpowiedzialny za eolys (dodatek do paliwa) wysyła żądanie kontrolki check engine

możliwe przyczyny są niestety dość ogólnie określone:
usterka czujnika poziomu eolysu
usterka modułu dawkującego
usterka całego systemu dawkującego eolys (cokolwiek to znaczy)

EDIT: wg procedury należy sprawdzić też czujnik otwarcia wlewu paliwa

[Usunięte]

PostNapisane: 19 wrz 2012, 10:30
przez Michał Leśniak
PostTen post został usunięty przez radzi89 11 mar 2013, 12:48.
Powód: OT

[Usunięte]

PostNapisane: 26 wrz 2012, 17:50
przez pilkington
PostTen post został usunięty przez radzi89 11 mar 2013, 12:47.
Powód: OT

[Usunięte]

PostNapisane: 26 wrz 2012, 23:36
przez radzi89
PostTen post został usunięty przez radzi89 11 mar 2013, 12:47.
Powód: OT