FOTORELACJA – montaż klimy od podstaw

Dział przeznaczony do rozwiązywania wszelkich problemów dotyczących wyposażenia i karoserii. Nie zawiera elementów przenoszenia napędu.

Postprzez Marek 161BD081 » 21 kwi 2011, 07:17

Radian napisał(a):Dzięki trzydziech
A jak wygląda sprawa z lutowaniem (ew. spawaniem) chłodnicy?
Da się to zrobić i czym? Może ktoś już przerabiał temat?

Ze spawaniem aluminium w domowych warunkach jest mały kłopot ale zawsze można znaleźć jakiś warsztat, który ma taką możliwość.
Druga sprawa – w którym miejscu jest uszkodzona chłodnica?
Jeśli na grubych rurkach to nie ma problemu – u mnie miałem w "efce" właśnie taki problem. W pracy chłopaki mi pospawali i już 2 lata chodzi.
Ale jeśli uszkodzenie jest na samym "radiatorze" to już jest więcej zabawy aby to pospawać i co najważniejsze aby to szczelne było.

A z demontażem to nie ma najmniejszego problemu – spokojnie na parkingu zdemontujesz tą chłodnicę.
Ford C-MAX 1.6TDCi & AR 156 2.0TS & Honda Shadow VT1100 C3 Aero ’99
Były:
323F BA Z5 & Xedos 9 KL ’01
Honda Shadow VT1100C2 Sabre ’03
Honda Shadow VT500C '84
Dział BA/BH
Avatar użytkownika
Moderator
 
Od: 28 lut 2009, 23:05
Posty: 5019 (34/87)
Skąd: Chełm
Auto: RIP: 323F '95 & Xedos 9 '01

Postprzez godysek » 21 kwi 2011, 10:01

mam jeszcze jedno pyt,

Czy to prawda,że trzeba ściągać tapicerkę i zmieniać nagrzewnice jak chcę przełożyć klime z innego auta?? Tak mi powiedział potencjalny gość z warsztatu co by mi to przełożył w gdańsku. (choć nigdy mazdy na oczy nie widział)


jeżeli jest ktoś chętny lub zna kogoś kto robił taką operację to proszę o info. $-dogadamy się. Podjadę nawet 150km :)
Forumowicz
 
Od: 4 maja 2010, 12:20
Posty: 29
Skąd: Pruszcz Gdański
Auto: Mazda 323f ba 1.8/sekwencja elpigaz/ 96r

Postprzez Radian » 21 kwi 2011, 10:06

No właśnie uszkodzenie jest na radiatorze.
Widziałem na allegro jakieś takie pręty do lutowania aluminium i pewnie tym się będę bawił. Ewentualnie topnik specjalny (też na allegro) i lutuje się zwykłą cyną.
No nic , po świętach pewnie się wezmę za to.
Acha, chciałbym też przy okazji wyczyścić parownik, bo nie mam filtra przeciwpyłkowego więc pewnie jest zasyfiony. W związku z tym czy można go jakoś przepłukać od środka? I jeśli tak to czym? Wodą samą czy z jakimś dodatkiem?
Forumowicz
 
Od: 25 kwi 2006, 16:44
Posty: 74 (0/2)
Skąd: podkarpacie
Auto: 323 F BA z 1997 poj. 1.5

Postprzez Marek 161BD081 » 21 kwi 2011, 10:42

godysek napisał(a):... Czy to prawda,że trzeba ściągać tapicerkę i zmieniać nagrzewnice jak chcę przełożyć klime z innego auta?? Tak mi powiedział potencjalny gość z warsztatu co by mi to przełożył w gdańsku. (choć nigdy mazdy na oczy nie widział) .....

Zależy co rozumiesz mówiąc "tapicerkę".
Fakt – trochę rozbierania jest ale nie jest to wybebeszanie całego auta.
Zresztą odpowiedź zapewne znajdzie się kilka stron wstecz.

Radian napisał(a):No właśnie uszkodzenie jest na radiatorze.
Widziałem na allegro jakieś takie pręty do lutowania aluminium i pewnie tym się będę bawił. Ewentualnie topnik specjalny (też na allegro) i lutuje się zwykłą cyną. ....

Zwróć uwagę, że wewnątrz instalacji masz ciśnienie rzędu kilku – kilkunastu barów więc takie lutowanie to raczej odpada.
Osobiście stawiałbym na minimum migomat lub tig'a a nie takie zabawy z lutownicą.
Ile masz uszkodzonych elementów?
Jak niewiele to lepiej całkowicie wyeliminować tą uszkodzoną "rurkę" niż bawić się w jej łatanie gdzieś po środku chłodnicy :(
Swoją drogą to nikt gdzieś koło Ciebie nie zajmuje się takimi rzeczami?

Radian napisał(a):... chciałbym też przy okazji wyczyścić parownik, bo nie mam filtra przeciwpyłkowego więc pewnie jest zasyfiony. W związku z tym czy można go jakoś przepłukać od środka? I jeśli tak to czym? Wodą samą czy z jakimś dodatkiem?

W jakim sensie chcesz go płukać "od środka"?
Ford C-MAX 1.6TDCi & AR 156 2.0TS & Honda Shadow VT1100 C3 Aero ’99
Były:
323F BA Z5 & Xedos 9 KL ’01
Honda Shadow VT1100C2 Sabre ’03
Honda Shadow VT500C '84
Dział BA/BH
Avatar użytkownika
Moderator
 
Od: 28 lut 2009, 23:05
Posty: 5019 (34/87)
Skąd: Chełm
Auto: RIP: 323F '95 & Xedos 9 '01

Postprzez Radian » 21 kwi 2011, 11:17

Heh... no tak po głębszym zastanowieniu w środku to raczej nie ma co płukać bo tam jest czynnik (chyba że się mylę). Więc generalnie trzeba go umyć z zewnątrz i to to już pewnie najlepiej zrobić jakimiś środkami do odgrzybiania klimy?

Co do tego uszkodzenia to po ostatnim napełnieniu czynnika byłem na sprawdzeniu szczelności i facet z serwisu poświecił lampą i stwierdził, że jest uszkodzenie mniej więcej na środku chłodnicy (pewnie od uderzenia jakimś kamyczkiem). Nie wiem czy to jest duże uszkodzenie czy nie ale wiem jedno, że jak klima była nabijana w czerwcu 2010 to we wrześniu już ledwo chłodziła a teraz to już nawet sprężarka się nie włącza. Nowa chłodnica kosztuje na allegro 239 + przesyłka, dlatego chciałbym swoją najpierw poratować jeśli się da. Stąd moje pytania co i jak bo chciałbym, żeby wreszcie klima była zrobiona i wyczyszczona tak jak ma być bo nie uśmiecha mi się wydawanie co roku po 220-250 zł na nabijanie i serwis...
A dodatkowo pomimo kilkukrotnego odgrzybiania zapach z nawiewów delikatnie mówiąc nie jest przyjemny.
Forumowicz
 
Od: 25 kwi 2006, 16:44
Posty: 74 (0/2)
Skąd: podkarpacie
Auto: 323 F BA z 1997 poj. 1.5

Postprzez danios18 » 28 kwi 2011, 21:51

Ja zakupiłem kompletną klime do 323f BA i dziś troche pomontowałem sam (nie ma żadnej wsumie filozofi) ale jeszcze pozostała mi sprężarka do zamontowania i napełnienie klimy :–) i będzie działać mam nadzieje hehe sprzedawca zapewniał mnie ze wszystko działało w poprzednim samochodzie, za cały komplet zapłaciłem 450 zł tak więc wydaje mi się że jeszcze nie drogo zapłaciłem.
Avatar użytkownika
Forumowicz
 
Od: 30 sty 2009, 16:13
Posty: 118
Skąd: Szczecin
Auto: Była Mazda 323f BA, 1.5,16V,96 r.
Obecnie Mazda 6 Sport kombi 2.0, 16V, 141 KM, 2004 r.

Postprzez maniek210688 » 30 kwi 2011, 12:35

witam wszystkich, tak jak kolega zakupiłem kompletną klimatyzację, dotarła dzisiaj a więc zabieram się za składanie wszystkiego, za zestaw zapłaciłem 650 zł ;/, chyba przepłaciłem, ale oby wszystko działo to nie będę miał czego żałować :) , niestety sprzedający zapomniał spakować przekaźników i muszę poczekać aż dośle ;/ pozdrawiam, dzięki za fotorelację i wszystkie posty bo to dzięki wam zdecydowałem się na inwestycję :) <glupek2>
Avatar użytkownika
Forumowicz
 
Od: 5 mar 2009, 18:38
Posty: 35
Skąd: Zambrów
Auto: było->Mazda 323 F BA 1,5 16V DOHC 88KM 1995 jest-> Seat Toledo II 2,3 VR5 AQN 170 KM:D 2001
Peugeot Boxer 2,5 D

Postprzez danios18 » 30 kwi 2011, 15:12

widze kolego że masz taki sam problem jak ja ze sprzedawca nie miał zielonego pojecia o przekaźnikach ze są potrzebne hehe :D Moj sprzedawca tez mi dośle przekaźniki i tez mam nadzieje ze wszystko bedzie ok. :)
Avatar użytkownika
Forumowicz
 
Od: 30 sty 2009, 16:13
Posty: 118
Skąd: Szczecin
Auto: Była Mazda 323f BA, 1.5,16V,96 r.
Obecnie Mazda 6 Sport kombi 2.0, 16V, 141 KM, 2004 r.

Postprzez maniek210688 » 30 kwi 2011, 16:00

i pojawił się pierwszy problem;/ czy ktoś mi może powiedzieć jak poprowadzony jest w oryginale przewód aluminiowy ten cienki który wychodzi z kabiny do filtra tego z czujnikiem i wziernikiem... u mnie jak zacząłem układać przewód to przed akumulatorem schodzi w dół w kierunku skrzyni biegów i nie bardzo wiem jak go połączyć.... ;/
drugi to taki że sprzedawca bądź jego pracownik zerwał śrubę którą przykręca się aluminiowy przewód do chłodnicy.... rozwiercone.... załatwione i wydawałoby się, że to wszystko ale nie mogło być tak pięknie... okazało się po bliższych oględzinach, że gwint na połączeniu przewodów od chłodnicy do tego filtra też jest uszkodzony.... ;/ śruba łapie więc mam nadzieję, że po dociśnięciu będzie trzymało... i to chyba na razie tyle... będę wdzięczny jak ktoś da foto jak poprowadzić opisany wyżej przewód <co?>

edit: dało się ponaginać delikatnie powinno pasować <spoko>
Avatar użytkownika
Forumowicz
 
Od: 5 mar 2009, 18:38
Posty: 35
Skąd: Zambrów
Auto: było->Mazda 323 F BA 1,5 16V DOHC 88KM 1995 jest-> Seat Toledo II 2,3 VR5 AQN 170 KM:D 2001
Peugeot Boxer 2,5 D

Postprzez arkadiuszek1 » 9 maja 2011, 17:46

witam
mógłby mi ktoś napisać kto się zna, opis przekaźników jakie powinny iść. wtyczki zbadałem i chcę jakieś używki dobrać

1. na wył. zapłonie "masa" ,na wł. +13.8 (górny lewy)
2.na wył. 12.4 na wł. 14.1 (górny prawy)
3.na włączonej klimie A/C masa (dolny lewy)
4.odbiornik (sprężarka, wentylator)+ (dolny prawy)

tam gdzie napisałem "na wł." to bez znaczenia czy jest włączona klima czy nie bo nie ma różnicy, chodzi o zapłon
cewka sterowana jest masa z pozycji 3 tylko dlaczego na 1 i 2 są zasilania??
Avatar użytkownika
Forumowicz
 
Od: 13 lis 2009, 20:38
Posty: 94 (0/1)
Skąd: Gdańsk
Auto: 323F 1.8 16v 114kM 95r

Postprzez trzydziech » 9 maja 2011, 18:02

zasilanie cewki i zasilanie wiatraka/sprężarki. przekaźniki mogą być zwykłe samochodowe 12V/30A, ja płaciłem po 5zł sztuka. wiadomo, trwałość pewnie sporo mniejsza, ale wytrzyma to z 2-3 lata ;)
Klubowicz
CUP 2011 miejsce 2
 
Od: 9 wrz 2009, 10:02
Posty: 2232 (44/33)
Skąd: Toruń
Auto: Mazda Mx5 NBfl B6 02r.

Postprzez arkadiuszek1 » 9 maja 2011, 18:42

trzydziech napisał(a):zasilanie cewki i zasilanie wiatraka/sprężarki



chodzi o nr 1 "zasilanie cewki" i nr 2 zasilanie wiatraka/sprężarki??? tak mam rozumieć?? jak tak to wielkie dzięki bo już mam wszystko jasne
Avatar użytkownika
Forumowicz
 
Od: 13 lis 2009, 20:38
Posty: 94 (0/1)
Skąd: Gdańsk
Auto: 323F 1.8 16v 114kM 95r

Postprzez trzydziech » 9 maja 2011, 19:23

zasilanie wiatraka/sprężarki dokładnie który to sprawdź który kabel jest grubszy. w każdym bądź razie z tego co pamiętam, właśnie na zasilanie wiatraka/sprężarki jest stałe napięcie, a cewkę załączysz przyciskiem AC. czy tak jak piszesz ;)
Klubowicz
CUP 2011 miejsce 2
 
Od: 9 wrz 2009, 10:02
Posty: 2232 (44/33)
Skąd: Toruń
Auto: Mazda Mx5 NBfl B6 02r.

Postprzez maniek210688 » 9 maja 2011, 22:06

danios18 jak idzie montaż klimatyzacji ?? ja na razie cierpię z powodu niewielkiej ilości czasu wolnego i niestety nie poskładałem jeszcze wszystkiego do kupy ;/ mam nadzieję, że Tobie się udało :D
Avatar użytkownika
Forumowicz
 
Od: 5 mar 2009, 18:38
Posty: 35
Skąd: Zambrów
Auto: było->Mazda 323 F BA 1,5 16V DOHC 88KM 1995 jest-> Seat Toledo II 2,3 VR5 AQN 170 KM:D 2001
Peugeot Boxer 2,5 D

Postprzez danios18 » 9 maja 2011, 23:18

Powiem Ci kolego że chyba sam nie dam rady zamontować sprężarki od klimy ale mam znajomego z serwisu mazdy to za grosze mam nadzieje mi ją zamontuje :–) ale jeszcze nie zamontowałem filtra od klimy,strasznie mało miejsca tam jest i oczywiście mało czasu cały czas praca i praca :–) hehe
Avatar użytkownika
Forumowicz
 
Od: 30 sty 2009, 16:13
Posty: 118
Skąd: Szczecin
Auto: Była Mazda 323f BA, 1.5,16V,96 r.
Obecnie Mazda 6 Sport kombi 2.0, 16V, 141 KM, 2004 r.

Postprzez flywin » 9 maja 2011, 23:28

da rade wymienić samemu tylko trzeba kanał :p
Avatar użytkownika
Forumowicz
 
Od: 7 cze 2009, 20:50
Posty: 1087 (0/2)
Skąd: Lublin
Auto: 323F 1.5 Z5 BA 98r
Mazda 6 GH 2.5l Sport 2008.

Postprzez trzydziech » 10 maja 2011, 17:56

Mi się w końcu udało skończyć klimę. Trochę napiszę o moich spostrzeżeniach.
Po pierwsze koszty. Zakupy zacząłem około listopada 2010r. Zaczęło się od kompletnej klimy z allegro za 370zł z uszkodzoną chłodnicą, później się okazało że nie polecają tego naprawiać, więc doszła nowa chłodnica, udało mi się kupić nową, oryginalną mazdy za 273zł (z wysyłką). w zestawie nie było obudowy parownika (tego co jest w kabinie), nikt nie chciał sprzedać samej obudowy, więc kolejne 160zł za obudowę z parownikiem. do tego doszedł pasek Bando z ASO za 65zł. przy montażu wyszło, że jedna rurka cieknie, znów allegro – wziąłem komplet przewodów za 105zł (z wysyłką). do tego doszła robocizna, mocowanie łapy sprężarki (jedna śruba się okręciła i została w bloku) – 150zł, 2x próba napełnienia i sprawdzanie co cieknie – 110zł i dziś wymiana z napełnieniem (w połowie wraz z barwnikiem) – 130zł. całość jeżeli dobrze liczę zamknęła się w 1500zł. Być może jakieś graty się sprzedadzą, ale i tak gość od klimy mówił, że sprężarka jest jakaś lewa i nie wiadomo jak długo pochodzi, osuszacz by się zdał nowy i dochodzi dobicie klimy do pełna.
Po drugie czas. Założenie całej klimy zajęło nam 1 dzień, ale z powodu problemów zeszło blisko 2 miesiące.
Moje wnioski i porady są takie, żeby brać kompletną klimę ze sprawdzonego źródła a najlepiej samemu wyjmować ją z samochodu. Nie ma w montażu nic trudnego o ile ma się proste i sprawne części. Klima rusza od razu, więc jak po montażu i nabicie nie chodzi to coś jest nie tak. Tak więc przed zakupem zestawu radzę się dobrze zastanowić, żeby się nie wpakować na koszty jak ja ;)
Klubowicz
CUP 2011 miejsce 2
 
Od: 9 wrz 2009, 10:02
Posty: 2232 (44/33)
Skąd: Toruń
Auto: Mazda Mx5 NBfl B6 02r.

Postprzez maniek210688 » 10 maja 2011, 18:41

mam pytanie co do przykręcenia łapy sprężarki do silnika... w zakupionym zestawie były śruby mocujące m10 30 bodajże z gwintem 1,25 a więc aby przetrzeć im drogę kupiłem śrubę utwardzaną w tym rozmiarze, ponacinałem rowki i oczyściłem otwory wkręcając ją, wydawało by się, że pójdzie teraz jak po maśle ale okazuje się, że oryginalne śruby owszem ładnie się wkręciły ale przy próbie dociśnięcia mogę nimi kręcić w nieskończoność... kupić gwintownik m11, 1,25 i nowe śruby czy jechać do mechanika??
Avatar użytkownika
Forumowicz
 
Od: 5 mar 2009, 18:38
Posty: 35
Skąd: Zambrów
Auto: było->Mazda 323 F BA 1,5 16V DOHC 88KM 1995 jest-> Seat Toledo II 2,3 VR5 AQN 170 KM:D 2001
Peugeot Boxer 2,5 D

Postprzez trzydziech » 10 maja 2011, 18:50

jeżeli masz możliwość to przegwintuj fabryczne otwory, nie znam się na gwintowaniu ale nie można tego zrobić gwintownikiem m10? "poprawić" fabryczny gwint?
Klubowicz
CUP 2011 miejsce 2
 
Od: 9 wrz 2009, 10:02
Posty: 2232 (44/33)
Skąd: Toruń
Auto: Mazda Mx5 NBfl B6 02r.

Postprzez maniek210688 » 10 maja 2011, 19:11

problem polega na tym, że ten fabryczny gwint i całe otwory są dość mocno skorodowane i zastanawiam się czy to nie wina rdzy, że gwint nie trzyma bo porostu mało go tam zostało i zastanawiam się czy gwintownik w tym samym rozmiarze tylko nie poukłada rdzy w kształt gwintu który dalej będzie słaby <co?> na pusto śruba da się wkręcić i wykręcić ale nie trzyma dość mocno tylko przeskakuje o jeden gwint i można tak kręcić w nieskończoność, rozmiar na bank ten sam
Avatar użytkownika
Forumowicz
 
Od: 5 mar 2009, 18:38
Posty: 35
Skąd: Zambrów
Auto: było->Mazda 323 F BA 1,5 16V DOHC 88KM 1995 jest-> Seat Toledo II 2,3 VR5 AQN 170 KM:D 2001
Peugeot Boxer 2,5 D

Kto przegląda forum

Użytkownicy przeglądający ten dział: Brak zidentyfikowanych użytkowników i 4 gości

Moderator

Moderatorzy 3 / 323