FOTORELACJA – montaż klimy od podstaw

...kupując samochód przez pośrednika za granicą byłem zapewniany że auto posiada klimatyzacje "że niby jest guzik i po jego naciśnięciu lampka się zaświeca"... rzeczywistość okazała się jednak inna.. był tylko sam przycisk AC i nic poza nim,
już wtedy wiedziałem, że choćby nie wiem co włoże klime do swojej mazdy.
Tak więc w niedługi czas po tym przystapiłem do realizacji. Dużo pomogło mi to forum i znalezione tu opinie, porady itp.
Jak już wiedziałem, że cała instalacja elektryczna była montowana w każdej mazdzie to pozostało tylko skompletowanie części "mechanicznych" czyli:
-sprężarki z mocowaniem do bloku silnika
-skraplacza (czyli chłodnicy klimy)
-parownika (to coś schowane za schowkiem identyczne jak nagrzewnica)
-dodatkowego wentylatora na chłodnicę
-fabrycznie nowego osuszacza wraz z czujnikiem ciśnienia
-przekaźników do sprężarki i dodatkowego wentylatora
-wszystkich aluminiowych i gumowych przewodów do obiegu freonu
Poniżej przedstawiam zdjęcia poszczególnych elementów i ich montażu, niektóre fotki skopiowałem z forum bez pytania o zgodę autorów za co z góry przepraszam
Pierwszą rzeczą jaką zrobiłem był montaż parownika, w tym celu należy zdemontować schowek i wtedy naszym oczom ukaże się plastikowy kanał który należy zdemontować i w jego miejsce włożyć parownik.
Tutaj wyjęty plastik, w kółku niebieska wtyczka którą należy podłączyć do zakładanego parownika – jest to czujka zaszronienia wymiennika:
Tutaj nowy element – parownik z obudową i widocznym zaworem rozprężnym:
i zamontowany
W przegrodzie czołowej karoserii są gotowe otwory zatkane gumowymi zaślepkami, po ich wyjęciu wszystko pasuje jak ulał
Następnie montujemy przekaźniki na przednim prawym mocowaniu amora
widok gołych wtyczek:
i założone
Następny etap to montaż sprężarki, najpierw przykładamy mocowanie do bloku i sprawdzamy które otwory dano mocowanie obsługuje, następnie oczyszczamy otwory z piachu i rdzy i gwintujemy, przykręcamy mocowanie a do niego pompe, widok mocowania (jednego z chyba dwóch możliwych):
Fotek z montażu skraplacza (czyli chłodnicy) i dodatkowego wentylatora niestety nie zrobiłem, ale nie ma tam nic trudnego
W miejscu nad komorą rezonansową, gdzie silniczek łapie sobie świeże powietrze zamontowany jest osuszacz/filtr obiegu chłodniczego klimatyzacji wraz z czujnikiem ciśnienia. Filtr ten należy zastosować FABRYCZNIE NOWY I PRZECHOWYWANY Z ZATKANYMI KRUĆCAMI ponieważ w innym wypadku instalacja nie będzie osiągać zadowalających parametrów.
Widok starego filtra wraz z czujnikiem:
Zostawiona wtyczka pod czujnik ciśnienia:
I zamocowany element podłączony do instalacji elektrycznej:
Pozostaje podłączyć sprężarkę i wentylator pod zostawione wtyczki (mniejsza pompa, większa wentylator):
oraz zamocować przewody łączące poszczególne elementy (dobrze jest przy okazji wymienić wszystkie gumowe oringi na połączeniach) i wyglądać to powinno tak:
Pozostaje sprawdzić szczelność i napełnić układ gazem R134a wraz z olejem, po nabiciu i wciśnięciu guzika AC sprężarka powinna się włączyć i zacząć pieknie chłodzić.
Na koniec o kosztach... przystępując do prac zakładałem że zmieszczę się w 2 tyś zeta i prawie mi się udało, podstawa to kupić wszystkie elementy z jednego auta i nieanglika a reszta to już pójdzie...
W przypadku pytań służę pomocą, pozdrawiam.
EDIT by Marek: Przeniosłem obrazki na serwer MS
Tak więc w niedługi czas po tym przystapiłem do realizacji. Dużo pomogło mi to forum i znalezione tu opinie, porady itp.
Jak już wiedziałem, że cała instalacja elektryczna była montowana w każdej mazdzie to pozostało tylko skompletowanie części "mechanicznych" czyli:
-sprężarki z mocowaniem do bloku silnika
-skraplacza (czyli chłodnicy klimy)
-parownika (to coś schowane za schowkiem identyczne jak nagrzewnica)
-dodatkowego wentylatora na chłodnicę
-fabrycznie nowego osuszacza wraz z czujnikiem ciśnienia
-przekaźników do sprężarki i dodatkowego wentylatora
-wszystkich aluminiowych i gumowych przewodów do obiegu freonu
Poniżej przedstawiam zdjęcia poszczególnych elementów i ich montażu, niektóre fotki skopiowałem z forum bez pytania o zgodę autorów za co z góry przepraszam
Pierwszą rzeczą jaką zrobiłem był montaż parownika, w tym celu należy zdemontować schowek i wtedy naszym oczom ukaże się plastikowy kanał który należy zdemontować i w jego miejsce włożyć parownik.
Tutaj wyjęty plastik, w kółku niebieska wtyczka którą należy podłączyć do zakładanego parownika – jest to czujka zaszronienia wymiennika:
Tutaj nowy element – parownik z obudową i widocznym zaworem rozprężnym:
i zamontowany
W przegrodzie czołowej karoserii są gotowe otwory zatkane gumowymi zaślepkami, po ich wyjęciu wszystko pasuje jak ulał
Następnie montujemy przekaźniki na przednim prawym mocowaniu amora
widok gołych wtyczek:
i założone
Następny etap to montaż sprężarki, najpierw przykładamy mocowanie do bloku i sprawdzamy które otwory dano mocowanie obsługuje, następnie oczyszczamy otwory z piachu i rdzy i gwintujemy, przykręcamy mocowanie a do niego pompe, widok mocowania (jednego z chyba dwóch możliwych):
Fotek z montażu skraplacza (czyli chłodnicy) i dodatkowego wentylatora niestety nie zrobiłem, ale nie ma tam nic trudnego
W miejscu nad komorą rezonansową, gdzie silniczek łapie sobie świeże powietrze zamontowany jest osuszacz/filtr obiegu chłodniczego klimatyzacji wraz z czujnikiem ciśnienia. Filtr ten należy zastosować FABRYCZNIE NOWY I PRZECHOWYWANY Z ZATKANYMI KRUĆCAMI ponieważ w innym wypadku instalacja nie będzie osiągać zadowalających parametrów.
Widok starego filtra wraz z czujnikiem:
Zostawiona wtyczka pod czujnik ciśnienia:
I zamocowany element podłączony do instalacji elektrycznej:
Pozostaje podłączyć sprężarkę i wentylator pod zostawione wtyczki (mniejsza pompa, większa wentylator):
oraz zamocować przewody łączące poszczególne elementy (dobrze jest przy okazji wymienić wszystkie gumowe oringi na połączeniach) i wyglądać to powinno tak:
Pozostaje sprawdzić szczelność i napełnić układ gazem R134a wraz z olejem, po nabiciu i wciśnięciu guzika AC sprężarka powinna się włączyć i zacząć pieknie chłodzić.
Na koniec o kosztach... przystępując do prac zakładałem że zmieszczę się w 2 tyś zeta i prawie mi się udało, podstawa to kupić wszystkie elementy z jednego auta i nieanglika a reszta to już pójdzie...
W przypadku pytań służę pomocą, pozdrawiam.
EDIT by Marek: Przeniosłem obrazki na serwer MS