wymiana wałka rozrzadu mazda 323 ditd 74 kw 2001r. silnik RF2A

kilka dni wstecz wymieniłem wałek rozrządu RF2A pierwszy raz, drobne ślady łuszczenia przy pierwszym cylindrze ,przebieg na liczniku 256 000 km. ,wszystko po złożeniu działa jak w najlepszym porządku. nie jest to instrukcja wymiany wałka ,wymiany rozrządu ,ustawienia zaworów jest to krótki i pobieżny opis czynności potrzebnych do samodzielnej wymiany wałka rozrządu rf2a ,przepraszam za brak fachowego nazewnictwa
potrzebowałem ;kluczy ,ścisku stolarskiego, podparcia silnika pod miską olejowa, blokady do koła zębatego na wałku rozrządu w postaci dwóch śrub przyspawanych do płaskownika w odległości około 7cm ,nowego lub zregenerowanego wałka , uszczelniacza wałka ,uszczelki pokrywy zaworów ,silikon ,ew. klucz dynamometryczny ,ew. jeżeli ustawiamy zawory ;podkładki przelewowe 5 szt. ,podkładki pod wtryski 4szt.,szczelinomierz 0,15 ,0,35
-odkręciłem klemy i wyjąłem akumulator
-podparłem auto na prawym progu odkręciłem prawe koło
-zdjąłem osłony
-podparłem silnik na misce olejowej
-poluzowałem naciąg i zdjąłem 2 paski klinowe napęd alternatora i klimy
-zdjąłem koło pasowe (ampul 6) z wału korbowego
-zdjąłem poduszkę silnika przy rozrządzie
-zdjąłem osłony rozrządu i czujnik położenia wału
-luzujemy śrubę mocującą koło zębate na wałku rozrządu , ustawiamy rozrząd ,blokujemy pompę paliwową śrubami M8
-odkręcamy i wyjmujemy hydronapinacz ,zdejmujemy pasek z koła zębatego wałka rozrządu
-robimy sobie kawę napinacz powolutku i w pionie ściskamy np. ściskiem stolarskim i go blokujemy ,mamy gotowy do ponownego montażu
-odkręcamy pokrywę zaworów
-odkręcamy i wyjmujemy docisk walka rozrządu i wałka na którym chodza krzywki ,wałek z krzywkami możemy wyjąć wałek rozrządu jest nadal zamocowany od strony pompy vacuum
-od strony wyjętego akumulatora odkręcamy i wymujeme 2 rury aluminiowe ,,z powietrzem'' ,odpinamy przewody elektryczne przy pompie vacuum ,odkręcamy mocowanie przewodów
-odkręcamy i wyjmujemy pompę vacuum 3 śubki na klucz 10 te które są odrobinę głębiej (żeby jej bez potrzeby nie rozpoławiać)
-odkręcamy śrubę- łącznik (klucz 27) od wałka rozrządu, napęd pompy vacuum mamy też odkręcone koło zębate napędu pompy wspomagania
-odkręcamy i wyjmujemy pompę wspomagania
-odkręcamy,, tylną część'' pompy vacuum i pompy wspomagania
-odkręcamy docisk wałka rozrządu
-wszystkie części czyścimy ze starego silikonu i oleju ,żeby były gotowe do ponownego nałożenia silikonu
-wyjmujemy wałek ,zdejmujemy koło zębate wyjmujemy klin
-na nowy wałek rozrządu zakładamy uszczelnienie ,wkładamy klin
-montujemy w odwrotnej kolejności , tu gdzie był stary silikon uszczelniamy nowym książka mówi ze dokręcamy kluczem dynamometrycznym ja dokręcałem bez tego klucza mając zdjętą pokrywę zaworów
pasowałoby ustawić zawory i zajrzeć do podkładek pod wtryskiwaczami łatwiej jest wtedy ustawić tłoki do regulacji zaworów (wymienić podkładki pod przelewy i pod wtryskiwacze) po zamontowaniu paska rozrządu i włożeniu napinacza dobrze jest żeby napinacz,, sam chwilę popracował'' zanim będziemy kręcili wałem w celu sprawdzenia ustawienia rozrządu
9
9
potrzebowałem ;kluczy ,ścisku stolarskiego, podparcia silnika pod miską olejowa, blokady do koła zębatego na wałku rozrządu w postaci dwóch śrub przyspawanych do płaskownika w odległości około 7cm ,nowego lub zregenerowanego wałka , uszczelniacza wałka ,uszczelki pokrywy zaworów ,silikon ,ew. klucz dynamometryczny ,ew. jeżeli ustawiamy zawory ;podkładki przelewowe 5 szt. ,podkładki pod wtryski 4szt.,szczelinomierz 0,15 ,0,35
-odkręciłem klemy i wyjąłem akumulator
-podparłem auto na prawym progu odkręciłem prawe koło
-zdjąłem osłony
-podparłem silnik na misce olejowej
-poluzowałem naciąg i zdjąłem 2 paski klinowe napęd alternatora i klimy
-zdjąłem koło pasowe (ampul 6) z wału korbowego
-zdjąłem poduszkę silnika przy rozrządzie
-zdjąłem osłony rozrządu i czujnik położenia wału
-luzujemy śrubę mocującą koło zębate na wałku rozrządu , ustawiamy rozrząd ,blokujemy pompę paliwową śrubami M8
-odkręcamy i wyjmujemy hydronapinacz ,zdejmujemy pasek z koła zębatego wałka rozrządu
-robimy sobie kawę napinacz powolutku i w pionie ściskamy np. ściskiem stolarskim i go blokujemy ,mamy gotowy do ponownego montażu
-odkręcamy pokrywę zaworów
-odkręcamy i wyjmujemy docisk walka rozrządu i wałka na którym chodza krzywki ,wałek z krzywkami możemy wyjąć wałek rozrządu jest nadal zamocowany od strony pompy vacuum
-od strony wyjętego akumulatora odkręcamy i wymujeme 2 rury aluminiowe ,,z powietrzem'' ,odpinamy przewody elektryczne przy pompie vacuum ,odkręcamy mocowanie przewodów
-odkręcamy i wyjmujemy pompę vacuum 3 śubki na klucz 10 te które są odrobinę głębiej (żeby jej bez potrzeby nie rozpoławiać)
-odkręcamy śrubę- łącznik (klucz 27) od wałka rozrządu, napęd pompy vacuum mamy też odkręcone koło zębate napędu pompy wspomagania
-odkręcamy i wyjmujemy pompę wspomagania
-odkręcamy,, tylną część'' pompy vacuum i pompy wspomagania
-odkręcamy docisk wałka rozrządu
-wszystkie części czyścimy ze starego silikonu i oleju ,żeby były gotowe do ponownego nałożenia silikonu
-wyjmujemy wałek ,zdejmujemy koło zębate wyjmujemy klin
-na nowy wałek rozrządu zakładamy uszczelnienie ,wkładamy klin
-montujemy w odwrotnej kolejności , tu gdzie był stary silikon uszczelniamy nowym książka mówi ze dokręcamy kluczem dynamometrycznym ja dokręcałem bez tego klucza mając zdjętą pokrywę zaworów
pasowałoby ustawić zawory i zajrzeć do podkładek pod wtryskiwaczami łatwiej jest wtedy ustawić tłoki do regulacji zaworów (wymienić podkładki pod przelewy i pod wtryskiwacze) po zamontowaniu paska rozrządu i włożeniu napinacza dobrze jest żeby napinacz,, sam chwilę popracował'' zanim będziemy kręcili wałem w celu sprawdzenia ustawienia rozrządu
9
9