Mazda 323F BA 1.5 1998rok – ubywający płyn chłodzący w zbiorniczku wyrównawczym.

Postprzez Michalku » 3 lut 2016, 00:58

Witam!


Jeżdżę aktualnie Mazdą 323F BA, z 1998 roku z instalacją LPG. Martwi mnie fakt, że ubywa mi płynu chłodzącego w zbiorniczku wyrównawczym. Wcześniej jeździła nim moja kobieta, jednak nie pamiętam w jaki sposób zniknął korek od tego zbiorniczka. Zastosowałem wtedy prymitywne rozwiązanie w postaci zaklejenia taśmą izolacyjną i tak to służyło jakieś dwa lata. Aktualnie taśma się poodklejała (zdarzały się dolewki płynu).

Moje pytanie brzmi: czy brak korka i tak prymitywne rozwiązanie, jak zaklejenie wlotu do zbiorniczka taśmą, mogło powodować, że płyn uciekał górą?


Generalnie mam nadzieję, że głowica cała, bo auto naprawdę służy wiernie i poza jakimiś małymi przygodami nie zamieniłbym na inną.

Chciałbym kupić korek, jednak na allegro wąż wychodzący z korka ma różną długość. Nie pamiętam jaki pierwotnie był w mojej Maździe.

Obrazek

lub

Obrazek\

A może to bez różnicy, bo i tak służy do zmniejszenia ciśnienia w zbiorniczku?
Początkujący
 
Od: 3 lut 2016, 00:37
Posty: 5
Skąd: Głogów (woj. dolnośląskie)
Auto: Mazda 323F BA 1.5 1998

Postprzez Andrzej414 » 3 lut 2016, 16:24

Naturalnie mógł płyn wystrzelić bo ten zbiornik jest od różnicy ciśnień. Prawdopodobne że mógł przy ciśnieniu płyn uciec ale to naprawdę musiałabyś szczelnie zakleic ten otwór. Wąż ma być tak długi jak pozwala na to wyprofilowanie zbiorniczka. Tam z boku są takie zaczepy do tego węża.
Avatar użytkownika
Forumowicz
 
Od: 7 sie 2011, 11:44
Posty: 1205 (3/48)
Skąd: Pierwsza Stolica Polski
Auto: Mazda 323C BA 1.5 '96 – była
Mazda 2 DE 1.5 '09
Mazda 3 BK 1.6 '07

Postprzez Michalku » 3 lut 2016, 23:50

Kupiłem na szrocie oryginalny korek i mam nadzieję, że płyn chłodniczy przestanie ubywać.

Oby to nie była uszczelka, ani sama głowica, bo uwielbiam tą Mazdę i póki co nie wyobrażam sobie zamiany na coś nowszego, a taka awaria to zapewne spore koszty.

Płyn w zbiorniczku nie bulgocze, barwę ma normalną, nie widzę pęcherzy z oleju. Wlew oleju silnikowego czysty, bez tego okropnego 'masła', które czasem można zaobserwować przy walniętej uszczelce / głowicy. Sprawdzałem dziś wieczorem wydech i troszkę kopci na biało, ale to raczej ze względu na aurę na zewnątrz (przy tej temp. z innych samochodów też trochę kopciło). Przy gazowaniu do 3k/min na wolnych obrotach naturalnie dymu więcej.

Pod autem niestety nie ma śladów wycieku.

Zastanawiam się poważnie nad zakupem testera CO2 na allegro, żeby sprawdzić, czy w płynie chłodniczym nie ma spalin. A póki co obserwuję zbiorniczek wyrównawczy i oby kolejne dolewki nie były konieczne. :)
Początkujący
 
Od: 3 lut 2016, 00:37
Posty: 5
Skąd: Głogów (woj. dolnośląskie)
Auto: Mazda 323F BA 1.5 1998

Postprzez Marek 161BD081 » 4 lut 2016, 09:27

Jak masz ubytki płynu to najprawdopodobniej jest po prostu jakiś wyciek.
Zbiorniczek wyrównawczy jest bezciśnieniowy wiec w korku nie ma żadnego zaworka i w zasadzie jak go nie ma to tez nic złego nie powinno się stać. Najwyżej nieco płyn będzie mógł "łatwiej" odparować ;)
Jednak obawiam się, że więcej płynu ucieka ci gdzieś przez jakaś nieszczelność w układzie chłodzenia.
Popatrz dokładniej na wszystkie złączki i okolice chłodnicy.
Ja to samo niedawno miałem, że musiałem dolewać płynu aż ... przy większych mrozach zauważyłem, że mam nieszczelność na chłodnicy (śladów pod autem też nie miałem!).
W kwestii ewentualnie uszkodzonej uszczelki pod głowicą to nie przesadzaj – jakbyś miał ją uszkodzoną to wywalałoby płyn chłodniczy przez ten zbiorniczek w dosyć dużych ilościach.
To "masło" pod korkiem wlewu tez nie musi być objawem padającej uszczelki – polecam dokładniejszą lekturę tego problemu aby nie powielać plotek :D

A tak na przyszłość proszę zapoznać się z tematem: podział Działu BA/BH aby następne tematy zakładać w działach do tego przeznaczonych.
Temat przenoszę do działu silnikowego.

Uzupełnij proszę też profil o lokalizację bo bywa to przydatne.
161 BD 081 26.425 & 27.555 MHz USB
Xedos 9 KL '01 & AR 156 1.8TS & Honda Shadow VT1100 C3 Aero ’99
Były: 323F BA Z5
Honda Shadow VT1100C2 Sabre ’03
Honda Shadow VT500C '84
Dział BA/BH
Avatar użytkownika
Moderator
 
Od: 28 lut 2009, 23:05
Posty: 5018 (34/87)
Skąd: Chełm
Auto: 323F '95 & Xedos 9 '01

Postprzez Michalku » 4 lut 2016, 13:26

Ok, ok. Dziękuję za solidną odpowiedź i przeniesienie tematu, naruszenia regulaminu już się nie powtórzą :)


Mam jeszcze jedno pytanie. Dziś jakąś godzinę po jeździe, podczas której silnik nagrzał się do optymalnej temperatury (wskazówka była w połowie) postanowiłem sprawdzić stan płynu w samej chłodnicy. Temperatura silnika w ciągu tej godziny spadła. Płynu było praktycznie po sam korek i nic się nie działo na wolnych obrotach, dopóki nie dodałem delikatnie gazu do jakichś 2.5 – 3k obrotów / min. Wtedy płyn podszedł wyraźnie wyżej i nieco się ulało górą. Czy to normalne, że go wywaliło przy zimnym silniku przy dodaniu gazu?

Pozdrawiam.
Początkujący
 
Od: 3 lut 2016, 00:37
Posty: 5
Skąd: Głogów (woj. dolnośląskie)
Auto: Mazda 323F BA 1.5 1998

Postprzez Marek 161BD081 » 4 lut 2016, 16:40

Michalku napisał(a):Czy to normalne, że go wywaliło przy zimnym silniku przy dodaniu gazu?

Normalne zjawisko – ja też tak miałem.
Często tak jest jak układ wodny nie jest do końca odpowietrzony co zdarza się także przy nieszczelności układu chłodzenia.
Zauważ, że podczas normalnej pracy w układzie chłodzenia masz ciśnienie do tych 0.9 lub 1.1 bara (zobacz oznaczenie na korku) co zapobiega m.in. zagotowaniu się wody w tych 100'C
161 BD 081 26.425 & 27.555 MHz USB
Xedos 9 KL '01 & AR 156 1.8TS & Honda Shadow VT1100 C3 Aero ’99
Były: 323F BA Z5
Honda Shadow VT1100C2 Sabre ’03
Honda Shadow VT500C '84
Dział BA/BH
Avatar użytkownika
Moderator
 
Od: 28 lut 2009, 23:05
Posty: 5018 (34/87)
Skąd: Chełm
Auto: 323F '95 & Xedos 9 '01

Postprzez Michalku » 5 lut 2016, 12:16

Ok, ok. Dzięki serdeczne za odpowiedź :)
Początkujący
 
Od: 3 lut 2016, 00:37
Posty: 5
Skąd: Głogów (woj. dolnośląskie)
Auto: Mazda 323F BA 1.5 1998

Kto przegląda forum

Użytkownicy przeglądający ten dział: Brak zidentyfikowanych użytkowników i 7 gości

Moderator

Moderatorzy 3 / 323