Fotorelacja – Sterownik oświetlenia oraz przyrządów w Mazdzie BA

Witam. Postanowiłem zrobić fotorelację z wymiany sterownika oświetlenia wnętrza i przyrządów.
Mało użytkowników naszych BA wie lub zastanawia się jaki element układu elektrycznego jest za to odpowiedzialny. Przejrzałem trochę forum i mało jest tam rzeczowych odpowiedzi. Wszędzie można wyczytać o zaśniedziałych stykach, pourywanych kablach i przepalonych bezpiecznikach. Niekiedy rzeczywiście to ma sens ale jednak najczęstszą przyczyną jest uszkodzony sterownik Naldec, który znajduje się za skrzynką bezpieczników, a w zasadzie jest do niej podłączony ponieważ jak wiadomo wszystkie obwody są chronione przez bezpieczniki.
Moduł wygląda następująco:

Jest odpowiedzialny za następujące rzeczy:
– podświetlenie stacyjki i czasowe jego gaśnięcie po zamknięciu drzwi lub bezpośrednio po przekręceniu kluczyka
– podświetlenie wkładki zamka po otwarciu drzwi lub po pociągnięciu za klamkę gdy drzwi są zaryglowane i czasowe jego gaśnięcie
– podświetlenie kabiny po otwarciu drzwi (czyli zwarciu krańcówek drzwi)
– kontrolki na desce rozdzielczej (osobny układ ale powiązany z tym sterownikiem)
– spryskiwacz tylnej szyby (osobny układ ale powiązany z tym sterownikiem)
– wycieraczkę tylnej szyby (osobny układ ale powiązany z tym sterownikiem)
– czujnik temperatury zewnętrznej w modelu 323F
Uszkodzenie którejkolwiek z tych opcji zmusza do wymiany sterownika i chodź układ nie jest skomplikowany to nie jest tak łatwo go naprawić ponieważ jest na nim kilka mikroprocesorków, które sterują tymi rzeczami, a rezystory i tranzystory są w dużej liczbie w technologii SMD i trzeba mieć dobrą lutownicę by je odlutować, a jest to konieczne gdyż niekiedy nie można dokonać pomiaru bez wylutowania takiej części.
Układ z jednej i drugiej strony:


Jak się dobrać do tego modułu?
Najpierw należy zdjąć plastikową osłonę skrzynki bezpieczników.

Skrzynka jest przykręcona na dole jedną nakrętką 10" a do góry jest przymocowana na zaczep.
Należy odkręcić nakrętkę a u góry nacisnąć na zatrzask i wypiąć skrzynkę. Z tak wiszącej na kablach skrzynki wypinamy na dole od przodu zieloną kostkę oraz 6 białych kostek z tyłu by ułatwić sobie dojście do modułu. Obracamy lekko skrzynkę i wypinamy z modułu czarną kość

Teraz możemy wypiąć moduł przez naciśnięcie jego zatrzasków na dole i u góry jednocześnie.
Moduły kosztują na allegro w granicach 30zł. W zasadzie to kupujemy całą skrzynkę z bezpiecznikami, bo nikt nie sprzedaje samych modułów i przekładamy sam moduł lub całą skrzynkę.
Jeśli macie jakieś pytania to chętnie na nie odpowiem. Jest to najprostszy sposób na naprawienia problemu z podświetleniem stacyjki, wnętrza itp.
Mało użytkowników naszych BA wie lub zastanawia się jaki element układu elektrycznego jest za to odpowiedzialny. Przejrzałem trochę forum i mało jest tam rzeczowych odpowiedzi. Wszędzie można wyczytać o zaśniedziałych stykach, pourywanych kablach i przepalonych bezpiecznikach. Niekiedy rzeczywiście to ma sens ale jednak najczęstszą przyczyną jest uszkodzony sterownik Naldec, który znajduje się za skrzynką bezpieczników, a w zasadzie jest do niej podłączony ponieważ jak wiadomo wszystkie obwody są chronione przez bezpieczniki.
Moduł wygląda następująco:

Jest odpowiedzialny za następujące rzeczy:
– podświetlenie stacyjki i czasowe jego gaśnięcie po zamknięciu drzwi lub bezpośrednio po przekręceniu kluczyka
– podświetlenie wkładki zamka po otwarciu drzwi lub po pociągnięciu za klamkę gdy drzwi są zaryglowane i czasowe jego gaśnięcie
– podświetlenie kabiny po otwarciu drzwi (czyli zwarciu krańcówek drzwi)
– kontrolki na desce rozdzielczej (osobny układ ale powiązany z tym sterownikiem)
– spryskiwacz tylnej szyby (osobny układ ale powiązany z tym sterownikiem)
– wycieraczkę tylnej szyby (osobny układ ale powiązany z tym sterownikiem)
– czujnik temperatury zewnętrznej w modelu 323F
Uszkodzenie którejkolwiek z tych opcji zmusza do wymiany sterownika i chodź układ nie jest skomplikowany to nie jest tak łatwo go naprawić ponieważ jest na nim kilka mikroprocesorków, które sterują tymi rzeczami, a rezystory i tranzystory są w dużej liczbie w technologii SMD i trzeba mieć dobrą lutownicę by je odlutować, a jest to konieczne gdyż niekiedy nie można dokonać pomiaru bez wylutowania takiej części.
Układ z jednej i drugiej strony:


Jak się dobrać do tego modułu?
Najpierw należy zdjąć plastikową osłonę skrzynki bezpieczników.

Skrzynka jest przykręcona na dole jedną nakrętką 10" a do góry jest przymocowana na zaczep.
Należy odkręcić nakrętkę a u góry nacisnąć na zatrzask i wypiąć skrzynkę. Z tak wiszącej na kablach skrzynki wypinamy na dole od przodu zieloną kostkę oraz 6 białych kostek z tyłu by ułatwić sobie dojście do modułu. Obracamy lekko skrzynkę i wypinamy z modułu czarną kość

Teraz możemy wypiąć moduł przez naciśnięcie jego zatrzasków na dole i u góry jednocześnie.
Moduły kosztują na allegro w granicach 30zł. W zasadzie to kupujemy całą skrzynkę z bezpiecznikami, bo nikt nie sprzedaje samych modułów i przekładamy sam moduł lub całą skrzynkę.
Jeśli macie jakieś pytania to chętnie na nie odpowiem. Jest to najprostszy sposób na naprawienia problemu z podświetleniem stacyjki, wnętrza itp.