uszkodzony elektrozawór turbiny?

Postprzez grzenio74 » 29 lip 2009, 01:22

Witam,
Na wstępie proszę o wyrozumiałość ale jestem nowym użytkownikiem Madzi 323F BJ z silnikiem DiTD 101KM (to jest chyba silnik RF-4F). Nigdy przedtem nie miałem do czynienia z silnikami diesla więc stąd te lamerskie pytanie. Otóż zauważyłem, że jedna część jest chyba zepsuta. Nie wiem jak to się fachowo nazywa i do czego służy ale jest to chyba elektrozawór sterujący zaworem wastegate. Może na fotkach lepiej wytłumaczę o co mi chodzi.

chodzi o tę część:
Obrazek

ten czarny plastikowy walec jest odłamany i lekko wychodzi z zaworu:
Obrazek

Obrazek

można go całkiem wyciągnąć:
Obrazek

Obrazek

Nie wiem czy ten czarny walec ma wychodzić czy miał być przymocowany na stałe? W każdym razie wygląda jakby był odłamany i bardzo lekko można go wyciągnąć. Trzyma się tylko na tym małym kawałeczku wystającej przeźroczystej plastikowej rurki. Czy tak powinno być czy jest to zepsute? Jak jest zepsute to jakie mogą być tego konsekwencje? Czy można po prostu dać trochę kleju (Kropelkę) na te plastikową rurkę żeby cały ten walec nie wypadał?

Bardzo proszę o pomoc.
Ostatnio edytowano 30 lip 2009, 01:22 przez grzenio74, łącznie edytowano 1 raz
Początkujący
 
Od: 17 lip 2009, 11:42
Posty: 9

Postprzez MarekW » 29 lip 2009, 08:59

Wygląda na to, że to nie jest wymienna część według ASO, zobaczę jak to się trzyma u mnie. Ale po co to jest? a masz podcisnienie w układzie? siłowniczki się ruszają ?
Forumowicz
 
Od: 4 wrz 2006, 09:13
Posty: 340
Skąd: Łódź
Auto: Mazda 323F BJ DITD (2002)

Postprzez MAZVAGTECH » 29 lip 2009, 10:34

grzenio74 napisał(a):jest to chyba elektrozawór sterujący zaworem wastegate.

Jest to elektrozawor sterujacy kierownicami turbosprezarki. W dobrym zaworze tez sie da sciagnac ten walec W tym miejscu jest napowietrzanie zaworu a ten walec to filtr
grzenio74 napisał(a):Czy można po prostu dać trochę kleju (Kropelkę) na te plastikową rurkę żeby cały ten walec nie wypadał?

Zeby uklad dzialal prawidlowo nie moze byc takiego przewezenia w postaci zalepionej rureczki wygladajacej jak kawalek wkladu do dlugopisu Kup sobie uzywany taki elektrozawor Wystepowawaly w silnikach mazda 626 silnik RF4F 323 silnik RF3F i w mazdzie 6 do dnia dzisiejszego
Masz problem techniczny z Mazdą? Szukasz sprawdzonego serwisu? Awaria? Daj znać – postaram się Tobie pomóc!
Na terenie województw: śląskiego i małopolskiego mogę podjechać lub zapraszam do mojego warsztatu w Jaworznie.
☎ 501 158 148 http://www.mazvagtech.pl/
Firma
 
Od: 24 gru 2006, 15:28
Posty: 268 (0/5)
Skąd: Jaworzno
Auto: Mazda GH 2.0D z przekladka na 2,2

Postprzez grzenio74 » 29 lip 2009, 23:13

MarekW:
Podciśnienie jest. Dzisiaj sprawdziłem. Jak zdjąłem wężyk to od razu dźwignia od siłownika sterującego turbiną wysunęła się z tego siłownika o jakiś 1cm, może nawet trochę więcej. Mierzyłem też podciśnienie jakimś starym manometrem to wskazywał 750mBar i podciśnienie to stało w miejscu niezależnie od obrotów silnika. Trochę to dziwne bo przy jakiś 3000 obrotów/min widać było, że dźwignia siłownika sterującego turbiną zaczęła się wysuwać więc podciśnienie, tak na chłopski rozum, musiało się chyba zmieniać. Może ten manometr coś źle mierzy:(
Zmierzyłem również napięcie na przewodach doprowadzonych do tego elektrozaworu. Na jednym było napięcie akumulatora (14,4V) niezależnie od obrotów a na drugim napięcie zmieniało się w granicach od 7,5V na biegu jałowym do 9V przy około 3000 obr/min. Czy tak ma być? Może to jest jakiś czujnik ciśnienia a nie elektrozawór? Chyba, że to jest jakiś zawór płynnie sterowany a nie taki, który się tylko całkowicie otwiera bądź całkowicie zamyka?

maxkls:

Zeby uklad dzialal prawidlowo nie moze byc takiego przewezenia w postaci zalepionej rureczki wygladajacej jak kawalek wkladu do dlugopisu


Rzeczywiście wygląda to tak jakby ktoś użył pustego wkładu od długopisu jako łącznika. Chciałem posmarować tą rurkę klejem na zewnątrz i nie zalepiać jej w środku. Może to jest tylko odpowietrzenie komory zaworu po to aby jakiś tłoczek mógł się w środku swobodnie przesuwać? Wtedy przewężenie chyba nie będzie takie istotne. Sprawdzałem manometrem to wygląda tak, jakby nie było tam żadnego podciśnienia czy też nadciśnienia. Jedynie jak za głęboko włożyłem tą "rurkę od długopisu" w dziurkę w obudowie elektrozaworu to pojawiało się podciśnienie.
A tak na marginesie to droga jest ta część?
Ostatnio edytowano 30 lip 2009, 20:29 przez grzenio74, łącznie edytowano 1 raz
Początkujący
 
Od: 17 lip 2009, 11:42
Posty: 9

Postprzez MAZVAGTECH » 30 lip 2009, 12:09

grzenio74 napisał(a):Czy tak ma być? Może to jest jakiś czujnik ciśnienia a nie elektrozawór?

Czytales chociaz troche to forum , czy tylko tak zadajesz pytania? Jest mnostwo postow i opisow na temat tego zaworu Wjedzie moderator i skoszuje Ci ten temat. Jeszcze raz Jest to elektrozawor sterujacy kierownicami turbosprezarki o zmiennej geometrii Odbywa sie to za pomoca regulacji podcisnienia do silownika zamontowanego na turbosprezarce Poniewaz cisnienie powietrza doladowanego jest zmienne wiec regulacja musi byc plynna, idac dalej, gdyby nie bylo mozliwosci plynnej regulacji kierownice mialyby tylko dwie pozycje zamknieta i otwarta a tak nie jest
grzenio74 napisał(a):A tak na marginesie to droga jest ta część?
Na allegro jest tego opor, wystarczy poszukac
Masz problem techniczny z Mazdą? Szukasz sprawdzonego serwisu? Awaria? Daj znać – postaram się Tobie pomóc!
Na terenie województw: śląskiego i małopolskiego mogę podjechać lub zapraszam do mojego warsztatu w Jaworznie.
☎ 501 158 148 http://www.mazvagtech.pl/
Firma
 
Od: 24 gru 2006, 15:28
Posty: 268 (0/5)
Skąd: Jaworzno
Auto: Mazda GH 2.0D z przekladka na 2,2

Postprzez grzenio74 » 30 lip 2009, 12:53

Dość długo szukałem na forum ale nie znalazłem nigdzie fotek tego elementu więc nie wiedziałem co to takiego, czy to zawór czy może jakiś czujnik a zawór jest gdzie indziej. Jak się nie wie jak to się fachowo nazywa to trudno jest coś szukać. Jakbym był specem to bym sie nie pytał o takie drobiazgi. Myślę, że sporo takich świeżych użytkowników DiTD jak ja też skorzysta jak zobaczy na fotkach zdjęcie danego elementu i przeczyta jak on się fachowo nazwywa i do czego służy.
A co do sterowania kierownicami turbosprężarki to czy jest ono realizowane w pętli sprzeżenia zwrotnego tj. czy PCM daje do tego zaworu sygnał, następnie bada ustawienie turbiny (ciśnienie doładowania) i ewentualnie koryguje sygnał sterujący elektrozaworem czy może ma już na stałe zaprogramowane jakie ma dawać napięcie na elektrozawór przy danych obrotach i obciążeniu silnika? Jeśli jest sprzężenie zwrotne to chyba niewielkie przewężenie w tym kanale napowietrzającym nie powinno odgrywać poważnej roli bo komputer i tak dobierze właściwy sygnał sterujący. Na Allegro nie znalazłemz zaworu do DiTD ale widzę po innych markach, że jest to wydatek 200-350zł za używaną część więc dość sporo. Naprawa "na rurkę od długopisu" byłaby znacznie tańsza.
Początkujący
 
Od: 17 lip 2009, 11:42
Posty: 9

Postprzez MAZVAGTECH » 30 lip 2009, 13:18

grzenio74 napisał(a): może ma już na stałe zaprogramowane jakie ma dawać napięcie na elektrozawór przy danych obrotach i obciążeniu silnika?

Nie Wysterowanie solenoidu VBC /elektrozawor/ jest scisle powiazane z cisnieniem powietrza doladowanego, a jakie jest cisnienie informuje PCM o tym boost sensor, czyli czujnik cisnienia doladowanego.
grzenio74 napisał(a):Na Allegro nie znalazłemz zaworu do DiTD

Nie musi byc od DiTD
maxkls napisał(a):i w mazdzie 6 do dnia dzisiejszego
Masz problem techniczny z Mazdą? Szukasz sprawdzonego serwisu? Awaria? Daj znać – postaram się Tobie pomóc!
Na terenie województw: śląskiego i małopolskiego mogę podjechać lub zapraszam do mojego warsztatu w Jaworznie.
☎ 501 158 148 http://www.mazvagtech.pl/
Firma
 
Od: 24 gru 2006, 15:28
Posty: 268 (0/5)
Skąd: Jaworzno
Auto: Mazda GH 2.0D z przekladka na 2,2

Postprzez Riki » 30 lip 2009, 15:53

maxkls jesteś Bogiem :D ;)
mazparts.pl
Avatar użytkownika
Firma
 
Od: 29 sty 2004, 21:48
Posty: 5595 (6/3)
Skąd: Warszawa
Auto: 626 GE KL '94

Postprzez grzenio74 » 30 lip 2009, 17:14

Dzięki za wyjaśnienia:)

Na allegro, pod hasłem "Mazda zawór" znalazłem tylko coś takiego:

http://moto.allegro.pl/item699936484_2_zaworki_podcisnienia_turbiny_mazda_6_2_0_d_2004.html
http://moto.allegro.pl/item696396714_zaworki_podcisnienia_turbiny_mazda_6_2_0.html

Oba są od Mazdy 6 ale wyglądają zupełnie inaczej od mojego i do tego są podwójne. Czy to na pewno będzie pasować do mojego silnika? Innych ofert nie znalazłem więc wcale nie ma tego aż tyle. Chyba, że jeszcze jakoś inaczej się to potocznie nazywa?
Początkujący
 
Od: 17 lip 2009, 11:42
Posty: 9

Postprzez MAZVAGTECH » 30 lip 2009, 21:49

Riki napisał(a):maxkls jesteś Bogiem

Riki nie przesadzaj bo jak wpadnie na forum xANDY, to wtedy zobaczymy
grzenio74 napisał(a):Oba są od Mazdy 6 ale wyglądają zupełnie inaczej od mojego i do tego są podwójne
Bo to nie te Ja znalazlem bardzo szybko
http://moto.allegro.pl/item698383019_cz ... iesel.html Chociaz bez tego filterka ale z cala rurka Filterek zawsze mozna przelozyc
Masz problem techniczny z Mazdą? Szukasz sprawdzonego serwisu? Awaria? Daj znać – postaram się Tobie pomóc!
Na terenie województw: śląskiego i małopolskiego mogę podjechać lub zapraszam do mojego warsztatu w Jaworznie.
☎ 501 158 148 http://www.mazvagtech.pl/
Firma
 
Od: 24 gru 2006, 15:28
Posty: 268 (0/5)
Skąd: Jaworzno
Auto: Mazda GH 2.0D z przekladka na 2,2

Postprzez marcili » 30 lip 2009, 22:16

maxkls napisał(a):
grzenio74 napisał(a):jest to chyba elektrozawór sterujący zaworem wastegate.

Jest to elektrozawor sterujacy kierownicami turbosprezarki. W dobrym zaworze tez sie da sciagnac ten walec W tym miejscu jest napowietrzanie zaworu a ten walec to filtr


Maxkls jak rozpoznać czy dana turbina jest ze zmienną geometrią sterowany za pomocą
kierownic czy ze stałą geometrią z byepass'em (westegate).

Pytam bo uważałem że mój model Premacy 2003 DiTD (RF3F / RF4F) ma turbinę ze zmienną geometrią sterowany za pomocą kierownic ale xANDy (Pozdrawiam) powiedział mi że to nie jest zasadą bo w silnikach RF3/4 montowano turbiny ze stała geometrią (+byepass) oraz ze zmienna geometrią. Zewnętrznie miały ten sam siłownik i to samo sterowanie podciśnieniem.
Avatar użytkownika
Forumowicz
 
Od: 27 mar 2008, 22:30
Posty: 177 (0/1)
Skąd: Kwidzyn
Auto: Premacy 2003 DiTD RF3F

Postprzez MAZVAGTECH » 30 lip 2009, 22:31

marcili napisał(a):Zewnętrznie miały ten sam siłownik i to samo sterowanie podciśnieniem.

Moze xANDY widzial taki wynalazek ja nie Nie widzialem RF3F/RF4F z turbina o stalej geometrii Najszybciej, aby na darmo nie polemizowac jest odczytac numer z samej turbiny i sprawdzic jaki to rodzaj
Masz problem techniczny z Mazdą? Szukasz sprawdzonego serwisu? Awaria? Daj znać – postaram się Tobie pomóc!
Na terenie województw: śląskiego i małopolskiego mogę podjechać lub zapraszam do mojego warsztatu w Jaworznie.
☎ 501 158 148 http://www.mazvagtech.pl/
Firma
 
Od: 24 gru 2006, 15:28
Posty: 268 (0/5)
Skąd: Jaworzno
Auto: Mazda GH 2.0D z przekladka na 2,2

Postprzez karlo8 » 26 maja 2014, 20:33

hej :)
mam pytanko takie małe otuz moje auto ruszajac ze skrzyzowania badz wlaczając klime strasznie sie zamula dymu nie puszzcza ale zebrac sie nie moze przyspieszenia przy nizszych obrotach (bo glownie jezdze do ok 2-2,5 tys obr)tez nie ma myslalem ze moze cos z pompa sie dzieje bo filtry na bierzaco wymieniane
ale postanoweilem udac sie do innego mechanika do lodzi bardzo polecam
powiedzial mi ze nie dziala mi ta grucha od sterowania turbina czyli tym ciegnem przy niej i moze to za ok 200 zl naprawic
ale mowi ze turbina bedzie lepiej parcowac i napedzac auto od 2,5 tys bo wtedy sie turbo załacza i łopadki otwieraja

moje pytani brzmi tak:

czy w tym przypadku to aby napewno wina tej gruszki skoro on nie moze wejsc na obroty przy 1200-1500 obr ruszajac ze swiatel

jak niby turbo zalacza sie od 2,5 tys dopiero
moze to jednak nie tu problem ?
Forumowicz
 
Od: 19 sie 2011, 22:48
Posty: 323
Skąd: Łódź; Widzew Wschód ; Sacharowa
Auto: Mazda 6 GG
2.0 benzyna
147KM
po lifcie 2006r

Postprzez ewemarkam » 28 maja 2014, 08:29

Oj kolego, nie daj się naciągnąć na tego mechanika, i go tak bardzo nie polecaj...
Według opisu masz turbinę ze stałą geometrią bo masz silniczek 90km (RF2A). Nie masz żadnego zaworu od turbiny, czy też łopatek w turbinie, tylko zawór westegate. Jeśli faktycznie cięgno z gruchy by nie wychodziło to przy 4 biegu na pełnym gazie silnik wpadałby Ci w tryb awaryjny. Weź klucz 10mm odkręć osłonę turbiny, zobaczysz cięgno, rozruszaj je może się przytarło. Niczym nie smaruj!!. Jeśli to nie pomoże będziemy dalej myśleć. Ale te silniki mają swoją drogą kiepski "dół" (dolne obroty). Łapią wiatr tak od 2000 obr.

P.S. turbina pracuje cały czas, tylko zaczyna pompować powietrze dopiero od określonych obrotów, silnika. Jest napędzana spalinami. Mało tego po zgaszeniu silnika kręci się jeszcze parenaście sekund.
Pogotowie Komputerowe
Alarmy samochodowe, centralne zamki, blokady zapłonu, czujniki cofania, światla dzienne itp.
Forumowicz
 
Od: 7 sie 2011, 09:19
Posty: 615 (2/4)
Skąd: Bielsko-Biała
Auto: 323F BJ DiTD '99

Postprzez karlo8 » 28 maja 2014, 17:23

własnie mu mowilem ze nie mam zmiennej geometri lopatek powiedzial ze oczywiscie jak najbardzie ale ten zawor nimi steruje otwiera w zaleznosci od obrotow siilnika i jak sprawdzali to turbina nie pompowala a jak ruszyli kombinerkami to ciegno oczywiscie na wyskokich obrotach to mowia ze pompuje ekstra
i ze ta grucha nie pracuje

ale pytanie myslicie ze to pomoze na zamulaniu sie silnika przy ruszaniu ze skrzyzowan
Forumowicz
 
Od: 19 sie 2011, 22:48
Posty: 323
Skąd: Łódź; Widzew Wschód ; Sacharowa
Auto: Mazda 6 GG
2.0 benzyna
147KM
po lifcie 2006r

Postprzez ewemarkam » 28 maja 2014, 21:44

Tylko że na wolnych obrotach i przy przegazowaniu na postoju ciężko jest zobaczyć aby grucha ruszała cięgnem. Zmień mechanika. A na zamulanie przy ruszaniu pomagają oporniki. Poszukaj w dziale tuningu mechanicznego o co biega. Długo masz mazde?
Pogotowie Komputerowe
Alarmy samochodowe, centralne zamki, blokady zapłonu, czujniki cofania, światla dzienne itp.
Forumowicz
 
Od: 7 sie 2011, 09:19
Posty: 615 (2/4)
Skąd: Bielsko-Biała
Auto: 323F BJ DiTD '99

Postprzez karlo8 » 29 maja 2014, 06:16

no ju 4 lata
oporniki ? elektryka? na problemy z zasilaniem badz pompą lub turbina?
nie widze spojnosci
Forumowicz
 
Od: 19 sie 2011, 22:48
Posty: 323
Skąd: Łódź; Widzew Wschód ; Sacharowa
Auto: Mazda 6 GG
2.0 benzyna
147KM
po lifcie 2006r

Postprzez ewemarkam » 29 maja 2014, 08:08

I od zawsze była taka zamulona na dolnych obrotach? Czy stało Ci się to nagle bo tego nie opisałeś. Dla uściślenia, jedyny zawór jaki masz od turbiny to jest westegate, sterowany gruchą przy niej. A co to westegate to zapytaj wujka google. Nic innego nie steruje turbiną w Twoim silniku.

Tu masz tematy
http://www.mazdaspeed.pl/forum/viewtopic.php?f=102&t=102010&p=2856241&hilit=oporniki#p2856241
http://www.mazdaspeed.pl/forum/viewtopic.php?f=102&t=85517
Pogotowie Komputerowe
Alarmy samochodowe, centralne zamki, blokady zapłonu, czujniki cofania, światla dzienne itp.
Forumowicz
 
Od: 7 sie 2011, 09:19
Posty: 615 (2/4)
Skąd: Bielsko-Biała
Auto: 323F BJ DiTD '99

Postprzez karlo8 » 29 maja 2014, 18:30

tak od zawsze jak jade sam to jeszcze sie zbiera ale w 4 to juz kaplica no chyba ze wlacze klime to wtedy to juz jadac sam umarl w butach wtedy to juz i na wyzszych nie moze sie zebrac
Forumowicz
 
Od: 19 sie 2011, 22:48
Posty: 323
Skąd: Łódź; Widzew Wschód ; Sacharowa
Auto: Mazda 6 GG
2.0 benzyna
147KM
po lifcie 2006r

Postprzez ewemarkam » 29 maja 2014, 18:53

Ten typ tak ma. Silniki te maja strasznie kiepski dol. Ratunkiem jest tzw przywracanie mocy, jest obszerny temat na forum o tym. M.in ustawienie luzow zaworowych, czyszczenie dolotu.

Wysłane z mojego GT-I8160 przy użyciu Tapatalk 4
Pogotowie Komputerowe
Alarmy samochodowe, centralne zamki, blokady zapłonu, czujniki cofania, światla dzienne itp.
Forumowicz
 
Od: 7 sie 2011, 09:19
Posty: 615 (2/4)
Skąd: Bielsko-Biała
Auto: 323F BJ DiTD '99

Kto przegląda forum

Użytkownicy przeglądający ten dział: Brak zidentyfikowanych użytkowników i 2 gości

Moderator

Moderatorzy 3 / 323