Strona 1 z 7

Wymiana żarówek podświetlających włączniki (nieczynne – brak fotek)

PostNapisane: 13 gru 2008, 22:32
przez CHRISTOPHORUS
Niedawno przeprowadzałem wymianę przepalonych żarówek podświetlających przełączniki w konsoli środkowej).
Aby innym osobom było łatwiej załączam fotorelację :D
Aby nie było niejasności – chodzi o deskę po lifcie.
Z góry przepraszam za marną jakość zdjęć. Mimo to mam nadzieję, że będą ułatwieniem.

Pierwsza czynność jaką należy wykonać, to wysunięcie popielniczki (patrz strzałka), by dostać się do wkręta ukrytego za nią. Następnie cienkim płaskim wkrętakiem podważyć element deski, który utrudnia dostęp do przełączników – w miejscu kółek na zdjęciu
Obrazek
kółka uwidaczniają miejsca zaczepów demontowanego elementu deski
1 – włącznik podgrzewania tylnej szyby i lusterek,
2 – włącznik świateł awaryjnych,
3 – wtyczka wł. 1 (należy zdemontować, by dostęp był łatwiejszy)
4 – wtyczka wł. 2 (zdemontować j. w.)
Następnie należy odłączyć wtyczki: biegnącą do zegara, zaślepki znajdującej się obok przełączników 1 i 2
Obrazek
oraz podświetlenia popielniczki i gniazda zapalniczki (nie oznaczono strzałką :p
Obrazek
Po oględzinach okazało się, że podświetlenie popielniczki też nie działa, więc przy okazji ta usterka też została usunięta.
Kółkami wskazane są zaczepy elementu deski i lokalizacja podświetlenia popielniczki (szklana żarówka 1,2 W), natomiast strzałka wskazuje z stronę umiejscowienia żarówki podświetlającej przełącznik 2
Obrazek
zaczepy...
Obrazek
Prowadnica popielniczki ( zaznaczono lokalizację podświetlenia i wkręt, którym była mowa na samym początku ;p)
Obrazek
Wymontowany przełącznik (strzałka wskazuje żarówkę poświetlającą)
Obrazek
Wymontowany uciążliwy gad ;)
Obrazek
1 – wymontowana przepalona żarówka,
2 – nowa żarówka ze sklepu elektronicznego (nie wszystkie mają te cuda ;) ),
3 – zamontowana już żarówka w oprawce.
Obrazek
Zamiast standardowych żarówek można też zamontować diody dostępne wraz z oprawkami, jednak cena 4,5 krotnie przewyższa cenę żarówki, a odcień i intensywność świecenia diody jest inna (inna barwa oraz nierównomiernie rozświetlony przełącznik)

PostNapisane: 13 gru 2008, 23:45
przez mad_man
popraw temat....

PostNapisane: 14 gru 2008, 00:18
przez yorgoo
Dobra robota CHRISTOPHORUS_REX ,przy okazji ile kosztowaly te zaroweczki ja nie moglem u mnie nigdzie takich dostac. Kupilem diody ale trzebana nie jakies rezystorki czy inne cuda lutowac i nie wiem za bardzo jak to zrobic, jak ktos wie prosze o pomoc. Aha u mnie przepalily sie zaroweczki od regulatorow ustawien wysokosci swiatel i mocy oswietlenia licznika :(

PostNapisane: 14 gru 2008, 15:15
przez rufens
Witam,
Fajna fotorelacja.
Masz może jakieś dokładniejsze zdjęcia podświetlenia zapalniczki?
W mojej wersji tego nie ma, a chciałbym coś takiego zrobić.

PostNapisane: 14 gru 2008, 19:28
przez CHRISTOPHORUS
mad_man napisał(a):popraw temat....

A co z tematem nie tak??

yorgoo napisał(a):ile kosztowaly te zaroweczki ja nie moglem u mnie nigdzie takich dostac. Kupilem diody ale trzebana nie jakies rezystorki czy inne cuda lutowac i nie wiem za bardzo jak to zrobic, jak ktos wie prosze o pomoc. Aha u mnie przepalily sie zaroweczki od regulatorow ustawien wysokosci swiatel i mocy oswietlenia licznika

Koszt żarówki to 1 zł :) a szukać należy w sklepach elektronicznych (nie wszystkie mają takie akcesoria), gdzie z reguły są kolorowe. Mi się udało znaleźć białe ;) W Poznaniu mają na łąkowej. W innych miastach to nie wiem...
Koszt białej diody wraz z oprawką (nic nie trzeba lutować, tylko wystarczy wymienić w miejsce przepalonej żarówki) to 4,5 zł.
Co do wymiany podświetlenia regulatora świateł i ściemniacza podświetlenia deski sprawa jest jeszcze prostsza, bo wystarczy wykręcić 4 wkręty plastykowej ramki i podważyć w dwóch miejscach włącznik.. :) Nawiasem mówiąc podświetlenie regulacji świateł też miałem przepalone.

rufens napisał(a):Fajna fotorelacja. Masz może jakieś dokładniejsze zdjęcia podświetlenia zapalniczki? W mojej wersji tego nie ma, a chciałbym coś takiego zrobić.

Dzięki, mam nadzieję, że będzie łatwiej w podobnych przypadkach innym ;)
Nie mam innych zdjęć niestety :(

Pozdrawiam
Krzysztof

PostNapisane: 14 gru 2008, 21:22
przez yorgoo
CHRISTOPHORUS_REX mozesz mi napisac jakie to dokladnie zarowki lu jakie dokladnie diody moga je zastapic?? chodzi o wartosci napiec itp

PostNapisane: 14 gru 2008, 23:51
przez CHRISTOPHORUS
yorgoo napisał(a):jakie to dokladnie zarowki lu jakie dokladnie diody moga je zastapic?? chodzi o wartosci napiec itp

Na pewno muszą to być żarówki dla napięcia 12 V, a co do mocy to nawet nie wiem dokładnie, bo nie ma opisu. Sprzedawca ze sklepu elektronicznego się na tym znał :D
W każdym razie szklana bańka zakupionych żarówek jest trochę dłuższa, ale bez problemu się mieści we włączniku.

PostNapisane: 15 gru 2008, 17:25
przez dude
ja potrzebuje zmienić żarówkę tu:
Obrazek
ale to już mniej więcej wiem jak zrobić dzięki Rufensowi
mam chyba jeszcze spaloną (o ile w ogóle jest) od zapalniczki (tak więc dołączam się do prośby Rufensa)
oraz od regulacji świateł, więc odnośnie tego:
CHRISTOPHORUS_REX napisał(a):bo wystarczy wykręcić 4 wkręty plastykowej ramki i podważyć w dwóch miejscach włącznik..

o jaką ramkę chodzi? Dasz radę zrobić jakieś fotki?

PostNapisane: 15 gru 2008, 20:22
przez mad_man
@CHRISTOPHORUS_REX gdy pisalem bys poprawile temat nie pokazywal sie model auta.. albo problem na forum, albo po prostu umknelo gdy tworzyles ;)

PostNapisane: 16 gru 2008, 00:28
przez CHRISTOPHORUS
dude napisał(a):ja potrzebuje zmienić żarówkę tu:

Do tego ustrojstwa się nie dobierałem, bo nie miałem takiej konieczności
dude napisał(a):o jaką ramkę chodzi? Dasz radę zrobić jakieś fotki?

chodzi o dwa wkręty górne (widoczne w czerwonych okręgach) i dwa, które widać w miejscu strzałek, gdy opuści sie kierownicę. Wtedy jest dostęp do wszystkich przełączników w okolicach deski :)
Obrazek

PostNapisane: 18 gru 2008, 12:37
przez dude
Dzięki. Wezmę się chyba dziś za to bo miałem i tak w planie pomajstrować, żeby założyć pilota do kiery z balupunkta, jednak nie udało mi się go kupić. W lildlu dziś była promocja i za 20zł!! można było kupić pilocik.. Ładnie się dziś wyspałem.. poszedłem do lidla o 11 a tam już pusta półka <killer>. Pewnie ktoś chce na tym jeszcze zarobić, bo najtańszy na allegro stoi 35zł.. albo dużo blaupunktowców chodzi do lidla :–)
Tak czy inaczej dzięki i ładne ramki na zegary.. mam identyczne :D

PostNapisane: 18 gru 2008, 16:19
przez CHRISTOPHORUS
dude napisał(a):W lildlu dziś była promocja i za 20zł!! można było kupić pilocik.. Ładnie się dziś wyspałem.. poszedłem do lidla o 11 a tam już pusta półka <killer>.

Ludzie w środku nocy wstają widocznie. Przecież to zabójstwo dla organizmu ;) Ja mam clariona z pilotem w zestawie, lecz i tak go nie używam, bo jest bezprzewodowy (jeszcze by się gdzieś zawieruszył) :P

dude napisał(a):Tak czy inaczej dzięki i ładne ramki na zegary.. mam identyczne :D

Nie ma za co. Mnie też się podobają :D

PostNapisane: 19 gru 2008, 19:57
przez dude
Ja nie mogę ale się nawku**iałem przy wyciąganiu tych przycisków, próbowałem podważać itp.. podłubałem tylko ten plastyk strasznie, co prawda udało mi się wyciągnąć i zmienić żaróweczki ale czy jest jakaś bardziej humanitarna metoda(na przyszłość)?? Może jest jakiś specjalny przyrząd do tego? :D Jak udało mi się wyciągnąć górny zaczep śrubokrętem to znów nie dało się dojść do tego drugiego dolnego. Ja nie wiem co to za japońska metoda na te przyciski. Według mnie to powinno być po prostu na jakieś śrubki lub zaczepy od zewnątrz, a nie od wewnątrz. Totalnie nieprzemyślana sprawa!

PostNapisane: 19 gru 2008, 20:18
przez Leszek
Jest sposób na te przy kierownicy. Te po lewej można wyjąć tak: Górę podważyć a dół nadusić od środka. Po lewej stronie na przeciwko kolana masz mały schowek prawda? W prawym górnym rogu tego schowka jest dziura, którą możesz się spokojnie dostać do pierwszego przycisku. Wyjmując go już jesteś przy drugim ;]

Te z prawej strony kierownicy [ regulator podświetlenia i od elektrycznego ustawiania świateł ] trzeba analogicznie. Z tym, że tutaj już nie ma schowka z dziurką i trzeba odczepić plastik pod kierownicą trzymający na zaciski. Wtedy jest wystarczająco miejsca żeby się dostac do przycisków.

PostNapisane: 19 gru 2008, 21:45
przez CHRISTOPHORUS
dude napisał(a):Ja nie mogę ale się nawku**iałem przy wyciąganiu tych przycisków, próbowałem podważać itp.. podłubałem tylko ten plastyk strasznie

A mi poszło gładko, nigdzie nie musiałem ładować ręki :D tylko podważyłem wkrętakiem i nawet nic się nie powyszczerbiało

PostNapisane: 20 gru 2008, 00:23
przez skorpek
Panowie a moze wiecie jak zalatwic ta sprawe z zaroweczkami w desce przed liftem? Ktos mi mowil ze byc moze wystarczy w jakis sposob wydlubac przelacznik i zmienic zarowke... Musze zmienic od awaryjnych i ogrzewania tylnej szyby. Dzieki z gory za rady ;)

PostNapisane: 20 gru 2008, 02:04
przez CHRISTOPHORUS
skorpek napisał(a):Panowie a moze wiecie jak zalatwic ta sprawe z zaroweczkami w desce przed liftem? Ktos mi mowil ze byc moze wystarczy w jakis sposob wydlubac przelacznik i zmienic zarowke...

Wystarczy poszukać na forum ;)
Tutaj masz wskazówki jak się zabrać za rozebranie deski:
http://forum.mazdaspeed.pl/viewtopic.php?p=688277

Myślę, że to wystarczy, by dostać się do przełączników

PostNapisane: 20 gru 2008, 02:13
przez Adamos
a czy jest mozliwe ze usiebie w 323c nie mam zadnych śrubek przy desce po opuszczeniu kiery?

PostNapisane: 20 gru 2008, 02:43
przez CHRISTOPHORUS
Adamos88 napisał(a):a czy jest mozliwe ze usiebie w 323c nie mam zadnych śrubek przy desce po opuszczeniu kiery?

Szczerze mówiąc nie wiem. Nie przyglądałem się jak to wygląda w 323c :]
.. po lifcie, czy przed...

PostNapisane: 20 gru 2008, 03:06
przez Adamos
95 rocznik