Strona 1 z 1

"Opening ceremony" zegarów – jak zrobić?

PostNapisane: 23 sty 2011, 08:48
przez Bł@żej
Witam,
zaczne od tego iż długo szukałem podobnego tematu na forum i nie znalazłem, potem długo zastanawiałem się gdzie zamieścic temat, tutaj czy w dziale elektronika czy w tuning, bo w sumie z kazdego jet zaczerpniete po trochu, wiec w razie by co prosze moderatorów o przeniesienie a nei kasowanie bo myśle iż temat moze byc ciekawy, no ale do brzegu:

Zauważyłem, że już nowszych wersjach samochodów, lub bardziej przysportowionych, jest zainstalowany taki bajer, który polega na tym, że po włączeniu zapłonu wszystkie wskazówki szybko przekrecaja sie na maksymalne wskazania a potem spowrotem wędruja do pozycji zerowej/poprzedniej. Wyglada to tak:



No i teraz pytanie do was drodzy użytkownicy, majsterkowicze :D Czy ktoś może już się podjął czegoś takiego do zrobienia w mazdzie, a może jakies propozycje jak to zrobić?
Pozdrawiam serdecznie :D

Re: Maksowanie się zegarów

PostNapisane: 23 sty 2011, 10:50
przez Majki88
Jeżeli chciało by się zrobić taki bajer, to trzeba by zrobić jakiś układ lub coś bardziej skomplikowanego(nie znam się tak dobrze) co by zwiększał/zmniejszał wartość w omach, bo w ten sposób poruszają się wskazówki jeżeli dobrze pamiętam. Przydała by się też porządna serwisówka do BA z odpowiednimi danymi w jakim zakresie pracują wskazówki.
Temat bardziej pasuje do działu elektronika

Re: "Opening ceremony" zegarów – jak zrobić?

PostNapisane: 23 sty 2011, 12:03
przez Borys
Zmieniam nieco tytuł i faktycznie lepiej mu będzie w Elektronice.

Re: "Opening ceremony" zegarów – jak zrobić?

PostNapisane: 24 sty 2011, 11:07
przez Bł@żej
Majki88 napisał(a):Jeżeli chciało by się zrobić taki bajer, to trzeba by zrobić jakiś układ lub coś bardziej skomplikowanego(nie znam się tak dobrze) co by zwiększał/zmniejszał wartość w omach, bo w ten sposób poruszają się wskazówki jeżeli dobrze pamiętam. Przydała by się też porządna serwisówka do BA z odpowiednimi danymi w jakim zakresie pracują wskazówki.
pff tyle to i ja wycztalem na inneych forach :P

btw myslalem o jakis konkretach... co kupic gdzie podlaczyc :D

Re: "Opening ceremony" zegarów – jak zrobić?

PostNapisane: 1 lut 2011, 15:22
przez Marek 161BD081
Zrobienie tego "bajeru" nie jest zbyt proste, te wskaźniki co są na filmie są sterowane zapewne z samego kompa autka.
Każdy ustrój wskaźników (nie tylko sam "kompletny" szybkościomierz czy paliwomierz) musisz wymusić na jakiś okres czasu aby pokazał max wartość a następnie przełączyć na sygnał "oryginalny".
Do tego KONIECZNA jest ingerencja w oryginalny obwód samego ustroju każdego ze wskaźników.
Raczej mało prawdopodobne abyś znalazł takiego "gotowca", którego udałoby się tam po prostu wpiąć <nie>
O ile z obrotomierzem i szybkościomierzem nie byłoby to trudne bo mają chyba zwykły ustrój elektromagnetyczny. Paliwomierz i wskaźnik temperatury silnika mogą już mieć ustrój "ilorazowy" co trochę komplikuje sterowanie ale .... też jest to do zrobienia.
Zwróć jednak uwagę na szybkość z jaką normalnie wskazówka paliwomierz pracuje – obawiam się, ze raczej nie da się nakłonić jej do szybszej pracy.
Na dniach jak czas pozwoli to będę wyciągał zegarki w "efce" (obrotomierz ostatnia najczęściej nie pracuje) to jak nie zapomnę to popatrzę na to.

Pozdrawiam!
Marek

Re: "Opening ceremony" zegarów – jak zrobić?

PostNapisane: 1 lut 2011, 16:05
przez cpst
w mx-5 wskaźnik poziomu paliwa wystarczy przypiąć do masy aby szybko wskazał maksymalny poziom :)

Re: "Opening ceremony" zegarów – jak zrobić?

PostNapisane: 1 lut 2011, 16:09
przez Marek 161BD081
cpst napisał(a):w mx-5 wskaźnik poziomu paliwa wystarczy przypiąć do masy aby szybko wskazał maksymalny poziom :)

A jak szybko opadnie?

Re: "Opening ceremony" zegarów – jak zrobić?

PostNapisane: 1 lut 2011, 18:35
przez Siw-y
Jest to do zrobienia :P tylko trzeba sprawdzić czy paliwomierz nie jest na bimetalu bo to wtedy będzie szło powoli.

Re: "Opening ceremony" zegarów – jak zrobić?

PostNapisane: 1 lut 2011, 23:13
przez cpst
Marek 161BD081 napisał(a):
cpst napisał(a):w mx-5 wskaźnik poziomu paliwa wystarczy przypiąć do masy aby szybko wskazał maksymalny poziom :)

A jak szybko opadnie?


hmmm – nie pamiętam... <glupek2> na pewno szybciej niż zaizolowanie przeciętego przewodu... :/ (rollbar przyciął mi lekko wiązkę za siedzeniem)

Re: "Opening ceremony" zegarów – jak zrobić?

PostNapisane: 2 lut 2011, 08:34
przez Marek 161BD081
U kol. Bł@żej wydaje mi się, że wskazówka paliwomierza nie opada do zera po wyłączeniu zasilania więc ... trochę to temat komplikuje.

Re: "Opening ceremony" zegarów – jak zrobić?

PostNapisane: 4 lut 2011, 01:07
przez Siw-y
Jestem po pierwszych testach... jest dobrze :D

Jutro być może dalszy ciąg :)

Re: "Opening ceremony" zegarów – jak zrobić?

PostNapisane: 10 lut 2011, 18:42
przez Seraf
Dziś miałem ciekawy motyw. akumulator mi się chyba powoli kończy bo rano trochę wszystko pomrugało zanim odpalił się silnik. Ale sęk w tym że zegary zrobiły "opening ceremony" a przecież w M3 tego nie robią!! czyżby był od tego moduł gdzieś zaimplementowany??

PostNapisane: 8 lis 2012, 10:33
przez adamax4
Udało się komuś z Was wykonać ten układ?

Ostatnio próbowałem, ale za nic nie mogę ruszyć wskazówki. Podaje sygnał prostokątny z Ne555 o częstotliwości 100, 200, 300, 400Hz i nic. Nie wiem już w czym jest problem.

Najprościej byłoby pójść do samochodu i sprawdzić jaki to sygnał jest, ale nie mam oscyloskopu.

PostNapisane: 19 lis 2012, 07:49
przez sebawo
Bez tego chyba nie da rady. Zarówno obrotek jak i prędkościomierz są 'poruszane' impulsami (z cewki/kompa i czujnika w skrzyni). Musisz podłączyć te sygnały do oscyloskopu i sprawdzić. Chyba, że znajdziesz takie info gdzieś w przepastnych zasobach internetu, np. charakterystykę impulsatora ze skrzyni. Jeśli chodzi o obrotomierz, to Twoje wartości są za duże, jeden obrót to pewnie będzie jeden impuls, więc 400/sek to sporo. Możesz coś jeszcze mieć źle podłączone...

PostNapisane: 19 lis 2012, 10:41
przez adamax4
W połączeniu to raczej wiele pomylić się nie można.
Tam są trzy piny.

OUT – tu podaję przebieg prostokątny z NE555
IG – plus
– – minus

A wartość częstotliwości wziąłem z podpisu pod poniższym filmem.
323F LCD kijelzős KM óra, fordulatszámmérője meghajtva PC-vel.
Négyszögjel a jelformáló OPA-ra 22Hz-től 320Hz-ig....
A project oka : fordulatszám függő számlap háttérvilágítás (na az még hátra van. Talán a következő videoban)...