Dziwny dżwięk z filtra powietrza (rezonans)

Postprzez minekirek » 18 kwi 2011, 09:34

Witam! Mam mazdkę 323f ditd z oryginalnym przebiegiem 118000. Od pewnego czasu zacząłem słyszeć dziwne dzwięki. Najpierw kojarzyłem je ze zmianą biegów bo wtedy się pojawiały w momencie zmiany z niższego biegu na wyższy a dokładniej w momencie wciśnięcia sprzęgła w czasie zmiany biegu, a jeszcze dokładniej w momencie kiedy obroty nagle spadają w czasie tej zmiany. Dzieje sie tak tylko na niższych biegach czyli kiedy obroty są wyższe. Dżwięk przypominał jakby coś przez chwilę obracało się z tarciem o jakiś inny element. Myślałem, że tak się dzieje tylko w czasie jazdy i kojarzyłem to ze sprzęgłem. Jednak okazało się, że te dżwieki są słyszalne również na postoju kiedy obroty nagle spadają z 2500-3000 do biegu jałowego. Dochodzą one z filtra powietrza a po jego wyjęciu są dużo lepiej słyszalne i wyglądają jakby przez chwilę obudowa wpadała w rezonans, czy jakieś dziwne echo z wewnątrz. Nie towarzyszą temu żadne inne objawy typu spadek mocy, kopcenie itp. W czasie jazdy słyszę to tylko przy zmianie niższych biegów. Dżwięk słychać dosłownie 1-2 sekundy i przypomina (ŁUŁUŁUłułuuuu). Mechanik zapytany powiedział, że może to ma związek ze zmienną geometrią turbiny, że może trzeba przejachać trochę na wysokich obrotach np. po autostradzie, bo ja w zasadzie jeżdże po mieście i może gdzieś tam pojawił się nagar czy coś. Może ktoś z Was spotkał sie z podobnym problemem i zna przyczynę.
pozdrawiam irek s
pozdrawiam wszystkich
Początkujący
 
Od: 20 maja 2008, 06:14
Posty: 25
Skąd: końskie
Auto: 323 ditd 2003

Postprzez bruno » 18 kwi 2011, 16:04

Witam, miałem podobny objaw u mnie grzechotała pompa vacum. Otwórz maskę niech ktoś usiądzie za sterami i pogazuje w granicach kiedy ten dźwięk słychać a Ty poszukaj skąd on się wydobywa. Zwróć uwagę na wspomnianą pompę vacum znajduje się zaraz obok zbiorniczka od wspomagania kierownicy zobaczysz podłączone do niej wężyki, warto odłączyć ten grubszy wężyk i wtedy dźwięki powinny być głośniejsze jeżeli pompa jest zużyta. W poradniku jest opis na pewno ci wiele pomoże. Pozdrawiam.
Avatar użytkownika
Forumowicz
 
Od: 16 wrz 2010, 08:11
Posty: 29
Skąd: ok. Bydgoszczy - Nakło
Auto: mazda 323f 2.0 DiTD 99r.
renault scenic 1,9 dTi 2000
kiedyś wartburg 353 :)

Postprzez minekirek » 18 kwi 2011, 20:06

to nie pompa, tu wyrażnie dżwięk wydobywa się z opakowania filtra i tylko przy nagłym spadku obrotów, jak wejdziesz na 3000 obrotów i nagle zdejmiesz nogę z gazu, to w momencie gwałtownego spadku obrotów pojawia sie ten dźwięk może jednak ktos miał podobne objawy
pozdrawiam wszystkich
Początkujący
 
Od: 20 maja 2008, 06:14
Posty: 25
Skąd: końskie
Auto: 323 ditd 2003

Postprzez robertss » 18 kwi 2011, 20:37

jak dobrze pamiętam to MarekW opisywał gdzies na forum, że w 323 jest jakiś plastikowy element nadkola, który drga i po karoserii dzwięk dochodzi do filtra powietrza.
pzdr
kupię webasto do DITD
Forumowicz
 
Od: 24 paź 2008, 13:41
Posty: 155
Skąd: Lublin
Auto: 626 DITD

Postprzez YgooR » 18 kwi 2011, 21:34

Moim zdanie jeżeli dźwięk
minekirek napisał(a):przypomina (ŁUŁUŁUłułuuuu)
to jest to turbina. Jak nie masz innych objawów to obserwuj co się będzie działo i użytkuj auto normalnie.
Dla spokoju możesz zdjąć dolną rurę od IC i sprawdzić czy jest dużo oleju w układzie (czy turbina nie popuszcza). Na forum były przypadki np. dudnienia z filtra powietrza, za co odpowiedzialny był wałek rozrządu.
Pozdrawiam
Avatar użytkownika
Forumowicz
 
Od: 30 mar 2009, 23:15
Posty: 827 (0/1)
Skąd: Gliwice
Auto: 323F BJ 2.0 DiTD '99

Postprzez minekirek » 19 kwi 2011, 18:40

YgooR mógłbyś rozwinąć ten wątek z turbiną i wałkiem co to dalej dla mnie znaczy? jestem laikiem w tej dziedzinie dlatego proszę o wyjasnienie
pozdrawiam wszystkich
Początkujący
 
Od: 20 maja 2008, 06:14
Posty: 25
Skąd: końskie
Auto: 323 ditd 2003

Postprzez YgooR » 19 kwi 2011, 23:16

Z wałkiem to nie pamiętam (nie mogę znaleźć tematu), chyba jak jest wytarty to może dudnić, w DITD się to zdarza i trzeba go wymienić.
Turbinę możesz sprawdzić dla świętego spokoju, przy IC (taka chłodnica z przodu po lewej stronie) są dwie czarne grube rury, dolną ściągasz i patrzysz ile jest oleju. Jak będzie wilgotne to jest ok jak będzie wypływał to znaczy że uszczelniacz w turbinie poszedł i musisz przygotować się na wydatki.
Może to też być nieszczelny układ dolotowy np. jakaś pęknięta rura.
Pozdrawiam
Avatar użytkownika
Forumowicz
 
Od: 30 mar 2009, 23:15
Posty: 827 (0/1)
Skąd: Gliwice
Auto: 323F BJ 2.0 DiTD '99

Postprzez say » 20 kwi 2011, 07:52

Dudnienie z filtra powietrza (takie nienormalne) powoduje niedomykający się zawór lub przedmuch na podkładce wtrysku (max 4 :D). Jeśli dzieje się coś z wałkiem, można to sprawdzić zdejmując pokrywę zaworów i tyle, nie spotkałem się z 'dudnieniem' wałka.
Pozdrawiam
Avatar użytkownika
Forumowicz
 
Od: 14 lip 2007, 08:58
Posty: 1620 (0/1)
Skąd: Szczecin
Auto: Premacy DiTD '02 7 os.
MB W168 1.4 Pb

Postprzez YgooR » 20 kwi 2011, 12:14

Say ładnie Ci to opisał, wiedziałem że coś koło wałka rozrządu :D
Avatar użytkownika
Forumowicz
 
Od: 30 mar 2009, 23:15
Posty: 827 (0/1)
Skąd: Gliwice
Auto: 323F BJ 2.0 DiTD '99

Postprzez minekirek » 20 kwi 2011, 13:42

to jest tylko słyszalne przy spadających obrotach, jak przegazujesz na 3000 to w momencie kiedy spadaja do biegu jałowego pojawia się ten odgłos dosłownie może przez 1 sekundę, nasłuchują silnik na wyższych obrotach nie słychać takiego odgłosu, czy to może być zawór?
pozdrawiam wszystkich
Początkujący
 
Od: 20 maja 2008, 06:14
Posty: 25
Skąd: końskie
Auto: 323 ditd 2003

Postprzez say » 20 kwi 2011, 21:25

Nie jest to raczej związane z zaworami lub wtryskami. Zrób test: delikatnie dodaj gaz do 3 tys. obrotów i potem delikatnie zdejmij nogę z gazu (popuszczaj), potem szybko na 3 tyś i puść gaz. Kiedy jest dźwięk (pewnie w drugim przypadku)? Nie słychać go bardziej gdy jest zimno na dworze? Nagraj ten dźwięk i wrzuć link tutaj.
Pozdrawiam
Avatar użytkownika
Forumowicz
 
Od: 14 lip 2007, 08:58
Posty: 1620 (0/1)
Skąd: Szczecin
Auto: Premacy DiTD '02 7 os.
MB W168 1.4 Pb

Postprzez minekirek » 20 kwi 2011, 21:36

ok, tak zrobię jutro
pozdrawiam wszystkich
Początkujący
 
Od: 20 maja 2008, 06:14
Posty: 25
Skąd: końskie
Auto: 323 ditd 2003

Postprzez Mixer88 » 21 kwi 2011, 02:21

Witam jestem nowym użytkownikiem forum mam podobny problem z tym że jak odpalę auto i przygazuję to słychać taki gwizd tak jakby turbina głośniej gwiżdżała jak się przyłoży głowę do silnika to ten gwizd najblizej turbiny słychac i nie wiem co się dzieje od pewnego czasu tak mam kolega patrzył turbine i powiedział ze mam delikatne luzy na łopatkach ale też wyczytałem na forum ze to może być pompa vaccum ciemny jestem w tych sprawach czuję też że moc autka osłabła i więcej mi pali ale znowu ciśnienie sprawdzając ciśnienie w róże co idzie od pompy stwierdza się ze dobrze pompuje powiem wam ze jak się jedzie przez miasto w ciasnych zakamarkach to ten gwizn jest słyszalny naprawdę i aż wstyd jechać jeżeli ktoś by wiedział co moze dolegać w tej sprawie to bardzo proszę o pomoc bo nie wiem czy się decydować na regenerację turbo ??? Pozdrawiam
Początkujący
 
Od: 17 kwi 2011, 00:29
Posty: 21
Skąd: Brody
Auto: Mazda 323S 2.0 DiTD 66 KW 90 KM 1999/2000r.

Postprzez Mixer88 » 21 kwi 2011, 02:26

i jeszcze zapomniałem dodać że na niższych obrotach to muli tak i trzeba cisnąć żeby jakoś się to autko zbierało i spostrzegłem że właśnie od momentu tego gwiżdzenia autko osłabło olej zalany mam mobil 1 10W40 ale wyczytałem ze szell powinno się zalewać więc tak zrobię tylko ten gwizd czasem do szału mnie doprowadza :/
Początkujący
 
Od: 17 kwi 2011, 00:29
Posty: 21
Skąd: Brody
Auto: Mazda 323S 2.0 DiTD 66 KW 90 KM 1999/2000r.

Postprzez YgooR » 21 kwi 2011, 22:52

Nieszczelność układu dolotowego bardzo tu pasuje.
Avatar użytkownika
Forumowicz
 
Od: 30 mar 2009, 23:15
Posty: 827 (0/1)
Skąd: Gliwice
Auto: 323F BJ 2.0 DiTD '99

Postprzez Mixer88 » 22 kwi 2011, 08:53

tak mówisz YgooR ???
Początkujący
 
Od: 17 kwi 2011, 00:29
Posty: 21
Skąd: Brody
Auto: Mazda 323S 2.0 DiTD 66 KW 90 KM 1999/2000r.

Postprzez YgooR » 22 kwi 2011, 10:31

Na 100% to nikt Ci nie powie na odległość.
Owszem może to być turbina, uszkodzenie łopatek może powodować gwizd, uszkodzenie wirnika to chyba wycie (przynajmniej ja się z takim spotkałem).
Zawsze najlepiej zacząć od spraw najprostszych, czyli nieszczelność bo turbina raczej nie pada z dnia na dzień.
Pozdrawiam
Avatar użytkownika
Forumowicz
 
Od: 30 mar 2009, 23:15
Posty: 827 (0/1)
Skąd: Gliwice
Auto: 323F BJ 2.0 DiTD '99

Postprzez Mixer88 » 23 kwi 2011, 11:20

No rozumiem no ten gwizd tak świszczy tak jak by głośniej turbina gwizdała nie wiem własnie czy nie mogła mi się przytrzeć trochę bo w jednym momencie miałem małą dawkę oleju a turbinka jest wrażliwa na to bardzo :/ o może dlatego ale tak jak mówisz sprawdzę od najprostszych rzeczy dzięki i pozdrawiam :–)
Początkujący
 
Od: 17 kwi 2011, 00:29
Posty: 21
Skąd: Brody
Auto: Mazda 323S 2.0 DiTD 66 KW 90 KM 1999/2000r.

Postprzez Dolson » 25 kwi 2011, 18:34

U mnie charakterystczne dudnienie z okolic filtra powietrza pojawia sie chwile po zapaleniu silnika jak zeskakuje cos w rodzaju dzwigienki (od przepustnicy??). Czy to normalne?
Forumowicz
 
Od: 5 lip 2010, 11:01
Posty: 44
Skąd: Olsztyn/Manchester
Auto: 323F BJ 2.0 Ditd 2001
M6 GG 2.0 Citd 2007

Postprzez Neonixos666 » 25 kwi 2011, 19:24

te dudnienie to efekt klapek w dolocie.
Avatar użytkownika
Forumowicz
 
Od: 10 wrz 2009, 00:21
Posty: 9515 (53/244)
Skąd: Szczytno
Auto: Grand Scenic III PHII R9M

Kto przegląda forum

Użytkownicy przeglądający ten dział: Brak zidentyfikowanych użytkowników i 1 gość

Moderator

Moderatorzy 3 / 323