BK 2.0 LF, kod błędu P2009 Intake manf runner control cirtcut low bank 1a

Postprzez monkey3310 » 19 mar 2015, 19:17

Hej,
Dzisaj wsiadłem do samochodu i czekała na mnie lampka check engine, nie czuję zbytnio zmiany w pracy silnika, po diagnozie przez EBD zczytałem kod błędu taki jak w temacie: P2009 Intake Manf Runner Control Circut Low bank1 a

Miał ktoś z was kiedyś podobny problem i mógłby przybliżyć mi o co chodzi? Z tego co przeczytałem dotychczas powodów może być kilka:
• Poor connection of connectors at PCM and/or variable tumble solenoid valve
• Short to ground in wiring harness between variable tumble solenoid valve terminal B and PCM terminal 2I
• Open circuit in wiring harness between main relay and variable tumble solenoid valve terminal A
• Open circuit in wiring harness between variable tumble solenoid valve terminal B and PCM terminal 2I
• Variable tumble solenoid valve malfunction
• PCM malfunction

Oglądałem kable i wyglądają chyba ok, wtyczki na swoim miejscu, pewnie bez mechanika się nie obejdzie, chyba że mnie ktoś oświeci, o co chodzi :)
Początkujący
 
Od: 17 lis 2013, 21:03
Posty: 19
Auto: Mazda 3 BK 2004 2.0

Postprzez marcin255 » 19 mar 2015, 21:46

Ceed GT 1.6T 225KM
Obrazek
T-Roc 2.0 TSI 4motion 190KM
Obrazek
Avatar użytkownika
Forumowicz
 
Od: 28 gru 2008, 23:14
Posty: 5324 (26/45)
Skąd: Wrocław
Auto: Była 323F BA
87 KM -122 Nm
Mazda 3-2.0 LF
166 KM -209
KIA CEE’D GT
204 KM -265 Nm up
225 KM -330 Nm
T-Roc 2.0TSI 4motion 190KM 320Nm up.....?

Postprzez monkey3310 » 21 mar 2015, 13:04

tak, dzięki, gdzieś nawet tutaj wisi książka serwisowa, spróbuję przejść krok po kroku diagnostyczną procedurę, zobaczymy.
Pytanie, czy mogę dalej jeździc z tym błędem, albo np skasować i zobaczyć czy po sprawdzeniu przewodów itp znowu nie wyskoczy?
Początkujący
 
Od: 17 lis 2013, 21:03
Posty: 19
Auto: Mazda 3 BK 2004 2.0

Postprzez monkey3310 » 21 kwi 2015, 22:45

Ok, wygląda na to, że udało się naprawić całość na własną rękę, więc podzielę się instrukcją co i jak:
Potrzebujemy ksążki serwisowej, a konkretnie tego dokumentu (dropbox) który pobrałem z naszego forum (temat: viewtopic.php?f=114&t=123942)
Znajdujemy nasz bład, p2009 i lecimy po kolei instrukcję serwisową. W moim przypadku pominołem punkt 4 (INSPECT VARIABLE TUMBLE SOLENOID VALVE) bo nie wiedziałem jak do tego się zabrać bez rozbierania i rozkręcania zaworu i liczyłem po cichu, że może wina leży po stronie połączeń. Po zabawie z multimetrem okazało sie jednak że przewody są ok, a winna pewnie jest sama cewka. Test cewki można przeprowadzić bez wyjmowania jej:
Zgodnie z schematem w VARIABLE TUMBLE SOLENOID VALVE INSPECTION odłączamy przewód sterujący zaworem i podpinamy się pod piny naszym "układem", by mieć pewność, że nic nie spalę użyłem po drodze multimetru z bezpiecznikiem bodajze 5mA. Jak widać na schemacie, stan 1 to taki w którym obydwa piny są połaczone z sobą i to jest stan defaultowy cewki. By sprawdzić, czy cewka działa, podłączamy zgodnie z stanem 2: pin B (ten gdzie jest wypustek) do masy oraz pin A do naszego zasilania, tj akumulatora (ofc wszystko przez obwód z multimetrem po drodze). Jeżeli wszystko działa, powinniśmy przy zamknięciu obwodu usłyszeć kliknięcie przełącznika – u mnie cisza.
Kiedy jest już pewność, że sprawcą jest wadliwa cewka, szukamy jej w internecie, część ma numer 4M5G-9A500-NA (jest ona oznaczona od góry, wiec można przeczytać bez wykręcania całości) Niekoniecznie musimy się bawić w ASO, bo cena trochę zabija, okolice 400zł, przy odrobinie szczęścia znajdziemy ją w jakimś rozbitku, nie musi być to nawet mazda, w moim przypadku dawcą został Ford C-MAX, koszt 50zł :) zdjęcie poglądowe z numerem mojej popsutej cewki:
Obrazek
raz jak wygląda całosć wymontowana już z blaszki mocującej:
Obrazek
Alternatywą może być Aliexpress, widziałem też tam te części w cenie około 25$, lecz wybór padł na używaną i tańszą wersję.
Sam montaż jest w miarę prosty, potrzebujemy tylko klucza torx do odkręcenia płytki na której obydwa zawory są zamocowane oraz nasadowego klucza do zamontowania samej cewki. Najwięcej problemu jest z dostaniem się do śrubek bez demontowania tony przewodów oraz rurek które są w okolicy, u mnie wystarczyło odłączyć obydwa zawory oraz odmę by ułatwić sobie dostęp. Podpowiedź, radzę oznaczyć rurki którymi płynie powietrze, tj która do której części cewki ma trafić, by się nie pomieszało potem przy montarzu :) Diagnostyka całości zajeła mi 2-3 godziny, bo trochę było rozszyfrowywania co z czym testuje, ale gdyby od razu przejść do etapu walidacji samej cewki, problem zostałby namierzony znacznie szybciej. Sam montarz to już około godziny.
Po całości zostaje nam już tylko skasowanie błędu przez EBD2 i gotowe!

Mam nadzieje, że komuś ta wiedza się przyda, bo forum owszem zawiera tematy poruszające ten problem, ale nie ma rozwiązania konkretnego a tego mi własnie brakowało. Jak dobrze wszystko się zrobi, oszczędzamy prawie pół tysiąca złotych, jak nie więcej, a satysfakcja że samemu sie cos zrobiło, bezcenna <faja>
Początkujący
 
Od: 17 lis 2013, 21:03
Posty: 19
Auto: Mazda 3 BK 2004 2.0

Kto przegląda forum

Użytkownicy przeglądający ten dział: Brak zidentyfikowanych użytkowników i 5 gości

Moderator

Moderatorzy 3 / 323