Strona 1 z 1

MX-3, nowe radio i palenie bezpiecznika/działanie radia lub

PostNapisane: 21 lis 2006, 00:28
przez dplus
Walczyłem już długi czas z palącymi się bezpiecznikiem TAIL LH po zapaleniu świateł, po tym jak zamontowałem radio. Doszedłem do prawdopodobnej przyczyny problemu – zwarcie anteny (?). Sprawdziłem to odczepiając wszystkie złącza od radia i doczepiając po jednym.

W tym momencie mam głupią sytuację – bezpiecznik się już nie pali jak mam odłączoną antenę, ale z kolei jak zapalę światła to radio gaśnie z braku prądu, a jak światła wyłączam, radio spowrotem jest pod napięciem. Co śmieszniejsze, to gdy wyjmę bezpiecznik TAIL LH, to i radio i światła działają, ale z kolei nie ma podświetlenia kokpitu i lewej tylnej pozycyjnej.

Wymiękam już – ktoś miał podobny problem?
Jak sprawdzić antenę radiową, w którym miejscu jest zwarcie i czy wogóle jest zwarcie. Mam miernik i nawet go ogarniam, więc moze coś za jego pomocą?:)

PostNapisane: 21 lis 2006, 09:10
przez Winetou
dplus napisał(a): bezpiecznik się już nie pali jak mam odłączoną antenę, ale z kolei jak zapalę światła to radio gaśnie z braku prądu, a jak światła wyłączam, radio spowrotem jest pod napięciem. Co śmieszniejsze, to gdy wyjmę bezpiecznik TAIL LH, to i radio i światła działają, ale z kolei nie ma podświetlenia kokpitu i lewej tylnej pozycyjnej.

hahaha hardcore :D

Poprowadź sobie po prostu nowe zasilanie do radia bo masz coś ostro nagrzebane – jak Ci się chce i masz bezpiecznik w radiu to od akumulaora, jak Ci się nie chce to od zapalniczki i będziesz miał spokój :)

Re: MX-3, nowe radio i palenie bezpiecznika/działanie radia

PostNapisane: 21 lis 2006, 09:34
przez magicadm
dplus napisał(a):Wymiękam już – ktoś miał podobny problem?

Podejrzewam (a raczej jestem pewien na 100%), że to co traktujesz jak masę jest po prostu sygnałem +12V pojawiajacym sie po właczeniu świateł (car light).(służy do ściemnienia wyswietlacza w nocy)
Pociągnij sobie masę z karoserii – im bliżej tym lepiej i powinno byc ok.

PostNapisane: 21 lis 2006, 15:21
przez Briareos
To jest przecież klasyk już, a na forum co chwila jest podobny temat. Tylko że zazwyczaj ludzie pytają gdzie mogą naprawić/kupić regulator jasności podświetlenia deski :P A wszystko dlatego że zamiast dojść przyczyny wymieniają co rusz palony bezpiecznik, aż w końcu ładują tam co mają pod ręką – np. 30A.
To nie jest wszystko jedno skąd się ciągnie zasilanie i masę. I jeszcze raz to napiszę – wcale nie oznacza to, że najlepiej zawsze z akumulatora bezpośrednio. Nie bez powodu zmieniarki mają kable wielożyłowe i osobne masy sygnałowe i zasilające, a wpięte są do +12V przy radiu.

PostNapisane: 21 lis 2006, 15:25
przez dplus
czyli twoja rada brzmi....?

PostNapisane: 21 lis 2006, 16:13
przez Briareos
Jak nie używasz zapalniczki i nie potrzebujesz więcej jak 15A, to masz jak znalazł obwód zasilający (pamiętaj że z tego mogą być jeszcze lusterka zasilane). W innym wypadku pociągnij przewód zasilający, odpowiedniej grubości, bezpośrednio z akumulatora – i nie zapomnij wtedy o bezpieczniku!
Co do masy, to:
magicadm napisał(a):Pociągnij sobie masę z karoserii – im bliżej tym lepiej i powinno byc ok.

tu też pamiętaj, dobry przewód, dobry kontakt. Poniżej 1,5mm^2 nie warto schodzić niezależnie od mocy radia. Acha, nawet 10mm^2 nic nie da, jak to spinasz tanimi kostkami elektrycznymi za 30gr. To są kostki na wyższe napięcia i mniejsze prądy, a śrubki często urywają przy dokręceniu połowę "włosków" w lince. Takie rzeczy się albo lutuje i w koszulki termokurczliwe pakuje, albo zaciska w tulejki (najlepiej te z gliceryną lub czymś podobnym) odpowienim narzędziem. Mogą być kostki elektryczne, ale takie na 16A i więcej, które gwarantują kontakt i nie uszkodzenie linki. Ew. można zalutować końcówki ("pobielić") przed dokręceniem.

Ogólnie wniosek jest taki – musisz mieć absolutną pewność co to za kabel, skąd idzie, co jeszcze zasila i jak mocno można go obciążyć. Nie masz tej pewności – robisz własną instalację "od zera". Regulator podświetlenia to pikuś, są gorsze rzeczy które mogą ci się przytrafić: od niespodziewanej awarii elektryki w środku nocy na oblodzonym zakręcie, do pożaru w wyniku przegrzania izolacji lub spięcia... Warto ryzykować?

PostNapisane: 21 lis 2006, 16:27
przez dplus
aż sobie wydrukowałem :)
szczerze powiedziawszy świadomość istotności elektryki mi się podniosła. Podłącze radio do zapalniczki bo i tak nie palę, a ona ma pewnie wystarczająco mocny obwód aby pociągnąć radio.

Dzięki wszystkim za pomoc, dziś posprawdzam i napisze jakie efekty.

PostNapisane: 21 lis 2006, 16:43
przez magicadm
dplus napisał(a):aż sobie wydrukowałem :)

Mój post też ??? :D

PostNapisane: 21 lis 2006, 16:45
przez dplus
pewnie :)

dziś będę walczył. nawet znalazłem niezły sklep elektroniczny w Olsztynie, bo kupowanie w media-markt jest bez sensu (wtyczka iso 13zł...)

PostNapisane: 15 lut 2007, 21:35
przez KrystianR
i co jakies postepy??bo dzis po zallozeniu i podlaczeniu radia okazalo mi sie ze pali mi sie mx3 ten sam co Tobie bezpiecznik,nie swieci wiec lewe tylne swiatlo pozycyjne i niema wogole podswietalania kokpitu...mimo ze polaczylem radio z oryginalnymi kostkami(przerobka na iso) od radia..czy to wada fabryczna czy o co chodzi?czy odpiecie samego zasilania i pociagniecie go np. z zapalniczki rozwiaze problem?prosze o odp..

PostNapisane: 15 lut 2007, 22:48
przez dplus
Zastałem swój samochód po kupnie z dorobionym obwodem – pociagniętym kablem prosto z akumulatora do wzmacniacza w bagażniku więc podpiąłem się do niego jeszcze z radiem (zdjąłem izolację w jednej części i owinąłem swój przewód i działa :))

szczerze powiedziawszy z tego co pamiętam bo było to już dawno poddałem się, gdy ciągle mi się palił bezpiecznik, mimo, że kombinowałem z róznymi podłączeniami. a w końcu jak podłączyłem żeby już nie wywalał, to z kolei gasło radio gdy włączałem światła. wydedukowałem, że podłączyłem radio pod + służący do podświetlania radia, a nie do jego zasilania. innego + 12 tam nie znalazłem, więc się wkurzyłem i podłączyłem się do akumulatora. moja wiedza elektryczna nie ogarnia niestety tych mazdzianych kabelków.

Jakbyś miał podobny problem to polecam zrobić jak ja – w moim przypadku juz kabel + 12 był przeciągnięty, ale jest to niedużo roboty. Kupujesz gruby kabel do zasilania, wpinasz w niego bezpiecznik – takie grube i przezroczyste na kablu jakie się widzi w systemach car-audio :) i przeciskasz go przez otwór w ściance oddzielającej silnik od kabiny i masz zasilanie prosto z akumulatora w środku. Ja masę podłączyłem już cieńszym kabelkiem do jakiegoś metalowego elementu w pobliżu wnęki radia.

Plus to że nie gaśnie radio po wyłączeniu zapłonu
Minus, że po zdjęciu panelu radio wygląda jak podczas zwykłej pracy czyli u mnie świeci się dioda złodziejska + podświetlenie wejścia płyty. ale już się przyzwyczaiłem.

PostNapisane: 15 lut 2007, 23:28
przez ravi
Hehe, miałem to samo, ale z głupoty – szukałem masy i podpiąłem przypadkiem wyłącznik od podświetlenia deski pod mase, ale szybko to poprawiłem, jednak 5zł na bezpieczniki poszło :–). W sumie sam się zastanawiam po co oni wyprowadzali w okolice radia przewód od podświetlania deski... No ale powiedzmy że to rozumiem :P

Co do "gaśnięcia" radia po wyłączeniu zapłonu, to po prostu przewód IGNITION w kostce iso podepnij na stałe do +12V i po problemie.

PostNapisane: 16 lut 2007, 08:59
przez KrystianR
ravi napisał(a):Hehe, miałem to samo, ale z głupoty – szukałem masy i podpiąłem przypadkiem wyłącznik od podświetlenia deski pod mase, ale szybko to poprawiłem, jednak 5zł na bezpieczniki poszło :–). W sumie sam się zastanawiam po co oni wyprowadzali w okolice radia przewód od podświetlania deski... No ale powiedzmy że to rozumiem :P

Co do "gaśnięcia" radia po wyłączeniu zapłonu, to po prostu przewód IGNITION w kostce iso podepnij na stałe do +12V i po problemie.

radio mi nie gasnie gra wszystko ladnie tylko ten bezpiecznik wywala ;/

PostNapisane: 16 lut 2007, 11:23
przez gadula
KrystianR napisał(a):mimo ze polaczylem radio z oryginalnymi kostkami(przerobka na iso) od radia..


A nigdzie nie było gotowych przejściówek z Mazdy na ISO? Dla tych kilku złotych, nie opłaca się kombinowanie, a mamy chociaż pewność działania radia i INSTALACJI :]

Przewód od podświetlania deski, wykorzystywany jest w radiach, mających opcję przygasania podświetlania, po włączeniu świateł (tak jak zegarek).

KrystianR pociągnij sobie nowe zasilanie, albo od zapalniczki (włączanie z kluczykiem), albo prosto od akumulatora (bez kluczyka też można włączyć). O grubości przewodów i bezpieczniku już nie wspominam :P

PostNapisane: 17 lut 2007, 12:16
przez KrystianR
gadula88 napisał(a):
KrystianR napisał(a):mimo ze polaczylem radio z oryginalnymi kostkami(przerobka na iso) od radia..


A nigdzie nie było gotowych przejściówek z Mazdy na ISO? Dla tych kilku złotych, nie opłaca się kombinowanie, a mamy chociaż pewność działania radia i INSTALACJI :]

Przewód od podświetlania deski, wykorzystywany jest w radiach, mających opcję przygasania podświetlania, po włączeniu świateł (tak jak zegarek).

KrystianR pociągnij sobie nowe zasilanie, albo od zapalniczki (włączanie z kluczykiem), albo prosto od akumulatora (bez kluczyka też można włączyć). O grubości przewodów i bezpieczniku już nie wspominam :P

tak wlasnie zrobilem i wszystko gra ladnie...czy konieczne jest na + laczacy radio z aku dawanie dodatkowego bezpiecznika skoro radio same w sobie ma bezpiecznik zasilania?

PostNapisane: 17 lut 2007, 16:40
przez Briareos
To zależy. Radio ma zwykle bezpiecznik na jeden obwód tylko – ten na stałe podpięty do +12V. To dlatego że zasilanie przez stacyjkę zwykle ma jakiś bezpiecznik w aucie już... Ale polecam kupić taką obudowę na bezpiecznik z kabelkiem, dolutować się z tym do zasilania gdzieś przy radiu. Dla świętego spokoju.
Pamiętaj o dobraniu odpowiedniego bezpiecznika!

PostNapisane: 21 wrz 2008, 04:37
przez Kailen
Panowie równiez cos zrabałem i nie swieci mi sie kokpit i lewa pozycja :P powie mi ktos gdzie znajduje sie ten bezpiecznik ??

PostNapisane: 21 wrz 2008, 10:20
przez Lukano
Tam gdzie wszystkie w kabinie, w nogach kierowcy po lewej stronie za klapką.
A jak pali bezpiecznik to pewnie masz za cienkie kable od plusa i masy.