Pierścienie centrujące na piastę – Czy muszę je zastosować?

Skrzynia biegów, sprzęgło, osie, zawieszenie, koła, układ kierowniczy i hamulcowy.

Postprzez Gorgus » 17 maja 2005, 08:04

Wiatm
Problem wygląda tak:
Na początku było pięknie. Zakupiłem felgi 15-sto calowe 7J, do tego oponki kierunkowe. Pojechałem na wyważenie. Wszystko OK. Aluski weszły na tył, ale na przód niestety już nie chciały :( – przeszkadzał zacisk.
Wytoczyłem dystanse o szerokości 6mm, po czym wymieniłem szpilki na dłuższe.
Przy wymianie szpilek w jednym kole padło – jak na złość jeszcze – łożysko <killer>
Odczuwam dziwne zachowania koła. Kierownicą mi nie trzęsie, ale czasami jakby koła same delikatnie zmieniały kierunek – takie szybkie, krótkie przeskoki. Może te odczucia spowodowane są profilem opony – 50 – szerokość – 205.
Gumiarze powiedzieli, że muszę wytoczyć tuleje na piastę tak żeby koło się na nich osadzało, bo inaczej się nie wycentruje prawidłowo na samych szpilkach.
Natomiast mechanik, u którego bęndę wymieniał łożysko powiedział, że centrowanie pierścienami, lub tuleją jest potrzebne, ale nie w samochodach, które maja szpilki na stałe tak, jak moją Madzia.

Więc pytanie sprowadza się do kwestii, czy potrzebne mi są takie pierścienie (tuleje) ??
Czy też ich nie potrzebuje i wystarczą tylko odpowiednie nakrętki do ALU FELG ??

Bardzo proszę o jakieś porady :)

Pozdrawiam.
JAPOŃSKIE SILNIKI TO JEST TO !!! A INNI.....SĄ DALEKO Z TYŁU :D
Początkujący
 
Od: 5 gru 2004, 13:35
Posty: 8
Skąd: Szczecin - ZACHODNIOPOMORSKIE
Auto: MAZDA 5 CR19, FL 2008 r
2.0 Automat TOP

Postprzez martinez » 17 maja 2005, 09:27

Witam!
Ja tez kupilem sobie alusy i bujalem sie dlugo bo nie mam pierscieni centrujacych. Dowiedzialem sie ze jak nie rzuca kierownica przy wysokich predkosciach to jest OK. Kupilem nakretki do aluskow takie z dlugim stozkiem i jest ok. Wczoraj jeszcze przekladalem oponki i nic sie nie zmienilo! Wazne aby w miare mozliwosci dokrecic kolo wiszace, bo jak go postawisz na nie dokreconych to moze sie nie wycentrowac.
Co do Twojego pyt to jezeli nie bije ci kierownica to daruj sobie pirescienie ale bez nakretek to kicha!!
Pozdro
Avatar użytkownika
Forumowicz
 
Od: 20 paź 2004, 16:33
Posty: 148
Skąd: Warszawa
Auto: Mazda 6 GY

Postprzez krzysiek626 » 17 maja 2005, 09:50

też miałem ten problem. Kupiłem alu 15 cali na 7j i nie było pierścieni centrujących więc wytoczyłem po 20zł na koło i jest ok ponoćjak ich nie ma to cały ciężar zamiast spoczywać na piaście to spoczywa na felgach i z czasem felga może popękać w miejscu styku nakrętki z alu. Tak mi doradzono. No i w czasie jazdy nie ma problemów ani bicia. Opony mam 195/60.
Mazda 626 coupe z przebiegiem 249000km + nowy nabytek Mitsubishi Galant 95r. z przebiegiem 109000km=Japońska jakość
Avatar użytkownika
Forumowicz
 
Od: 2 sty 2005, 16:03
Posty: 93
Skąd: Łomża
Auto: Mazda 626coupe 2.0i GD FE6 89r

Postprzez radziu » 17 maja 2005, 10:10

problem leży pewnie w ET. Twoj model dopuszcza dwa rozmiary: 35mm i 38mm. jeżeli jest za duże ET > 38mm to felga za głęboko wejdzie i wtedy może właśnie ocierać o zaciski i inne elementy zawiechy.

zerknij na to: http://www.mazdaspeed.pl/obsluga/sruby.php
i na to http://www.mazdaspeed.pl/obsluga/inne/felgi.jpg to bedziesz wiedzial o czym mowie.
===Radziu===
Avatar użytkownika
Forumowicz
 
Od: 19 lis 2003, 09:40
Posty: 301
Skąd: Gdańsk
Auto: 626 GF 1,9i

Postprzez Xionc » 17 maja 2005, 11:13

Tak, jeden problem to ET, ale rozumiem ze jego się już pozbyłes a drugi to pierścienie. Pierścień musisz mieć zawsze, jak otwór w feldze jest większy niż piasta. Ja też musiałem na zamowienie dorabiac z 57 na 54, takie nietypowe. Także koniecznie dorabiaj te pierścienie. Albo możliwe że są tez standarodwe zalezy z ilu mm na ile mm. Poszukaj na allegro, gosc dorabia na zamowienie.
Pozdrawiam,
Xionc Krzysztof :)

Moje byłe: 2 x 323BG | 2 x 323BA | 1 x Xedos6 CA | 1 x Mazda6 GG | 1 x Mazda6 GH
statusTest
Avatar użytkownika
Forumowicz
 
Od: 2 cze 2004, 23:25
Posty: 2479 (5/23)
Skąd: Warszawa
Auto: Mazda CX-7 2.3T AT AWD '08

Postprzez radziu » 17 maja 2005, 11:48

no to tak jak Xionc Ci powiedzial. tuleje centrujace musza byc inaczej auto moze myszkowac po drodze tak jak to jest u Ciebie jak nie zgadza się otwór w feldze z rozmiarem piasty. a druga sprawa mozesz uszkodzic szpilki jak Ci koło będzie delikatnie się ruszało.
===Radziu===
Avatar użytkownika
Forumowicz
 
Od: 19 lis 2003, 09:40
Posty: 301
Skąd: Gdańsk
Auto: 626 GF 1,9i

Postprzez nero » 17 maja 2005, 13:31

pierscienie musza byc bo bez tego caly czas bedziesz mial bicie wiec jak najszybciej jedz i kup. Ja za swoje z 57 na 54,1(tak chyba jest w wiekszosci mazd) dalem 10 zl od sztuki.
Obrazek
Avatar użytkownika
Forumowicz
 
Od: 23 wrz 2004, 21:48
Posty: 193
Skąd: Łódź
Auto: Mazda MX-3 1.6 16V

Postprzez Blastar » 17 maja 2005, 22:07

Witam
Tez ostatnio zamawialem pierscienie na Allegro, musialem je dac wytoczyc bo mam nietypowy wymiar. Wolalem je zamowic bo mi strasznie walilo przy 140km/h i slyszalem ze od tego moze nawet dojsc do sciecia szpilek wiec nie chcialem ryzykowac.
Avatar użytkownika
Forumowicz
 
Od: 12 mar 2005, 21:30
Posty: 81
Skąd: Opole
Auto: 323F BA 1,5i '94 16V 4/DOHC

Postprzez Gorgus » 17 maja 2005, 22:44

WIATM PONOWNIE

Wielkie dzieki chłopaki za pomoc. Jutro bende mmiał nakrętki do alusów i wymieniam lózysko. Koła nie tłuką nawet przy wysokich prędkościach. Z pierścienami (tulejami) na tył nie ma problemu natomiast bedzie z tymi na przód bo umnie przy dystansach 6mm koła sa juz na granicy błotników a jesli chcialbym wytoczyc dystanse z kołnirzem to musialy bymiec minimum 15 – 17mm wiec to odpada. Tokaż myśli jak to rozwiązać wiec może cośwymysli.
A i byłbym zapomniał jutro wymienaiam oponki na takie o wyższym profilu bo 205/50 ładnie wygladaja ale nei nadaja sie na nasze drogi :D

Jeszcze raz dziekuje i pozdrawiam.
Mam nadzieje ze to juz bedzie koniec bojów z moimi felgami
:D
JAPOŃSKIE SILNIKI TO JEST TO !!! A INNI.....SĄ DALEKO Z TYŁU :D
Początkujący
 
Od: 5 gru 2004, 13:35
Posty: 8
Skąd: Szczecin - ZACHODNIOPOMORSKIE
Auto: MAZDA 5 CR19, FL 2008 r
2.0 Automat TOP

Postprzez nero » 17 maja 2005, 22:58

Gorgus napisał(a):Z pierścienami (tulejami) na tył nie ma problemu natomiast bedzie z tymi na przód bo umnie przy dystansach 6mm koła sa juz na granicy błotników a jesli chcialbym wytoczyc dystanse z kołnirzem to musialy bymiec minimum 15 – 17mm


ale jak 15-17 mm? Pierscienie centujace to taki kawalek tworzywa ktory wklada sie w felge tak aby nie plywala ona na piascie – w mazdach chyba jest otwor 54,1 mm wiec nie kazde felgi do tego podchodza i trzeba wlasnie stosowac te pierscienie.
Wiec wedlug mojej wiedzy montujac pierscienie centrujace opony wcale nie pojda bardziej na zewnatrz a bedziesz mial porzadnie zamocowane felgi. Nie wiem jaki masz otwor w tych felgach (mozliwe bardzo ze 57 i dlatego nie jest tragicznie) a roznica bylaby duza to zadne szpilki czy nakretki nie pomoga.


Gorgus napisał(a):A i byłbym zapomniał jutro wymienaiam oponki na takie o wyższym profilu bo 205/50 ładnie wygladaja ale nei nadaja sie na nasze drogi


tez sie balem jak wiosna zakladalem takie opony ale powiem tak – nie jest zle, spokojnie mozna jezdzic i jak do tej pory nic sie nie stalo a pary razy jakas dziure juz zaliczylem wiec montuj 205/50 :)
Obrazek
Avatar użytkownika
Forumowicz
 
Od: 23 wrz 2004, 21:48
Posty: 193
Skąd: Łódź
Auto: Mazda MX-3 1.6 16V

Postprzez radziu » 18 maja 2005, 08:50

wlasnie nie bardzo kumam o co chodzi. czy chcesz zeby Ci tokarz wytoczył dystanse od razu z kołnierzem, który będzie na piaście i będzie wchodził w otwór w feldze czy jak?

a co do oponek to oryginalny rozmiar w 323 F BG GT to 185/60 R14. Zamiennikiem z tolerancją 1% do tego jest 195/50 R15, 2% 205/50 R15, 1 % 185/55 R15 także jak chcesz założyć większy profil to musisz zmniejszyć szerkość żeby było odpowiednio. max to 205/50 R15 i Ty masz właśnie takie.
===Radziu===
Avatar użytkownika
Forumowicz
 
Od: 19 lis 2003, 09:40
Posty: 301
Skąd: Gdańsk
Auto: 626 GF 1,9i

Postprzez Gorgus » 19 maja 2005, 07:22

Jesli chodzo o oonki to ju sie dowiedziałem ze max 20/50 i treba sie pryzwycaić.


radziu napisał(a):wlasnie nie bardzo kumam o co chodzi. czy chcesz zeby Ci tokarz wytoczył dystanse od razu z kołnierzem, który będzie na piaście i będzie wchodził w otwór w feldze czy jak?


Własnie o t mi chodzi, ponieważ te które mam teraz sa bez tego kołnieża.
Dzisiaj jade dotokaża. Zobacymy iel sie zmieni.

Pozdrawiam i jesze raz dziekuje za uwage

GORGUS
JAPOŃSKIE SILNIKI TO JEST TO !!! A INNI.....SĄ DALEKO Z TYŁU :D
Początkujący
 
Od: 5 gru 2004, 13:35
Posty: 8
Skąd: Szczecin - ZACHODNIOPOMORSKIE
Auto: MAZDA 5 CR19, FL 2008 r
2.0 Automat TOP

Postprzez KosteK » 3 sie 2005, 08:05

Sorry że odświeżam ale potrzebna mi pomoc w sprawie pierścieni centrujących.
Kupiłem wczoraj okazyjnie alufele do mojej Mazdy :) 15''x7'' rozstaw śrub 4x100, ET35 z kapciami 205/50R15. Zadowolony pojechałem do wulkanizatora. Okazało się, że fachowiec nie zgodził się na założenie tych alusów bo po pierwsze nie pasują do nich nakrętki, po drugie felga lata na piaście (fele niby miały otw. centrujący na 54mm). Nie potrafie zmierzyć otworu centr w feli (nie mieści się do niej suwmiarka). Czy można zmierzyć śr. otworu centr od zewnętrznej strony po wyjęciu dekielka? Słyszałem że nie. W każdym razie po tym pomiarze wyszło mi że fela ma śr otw. ok. 60mm. Więc zadzwoniłem do dużej firmy (fele, wulkanizacja itp.) gość odpowiedział żeby fele oddać bo nie ma takiego cienkiego pierścienia centrującego. Zresztą spytał też jak mierzyłem felge (od zewnętrznej strony) – stwierdził że taki pomiar jest błędny. Co teraz zrobić:
1. Zwrócić/sprzedać koła, bo napewno nie będą pasować?
2. Jechać do tej dużej firmy do której dzwoniłem zrobić dokładny pomiar i ew. założyć jak będą takie pierścienie. Z tym, że muszę jechać ze 20km, same nakrętki do felg koleś ma po 8zł za szt. no i może się okazać, że pojadę na marne bo nie będzie takich pierścieni centrujących?
3. Kupić gdzieś na necie nakrętki do alufelg i pierścienie centrujące i kombinować samemu? Teraz pytanie – gdzie szukać i gdzie kupić takie rzeczy? Jak mam sam to pomierzyć? Zeby mi później za małe/za duże pierścienie nie przyszły.
P.S. Już poza felgami to czy do mojej Mazdy wogóle wejdą 205/50?
Forumowicz
 
Od: 16 cze 2005, 10:55
Posty: 727

Postprzez SimoneuS » 3 sie 2005, 08:39

..
Ostatnio edytowano 25 maja 2007, 11:25 przez SimoneuS, łącznie edytowano 1 raz
Edit by mod: Rozmiar samej fotografii/grafiki w podpisie (i całego podpisu) jest jasno określony w temacie FAQ przyklejonym w każdym z działów. Proszę o przestrzeganie zaleceń.
Forumowicz
 
Od: 11 lis 2003, 20:57
Posty: 353

Postprzez KosteK » 3 sie 2005, 10:11

Hah co się okazało... nie wytrzymałem i przed chwilą zacząłem mierzyć linijkami, cyrklami, suwmiarkami itp.ten otwór i wyszło, że rzeczywiście ma 54 mm ale........
w miejscu styku felgi z piastą jest fabrycznie roztoczony (trapezowato) i kołnierz piasty nie dochodzi na głębokość felgi gdzie średnica już jest 54mm. Narazie próbowałem z przodem. Nie wiem co teraz :( Postaram się wrzucić jutro fotkę wewnętrznej strony felgi.
Forumowicz
 
Od: 16 cze 2005, 10:55
Posty: 727

Postprzez KosteK » 8 sie 2005, 11:00

Koła mam już założone – fele 15x7 cali, opony 205/50R15. Powyższy problem został rozwiązany. Po raz kolejny w moim przypadku potwierdziła się teza "Jak masz coś zrobić dobrze, to zrób to sam". Wcześniej z tymi kołami byłem u "gumiarza" u siebie w miejscowości. Młody pracownik przyłożył fele do piasty (narzekał najpierw na nieodpowiednie nakrętki) przyłożył to koło tak na odp...l się, że nie siadło dobrze na kołnierzu piasty <glupek2> i od razu, że tu trzeba jakieś pierścienie i specjalne nakrętki, po czym dał mi wizytówkę innego zakładu, gdzie pierścienie mieli mieć po około 10zł za sztukę i nakrętki po 8zł za sztukę. Zacząłem wszędzie szukać jakichś rozwiązań. Średnica otworu centr. w feli jest 54mm, więc po co pierścień. Zamówiłem sobie nakrętki na Allegro (kryte) po 5zł/szt. Jak już wszystko miałem, sam siadłem przy tym po pracy. Założyłem 1 fele na przód i dobrze docisnąłem do piasty tak, że siadła na tym kołnierzu (co prawda na około 2mm, ale się wycentrowała :] ). Chwyciłem nakręteczkami. Fela idealnie leży !!

Obrazek

Czy na takich kołach będę miał jakieś przekłamania?
Forumowicz
 
Od: 16 cze 2005, 10:55
Posty: 727

Kto przegląda forum

Użytkownicy przeglądający ten dział: Brak zidentyfikowanych użytkowników i 2 gości

Moderator

Moderatorzy 3 / 323