Strona 1 z 1

Montaż siłownika zamka centralnego przy alarmie

PostNapisane: 18 mar 2007, 17:43
przez swierczu
Witam,

w swojej świeżo nabytej MX-3 (w jedynie słusznym kolorze granatowym, bo czerwone wcale nie są najszybsze ;) ) postanowiłem zainstalować alarm i zintegrować go z zamkiem centralnym. Jednak w MX-3, podobnie pewno jak i wielu innych Mazdach, zamek centralny pobudzany jest w sposób mechaniczny, a nie elektryczny. Powoduje to konieczność zainstalowania siłownika zamka centralnego. Nie znalazłem opisu montażu siłownika na forum i dlatego zabrałem ze sobą aparat :) Sam montaż nie jest skomplikowany i postaram się go omówić i przedstawić na zdjęciach.


  1. Zdjęcie tapicerki z drzwi.

    Tapicerkę zdejmujemy poprzez wykręcenie trzech śrub: za klamką, w schowku przy sterowaniu oknami, i na brzegu drzwi przy mechanizmie zamka. Następnie podważając tapicerkę od dołu odpinamy zatrzaski łączące tapicerkę z drzwiami i podnosimy całą tapicerkę do góry, wyciągając ją ze szczeliny na szybę. Drzwi bez tapicerki powinny wyglądać mniej więcej tak:

    Obrazek
  2. Odsłonięcie foli ochronnej.

    W dalszym kroku musimy odsłonić folię ochronną w celu zapewnienia sobie dostępu do mechanizmów zamka i umożliwić pociągnięcie przewodów między siłownikiem, a centralą sterującą (w moim przypadku alarmem). Przed odklejeniem foli od drzwi niezbędne jest odkręcenie klamki. Po odklejeniu foli proponuję przykręcić klamkę z powrotem, aby mieć sztywny mechanizm sterowania zamkiem. Całość powinna wyglądać tak:

    Obrazek
  3. Wyjęcie wtyczek i "poluzowanie" gumy ochronnej dla przewodów poprowadzonych pomiędzy drzwiami, a kabiną. (Najtrudniejsze)

    Korzystając z otworu widocznego na zdjęciu poniżej wypychamy złącze w którym idą przewody pomiędzy drzwiami, a kabiną. Złącze to ma dwa zaciski, które trzeba podważyć śrubokrętem (nie jest widoczne na zdjęciu, widoczny jest tylko otwór przez który możemy się do niego dostać):

    Obrazek

    Pozostaje rzecz najtrudniejsza, czyli wypchnięcie wtyczki od strony kabiny ... W tym celu przy słupku znajdującym się na lewo od skrzynki z bezpiecznikami i trochę wyżej wyciągamy plastikową zaślepkę (łatwo ją wyczujemy ręką, gdyż ma kształt owalny z połową odchyloną, przez którą przechodzą przewody). Następnie od strony drzwi podważamy trzy zaciski i wyciągamy gniazdo na zewnątrz. W moim przypadku okazało się niezbędne częściowe odkręcenie nadkola w celu podważenia jednego zacisku:

    Obrazek

    Obrazek
  4. Przeciągnięcie przewodu.

    Jakie było moje zdziwienie, kiedy okazało się, że przewody pomiędzy drzwiami, a kabiną nie idą sobie luźno wewnątrz gumowej rurki ochronnej ... W MX-3 przewody te zakończone są wtyczką, która uniemożliwia swobodne przeciągnięcie dodatkowych przewodów ... Cóż, japońska precyzja :D Długo myślałem co z tym fantem zrobić, gdyż nie chciałem przerabiać wtyczki i tym bardziej jej rozwiercać, gdyż staram się, aby wszystkie moje przeróbki były jak najbardziej nie inwazyjne w oryginalną
    konstrukcję. Jedyne co wymyśliłem to wykorzystanie jednego z zacisków jako rynienki prowadzącej kabel przez (a właściwie obok) wtyczki:

    Obrazek

    W tym celu wykorzystałem płaski kabel dwu-żyłowy przeznaczony do standardowego zasilania urządzeń pracujących z napięciem sieciowym. Wybrałem ten kabel, ponieważ jest płaski, doskonale wpasowuje się w kształt zacisku i jego izolacja jest na tyle gruba, że jest duża szansa nie zniszczenia jej podczas wkładania wtyczki (dokoła wtyczki jest ostra blacha). Zalecał bym jednak po przeciągnięciu kabla i umieszczeniu wtyczki na swoim miejscu sprawdzenie omomierzem czy nie ma przebicia na poszczególnych przewodach wewnątrz kabla.

    Dodane: Ostatnio podczas zmiany miejsca zamontowania alarmu, montażu CB i GPS postanowiłem poprawić sposób przeciągnięcia przewodu pomiędzy drzwiami a kabiną. Zauważyłem że w złączu po jednej stronie jest sporo miejsca i tam nawierciłem otwór przez który przeciągnąłem przewód do sterowania siłownikiem zamka. Jest to dużo pewniejsze i bardziej eleganckie rozwiązanie, ponieważ nie ma możliwości przycięcia przewodu ostrymi krawędziami blachy w miejscu sytku złącza z kabiną.
  5. Przygotowanie siłownika:

    Oczywiście musimy się przed montażem wyposażyć w odpowiedni siłownik. Ja wybrałem siłownik typu master, lecz do realizacji omawianego zadania wystarczy siłownik typu slave. Wybrałem siłownik master ponieważ ma on dodatkowe 3 przewody informujące o stanie w jakim znajduje się siłownik, tzn. drzwi otwarte/zamknięte. Zamierzałem wykorzystać tą informację w alarmie, jednak nie sądziłem, że problemem będzie przeciągnięcie większej ilości przewodów. W końcu zrezygnowałem z tych dodatkowych i podłączyłem tylko dwa sterujące siłownikiem. Oto zdjęcie mojego siłownika:

    Obrazek

    Jeżeli chodzi o kabelkologię to opisując przewody od góry:
    • zielony – niebieski – służą do sterowania siłownikiem poprzez zmianę biegunowości,
    • brązowy – biały – czarny – przewody informujące o pozycji siłownika (otwarty/zamknięty). Są to połączenia typu NC, NO.
    Razem z siłownikiem powinniśmy kupić listwę montażową, cięgno, zacisk mocujący cięgna siłownika i zamka, oraz niezbędne wkręty i śruby. Najczęściej wszystko jest od razu skompletowane, więc nie ma z tym problemu.
  6. Montaż siłownika.

    W MX-3 w drzwiach jest doskonałe miejsce do montażu siłownika:

    Obrazek

    Wykorzystujemy jeden z otworów który fabrycznie jest wykonywany w konstrukcji drzwi. Z drugiego końca szynę montażową połączyłem za pomocą plastikowej taśmy zaciskowej, którą po prostu uwielbiam przy montażach, a dzięki której unikam wiercenia i ewentualnych problemów z korozją w tym miejscu. Całość okazała się bardzo sztywna.

    Pozostaje jeszcze wygiąć w odpowiedni kształt cięgno i połączyć je z cięgnem zamka idącym od klamki:

    Obrazek

    Na koniec łączymy przewody sterujące siłownikiem z kablem pociągniętym wcześniej:

    Obrazek

    Po podłączeniu do centrali kabla od strony kabiny możemy sprawdzić czy wszystko działa. Proponuję jeszcze opuścić i podnieść szybę, aby sprawdzić czy nic nie zawadza (ja tego z pośpiechu nie zrobiłem i będę musiał poprawić). Dodane: Po poprawieniu okazało się, że dokładnie w miejscu, w którym umieściłem siłownik jest plastikowy klips na szybie. Zawadzał on o siłownik podczas opuszczania szyby. Wystarczy jednak siłownik przesunąć trochę w stronę zamka i na zewnątrz (poprzez wygięcie listwy montażowej) i wszystko pięknie śmiga. Powodzenia przy montażu!

Ciekawy jestem opinii ludzi, którzy zawodowo zajmują się instalacją alarmów i zamków centralnych w jaki sposób sobie radzą z przeciąganiem przewodów pomiędzy drzwiami, a kabiną w sytuacji, kiedy tak jak w MX-3 jest wtyczka umożliwiająca swobodne przeciąganie przewodów. Mam nadzieję, że opis się komuś przyda i przyśpieszy instalację siłownika ... W końcu Ameryka już jest dawno odkryta :D[/b]

PostNapisane: 1 kwi 2007, 00:18
przez KrystianR
ja robilem jakis czas to samo w swojej zeby miec otwieranie poprzez pilota i zrobilem nieco inaczej gdyz silownik osadzilem tak jak ty na szynie ale dluzszej i osadzilem go nizej ze popycha ten precik nizej..a sam silownik jest obrocony rowniez w druga strone w kierunku jazdy i zadnych problemow nie bylo dziala to juz jakes 2-3 miesiace bez zastrzezen..

PostNapisane: 1 kwi 2007, 21:27
przez swierczu
Ja odkąd poprawiłem tak jak opisałem to w fotorealcji to też nie ma problemów :)

PostNapisane: 4 maja 2007, 23:16
przez k3b
ja zakładałem do 323c 95r elektryczne szyby z allegro za 180zł i kabelki prekombinowałem inaczej. U mnie ta biała kostka z drzwi rozbierała sie na 2 mniejsze kostki w górnej kostce było tylko 2 kabelki a w dolnej coś koło 6, przełożyłem konektory z górnej kostki w dolną i miałem otwór o średnicy 4cm tak ze mogłem tam przepchnąć kilkanaście kabelków.
Na koniec powiem tak mója i twoja robota swierczu nie jest dobra, bo jak by nam przyszło wymontować całkiem drzwi to wtedy by była checa. Pytałem w sklepie elektrycznym o takie konektory do zarabiania w te kostki nigdzie tego nie ma bo w Europie jest inny standart niż w Azji.

PostNapisane: 4 maja 2007, 23:20
przez swierczu
k3b napisał(a):Na koniec powiem tak mója i twoja robota swierczu nie jest dobra, bo jak by nam przyszło wymontować całkiem drzwi to wtedy by była checa. Pytałem w sklepie elektrycznym o takie konektory do zarabiania w te kostki nigdzie tego nie ma bo w Europie jest inny standart niż w Azji.


Eeee, wystarczy tylko zamontować dodatkowy konektor (jakiś nieduży) tylko na przewodach dodatkowych zaraz za orginalnym konektorem :)

PostNapisane: 6 maja 2007, 12:56
przez pawelc
swierczu napisał(a):zamek centralny pobudzany jest w sposób mechaniczny, a nie elektryczny

wytłumacz mi to :| ,komplikujesz sprawe...

PostNapisane: 17 maja 2007, 12:03
przez swierczu
pawelc napisał(a):wytłumacz mi to :| ,komplikujesz sprawe...


Wydawało mi się, że napisałem to najprościej jak się da. Ale ok, postaram się wyjaśnić to co miałem na myśli pisząc, że zamek jest pobudzany mechanicznie, a nie elektrycznie:

Na stronie Z-106 pliku "Mazda mx3 v6 workshop manual" mamy schemat elektryczny fabrycznej instalacji zamka centralnego. Na stronie Z-107 mamy schemat rozmieszczenia poszczególnych elementów tej instalacji w samochodzie. Zobacz, że na schemacie elektrycznym jest tylko jeden siłownik i jest on umieszczony w drzwiach pasażera (Door lock actuator K2-03). Po stronie kierowcy w drzwiach jest umieszczony tylko przełącznik (inicjowany poprzez przekręcenie kluczyka w zamku drzwi) nazwany K2-01 door lock-link switch. Tak zaprojektowany fabrycznie centralny działa jedynie poprzez przekręcanie kluczyka w drzwiach kierowcy. Nie możliwości zamknięcia drzwi kierowcy za pomocą sterowania elektrycznego. Pozostaje jedynie pobudzenie mechaniczne od kluczyka. Aby była możliwość zamknięcia drzwi kierowcy sygnałem elektrycznym konieczny jest montaż dodatkowego siłownika w tych drzwiach. To dokładnie miałem na myśli pisząc, że oryginalnie zamek centralny pobudzany jest mechanicznie, a nie elektrycznie.

PostNapisane: 19 paź 2007, 13:37
przez pawel-kowalski
Gracht, zamontowałem po swojemu i oczywiście też szyby nie sprawdziłem :) A wystarczyło przeczytać...

Pozdrawiam,
Paweł

PostNapisane: 19 sie 2008, 16:13
przez Erix
Wytłumaczcie mi proszę jak wyciągnąć tą biała kostke co jest w słupku, ta w której są przeciągnięte kable z kabiny poprzez gumowy wąż do drzwi.. bo za "cholere" nie mogę tego wyciągnąć. Probowałem wypchać od wew strony auta i płaskim śrubokrętem z zew. strony i ani drgnie. Jakieś zawleczki ? kołki czy co tam trzyma?
A może jakiś inny sposób przeciągnięcia kabli ktoś ma?

W drzwiach odkryłem też jakąś kostke do której idą kable (m.in różowy kabel) , nie jest ona do niczego podłączona, czy elektrycy mazdy specjalnie jakąś kostke zrobili na podłączenie "czegoś"? A moze skorzystać z tej kostki tych kabli co są juz doprowadzone do kabiny auta , no tylko problem by doszukać się tych kabli w kabinie auta.

Proszę o rady.

PostNapisane: 19 sie 2008, 16:44
przez swierczu
Erix ja sobie poradziłem w końcu tak, że przewierciłem wolny slot w tym gnieździe. Wyjąłem go podważając po bokach jednocześnie od wnętrza jak i od zewnątrz. Powodzenia i uważaj bo łatwo jest wyłamać plastikowe zapadki po bokach gniazda.