javor napisał(a):Filtr powietrza wyglada na czysty, ostatnia wymiana 15 tys. temu.
No to się kwalifikuje do wymiany na 99%. Poza tym – od niego również zależy moc silnika (i to wbrew pozorom dość znacznie).
Co do kopcenia dodatkowo wygląda to na zapchany (zablokowany) zawór EGR – powinno się go przeczyścić albo nawet na próbę zaślepić. IC najprawdopodobniej tez do przeczyszczenia (w 323 jest to prozaicznie proste).
Wygląda na to, że odpowiedzialnością za takie zachowanie madzi nie można obarczyć jednej części/elementu. Prawdopodobnie jest to owoc kilku elementów, czyłuch punktów. Pierwsze co bym zrobił to wymiana filtra powietrza, zatankowanie do pełna (dobre paliwo ale "normalne", spróbuj tym razem statoil) i zalanie xeramic'a (po więcej danych na ten temat zgłoś się do kolegi o nicku
Riki), wyczyszczenie intercoolera oraz sprawdzenie (bądź nawet zaślepienie EGR'a); następnym elementem będzie sprawdzenie zaworów (Riki nie miał mocy pod maską, ssące zawory miał na 0,45mm a wydechowe na 0,15

czyli praktycznie odwrotnie niż powinny być).
Nie wiadomo jaki masz dystans przejechany (rzeczywiście) bo na przykład sam katalizator może dławić motor. Jaki masz silnik (ile koni?)
Ostatnią częścią za którą należy się brać to sama pompa wtryskowa.
Brak błyskających błędów jest raczej wskaźnikiem "zapchania" silnika niż jego uszkodzenia. Jedynym wyjątkiem tutaj zapewne jest uszkodzenie samej pompy ale to jest ostatnia rzecz, której nie ruszmy, póki nie zrobimy tego co spisałem powyżej.