Strona 1 z 1

FOTORELACJA – Naprawa czujnika rezerwy

PostNapisane: 18 maja 2010, 16:42
przez bartekdw
Witam, od paru miesięcy zauważyłem u siebie brak kontrolki rezerwy paliwa, a pewne jest że często na rezerwie byłem. Na początku należy sprawdzić to co najprostsze, żarówka. U mnie sprawna więc szukam dalej, przewód sygnałowy od baku do owej żarówki też ok, następny jest czujnik w baku. W naszych autkach (czy wszystkich nie wiem) znajduje się pływakowy czujnik poziomu paliwa i osobny, oparty na termistorze, czujnik rezerwy. W skrócie termistor (dokładniej NTC) to element elektryczny zmieniający swą rezystancję w skutek zmiany temperatury. I np jeżeli owy termistor siedzi sobie zanurzony w paliwie to wykazuje opór który powoduje że żarówka nie świeci. Gdy występuje brak kontaktu paliwa z termistorem nagrzewa się on powodując zmianę rezystancji, opór maleje dzięki czemu prąd zaczyna płynąć i żarówka się świeci.
Jak rozpoznać czy mamy z nim problemy? Kontrolka rezerwy nie świeci w ogóle bądź świeci w całym zakresie poziomu paliwa.

Dziś się do niego dobrałem, potrzebne narzędzia: wkrętak krzyżakowy, kombinerki, lutownica, cyna, nowy termistor

Aby dobrać się do pompy paliwa należy usunąć siedzisko pasażerów pociągając w miejscach zaznaczonych na zdjęciu
Obrazek

Następnie odkręcić pokrywę pompy paliwa
Obrazek

Następnie ściągnąć przewody paliwa, odkręcić pompę
Obrazek a następnie wyjąć ją
Oto winowajca
Obrazek Obrazek

Zdemontować czujnik, odlutować przewody, odlutować obudowę czujnika od mocowania i porozginać obudowę czujnika w miejscu lutowania przewodu
Obrazek

Wyjąć wnętrze po rozlutowaniu czujnika z drugiej strony
Obrazek

Mi ukazał się taki widok, pęknięty termistor
Obrazek

I teraz najważniejsze montaż nowego. Jaki jest największy problem – oczywiści dobór właściwej wartości termistora :(

<czytaj> W tym miejscu prośba do kogokolwiek kto ma pompę paliwa na wierzchu bądź się nudzi i mógłby wyjąć pompę, zmierzyć miernikiem elektrycznym jaką wartość oporu ma oryginalny termistor w temperaturze 25st. C (dosyć szybka robota) <czytaj>

Od tego zależy czy kontrolka rezerwy w ogóle się zapali, jeżeli damy taki który ma za duży opór nie zdoła się rozgrzać na tyle aby żarówka zaświeciła, a jak damy zbyt mały opór to żarówka będzie zapalać się np w bardzo gorące dni, bądź będzie palić się non stop. Dlatego precyzyjny pomiar byłby najlepszy. Ja kupiłem 150 Ω, 1k Ω, 3,3k Ω. Z pierwszym kontrolka żarzy się cały czas, z pozostałymi w ogóle nie świeci (termistor nie może się ogrzać). Ja dałem 150ohm ale jest niewłaściwy, podejrzewam że będzie gdzieś ok 500ohm ale nie mieli w sklepie.

Ok to składamy.
Obrazek
Reszta w kolejności odwrotnej

I cieszymy się tym wspaniałym czerwonym światełkiem :P

Re: Naprawa czujnika rezerwy

PostNapisane: 18 maja 2010, 21:46
przez konrad278
Powiedz jak zmierzyć to zmierzę;]mam miernik jak by co:P

Re: Naprawa czujnika rezerwy

PostNapisane: 19 maja 2010, 10:22
przez rafał88
Dobrze ze ktos zamiescil taka fotorelacje:D ja wlasnie mam z ta rezerwa wlacza sie kiedy sie jej podoba jesli mam na bank rezerwe i odpale to mi sie szmata nie wlaczy odrazu tylko jak sie zatrzymam postoje okolo minuty i dopiero wtedy. a jak juz juz dlugo jezdze i zejdzie faktycznie do rezerwy i bede nonstop jezdzil to sie nie zaswieci za zadne skarby siwata:/:) z jednej strony dobrze a z drugiej zle. a i ile nowy czujnik ??

Re: Naprawa czujnika rezerwy

PostNapisane: 19 maja 2010, 10:45
przez bartekdw
Robię pomiary i wbrew pozorom nie jest to takie łatwe bo jak utrzymać stabilną temperaturę 25st C, trzeba by w piecu napalić i monitorować termometrem, ewentualnie w łazience odkręcić gorącą wodę i czekać :P
Wyniki pomiarów: 230ohmów w temperaturze 19st C wykazywał termistor ze sklepu 150ohm (sklepowe wartości są podawane dla 25st C) Jeżeli zmiana rezystancji w stosunku do zmiany temperatury jest proporcjonalna to mój termistor zaczyna przewodzić już w temp trzydziestu paru st C więc dużo za wcześnie. Jeżeli te parametry zmieniają się w miarę liniowo to obstawiam z wyliczeń termistor od 500ohm do 740ohm, dziś stestuje te dwa.

Jest prostszy sposób naprawy kontrolki, o ile w innych autach zastosowane są podobne żarówki (pobór prądu) to można potestować z oryginałami z innych aut (w katalogu części mazdy nie widzę żeby ta część była sprzedawana luzem). Są posty w których ludzie piszą że doskonale się sprawuje termistor z Daewoo Matiz, Nubira, Lanos :D i nie widzę przeszkód, ja pewnie zamówię ale lubię grzebać w prądzie dlatego dążę do celu ;P
Aukcje są na allegro pod nazwą "TERMISTOR, CZUJNIK REZERWY LANOS NUBIRA MATIZ NOWY" i "CZUJNIK REZERWY PALIWA TERMISTOR DAEWOO LANOS" jeden bądź drugi to koszt ok 16zł z przesyłką, da się przeżyć

konrad278 napisał(a):Powiedz jak zmierzyć to zmierzę;]mam miernik jak by co:P

dzięki za chęci, wieczorem wstawię foty co i jak, ale najprościej sprawdzić opór pomiędzy tą beczółką srebrną a kabelkiem z niej wychodzącym, liczy się pierwszy odczyt bo w miarę mierzenia opór maleje i maleje gdyż przepływający prąd z miernika nagrzewa termistor

rezerwa wlacza sie kiedy sie jej podoba

Dobierz się do czujnika i sprawdź w nim 3 dziurki na górze i 3 na dole odpowiedzialne za wpuszczanie paliwa do wnętrza i chłodzenie termistora, bo wydaje mi się że paliwko z niego nie spływa jak się kończy w zbiorniku i w ten sposób termistor ma za zadanie zagrzać siebie i tą kapke paliwa ze swojej obudowy, bądź całkowicie niesprawny więc wymiana

PostNapisane: 10 lis 2012, 19:19
przez flywin
Bartku Naprawiłeś rezerwę u siebie jak możesz to podziel się dla potomnych

PostNapisane: 23 lis 2012, 19:54
przez asterf
bartekdw napisał(a):Dobierz się do czujnika i sprawdź w nim 3 dziurki na górze i 3 na dole odpowiedzialne za wpuszczanie paliwa do wnętrza i chłodzenie termistora, bo wydaje mi się że paliwko z niego nie spływa jak się kończy w zbiorniku i w ten sposób termistor ma za zadanie zagrzać siebie i tą kapke paliwa ze swojej obudowy, bądź całkowicie niesprawny więc wymiana


muszę tego spróbować, mam tak samo jak arafal21, dam znać po tych zabiegach czy pomoglo