Błąd... tylko jaki.. jednak EGR
1, 2
Witam,
Mam pytanko związane ze słynną kontrolka świec żarowych w DITD (RF3F – 2002). Zaczęła mi migać kilka dni temu. Właśnie wróciłem z urlopu więc nie miałem możliwość podpięcia auta pod komputer. Poza samym miganiem nie mam żadnych objawów. Auto nie dymi, dynamika jest ok, odpala zimne i ciepłe, pali tyle samo, nie bierze oleju, nie zauważyłem żadnych wycieków w silniku. Auto mam ponad 3 lata, wg mnie pracuje tak samo jak na początku. Przebieg 186 tys, z czego 80 tys to mój przebieg. Paliwo tylko statoil, przeglądy (wymiany oleju, filtrów co 10 tys).
Próbowałem odczytać kod samodzielnie, tak jak jest to opisane w poradniku. Wpatrywałem się w kontrolkę i tu jest problem. Kontrolka miga u mnie jednostajnie. Na początku jest dłuższe mignięcie, czyli rozpoczęcie nadawania cyfry, a potem krótkie mignięcia doliczyłem do 25 i przestałem liczyć, dalej też migała jednostajnie. Nie ma przerw, nie zapala się na dłużej. Ściągnąłem nawet z netu, z forum filmiki z mrugającymi kontrolkami i tam przerwy i dłuższe mignięcia są bardzo wyraźne. U mnie tego nie ma. Pytanie, czy to możliwe? Zerknijcie na filmik...
http://www.up.poznan.pl/mich/mazda/blad.avi
Może jednak źle patrzę na tą kontrolkę.
W tygodniu pewnie podjadę do serwisu i podepnę się pod komputer. Ale zachowanie kontrolki wydaje mi sie dziwne. Po skasowaniu błędu, przez odłączenie akumulatora przez kilka dni jest ok, a potem zaczyna migać. Jedyne co zauważyłem, to że kontrolka zapala sie przy małych prędkościach, spokojnym ruszaniu na skrzyżowaniu, lub manewrach na parkingu.
W tygodniu pewnie podepnę się pod kompa i może będę wiedział więcej. Ale może Wy spotkaliście sie z jednostajnym miganiem?
Pozdrawiam.
Mam pytanko związane ze słynną kontrolka świec żarowych w DITD (RF3F – 2002). Zaczęła mi migać kilka dni temu. Właśnie wróciłem z urlopu więc nie miałem możliwość podpięcia auta pod komputer. Poza samym miganiem nie mam żadnych objawów. Auto nie dymi, dynamika jest ok, odpala zimne i ciepłe, pali tyle samo, nie bierze oleju, nie zauważyłem żadnych wycieków w silniku. Auto mam ponad 3 lata, wg mnie pracuje tak samo jak na początku. Przebieg 186 tys, z czego 80 tys to mój przebieg. Paliwo tylko statoil, przeglądy (wymiany oleju, filtrów co 10 tys).
Próbowałem odczytać kod samodzielnie, tak jak jest to opisane w poradniku. Wpatrywałem się w kontrolkę i tu jest problem. Kontrolka miga u mnie jednostajnie. Na początku jest dłuższe mignięcie, czyli rozpoczęcie nadawania cyfry, a potem krótkie mignięcia doliczyłem do 25 i przestałem liczyć, dalej też migała jednostajnie. Nie ma przerw, nie zapala się na dłużej. Ściągnąłem nawet z netu, z forum filmiki z mrugającymi kontrolkami i tam przerwy i dłuższe mignięcia są bardzo wyraźne. U mnie tego nie ma. Pytanie, czy to możliwe? Zerknijcie na filmik...
http://www.up.poznan.pl/mich/mazda/blad.avi
Może jednak źle patrzę na tą kontrolkę.
W tygodniu pewnie podjadę do serwisu i podepnę się pod komputer. Ale zachowanie kontrolki wydaje mi sie dziwne. Po skasowaniu błędu, przez odłączenie akumulatora przez kilka dni jest ok, a potem zaczyna migać. Jedyne co zauważyłem, to że kontrolka zapala sie przy małych prędkościach, spokojnym ruszaniu na skrzyżowaniu, lub manewrach na parkingu.
W tygodniu pewnie podepnę się pod kompa i może będę wiedział więcej. Ale może Wy spotkaliście sie z jednostajnym miganiem?
Pozdrawiam.
Ostatnio edytowano 16 sie 2009, 13:12 przez mike_mac, łącznie edytowano 1 raz
mike_mac
- Od: 6 kwi 2006, 14:40
- Posty: 47
- Skąd: Poznań/Łódź
- Auto: 323F BJ 2.0 DiTD RF3F '02
Na kontrolkę dobrze patrzysz, ale ona nie wymruguje błędów bo komputer nie jest w trybie odczytu błędu. Prawdopodobnie połączyłeś niewłaściwe styki w gnieździe diagnostycznym. Ma byc TEN do masy. Potem przekręcamy kluczyk i powinno być już właściwie.
- Od: 25 paź 2008, 20:07
- Posty: 80
- Skąd: Bytom
- Auto: Mazda 323F BJ DiTD 2001r
ok, dzięki, w takim razie zmostkuję styki, bo tego nie zrobiłem. proponuję tylko zmienić na bardziej precyzyjny opis w poradniku..
"Pierwsze co należy uczynić (w DiTD) to podnieść maskę, odnaleźć złącze diagnostyczne i kawałkiem drucika zmostkować GND i TEN (GrouND oraz TestENgine). Procedura ta opisana jest na stronie klubowej w dziale obsługi – jednak w przypadku DiTD nie potrzebujemy próbnika – błędy czterocyfrowe podaje nam mrugnięciami kontrolka świec żarowych."
bo z niego nie wynika, to że najpierw trzeba zmostkować styki, a potem obserwować kontrolkę. Pokazywałem ten opis kilku osobom i też zrozumieli to tak jak ja. Nie znam się na tyle na elektronice samochodowej, mimo że czytam forum od kilku lat.
Dam znać jak wymrugam sobie kod, chyba że sprawa okaże się znana już z forum, to temat usunę.
"Pierwsze co należy uczynić (w DiTD) to podnieść maskę, odnaleźć złącze diagnostyczne i kawałkiem drucika zmostkować GND i TEN (GrouND oraz TestENgine). Procedura ta opisana jest na stronie klubowej w dziale obsługi – jednak w przypadku DiTD nie potrzebujemy próbnika – błędy czterocyfrowe podaje nam mrugnięciami kontrolka świec żarowych."
bo z niego nie wynika, to że najpierw trzeba zmostkować styki, a potem obserwować kontrolkę. Pokazywałem ten opis kilku osobom i też zrozumieli to tak jak ja. Nie znam się na tyle na elektronice samochodowej, mimo że czytam forum od kilku lat.
Dam znać jak wymrugam sobie kod, chyba że sprawa okaże się znana już z forum, to temat usunę.
mike_mac
- Od: 6 kwi 2006, 14:40
- Posty: 47
- Skąd: Poznań/Łódź
- Auto: 323F BJ 2.0 DiTD RF3F '02
w autach po lifcie chyba się nie da odczytać tego inaczej jak po podpięciu do testera.Tak mi się wydaje przynajmniej.
Uważaj mam Mazde i nie zawaham się jej użyć !!
- Od: 28 lut 2008, 16:45
- Posty: 351
- Skąd: wawa
- Auto: 323F BJ 2.0 TDVI 2001
Wymruga. Ja mam BJ po lifcie i nie było żadnych problemów. A ten tekst to trochę faktycznie zakręcony, bo chodzi w nim o to że w niektórych modelach oprócz połączenia TEN do masy potrzeba jeszcze próbnika z diodą świecącą, na którym to można odczytać błędy (taki opis s próbnikiem jest w tym dziale obsługi). W DITD nie potrzeba próbnika bo błędy wymruguje kontrolka od świec żarowych, ale zmostkowanie TEN do GND i tak jest konieczne.
- Od: 25 paź 2008, 20:07
- Posty: 80
- Skąd: Bytom
- Auto: Mazda 323F BJ DiTD 2001r
Mi w benzynowym 1.6 po lifcie tym w 2002 nie mrugało. Tam jest chyba interfejs OBD-II i to nie działa z nim. Tylko podpięcie pod kompa.
"Szóstka jest beznadziejna. Już na pierwszy rzut oka widać, że tak naprawdę to niewiele ją od poprzednika różni… który z kolei niewiele się różnił od poprzednika. I tym sposobem od kilkudziesięciu lat pół Europy wzdycha do lekko modernizowanego garbusa..."
Święta prawda
Święta prawda
- Od: 27 maja 2008, 22:23
- Posty: 97
- Auto: BJ ZM '03
Taaak, w benzynowym... Ale w dieslu po lifcie dalej to działa, bo kompa zmienili dopiero w nowej generacji M3/6 z silnikiem CR (common rail). W 323/626 do samego końca był stosowany diesel typu DITD w którym bez problemu wymruguje się błędy przy pomocy spinacza biurowego
- Od: 25 paź 2008, 20:07
- Posty: 80
- Skąd: Bytom
- Auto: Mazda 323F BJ DiTD 2001r
W końcu znalazłem chwilę na odczytanie błędu. Wyszło P0403 czyli EGR. Przy najbliższej okazji zostanie wymyty, mam nadzieje, że to pomoże.
Dzięki za pomoc w odczytaniu błędu. Moderatorów proszę o usunięcie tematu pojutrze (może jeszcze ktoś będzie chciał tu zerknąć ), bo o EGR na forum jest już sporo informacji.
Dzięki za pomoc w odczytaniu błędu. Moderatorów proszę o usunięcie tematu pojutrze (może jeszcze ktoś będzie chciał tu zerknąć ), bo o EGR na forum jest już sporo informacji.
mike_mac
- Od: 6 kwi 2006, 14:40
- Posty: 47
- Skąd: Poznań/Łódź
- Auto: 323F BJ 2.0 DiTD RF3F '02
W BJ po lifcie jest zawór EGR bez czujnika położenia. Więc trudno dojść do tego co dokładnie oznacza błąd P0403. Ja mam u siebie zaślepioną rurkę doprowadzającą podciśnienie do zaworu EGR, tak że ów zawór nie pracuje wogóle. W takim stanie kupiłem swoją mazdę. Do tego była wykręcona żarówka z kontrolki świec. Po założeniu żarówki mam tak, że co pewien czas (500-1000km) zaczyna mi migać właśnie z powodu błędu P0403. Za każdym razem jest tylko ten błąd i nic więcej. Po skasowaniu znów mam spokój na jakieś 500-1000 lub czasem więcej kilometrów, po czym błąd powraca.
Nie wiem w jaki sposób PCM wynajduje problem, i dla czego po tak długim czasie od zresetowania, ale jednak znajduje. Przestałem się tym przejmować. Jedyne co mnie wkurza to skasowanie zegarka i pamięci w radiu przy okazji resetowania błędu, a mrugającej kontrolki nie lubię.
Aby zresetować ECU zamiast odłączania klemy akumulatora można na około 1 minutę wyjąć bezpiecznik ROOM (ale bez włożonego kluczyka do stacyjki). Tak jest prościej, a efekt ten sam.
Nie wiem w jaki sposób PCM wynajduje problem, i dla czego po tak długim czasie od zresetowania, ale jednak znajduje. Przestałem się tym przejmować. Jedyne co mnie wkurza to skasowanie zegarka i pamięci w radiu przy okazji resetowania błędu, a mrugającej kontrolki nie lubię.
Aby zresetować ECU zamiast odłączania klemy akumulatora można na około 1 minutę wyjąć bezpiecznik ROOM (ale bez włożonego kluczyka do stacyjki). Tak jest prościej, a efekt ten sam.
- Od: 25 paź 2008, 20:07
- Posty: 80
- Skąd: Bytom
- Auto: Mazda 323F BJ DiTD 2001r
Riki nie mam pojęcia, wydrukuję fotorelację z czyszczenia EGR i pojadę do mojego mechanika, polecanego na tym forum. Mam nadzieje, że przemycie pomoże, przy okazji zostaną sprawdzone kabelki i wężyki idące do tego zaworu, może tu gdzieś jest problem.
Jeśli uważasz, że temat może zostać, to niech sobie wisi. Jak coś się dowiem dam znać. Niestety może to chwile potrwać. Cierpię na permanentny brak czasu
Jeśli uważasz, że temat może zostać, to niech sobie wisi. Jak coś się dowiem dam znać. Niestety może to chwile potrwać. Cierpię na permanentny brak czasu
mike_mac
- Od: 6 kwi 2006, 14:40
- Posty: 47
- Skąd: Poznań/Łódź
- Auto: 323F BJ 2.0 DiTD RF3F '02
RF3/4 nie ma czujnika położenia zaworu. Ten "pomiar" dokonywany jest zapewne na samym elektrozaworze sterującym podciśnieniem. Wydaje mi się (to tylko moja teoria), że obciążenie zaworu (pobór prądu) daje PCM odczyt jaki jest "opór" i stan wysterowania EGR.
Kilka osób robiło tak, że czyściło sam EGR (i ew. zaślepiało), czyścili albo i wymieniali weżyki podciśnienia(!) a nawet dokonywali czyszczenia bądź wymiany elektrozaworka (solenoidu).
Gdybym musiał się tym zajmować to zająłbym się wężykami i dokładnym przeczyszczeniem elektrozaworu.
Kilka osób robiło tak, że czyściło sam EGR (i ew. zaślepiało), czyścili albo i wymieniali weżyki podciśnienia(!) a nawet dokonywali czyszczenia bądź wymiany elektrozaworka (solenoidu).
Gdybym musiał się tym zajmować to zająłbym się wężykami i dokładnym przeczyszczeniem elektrozaworu.
Jeśli masz pytanie o cokolwiek to najpierw poszukaj TUTAJ (PORADNIK) – pewnie ktoś już zadał to pytanie i odpowiedzi są już gotowe.
z przyczyn niezależnych bardzo ograniczony w dostępie – :(
z przyczyn niezależnych bardzo ograniczony w dostępie – :(
Dziś odstawiałem auto do mechanika, jutro będę wiedział co i jak i czy to na pewno EGR. Zerknijcie na filmik i napiszcie jaki błąd tu widać, tak dla pewności.
http://www.up.poznan.pl/mich/mazda/blad2.avi
http://www.up.poznan.pl/mich/mazda/blad2.avi
mike_mac
- Od: 6 kwi 2006, 14:40
- Posty: 47
- Skąd: Poznań/Łódź
- Auto: 323F BJ 2.0 DiTD RF3F '02
No to jednak padł EGR, na razie został zaślepiony, pojeżdżę trochę i zobaczę czy błąd wróci. Przy okazji zostały sprawdzone świece i okazało się, że dwie też padły. Podobno może to być wynikiem uszkodzonego EGR'a, który przepuszcza za dużo spalin. Obie świece były zabrudzone czarną mazią. Dolot jest w miarę czysty, jest tylko cienka warstewka takiej mazi, nic więcej, nie ma takiego syfu jak czasem widać na fotkach na forum. Jak zrobię tak z 600 km to dam znać czy błąd powrócił, czy nie.
Uprzedzając pytania, komputer nie pokazywał błędu o świecach. Ale po sprawdzeniu błędu o EGR, potem już nie resetowałem kompa i nie sprawdzałem czy pojawiły się inne błędy, w momencie sprawdzania był tylko błąd który widać na filmiku.
Uprzedzając pytania, komputer nie pokazywał błędu o świecach. Ale po sprawdzeniu błędu o EGR, potem już nie resetowałem kompa i nie sprawdzałem czy pojawiły się inne błędy, w momencie sprawdzania był tylko błąd który widać na filmiku.
mike_mac
- Od: 6 kwi 2006, 14:40
- Posty: 47
- Skąd: Poznań/Łódź
- Auto: 323F BJ 2.0 DiTD RF3F '02
U mnie jest błąd P1402.... wężyki OK, solenoidy również (mam już drugi komplet) a błąd jest nadal... rozbieram niebawem egr i zobaczę jak wygląda, być może nie działa w pełnym zakresie i miga kontrolka cały czass.. wrrrr..
U mnie czasem błędu nie ma (kiedy np. dam podciśnienie prosto z pompy) ale za chwilę (czasem 5s czasem i 10min jazdy) wraca....
mike_mac czekamy na wiadomość jak błąd powróci....
U mnie czasem błędu nie ma (kiedy np. dam podciśnienie prosto z pompy) ale za chwilę (czasem 5s czasem i 10min jazdy) wraca....
mike_mac czekamy na wiadomość jak błąd powróci....
Przygody z EGR ciąg dalszy. Kontrolka ponownie zaczęła mrugać. Podjechałem do serwisu Bosch'a, który odczytuje kody błędów. Niestety polegli, ponieważ u mnie nie ma OBD, a z gniazda pod maską, też mogli tylko wymigać błąd. Wg. nich wyszło 14, 13 lub 114, 113, mają sprawdzić w Warszawie co to oznacza, bo oni nie wiedzą i będą dzwonić. Zadzwoniłem do ASO, odpadli już przez telefon, bo nie ma OBD. Ale podali mi namiary na człowieka który ma komputer pod japońskie auta. Pojechałem, też szukał ODB, którego nie ma, ale miał też wtyczkę (i z 15 innych) pasującą do gniazda pod maską. Odczytał, kod P0403, czyli EGR. Nic więcej.
I teraz zaczyna się zabawa. Podobno w 323 nie było OBD, być może tylko w dieslu nie było. Dodatkowo cześć osób twierdzi, że w tym roczniku powinny być kody błyskowe, dziesiętne, czyli 14, 13, skoro nie ma OBD. Ale jak się okazuje są inne. Sprawdzając te kody 14, 13 w tabelach mechanik twierdzi, że to błędy od silników benzynowych . W piątek powinien mieć spis błędów pod ten rocznik, czyli po 2001. Żeby było śmieszniej przy zaślepionym EGR, który nie ma żadnej elektryki, błąd nie powinien się pokazywać, tak było do 2001. Ale w tym roczniku, nie jest tu już takie pewne Człowiek, który odczytał błąd obiecał dowiedzieć co zrobić, żeby błąd się nie pojawiał, tylko że on dzwonił do mojego mechanika... i koło się zamknęło.
Na razie czekam na ich opinie. Plan jest taki, żeby sprawdzić jeszcze elektrykę i wszystko dookoła EGR. Jak to nie pomoże, to mam dwa wyjścia. Przyzwyczaić się do kontrolki, lub wymienić EGR. Ale przed wymianą muszę mieć pewność, że to tylko EGR i nic więcej. Sam EGR nie jest spalony, ale był w nim spieczony nagar i nieco wygięło się gniazdo, które zamyka stożek.
Może ma ktoś nowego EGR'a do wypróbowania
Na razie mnie to bawi...
I teraz zaczyna się zabawa. Podobno w 323 nie było OBD, być może tylko w dieslu nie było. Dodatkowo cześć osób twierdzi, że w tym roczniku powinny być kody błyskowe, dziesiętne, czyli 14, 13, skoro nie ma OBD. Ale jak się okazuje są inne. Sprawdzając te kody 14, 13 w tabelach mechanik twierdzi, że to błędy od silników benzynowych . W piątek powinien mieć spis błędów pod ten rocznik, czyli po 2001. Żeby było śmieszniej przy zaślepionym EGR, który nie ma żadnej elektryki, błąd nie powinien się pokazywać, tak było do 2001. Ale w tym roczniku, nie jest tu już takie pewne Człowiek, który odczytał błąd obiecał dowiedzieć co zrobić, żeby błąd się nie pojawiał, tylko że on dzwonił do mojego mechanika... i koło się zamknęło.
Na razie czekam na ich opinie. Plan jest taki, żeby sprawdzić jeszcze elektrykę i wszystko dookoła EGR. Jak to nie pomoże, to mam dwa wyjścia. Przyzwyczaić się do kontrolki, lub wymienić EGR. Ale przed wymianą muszę mieć pewność, że to tylko EGR i nic więcej. Sam EGR nie jest spalony, ale był w nim spieczony nagar i nieco wygięło się gniazdo, które zamyka stożek.
Może ma ktoś nowego EGR'a do wypróbowania
Na razie mnie to bawi...
mike_mac
- Od: 6 kwi 2006, 14:40
- Posty: 47
- Skąd: Poznań/Łódź
- Auto: 323F BJ 2.0 DiTD RF3F '02
mike_mac napisał(a):nieco wygięło się gniazdo, które zamyka stożek
U mnie ta "szpilka" w EGR-e nie jest do końca prosta i spalinu uciekają delikatnie bokiem... (prawie nie widać, po jakimś czasie dopiero)
mike_mac napisał(a):Może ma ktoś nowego EGR'a do wypróbowania
też na takowy czekam
Teraz nie mam czasu aby się tym zająć. Jednak niebawem go wykręcę i zostanie wyczyszczony i złożony od nowa....
mike_mac dzięki za wieści.
Ech, mi po kolejnych 900km znów zaczęła migać ta upierdliwa lampka Chyba ją wykręcę, bo mnie drażni (tak jak to zrobił poprzedni właściciel mojej Madzi). A pomysły na rozwiązanie problemu P0403 już mi się powoli kończą.
- Od: 25 paź 2008, 20:07
- Posty: 80
- Skąd: Bytom
- Auto: Mazda 323F BJ DiTD 2001r
1, 2
Kto przegląda forum
Użytkownicy przeglądający ten dział: Brak zidentyfikowanych użytkowników i 6 gości