Strona 1 z 6

Regulacja luzu zaworowego, kilka pytań

PostNapisane: 28 sty 2008, 21:20
przez qbus
Witam. Mam kilka pytań do forumowiczów odnośnie regulacji luzu zaworowego w Z5.
Muszę wymienić uszczelkę po pokrywą zaworową i po zdjęciu tej pokrywy, stwierdziłem że zmierzę luzy zaworowe.
Wiem, że luzy zaworowe mierzone na zimnym silniku powinny się mieścić w granicach od 0,25-0,31.

http://img233.imageshack.us/my.php?image=zaworyot0.png

1. W jaki sposób poprawnie zmierzyć taki luz, jakim położeniu powinny być krzywki wałka zaworowego (czy może ma być to po prostu maksymalna wartość tej szczeliny)?
2. Jeśli chciałbym wymienić którąś z tych płytek znajdujących się pod krzywką, to jak się ją wyciąga ?
3. Czy jest jakiś środek (silikon?) aby z uszczelki pod deklem zaworowym wreszcie nie wyciekał olej? Czy w ogóle można to czymś smarować? W warsztacie samochodowym podejrzałem jak smarują silikonem miejsca przy aparacie zapłonowym i wszystkie miejsca w których wypukłości stykające się płaskimi krawędziami

Ostatnie pytanie nie dotyczy już zaworów a rozrządu. W jaki sposób odkręcić śrubę (na klucz 22) na dolnej rolce rozrządu która znajduje się w dolnym podwójnym kole pasowym? Próbowałem różnych sposobów ale obracające się koło i to że śruba ta jest bardzo mocno dokręcona nie ułatwiają sprawy. Przecież w jakiś sposób w warsztatach wymieniają pasek rozrządu a bez odkręcenia tej śruby się chyba nie obejdzie?

PostNapisane: 28 sty 2008, 21:54
przez topik
qbus napisał(a):1. W jaki sposób poprawnie zmierzyć taki luz, jakim położeniu powinny być krzywki wałka zaworowego


Witam!Na zamknietych zaworach,krzywka nie może naciskać na zawór,tłok w górnym położeniu.


qbus napisał(a):3. Czy jest jakiś środek (silikon?) aby z uszczelki pod deklem zaworowym wreszcie nie wyciekał olej?


Silikon do uszczelniania misek olejowych (czarny lub szary)


qbus napisał(a):W jaki sposób odkręcić śrubę (na klucz 22) na dolnej rolce rozrządu która znajduje się w dolnym podwójnym kole pasowym? Próbowałem różnych sposobów ale obracające


Jak będziesz odkręcał kluczem pneumatycznym to nie musisz blokować a jeżeli zwykłym to blokuje się koło zamachowe – blokuje sie je od dołu po odkręceniu pół okrągłej blaszki od strony miski olejowej za pomocą pręta metalowego.Pozdrawiam

PostNapisane: 28 sty 2008, 22:47
przez Sokool
qbus napisał(a):3. Czy jest jakiś środek (silikon?) aby z uszczelki pod deklem zaworowym wreszcie nie wyciekał olej?

Trzeba założyć oryginalną uszczelkę to nie będzie ciekło :)

PostNapisane: 28 sty 2008, 23:22
przez michi
Sokool napisał(a):Trzeba założyć oryginalną uszczelkę to nie będzie ciekło usmiech


108 zł w ASO płaciłem pół roku temu ;/ ale już nie cieknie :)

PostNapisane: 28 sty 2008, 23:31
przez qbass
qbus napisał(a):W jaki sposób poprawnie zmierzyć taki luz, jakim położeniu powinny być krzywki wałka zaworowego (czy może ma być to po prostu maksymalna wartość tej szczeliny)?

Krzywki nie powinny "naciskać" na zawór.
qbus napisał(a): Czy jest jakiś środek (silikon?) aby z uszczelki pod deklem zaworowym wreszcie nie wyciekał olej?

Jak wyżej ktoś napisał- oryginalna uszczelka załatwi sprawę lepiej niż jakikolwiek silikon.
qbus napisał(a): W jaki sposób odkręcić śrubę (na klucz 22) na dolnej rolce rozrządu która znajduje się w dolnym podwójnym kole pasowym?

Albo klucz pneumatyczny, albo młotek w rękę, klucz nasadowy i stukać odpowiednim momentem (puści na pewno ;) ). Ewentualnie klucz nasadowy, ramię (jakaś rurka) do ziemi i przekręcenie rozrusznikiem ;)

PostNapisane: 29 sty 2008, 16:27
przez LUP
qbass napisał(a):
qbus napisał(a): Czy jest jakiś środek (silikon?) aby z uszczelki pod deklem zaworowym wreszcie nie wyciekał olej?

Jak wyżej ktoś napisał- oryginalna uszczelka załatwi sprawę lepiej niż jakikolwiek silikon.


No spierał sie nie będę ale wydaje mi sie (na granicy z pewnością :) ) , że prócz oryginalnej uszczelki, silikon pod pokrywe zaworów jest obowiązkowy i to w pewnych ścisle określonych przez fabryke miejscach. ;)

Pozdr.LUP

PostNapisane: 30 sty 2008, 20:25
przez qbus
Dzięki wielkie za odpowiedzi :) Po zmierzeniu luzów okazało się tylko jedna płytka jest na granicy i ma 0,31 reszta ma mniej niż 0,30. Teraz tylko wydłubać tą jedna płytkę dokupić ją i poskładać to wszystko, oby uszczelka była dobra. Nie wiem czy jest to jakaś dobra uszczelka czy nie ale już nie jest to JC tak jak poprzednia tylko inna. Napisane jest na niej A.P.C.F JAPAN Hipol Sp.z.o.o. Mam nadzieje że zda egzamin jak nie to wtedy będę już musiał znaleźć oryginał.

PostNapisane: 30 sty 2008, 20:43
przez motolukas
ja odkrecałem koło pasowe tak: nasadka, długa przedłózka, osoba za kierownica wciskająca pedał hamulca na 5 biegu. Nie ma bata zawsze pojdzie. A gdzie dokupic płytki? Bo u mnie na zimnym torche klepie zawór...

PostNapisane: 30 sty 2008, 21:40
przez qbus
U mnie jest taki sklep który handluje tylko częściami do samochodów japońskich. Cena płytki to 12,50 i na stanie mają rozmiary najczęściej sprzedjące się, a na zamówienie sprowadzają takie jakie zamówisz (około 3 dni realizacja zamówienia)

PostNapisane: 30 sty 2008, 23:51
przez motolukas
Dzieki za info... Jak mi klepie na zimnym silniku w okolicach głowicy to chyba zawór nie?

PostNapisane: 31 sty 2008, 19:42
przez Pioteq25
Płytki sprzedają w ASO za ok 30zł/szt.

PostNapisane: 3 lut 2008, 08:30
przez qbus
I teraz klika moich spostrzeżeń. Do wymiany nie była tak jak pisałem jedna płytka a aż 10. Mój błąd wynikał ze sposobu mierzenia. Przyjąłem że górna granica luzu zaworowego przy którym płytka będzie wymieniana to 0,30. Przecież nie mogę robić tego znowu za jakiś czas (rozrząd wymieniłem 10 tys temu). Dość doby opis jak mierzyć i wymieniać płytki jest w manualu serwisowym do silnika u naszego bibliotekarza.

Żeby ustawić tłok w GMP trzeba patrzeć na nacięcie na dolnym kole zębatym i strzałkę na bloku muszą się one zgrać. Łatwo sprawdzić w jakiej pozycji jest tłok wyjmując świece i wkładając w jej miejsce pręt. Pierwszy tłok musi znajdować się w Maksymalnej górnej pozycji (Górnym Martwym Punkcie) I wtedy mierzymy luzy na zaworach pierwszego i drugiego tłoku na dolocie oraz na pierwszym i trzecim na wydechu. Po obróceniu wału o 360 stopni mierzymy na pozostałych.

Nie ma się co zabierać do mierzenia bez dobrych przyrządów pomiarowych. Potrzebny jest dobry szczelinomierz (taki coby miał przynajmniej listki do 0,03 ewentualnie cieńsze, w sprzedaży niestety popularny jest tylko z listkiem do 0,05) i mikrometr lub profesionalna suwmiarka z podziałką minimum do 0,01. Co do wyjmowania płytek najlepiej robić to we dwie osoby jedna osoba wciska zawór za pomocą dwóch śrubokrętów ustawionych na krawędziach w dół a druga wyciąg za pomoc cienkiego śrubokręta płytkę (ułatwia to nacięcie na krawędzi w które można wsadzić śrubokręt).

Jeśli się gdzieś mylę lub napisałem głupoty to mnie poprawcie, napisałem jak robiłem to u siebie.

A co do samych płytek to zastanawia mnie ile one tak naprawdę wytrzymują. U mnie widzę że są dwa rodzaje płytek z wybitym pod spodem rozmiarem i takie bez niego, czyli regulacja była już robiona a nie wierzę że auto po 160 (taki jest przebieg na nigdy nie cofanym liczniku ;) ) potrzebuje już drugiej takiej regulacji :D.

PostNapisane: 22 lip 2008, 10:22
przez SebaT74
qbus daj namiary na ten sklep mnie zaśpiewali w sklepie 50 zł. a mam tego dużo do wymiany na wszystkich zaworach luz 0,45.

PostNapisane: 22 lip 2008, 15:13
przez Pioteq25
0,45 :|

PostNapisane: 22 lip 2008, 15:25
przez SebaT74
Lepiej luz niż jak by były za ciasne :)

PostNapisane: 22 lip 2008, 15:29
przez Pioteq25
SebaT74 napisał(a):Lepiej luz niż jak by były za ciasne :)

To fakt. Jak zrobisz luzy na tip top, to przyrost mocy gwarantowany :)

PostNapisane: 23 lip 2008, 13:00
przez bzzyczek
qbus napisał(a):U mnie jest taki sklep który handluje tylko częściami do samochodów japońskich. Cena płytki to 12,50 i na stanie mają rozmiary najczęściej sprzedjące się, a na zamówienie sprowadzają takie jakie zamówisz (około 3 dni realizacja zamówienia)

Mozesz dac namiary na ten sklep bo ja tez nie moge dostac tych płytek. :(
Ewentualnie mozna gdzies w necie zamówic te płytki?

PostNapisane: 23 lip 2008, 16:09
przez Gość
bzzyczek napisał(a):mozna gdzies w necie zamówic te płytki?

pytałeś w carspeedzie ??

PostNapisane: 4 mar 2009, 00:49
przez Majki88
luz sprawdza i reguluje się tak jak rozrząd czyli co 90 tyś w fachowej literaturze tak piszą

Regulacja zaworów w BA Z5?

PostNapisane: 15 maja 2010, 11:04
przez bobinho
Powiedzcie mi bo zaraz zglupieje, czemu w co drugim poście czytam o regulacji zaworów w silniku Z5? przeciez tam jest hydraulika, jakim cudem drodzy forumowicze regulujecie zawory?