No bez jaj... masz ślicznego BP pod maską a nie wiesz że masz VICS?
To szybkie wprowadzenie: VICS = Variable Inertia Charging System
BP (i kilka innych silników też, z R4 to chyba FE) mają zmienną geometrię dolotu. Jest to dość prosty system w sumie, kolektor jest podzielony na części a VICS łączy je ze sobą przy prędkości obrotowej wyższej od około 4000. Chodzi o to że na niskich obrotach jest lepiej mieć dopasowany falowo dolot, a na wyższych to już właściwie tylko przepustowość się liczy. Są to dwa sprzeczne ze sobą założenia więc dzięki VICS masz przełączany system i projekt nie musiał poświęcić jednego kosztem drugiego.
VICS w BP to jest taki zestaw 4 przepustnic na jednej osi. Otwiera je (jest tylko włącz/wyłącz, nie ma regulacji) podciśnienie z kolektora. Jak otworzysz maskę i staniesz twarzą do silnika, to po lewej stronie kolektora zobaczysz taki cylinderek (wielkości musztardówki) który ciągnie za małą dźwignię przymocowaną do wychodzącej z boku ośki. Na tej ośce są właśnie przepustnice VICS zamontowane. To się da ręką przestawić – jest tylko opór sprężyny.
Sprawdź czy jak podnosisz obroty silnika to następuje otwarcie przepustnic VICS.