Strona 1 z 4

Jakie żarówki występują w 323F BA z roku 1995?

PostNapisane: 10 wrz 2005, 12:54
przez DRAGO
Wpadłem na taki ciekawy pomysł, żeby wszystkie żarówki zewnętrzne w mojej Mazdzie wymienić na diodowe zamiennik. Pośrednio miałoby to wpłynąć na zmnniejszenie spalania poprzez mniejszą konsumpcję prądu przez instalację elektryczną i stad moje pytanie:
<czytaj> Jakie żarówki (typy żarówek) są zastosowane we wszystkich światłach zewnętrznych w mojej Mazdzie?
Czyli: stop, kierunkowskazy (przednie/boczne/tylne), postojówki (przód/tył), wsteczna i przeciwmgielna, oprócz mijania i drogowych oczywiście.Może ktoś już robił takie przeróbki?

Z góry dzięki za wszelkie sugestie.

_____________________________________________
323F BA Z5 1,5i 1.489ccm 16v DOHC 88KM 132Nm 1995r.

PostNapisane: 10 wrz 2005, 23:19
przez Briareos
Postojowe: W5W (5W)
Mijania: H1 (55W)
Drogowe: H1 (55W)
Kier. przedni: P21W (21W)
Kier. boczny: W5W (5W)
Kier. tylny: P21W (21W)
Stop/tylne: P21/5W (dwuwłóknowa 21W stop i 5W lampa)
Cofania: P21W (21W)
Przeciwmgielne tylne: P21W (21W)
Oświetlenie tablicy rej.: R5W (5W)
Drzwi: W3W (2,4W)
Kabina przód: W5W (5W)
Kabina tył: 10W (10W rurkowa)
Bagażnik: 10W (10W rurkowa)

Zależnie od wyposażenia możesz mieć inną lampę wnętrza (ale liczba i typ żarówek się powinien oglnie zgadzać) oraz H3+H1 w reflektorach, zamiast H1+H1.

Jak znajdziesz "diodowe zamienniki" halogenów, albo tych 21W, to daj znać hahaha

PostNapisane: 11 wrz 2005, 01:03
przez Wojtas_323F
Pośrednio miałoby to wpłynąć na zmnniejszenie spalania poprzez mniejszą konsumpcję prądu przez instalację elektryczną
O ile zmniejsza spalanie taki zabieg? Czy to może tuning psychiczny, jak magnetyzery?

PostNapisane: 11 wrz 2005, 13:31
przez DRAGO
Dzieki Briareos oto link do żarówek P21W, co byś nie myślał, że nie istnieją hahaha

<czytaj> Żarówka P21W 12V 12xLED żółta

I P21W/5W dwuwłóknowe:

<czytaj> Żarówka P21/5W 12V 12xLED biała

Oczywiście do halogenów nie ma takich świeczek, bo to inna bajka :)
Wojtas_323F napisał(a):O ile zmniejsza spalanie taki zabieg? Czy to może tuning psychiczny, jak magnetyzery?
W przeciwieństwie do magnetyzera oszczędność takiego 'zabiegu' popierają oczywiste obliczenia. Wadomo, że w zime jeździmy na światłach, a to duże obciążenie dla układu elektrycznego, a co za tym idzie większe zużycie paliwa. Dajmy na przykład, że mamy włączone wszystkie światła zewnętrzne, nie licząc przednich halogenów. Żarówki W5W ciągną około 0,5A a P21W 1,5A z akumulatora i włączone przednie postojówki, tylne postojówki, oświetlenie tablicy rejestracyjnej, przeciwmgielne tylne, to 6x0,5A+1,5A=4,5A podczas gdy diody: 6x0.02A+0.03A=0.15A, do tego dochodzi częste miganie światłami stopu i kierunkowskazami które w sumie zabierają podczas chwilowego właczania 10A a diody łącznie 0.22A

Sumując: instalując diody, można chwilowo odciążyć instalację o około 14A, nie licząc podświetlenia deski rozdzielczej i świateł wewnętrznych, których często się nie używa. Podejrzewam, że tą różnicę będzie widać w oszczędności paliwa.

PostNapisane: 12 wrz 2005, 00:17
przez Briareos
DRAGO napisał(a):oto link do żarówek P21W, co byś nie myślał, że nie istnieją hahaha
Ależ ja znam te "wynalazki". Podobnie jak piszczące żarówki cofania itp. Mają jednak istotną wadę – świecą kierunkowo, bo mają LED'y soczewkowe. Owszem, cześć światła idzie na boki, ale niewiele, a odbłyśnik w tym wypadku nie pomaga nic a nic. No nie widziałem, ale takie mam wrażenie, że w migaczu przednim w BA to LED'y będą cieniutko świecić... z boku może nie być widać że migasz, szczgólnie w dzień. To się niebezpieczne robi...

Co do wyliczeń... troszkę przesadzasz. Owszem, postojowe można wliczyć zawsze (choć to duże uproszczenie, bo tylko pół roku jeździsz na światłach, chyba że głównie nocami pomykasz). Do tego oświetlenie rejestracji. Ale przeciwmgielne? Tego się parę razy na rok używa... Stopy i kierunki też się stosunkowo rzadko włącza, nawet w mieście. Jakie 14A? Musiałbyś mieć nogę na pedale hamulca non-stop i jechać na awaryjnych.
Jest to jakaś oszczędność prądu, ale... no niech będzie, że to 4A zaoszczędzisz (średnio). Wydajność alternatora, to 70A dla silnika 1,5, więc jakaś 1/18 mocy całkowitej. Alternator odbiera silnikowi raptem kilka koni, to 1/18 z tego, to prawie nic.

Gdyby LED'y się tak wspaniale spisywały w światłach, to już dawno byłyby stosowane. Być może kiedyś coś żarówki zastąpi, ale Mazda zastosowała rozwiązanie klasyczne i tu akurat nie warto poprawiać.

PS. I już tak, żeby się przyczepić, to sprawdź najpierw, czy lampa nie traci homologacji po załadowaniu do niej inego typu żarówek, niż producent przewidział. Upierdliwa kontrola drogowa i dostaniesz mandacik za niesprawne stopy i być może migacze też – tylko dlatego, że masz tam LED'y.

PostNapisane: 12 wrz 2005, 12:10
przez DRAGO
Co do tych 14 amper, to wyraźnie napisałem, że jest to 'chwilowe' obciążenie, bo wiadomo, że na kierunkowskazach i światłach stop nie jeździ się cały czas, aczkolwiek często się ich używa, pół roku jeżdżę na światłach, ale i jak wyjeżdżam gdzieś poza miasto zawsze włączam światła mijania, żeby było bezpieczniej, a często jeżdżę...

Nie wiem, co mają piszczące żarówki cofania do LED'ów – dziwne porównanie :]

To jest fakt, że ledy świecą kierunkowo, ale dają bardzo mocne i jasne światło, więc odbłyśnika nie potrzebują, sam też nie widziałem, jak w Mazdzie to wygląda, ale przy innych zastosowaniach widziałem LED'y i spisują się doskonale.

Nie wiem natomiast, jak pobór prądu odnosi się do mocy, lecz jak znajdę kompetentne źródło, to będę wiedział :]

Co do fabrycznych zastosowań LED'ów, to nie wiem, czy widziałeś kiedyś najnowsze BMW serii 5 czy 7 czy też Mercedesa C klase, M klase, czy też Audi A6. W tych samochodach LED'yy znalazły zastosowanie w światłach takich, jak stop, postojowe, czy kierunkowskazy. Nie wiem, jak reszta, ale BMW stosuje pełne oświetlenie diodowe kierunkowskazów i lamp tylnych.

A Mazda zastosowała takie 'klasyczne', jak to napisałeś rozwiązanie dlatego, że w roku 1995 prawdopodobnie dzisiejsze LED'y były dopiero co testowane, o ile w ogóle istniały i żaden producent ich nie wprowadzał do produkcji masowej, o homologację się nie martwię, bo nikt mi nie zarzuci, że w światłach są LED'y a nie żarówki, bo nie będzie tego widać.

Dzieki za sugestie, ja jednak sam sprawdzę, jak to będzie wyglądało/działało a potem wysnuję wnioski, bo na razie to tylko teoria...

PostNapisane: 12 wrz 2005, 20:13
przez GofNet
Sam jestem ciekaw tego rozwiązania. Pojawia się jednak pewne pytanie:
Jak będzie zachowywała się elektryka przy uszkodzeniu takiej żarówki. Na przykład przy spalonym kierunkowskazi podczas jego włączenia mruga on z dwukrotnie większą prędkością, co daje kierowcy informację o uszkodzonym oświetleniu. Cikawe, jak zachowa się ta metoda podczas żarówek LED'owych...

Jest jeszcze dodatkowy argument przemawiający za żarówkami LED'owymi przynajmniej jako kierunkowskazy. Otóż posiadam w mojej Mazdzie wzmocnione żarówki Philips Vision Plus + 50% 21W i niewątpliwie są bardzo skuteczne, jednak podczas ich mrugania silnik na przemian zmniejsza i zwiększa swoje obroty. Mam nowy akumulator, więc nie jest to usterka, lecz przypadłość. Najbardziej denerwuje, gdy się oczekuje na zmianę sygnalizacji świetlnej na skrzyżowaniu a silnik wtedy "faluje". Jestem niemal pewien, że na LED'ach tego mankamentu by nie było. Zastanawiam się jednak, jak to będzie z widocznością takiego oświetlenia...

@DRAGO: Jak założysz je do swojej Madzi i gruntownie przetestujesz (dzień, noc, deszcz, słońce), to daj znać. Chętnie bym taką relację przeczytał...

Pozdrawiam.

PostNapisane: 13 wrz 2005, 01:32
przez DRAGO
Teoretycznie w razie przepalenia jednej diody efekt powinien byc taki sam, jak na żarówkach.

Jeśli chodzi o widoczność LED'ów, to przytoczę jeszcze raz przykład BMW np. seria 5 ma w reflektorach [jakich?] około 20 ledów i może trochę mniej w kierunkowskazach. Widoczność jest porównywalna z żarówkami w dzień a w nocy nawet i lepsza. Nie wiem, jak to będzie z przednimi postojowymi, ale myśle, że dorównają zwykłym żarówką.

@GofNet: Jak na razie nie wymienię wszystkich żarówek na LED'y, bo to chwilowo za duży koszt dla mnie, ale stopniowo będę je wymieniał. Jeśli przednie postojówki się sprawdzą (jak widac budzą najwięcej kontrowersji) i oczywiście zdam relację :).

PostNapisane: 2 paź 2005, 19:42
przez GofNet
DRAGO napisał(a):@GofNet: zamontowałem te ledy, jako postojowe. W dzień spisują się całkiem nieźle a w nocy są dużo lepsze od zwykłych żarówek,jaśniejsze i lepiej widoczne. To samo zrobię ze światłami stopu i oświetleniem rejestracji.
Białe, czy niebieskie zamontowałeś na postojowe? W całym zakresie pola jest światło dobrze widoczne? Dużo dałeś za sztukę i czy można wybrać np. mocniejsze lub słabsze (zróżnicowane ceną)?

Postojowe są 5W. Ciekaw jestem, czy przy światłach STOP (21W) będzie równie dobrze to wyglądało. Ja mam na STOP'y wrzucone żarówki Philips PowerPlus + 50%. Zastanawiam się, czy LED'y będą przynajmniej choć trochę poziomem światła zbliżone do w/w.

Pozdrawiam i z niecierpliwością oczekuję następnej relacji ;).

PostNapisane: 2 paź 2005, 21:27
przez DRAGO
Na postojowe zamontowałem te białe 'ksenon' z taką lekko fioletową poświatą, światło jest dobrze widoczne, jako światła postojowe w nocy spisują się dużo lepiej, niż zwykłe postojówki a i lepiej wyglądają.

Na postojówki można wybrać tylko jeden typ W5W, mogą się ewentualnie różnić kształtem, ale najlepsze do postojówek są walcowe (te, co ja mam), bo równo rozpraszają światło po kloszu, takie diody kosztują 7zł za 2 sztuki na stronie http://www.toptuner.pl.

STOP'y mam nadzieje niedługo sobie wymienię na 2 włóknowe i tu just jest zróżnicowanie w cenie, bo tak 1 jak i 2 włóknowe składają się z różnej ilości LED'ów i są albo mocniejsze albo słabsze. Na tej stronie kosztują 27zł za 2 włóknowe i bodajże 12zł za 1 włóknowe – lepiej poszukać na Allegro, bo ceny są lepsze.

Nie widziałem nigdy, jak świecą te Philips'y, ale diody naprawdę dają radę, jeszcze to potwierdzę, jak założę te zamienniki P21/5W.

PostNapisane: 20 lis 2007, 09:42
przez no_fear
BARDZO stary odkop :P

ale potrzebuje szybkie info – jaka jest żarówka w schowku pasażera ?
oczywiście cały czas mowa o 323F BA
W5W ? czy jakaś inna?

z góry dziękuję :)

PostNapisane: 24 lis 2007, 14:25
przez MvG
Briareos napisał(a):oraz H3+H1 w reflektorach, zamiast H1+H1


A czy sedan różni się od efki pod względem reflektorów przednich? Bo u mnie jest H4+H1.

Spis wszystkich żarówek.

PostNapisane: 17 wrz 2008, 23:19
przez Pantas
Chciałbym mieć w komplecie spis wszystkich żarówek w 323F BA.

Szukałem na forum, ale nie znalazłem tematu, więc prosiłbym o pomoc w skompletowaniu, wygląda to następująco:

Światła mijania: H1 x2
Światła drogowe: H1 x2
Światła pozycyjne przód: W5W x2
Kierunkowskazy przód: P21W
Kierunkowskazy bok: W5W x2
Kierunkowskazy tył: P21W
Czerwone lampki w drzwiach: ?
Podświetlanie stacyjki: ?
Oświetlenie schowka w kabinie: W5W
Oświetlenie schowka w bagażniku: rurkowa 36 mm (?)
Lampka w podsufitce centralna: rurkowa 31 mm (?)
Lampki kierunkowe w podsufitce: W5W x2
Podświetlanie tarczy licznika: W5W x5
Światło pozycyjne tył i stop: P21/5W (dwuwłóknowa)
Światło cofania: P21W
Światło przeciwmgielne: P21W
Oświetlenie tablicy rejestracyjnej: ?
Przyciski na desce rozdzielczej: ?

Prosiłbym o uzupełnianie i ew. poprawę uzyskanych przeze mnie informacji.

Na bieżąco będę to uzupełniał, ale Was też proszę o pomoc.

PostNapisane: 17 wrz 2008, 23:46
przez jimek85
Nie wiem czy widziales ta strone www może cos Ci to pomoże, ale niech tez wypowiedza sie inni.

PostNapisane: 20 wrz 2008, 13:35
przez farciarz
jimek85 stronka denna. Źle dobiera żarówki. Mazda 323F V generacja. Światła przednie. Wykazuje tylko H3 podczas gdy do lamp Koito są H1 <dupa> .

PostNapisane: 20 wrz 2008, 15:05
przez rufens
Ja szukam informacji jakich diod użyć do podświetlenia suwaka regulacji siły nawiewu, gniazda zapalniczki i panelu wyboru rodzaju nawiewu (nogi, szyby itp.)
Ma ktoś takie dane?

PostNapisane: 20 wrz 2008, 17:59
przez Pantas
Czy może ktoś pomóc w uzupełnianiu tej listy? Chciałbym żeby wszystko było w jednym miejscu. Z góry dzięki za pomoc!

Re: Spis wszystkich żarówek.

PostNapisane: 20 wrz 2008, 18:12
przez farciarz
Pantas napisał(a):Chciałbym mieć w komplecie spis wszystkich żarówek w 323F BA.

Szukałem na forum, ale nie znalazłem tematu, więc prosiłbym o pomoc w skompletowaniu, wygląda to następująco:

Światła mijania: H1 x2
Światła drogowe: H1 x2
Światła pozycyjne przód: W5W x2
Kierunkowskazy przód: P21W
Kierunkowskazy bok: W5W x2
Kierunkowskazy tył: P21W
Czerwone lampki w drzwiach: ?
Oświetlenie stacyjki: ?
Oświetlenie schowka w kabinie: ?
Oświetlenie schowka w bagażniku: rurkowa 36 mm (?)
Lampka w podsufitce centralna: rurkowa 31 mm (?)
Lampki kierunkowe w podsufitce: W5W x2
Podświetlanie tarczy licznika: ?
Światła pozycyjne tył: ?
Światło stop: ?
Światło cofania: ?
Światło przeciwmgielne: P21W
Oświetlenie tablicy rejestracyjnej: ?
Przyciski na desce rozdzielczej: ?

Prosiłbym o uzupełnianie i ew. poprawę uzyskanych przeze mnie informacji.

Na bieżąco będę to uzupełniał, ale Was też proszę o pomoc.


A więc tak...
światło cofania P21W
światła stop...typowa dwuwłóknowa 21W
podświetlenie tarczy licznika jak dobrze pamiętam 5 szt. W5W
Oświetlenie schowka w kabinie W5W
Światła pozycyjne tył ????... kolego to jedna i ta sama żarówka co do światła stopu....dwuwłóknowa

PostNapisane: 20 wrz 2008, 22:54
przez Czacha
Stop i pozycyjne to jedna żarówka a nazywa się ona dokładnie P21/5W ;)

PostNapisane: 20 wrz 2008, 23:01
przez Pantas
Uaktualnione, proszę jeszcze o:

Czerwone lampki w drzwiach: ?
Oświetlenie stacyjki: ?
Oświetlenie schowka w bagażniku: rurkowa 36 mm (?)
Lampka w podsufitce centralna: rurkowa 31 mm (?)
Oświetlenie tablicy rejestracyjnej: ?
Przyciski na desce rozdzielczej: ?