Strona 1 z 4

Sprawdzenie działania i regulacja przepustnicy (BA Z5)

PostNapisane: 20 sie 2009, 14:49
przez gcu
Tajniki działania i regulacji przepustnicy fotorelacja


Witam wszystkich! Jest to mój pierwszy post na tym forum i proszę o wyrozumiałość.

Na wstępie powiem na jakie dolegliwości cierpiała moja Mazdka z 95 roku (1,5 Z5 BA- czerwona ).

1) Wysokie obroty w zimie tak nawet do 2500 obr./min
2) Zawieszanie się obrotów na biegu jałowym po dodaniu i odpuszczeniu gazu (zawsze obrotomierz zatrzymywał się na około 1200obr/min)

Po zastosowaniu metody rozszerzenia sprężynki (która pomogła na wysokie obroty w zimie) pojawiły się inne wkurzające objawy:

3) Podczas jazdy – szarpanie przy puszczeniu gazu
4) Falujące lub bardzo niskie obroty po włączeniu jakiegoś obciążenia (np. światła, nadmuch lub ruch kierownicą)


Rozwiązanie problemu jest proste i tak:

Ad. 1) Za to odpowiada zaworek bimetaliczny umieszczony w dolnej części przepustnicy (na zdjęciu sprężyna bimetaliczna z prowadnicą):

1-przepustnica0006.jpg


A ściślej mówiąc nakrętka regulująca docisk zaworka otwierającego dodatkowy przepływ powietrza gdy silnik jest zimny.
Sprężyna bimetaliczna w niskiej temperaturze kurczy się tym samym otwiera zaworek dodatkowego powietrza („ssanie”).
Zaworek w temperaturze powyżej 0 C (tak mi się wydaje- należy przetestować działanie) powinien być zamknięty. A przy temperaturach poniżej 0 C powinien się otwierać.

Tak wygląda cały zaworek bimetaliczny po rozłożeniu na części:

2-przepustnica0002.jpg


Ta czarna śruba z dziurką to właśnie śruba regulująca, którą należy wkręcać (niestety metodą prób i błędów) do uzyskania pożądanych obrotów w zimie.

3-przepustnica0004.jpg


Ta pierwsza od lewej śruba/korek to nowa część którą należy dorobić.
Niestety oryginalna jest zrobiona z jakiegoś kiepskiego materiału i w dodatku gwint jest zasmarowany jakimś klejem. Od razu mówię nie bawcie się w rozkręcanie bo klej jest mocniejszy niż sama śruba i nawet jeżeli uda wam się dorobić dobry klucz to i tak śruba się połamie. Szkoda na to czasu lepiej użyć jakiegoś "czujniczka" i od razu się jej pozbyć. Mnie dorobienie takiej śruby kosztowało 25 zł.

Zdjęcie oryginalnej śruby zaślepiającej dostęp do zaworu bimetalicznego (przepraszam za kiepską jakość, ale miałem tylko komórkę przy sobie):

4-przepustnicacaa.jpg


Sprawdzenie przepustowości dodatkowych kanałów powietrznych:

1) Przeczyścić dokładnie szmatką następnie dmuchnąć w „Kanał powietrzny zaworu bimetalicznego”. Operację wykonujemy w temperaturze pokojowej Jeżeli zawór przepuszcza powietrze musi zostać wyregulowany tak, aby był szczelny. Jeżeli w zimie będą za wysokie obroty to wkręcamy tak mocno śrubę regulacyjną aż będą odpowiednie.
Aby sprawdzić czy zaworek się otwiera wsadzamy całość widoczną na zdjęciu w reklamówkę i do zamrażarki tak na 30 min. I ponownie dmuchamy w kanał (uwaga radzę dmuchnąć przez jakąś szmatkę. Zimny metal w ciepłym otoczeniu ma tendencję do przywierania... :D ).

Jeżeli zaworek będzie się zacinał należy wykręcić śrubę regulacyjną i rozłożyć cały zaworek na części przeczyścić starannie.

5-przepustnicakanay.jpg


2) Sprawdzamy szczelność następnego kanału dmuchając w „Kanał powietrzny elektrozaworu”. Jeżeli trzyma (i pewnie tak jest) to ok.! Ale czy się otwiera?
Aby to sprawdzić podajemy 12V na elektrozaworek (biegunowość obojętna).
U mnie się nie otwierał bo rozszerzałem sprężynę w celu obniżenia obrotów w zimie… Teraz musiałem cofnąć operację (na szczęście nie kręciłem śrubą regulacyjną owego elektrozaworu).

Po upewnieniu się, że zaworki działają jak należy możemy złożyć i zamontować przepustnicę na swoim miejscu. Teraz przyda się regulacja obrotów w trybie serwisowym. (Pamiętając przy tym, że po wyjściu z trybu serwisowego obroty bez obciążenia powinny być w granicy 750/min.


Objawy i prawdopodobne przyczyny:

1) Wysokie obroty w zimie nawet do 2500 obr./min lub więcej.

Zbyt mocno otwarty zawór bimetaliczny- należy wyregulować

2) Zawieszanie się obrotów na biegu jałowym po dodaniu i odpuszczeniu gazu na rozgrzanym silniku (obrotomierz zatrzymuje się na około 1200obr/min)

Zawór bimetaliczny przepuszcza powietrze na rozgrzanym silniku dodatkowo otwiera się elektrozawór

3) Podczas jazdy – szarpanie przy puszczeniu gazu

Nieprawidłowe działanie elektrozaworu przepustnicy- zacina się lub w ogóle się nie otwiera.

4) Falujące lub bardzo niskie obroty po włączeniu jakiegoś obciążenia (np. światła, nadmuch lub ruch kierownicą)

Nieprawidłowe działanie elektrozaworu przepustnicy- zacina się lub w ogóle się nie otwiera.



Gdybym coś pokręcił to dajcie znać. Powodzenia.

EDIT by Marek:
Przeniosłem obrazki na serwer MS aby nie zginęły po jakimś czasie.

PostNapisane: 21 sie 2009, 00:01
przez bzzyczek
Wreszcie ktoś zrobił to co ja chciałem zrobic u siebie z problemem wysokich obrotów na zimnym silniku, ale ja niestety poddałem sie przy odkręcaniu tego plastikowego korka, bo jest tak jak piszesz bez niszczenia go raczej nie da się go odkręcić. Największy problem chyba z dorobieniem takiej śruby na miejsce tego korka.

PostNapisane: 21 sie 2009, 12:48
przez gcu
Też myślałem, że będzie to problem, ale zaniosłem całość do tokarza i bez problemu dorobili mi taki korek. Miał być plastikowy, ale były jakieś problemy i dorobił z aluminium. Wyszło drożej niż za plastik, ale cóż te 25 zł to nie taki majątek za kulturalną pracę silnika. A korek musi mieć odpowiednią długość tak, aby po wkręceniu nie zasłaniał kanału powietrznego.


Dopiero wczoraj zdałem sobie sprawę, z dodatkowej roli tego elektrozaworu. On też służy jako "ssanie".
Jest upalnie, a przy odpaleniu autka obroty utrzymywały się około 1000/min. Odłączając wtyczkę od elektrozaworu obroty spadały do 750/min. Dopiero kiedy autko się zagrzało elektrozawór się zamknął.
Czyli można powiedzieć, że mamy podwójne "ssanie" w zimie bo dochodzi bimetaliczny zawór i to dlatego autko dostaje takich głupich obrotów.


Ten elektrozawór ma związek z jeszcze jednym problemem (przynajmniej tak mi się wydaje) : odpalenie rozgrzanego silnika – trzeba kręcić rozrusznikiem dłużej, a jak już silnik zaskoczy to bardzo powolutku dochodzi do 750obr/min (zimny pali lepiej jak rozgrzany).
Ten elektrozawór powinien otwierać się za każdym razem przy rozruchu dostarczając większej ilości powietrza ( i wtedy silnik wkręca do około 1000 obr/min i spokojnie zwalnia do 750/min)
Ale na rozgrzanym silniku zaworek się nie otwiera przy rozruchu, a brak dodatkowego powietrza powoduje cięższy rozruch.
Dodam jeszcze, że musi minąć kilkanaście, kilkadziesiąt minut od zgaszenia silnika i dopiero wtedy problem się ujawnia.

PostNapisane: 23 sie 2009, 11:58
przez Sebaaaaaaa7
Jesteś w błedzie, zaworek bimetaliczny- to właśnie no jest odpowiedzialny za sanie i niema różnicy czy to lato czy zima. Poprostu reaguje on na temperature płynu chłodniczego. Ja u siebie nie miałem w ostanim czsie w ogóle sania i falujące obroty. Odkręciłem przepustnice i 4 śrubki (silnik1,8) żeby dostać się do zaworków, niewyjmowałem sprężyn tylko na noc w kanaliki nalełem wd-40, rano sprężone powietrze i reset komputera i wszystko jest OK, nie kręciłem żadnymi śrubkami przed resetem miałem za wysokie obroty po resecie cacy.

Re: Sprawdzenie działania i regulacja przepustnicy – fotorelacja

PostNapisane: 10 paź 2010, 21:49
przez Marcin1990
Dzięki za pomoc i fotorelację:) Zostawiłem auto na noc na dworzu -5 stopni odpalam z rana a tu wskoczył na 1500rpm i po chwili na 1000 i 750:) aż przyjemnie się odpala:D

Re: Sprawdzenie działania i regulacja przepustnicy – fotorelacja

PostNapisane: 11 sty 2011, 22:58
przez Don Gregorio
Czy ta metoda w KF również działa?
Poza tym ja mam troszkę inna przepustnicę i napotykam problem taki że śruby imbuss są nie do ruszenia niestety... Jak je odkręcić nie zrywając

Re: Sprawdzenie działania i regulacja przepustnicy – fotorelacja

PostNapisane: 21 sty 2011, 16:22
przez Cr@cker
Don Gregorio napisał(a):Czy ta metoda w KF również działa?
Poza tym ja mam troszkę inna przepustnicę i napotykam problem taki że śruby imbuss są nie do ruszenia niestety... Jak je odkręcić nie zrywając


Albo po przez użycie impulsatora kinetycznego zwanego młotkiem czyli postukaj albo za pomocą nagrzania ale tu radze ostrożnie bo śruba może stalowa ale reszta przypuszczam z aluminium ...

A nawiązując do tematu to udało mi się odkręcić ten "kapselek" od zaworka z bimetalu bez rozwalania ... zrobiłem to po przez ogrzanie palnikiem do okoła i śruba – nakrętka ładnie popuściła :) ale popełniłem 1 gafe i mam teraz zagwozdkę ... jak głęboko była wkręcona ta drugą czarna nakrętka która reguluję nacisk tego czarnego kapturka na sprężynę tą dużą .... czy ma byś wkręcona na równo z końcem kanału który tam widać czy w połowie ???

Re: Sprawdzenie działania i regulacja przepustnicy – fotorelacja

PostNapisane: 20 paź 2011, 15:52
przez MatiCK512
palinkiem opalałem i nie dało sie ;/ zalałem WD40 i zostawiam do jutra . jutro dalszy ciąg robie .

Re: Sprawdzenie działania i regulacja przepustnicy – fotorelacja

PostNapisane: 30 paź 2011, 22:59
przez seba9220
Gdzie znajduje się śruba od regulacji obrotów ssania ? Można foto .
Mam problem gdy temperatura spada do -5 stopni to mam 2000ob/min
ale gdy jest zimniej obroty wariują i skaczą do 2500ob/min silnik strasznie pracuje zaczyna mocno kopcić , zostawiam za sobą mgłe. Płynów nie ubywa , Proszę o Pomoc m wstyd odpalic na mieście <czytaj>

Re: Sprawdzenie działania i regulacja przepustnicy – fotorelacja

PostNapisane: 31 paź 2011, 00:18
przez farciarz
A czytanie ze zrozumieniem to tak wielki problem ??

Dodatkowo jest kilka kolejnych wątków nawet pod podobnym tytułem, więc nie wiem skąd te pytania. Wystarczy skorzystać z opcji szukaj <glupek2>

Re: Sprawdzenie działania i regulacja przepustnicy – fotorelacja

PostNapisane: 1 lis 2011, 22:32
przez seba9220
Odłączyłem silniczek krokowy dolną wtyczkę pod gaznikiem, i jest super obroty przy odpaleniu 1200ob/min, żadnego kopcenia , silnik chodzi cicho , Elegancko polecam żadnych problemów nie mam , z silnikiem ::))

Re: Sprawdzenie działania i regulacja przepustnicy – fotorelacja

PostNapisane: 7 lis 2011, 06:11
przez farciarz
W żadnym wypadku !! Co za bzdura o odłączaniu krokowca i polecanie takiego zabiegu forumowiczom. Od razu powinien być za to ban !!

Re: Sprawdzenie działania i regulacja przepustnicy – fotorelacja

PostNapisane: 8 lis 2011, 22:26
przez gcu
seba9220 napisał(a):Odłączyłem silniczek krokowy dolną wtyczkę pod gaznikiem, i jest super obroty przy odpaleniu 1200ob/min, żadnego kopcenia , silnik chodzi cicho , Elegancko polecam żadnych problemów nie mam , z silnikiem ::))


Hehe
i silnik <nie> gaśnie po rozgrzaniu? :)

Jeżeli nie gaśnie to pewnie przy -5C 3200 rpm przy odpaleniu? hahaha też tak miałem <spoko>

Odłączając krokowy pozbawiasz kompa jednej z jego "macek", a zaworek bimetaliczny jest czymś o czym komp w tym przypadku nie ma pojęcia (brak czujników) więc dlatego napisałem w tym poscie o "wyłączeniu" go z obiegu, a nie silniczka krokowego :)

Re: Sprawdzenie działania i regulacja przepustnicy – fotorelacja

PostNapisane: 8 lis 2011, 22:29
przez gcu
Wróć :)

czujniki by się znalazły, ale pozostaje kwestia softu...

Re: Sprawdzenie działania i regulacja przepustnicy – fotorelacja

PostNapisane: 9 lis 2011, 19:35
przez bzzyczek
Ja mam zaślepiony całkowicie ten kanał powietrzn zaworu bimetalicznego w przepustnicy i juz od roku nie mam problemu z wysokimi obr. na zimnym silniku.

Re: FOTORELACJA – Sprawdzenie działania i regulacja przepustnicy

PostNapisane: 10 mar 2012, 22:31
przez shazza86
Mam pytanie co daje regulowanie sruba nr1 od silniczka krokowego??
Co daje regulacja sruba nr2??
Mam cos nie tak z obrotami poniewaz powoli obroty spadaja jak dodam gazu. TPS ustawialem bo byl przestawiony.

Re: FOTORELACJA – Sprawdzenie działania i regulacja przepustnicy

PostNapisane: 11 mar 2012, 21:55
przez jarek1711
Mam taką samą przepustnice , Srubą nr 2 regulujesz obroty silnika jak się zagrzeje z tym że w trybie serwisowym.
A nr.1 ma wpływ na czułość elektrozaworu(silniczek krokowy)tylko umnie nie chciała się obrócić ,aż ją rozwierciłem i wstawiłem nową.W twoim przypadku to może być ta śrubka .
Tylko delikatnie żeby nie pogorszyć.

PostNapisane: 13 mar 2012, 22:51
przez gcu
ECU raportuje jakieś błędy?

PostNapisane: 15 sie 2012, 20:20
przez wilu86
koledzy co trzeba dokiładnie zrobić aby na zimnym silniku nie wyskakiwały mi obr ponad 2,5 tys obrotów
reguluwać którąś ze śrób? moja przepustnica ma oznaczenie z4

PostNapisane: 20 sie 2012, 21:09
przez Alerzam