Strona 1 z 1

Opony o różnym profilu a działanie układu ABS

PostNapisane: 4 gru 2006, 14:19
przez Krzysztof Gromadzki
Witam!

Mój problem dotyczy montażu opon. Po zakupie samochodu stwierdziłem, że zamontowane opony mają niższy o 5 % profil niż zaleca producent np: letnie mam w rozmiarze 195/50 R15, a powinny być 195/55 R15. Na dzień dzisiejszy opony na jednej osi mam w bardzo dobrym stanie a na drugiej osi kwalifikują się do wymiany. Otóż kupując nowe opony na lato chciałbym założyć na tylnej osi nowe opony o wyższym o 5 % profilu (docelowo wszystkie miałyby mieć rozmiar 195/55), a na przedniej mieć 50. Ze względów ekonomicznych nie jestem w stanie wymienić na raz wszystkich 4, zwłaszcza, że jedna para jest dobra. Zastanawiałem się czy jeżeli wystąpi różnica profilu opon pomiędzy przednią a tylną osią to ABS nie będzie wariował (różnica prędkości kół)?
Chciałbym przejść na opony 55 ponieważ aktualnie mam zafałszowane wskazania prędkościomierza oraz nieco wyższy komfort podróży będzie na oponach o wyższym profilu, bo drogi mamy jakie mamy...

Byłbym wdzięczny za radę...

PostNapisane: 4 gru 2006, 15:25
przez magicadm
Moim zdaniem powinno byc ok, ale dla pewności – pożycz od kogoś na chwilkę takie opony o porównaj

PostNapisane: 19 gru 2006, 23:43
przez Krzysztof Gromadzki
Widze, że nikt nadal nie dopisuje nic konstruktywnego, zatem mam takie pytanie: czy może ktoś z Was posiada Mazdę z ABSem i zdarzyło mu się jeździć na oponach o różnym profilu na przedniej i tylnej osi? Czy zaobserwowano wtedy wadliwe działanie układu ABS?

Byłbym wdzięczny za uwagi...

PostNapisane: 20 gru 2006, 00:54
przez tomekrvf
Krzysztof Gromadzki napisał(a):Widze, że nikt nadal nie dopisuje nic konstruktywnego

Konstruktywną odpowiedzią jest: w aucie z ABS muszą byc takie same 4 opony(jeśli chodzy o wymiary)

PostNapisane: 20 gru 2006, 07:01
przez sołtys
Krzysztof Gromadzki napisał(a):Mazdę z ABSem i zdarzyło mu się jeździć na oponach o różnym profilu na przedniej i tylnej osi? Czy zaobserwowano wtedy wadliwe działanie układu ABS?


W mojej 626 GE jeżdziłem przód 195/60 R 15 tył 195/65 R15 z takich samych powodów jak ty, z ABS-em nic sie nie działo ale gwarancji czy u ciebie nic sie nie będzie dziać nie dam.

Tak jak napisał tomek producent nakazuje mieć wszystkie buty w tym samym rozmiarze.

PostNapisane: 20 gru 2006, 09:13
przez Winetou
To i ja się wypowiem, bo walczyłem z tym tematem przez 2 tygodnie kiedy byłem w trakcie przesiadania się z opon letnich na zimowe (tzn. z przodu juz miałem mniejsze zimówki, a z tyłu jeszcze szerokie letnie) i powiem tyle – abs raz działał raz nie – jeżeli po odpaleniu silnika kontrolka abs'u zgasła, to wszystko było ok, jeżeli nie, to zazwyczaj pomagało zgaszenie silnika, wyłączenie zapłonu i ponowne odpalenie, ale nie zawsze. Z mojego doświadczenia wynika, że ABS wariuje jak ma różny rozmiar kół. Po wymianie wszystkich opon na ten sam rozmiar ABS w dalszym ciągu działa bez zarzutu.

PostNapisane: 20 gru 2006, 09:36
przez sołtys
Winetou pamiętasz jaka była róznica w wysokości (rozmiarze)??

PostNapisane: 20 gru 2006, 10:43
przez Winetou
przód 185/55/R15
tył 205/55/R15

PostNapisane: 20 gru 2006, 23:28
przez alf28
Krzysztof Gromadzki napisał(a):Mazdę z ABSem i zdarzyło mu się jeździć na oponach o różnym profilu na przedniej i tylnej osi? Czy zaobserwowano wtedy wadliwe działanie układu ABS?
tez tak jeżdziłem 185/70/14 i 175/70/14 nic się nie działo,ABS działał prawiłowo.

PostNapisane: 21 gru 2006, 20:34
przez Xtreme3
Krzysztof Gromadzki napisał(a):opony mają niższy o 5 % profil niż zaleca producent np: letnie mam w rozmiarze 195/50 R15, a powinny być 195/55 R15

U mnie w ksiazce serwisowej mam ze przy wielkosci felgi 15" opona powinna byc 195/50. Wiem ze 2.0 V6 ma wieksze kola(16') i tam jest inaczej ale chyba 1.5 i 1.8 mialy takie same. Profil 195/55 powinien byc przy feldze 14".

PostNapisane: 22 gru 2006, 11:22
przez Krzysztof Gromadzki
Dziękuje bardzo za uwagi. Teraz wiem, że układ ABS raczej nie dopuszcza różnych opon choć jak każdy układ rzeczywisty musi mieć pewną dozę nieczułości bo inaczej pracowałby cały czas (np: przy skręcaniu prędkość obrotowa kół na przedniej osi jest inna). A zatem panowie z Mazdy musieli ustalić strefę nieczułości na jakimś rozsądnym poziomie aby podczas eksploatacji układ ABS nie pracował przez całą podróż. A zatem teoretycznie możliwa jest instalacja opon o różnym profilu lecz różnica nie może być zbyt dużą. Na podstawie waszych wypowiedzi zaobserwowałem, że nie skarżyły się na działanie ABSu osoby, u których różnica w profilu opon nie przekraczała 10 mm. Winetou natomiast osiągnął różnice na poziomie 11 mm i układ przestał działać poprawnie. Konkluzja z tego jest taka, że posiadanie opon 195/55 i 195/50 jest możliwe bo różnica wynosi 9,75 mm (tak jak u sołtysa). Ale jak to bywa w życiu teoria swoją drogą a praktyka swoją, niemniej dziękuje bardzo za opinie, gdyż pomogły odpowiedzieć na moje pytanie.
Dziękuje wszystkim :)

PS: Xtreme3 czy Ty w Pruszczu nie mieszkasz za tzw. torami, bo widywałem tam zieloną mazdę...

PostNapisane: 23 gru 2006, 14:20
przez Xtreme3
Krzysztof Gromadzki napisał(a):PS: Xtreme3 czy Ty w Pruszczu nie mieszkasz za tzw. torami, bo widywałem tam zieloną mazdę...


Dokladnie (na os. Kasprowicza) a i u Ciebie widze blaszki GDA :)

PostNapisane: 23 gru 2006, 14:47
przez xANDy
Krzysztof Gromadzki napisał(a):różnica w profilu opon nie przekraczała 10 mm. Winetou natomiast osiągnął różnice na poziomie 11 mm i układ przestał działać poprawnie

Krzysztof Gromadzki napisał(a):Konkluzja z tego jest taka, że posiadanie opon 195/55 i 195/50 jest możliwe bo różnica wynosi 9,75 mm

Nie zapomnij kolego o jeszcze jednym prostym fakcie – ciśnienie w oponie, które może mieć wpływ na ugięcie się koła w dużym stopniu określa rzeczywistość wymiaru i różnice w prędkości obrotowej.

PostNapisane: 28 gru 2006, 23:41
przez Krzysztof Gromadzki
Dzięki xANDy za uwagę. Racja co do ciśnienia. Należałoby także uwzględnić zużycie bieżnika, gdyż może dojść do sytuacji nowa opona (= duży bieżnik) – stara opona (mały lub brak bieżnika) i wtedy różnica wyjdzie ponad 10 mm.

PS: to Xtreme3: Należę do gminy Pruszcz Gdański ale niedługo przeprowadzam się do Gdańska stąd GDA na rejestracji.