FOTORELACJA – Naprawa czujnika rezerwy

Witam, od paru miesięcy zauważyłem u siebie brak kontrolki rezerwy paliwa, a pewne jest że często na rezerwie byłem. Na początku należy sprawdzić to co najprostsze, żarówka. U mnie sprawna więc szukam dalej, przewód sygnałowy od baku do owej żarówki też ok, następny jest czujnik w baku. W naszych autkach (czy wszystkich nie wiem) znajduje się pływakowy czujnik poziomu paliwa i osobny, oparty na termistorze, czujnik rezerwy. W skrócie termistor (dokładniej NTC) to element elektryczny zmieniający swą rezystancję w skutek zmiany temperatury. I np jeżeli owy termistor siedzi sobie zanurzony w paliwie to wykazuje opór który powoduje że żarówka nie świeci. Gdy występuje brak kontaktu paliwa z termistorem nagrzewa się on powodując zmianę rezystancji, opór maleje dzięki czemu prąd zaczyna płynąć i żarówka się świeci.
Jak rozpoznać czy mamy z nim problemy? Kontrolka rezerwy nie świeci w ogóle bądź świeci w całym zakresie poziomu paliwa.
Dziś się do niego dobrałem, potrzebne narzędzia: wkrętak krzyżakowy, kombinerki, lutownica, cyna, nowy termistor
Aby dobrać się do pompy paliwa należy usunąć siedzisko pasażerów pociągając w miejscach zaznaczonych na zdjęciu

Następnie odkręcić pokrywę pompy paliwa

Następnie ściągnąć przewody paliwa, odkręcić pompę
a następnie wyjąć ją
Oto winowajca

Zdemontować czujnik, odlutować przewody, odlutować obudowę czujnika od mocowania i porozginać obudowę czujnika w miejscu lutowania przewodu

Wyjąć wnętrze po rozlutowaniu czujnika z drugiej strony

Mi ukazał się taki widok, pęknięty termistor

I teraz najważniejsze montaż nowego. Jaki jest największy problem – oczywiści dobór właściwej wartości termistora
W tym miejscu prośba do kogokolwiek kto ma pompę paliwa na wierzchu bądź się nudzi i mógłby wyjąć pompę, zmierzyć miernikiem elektrycznym jaką wartość oporu ma oryginalny termistor w temperaturze 25st. C (dosyć szybka robota)
Od tego zależy czy kontrolka rezerwy w ogóle się zapali, jeżeli damy taki który ma za duży opór nie zdoła się rozgrzać na tyle aby żarówka zaświeciła, a jak damy zbyt mały opór to żarówka będzie zapalać się np w bardzo gorące dni, bądź będzie palić się non stop. Dlatego precyzyjny pomiar byłby najlepszy. Ja kupiłem 150 Ω, 1k Ω, 3,3k Ω. Z pierwszym kontrolka żarzy się cały czas, z pozostałymi w ogóle nie świeci (termistor nie może się ogrzać). Ja dałem 150ohm ale jest niewłaściwy, podejrzewam że będzie gdzieś ok 500ohm ale nie mieli w sklepie.
Ok to składamy.

Reszta w kolejności odwrotnej
I cieszymy się tym wspaniałym czerwonym światełkiem
Jak rozpoznać czy mamy z nim problemy? Kontrolka rezerwy nie świeci w ogóle bądź świeci w całym zakresie poziomu paliwa.
Dziś się do niego dobrałem, potrzebne narzędzia: wkrętak krzyżakowy, kombinerki, lutownica, cyna, nowy termistor
Aby dobrać się do pompy paliwa należy usunąć siedzisko pasażerów pociągając w miejscach zaznaczonych na zdjęciu

Następnie odkręcić pokrywę pompy paliwa

Następnie ściągnąć przewody paliwa, odkręcić pompę

Oto winowajca


Zdemontować czujnik, odlutować przewody, odlutować obudowę czujnika od mocowania i porozginać obudowę czujnika w miejscu lutowania przewodu

Wyjąć wnętrze po rozlutowaniu czujnika z drugiej strony

Mi ukazał się taki widok, pęknięty termistor

I teraz najważniejsze montaż nowego. Jaki jest największy problem – oczywiści dobór właściwej wartości termistora


Od tego zależy czy kontrolka rezerwy w ogóle się zapali, jeżeli damy taki który ma za duży opór nie zdoła się rozgrzać na tyle aby żarówka zaświeciła, a jak damy zbyt mały opór to żarówka będzie zapalać się np w bardzo gorące dni, bądź będzie palić się non stop. Dlatego precyzyjny pomiar byłby najlepszy. Ja kupiłem 150 Ω, 1k Ω, 3,3k Ω. Z pierwszym kontrolka żarzy się cały czas, z pozostałymi w ogóle nie świeci (termistor nie może się ogrzać). Ja dałem 150ohm ale jest niewłaściwy, podejrzewam że będzie gdzieś ok 500ohm ale nie mieli w sklepie.
Ok to składamy.

Reszta w kolejności odwrotnej
I cieszymy się tym wspaniałym czerwonym światełkiem