Nie wiem jak jest w silniku 2.0 ale 3.0 do zmian faz służą wariatory owszem sa mechaniczne na końcu wałków rorządu ale sterują nimi zaworki OCV ( oil control valve ) jeżeli błąd dotyczy zmiennych faz rozrządu to może ten zaworek się przycina – w 3.0 ten zaworek wystaje ponad pokrywę zaworów i dochodzą do niego dwa kabelki. Z tego co wiem te zaworki sa bardzo czułe na jakość oleju i one pierwsze umierają jeżeli chodzi o zmienne fazy rozrządu.


Tu masz jak go sprawdzić.
Myślę, że punkt 2 jest ważniejszy, bo jakby elektrycznie był skopany to pewnie wyszedł by błąd od niego ale jak zaworek się przycina mechanicznie to nie wykaże błędu zaworku, a błąd złego ustawienia wałka.
Jeżeli go wyjmiesz łatwo sprawdzić po prostu podłączasz plus i minus z aku do terminali i patrzysz czy się całkowicie otwiera, a po zdjęciu napięcia czy wraca do pełni zamkniętej pozycji.
Instrukcja z Workshop manuala strony 75 i 76.