Strona 1 z 8

Diagnostyka silnika Mazda użyciu programu FORScan i ELM327

PostNapisane: 4 paź 2013, 20:01
przez krystian77
Fotorelację wykonałem w trakcie odczytu kodów błędów DTC (Diagnostic Trouble Codes) z silnika samochodu Mazda 323F BA z silnikiem Z5 1,5l (1998r.) przy użyciu programu FORScan zgodnie z procedurą opisaną na stronie programu http://forscan.org/howto.html#ht2 . Samochód wyposażony jest w nowszy PCM i podczas odczytywania błędów metodą na tzw. "spinacz" błędy podawane są w formie czterocyfrowych kodów zgodnych z formatem ODB II. Może ktoś sprawdzi czy ta metoda zadziała również w przypadku dwucyfrowych kodów i podzieli się doświadczeniem na forum.

Korzystanie z tej metody wymaga zakupu interfejsu diagnostycznego. Ja skorzystałem z taniego "chińskiego zamiennika" interfejsu diagnostycznego ELM327 w wersji 1.5 Bluetooth łatwo dostępnego na popularnych portalach aukcyjnych.

Do podłączenia interfejsu do samochodu wyposażonego w 17 pinowe złączę diagnostyczne potrzebne są trzy przewody:

od GND do pinów 4,5(masa)
od B+ do pinu 16(zasilanie)
od MEN do pinu 7 (linia K ISO9141-2).
schemat_Mazda_DLC_ODBII.jpg

Z informacji zamieszonych na stronie autorów programu wynika że taka konfiguracja połączeń zadziała z większością samochodów Mazda wyposażonymi w złącze DLC.
DSC_0118.jpg

Z odmiennego sposobu komunikacji korzysta np. Mazda 626 GF w wersji przed faceliftingiem. W tym przypadku potrzebne są cztery przewody. Dwa wykorzystywane są do zasilania interfejsu, a druga para do komunikacji poprzez protokół J1850 (piny 2 i 10 interfejsu ELM 327).

Po włączeniu zapłonu powinna zaświecić się dioda sygnalizująca prawidłowe zasilanie interfejsu ELM 327. Jeżeli urządzenie jest prawidłowo zasilone możemy przystąpić do instalacji interfejsu w systemie. Niezależnie czy posiadamy interfejs wyposażony w złącze USB, czy tak jak ma to miejsce w moim przypadku interfejs Bluetooth należy prawidłowo przyporządkować mu odpowiedni identyfikator portu szeregowego.

Kolejną czynnością jest instalacja programu FORScan, proces jest bardzo intuicyjny i nie będę go szczegółowo opisywał, a następnie konfiguracja programu która sprowadza się do wybrania języka interfejsu oraz wskazania identyfikatora portu szeregowego na którym pracuje interfejs.
FORScan_konfiguracja.jpg

Następnie z pierwszego modułu aplikacji "Informacje o interfejsie i pojeździe" klikamy na ikonkę "Połącz z pojazdem". Gdy komunikacja zostanie nawiązana prawidłowo, zostanie nam zaproponowana nowa nazwa profilu dla diagnozowanego modelu.
FORScan_323F.jpg

Przy połączeniu program próbuje nawiązać komunikacje z modułami samochodu a następnie dokonuje odczytu zarejestrowanych błędów. W zakładce konfiguracja możemy sprawdzić drogę i rodzaj komunikacji użytej do transmisji, oraz podejrzeć parametry diagnozowanego pojazdu.
Forscan Mazda 323F.jpg

Jak widać komunikacja z samochodem Mazda 323F z silnikiem Z5 odbywa się z użyciem protokołu ISO przez interfejs ELM327 v.1.5 podłączony do COM5 komputera.
Aby dokonać przeglądu odczytanych błędów wybieramy moduł DTC "Odczyt kodów usterek".
Code DTC Mazda P0134.jpg

Jak widać w module sterowania silnika PCM zostały zarejestrowane dwa błędy sugerujące uszkodzenie sondy lambda, a dokładnie uszkodzenie w obwodzie zasilania podgrzewacza sondy. W dolnej cześć okna umieszczone zostały dwie ikony oznaczone wykrzyknikiem. Pierwsza umożliwia nam ponowny odczyt zarejestrowanych błędów, druga natomiast umożliwia nam ich wykasowanie po wykonanej naprawie.

Trzeci w kolejności moduł "oscyloskop" pozwala nam na podglądanie w czasie rzeczywistym niektórych parametrów i informacji zarejestrowanych przez sądy oraz czujniki w formie "tablicy rozdzielczej", wykresów lub prostej tabeli.
forscan table 323f.jpg

Również informacja pochodzące bezpośrednio z czujników może być pomocna w diagnozowaniu nieprawidłowości działania silnika.

Z uwagi na ograniczony czas nie udało mi się sprawdzić wszystkich możliwości aplikacji w połączeniu z Mazdą, ale mam nadzieje że wykonana przeze mnie fotorelacja pomoże zaawansowanym użytkownikom, a mniej zaawansowanych zachęci do samodzielnego zagłębienia tematu.

Będę również wdzięczny za informację o udanych lub mniej udanych próbach z innymi modelami.

PostNapisane: 12 paź 2013, 17:45
przez flywin
no panie kawał dobrej roboty.

tylko zastanawia mnie czemu do MEN a nie do FEN?

i jak się to ma do aut po lifcie gdzie sa kody 4 cyfrowe

można by podpiąć też ABS, poduchy

PostNapisane: 13 paź 2013, 19:32
przez krystian77
flywin napisał(a):(...)

tylko zastanawia mnie czemu do MEN a nie do FEN?

i jak się to ma do aut po lifcie gdzie sa kody 4 cyfrowe

można by podpiąć też ABS, poduchy


Wygląda na to że MEN jest szyną danych zgodną z linią K ISO 9141-2. Nie wiem czy moduły ABS i poduszek mają też taką szynę.

Tak jak napisałem, 4 cyfrowe kody sprawdziłem, jak ktoś ma możliwość proszę o sprawdzenie aut przed liftem z dwucyfrowymi kodami.

PostNapisane: 24 paź 2013, 23:00
przez PitrekT
krystian77 napisał(a):Będę również wdzięczny za informację o udanych lub mniej udanych próbach z innymi modelami.


Sprawdziłem działanie FORScan-a w Maździe 323 BJ 2001 r 1.6 ZM i działa rewalacyjnie :) Oprócz tego testowałem inne programy diagnostyczne.Relacja opisana jest w tym wątku: viewtopic.php?f=115&t=161636&p=2723236#p2723236

[Usunięte]

PostNapisane: 31 paź 2013, 23:50
przez maniek070
PostTen post został usunięty przez maniek070 31 paź 2013, 23:51.
Powód: nie ten temat

Re: Diagnostyka silnika Mazda użyciu programu FORScan i ELM327

PostNapisane: 1 lis 2013, 18:15
przez bartekdw
Mazda 323f 96r przed liftem, silnik z5 kody dwucyfrowe, program działa dobrze w przypadku odczytu kodów błędów, odczytu parametrów w czasie rzeczywistym nie dokonałem bo po odpaleniu silnika zawiesza mi się program, bez odpalania podgląd jest. Będę próbował z innym kablem jeszcze. Wreszcie jest program do diagnostyki mazdy :D

edit: po zainstalowaniu zaktualizowanego programu ze stronki livedata działa jak należy.

PostNapisane: 18 lis 2013, 09:21
przez Przemek323c
Mozesz machnac jakiegos screena ? Ktora masz wersje ? U mnie wlasnie wieszalo sie albo wyswietlalo dane z kosmosu.

Re: Diagnostyka silnika Mazda użyciu programu FORScan i ELM327

PostNapisane: 21 lis 2013, 00:22
przez bartekdw
Screenów nie mam, pracowałem na najnowszej wersji forscan ze strony, 2.1.9 beta. Wszystko działało u mnie i u kumpla z silnikiem BP.

Re: Diagnostyka silnika Mazda użyciu programu FORScan i ELM327

PostNapisane: 29 lis 2013, 21:19
przez Madik
U mnie nie dziala, nie ma polaczenia z ECU, sam modul bluetooth dziala tylko nie widzi ecu, podlaczylem pod ten pin 7 do MEN , Madzia 323f 1.5 z5 z 95' a jezeli chodzi o ten drugi wariant to te piny 2 i 10 to gdzie to wpiac do gniazda w aucie... oto moje gniazdo...

PostNapisane: 30 lis 2013, 20:40
przez krystian77
Madik napisał(a):..., Madzia 323f 1.5 z5 z 95' a jezeli chodzi o ten drugi wariant to te piny 2 i 10 to gdzie to wpiac do gniazda w aucie... oto moje gniazdo...

Pod dwa piny znajdujące się na twoim zdjęciu u góry, na prawo od zasilania (B+). Na stronie producenta programu jest instrukcja gdzie podłączyć http://forscan.org/howto.html#ht2
Tylko u Ciebie jest jeden pin więcej niż ja ale i tak brakuje tego drugiego, więc raczej nic z tego.

PostNapisane: 30 lis 2013, 21:24
przez Madik
Dzieki, no wlasnie tego jednego nie ma...

PostNapisane: 4 gru 2013, 22:15
przez Przemek323c
Musi dzialac na pinie men. Swoja droga warto dopracowac temat i dac jako przyklejony bo w ogole wywraca to do gory nogami dotychczasowa wiedze o diagnostyce komputerowej BA.

PostNapisane: 8 gru 2013, 00:42
przez Garbage1989
U mnie w BA z Z5 tez zagadało jeszcze w miarę możliwości będę testował na samochodach kumpli z Grupy Małopolskiej szkoda ze nie bangla z modułem ABS'u i poduszkami bo byłoby jeszcze bardziej na dopasie ale od tego znalazłem inny program który zwie sie CASCADE i obsługuje bardzo duzo samochodów bo to emulator oprogramowania z ręcznego skanera typu CarmanScan i działa to naprawde sprawnie bo dziś przeprowadziłem testy na nim i programiku FORScan gdyby ktoś chciał mam działającą wersje info na PW


Obrazek

Obrazek

Obrazek

PostNapisane: 8 gru 2013, 08:46
przez krzysek71
Próbowałeś tego morze na xedosie v6

Dopisano 8 gru 2013, 08:07:

Jak patrzyłem w opisie to podobno obsługuje K series

Dopisano 8 gru 2013, 08:08:

Próbowałeś tego morze na xedosie v6

Dopisano 8 gru 2013, 08:09:

Próbowałeś tego morze na xedosie v6

PostNapisane: 8 gru 2013, 20:56
przez flywin
panowie sprawdzałem działa jak i przed i po Lifcie :D

pytanie do was jak podłączaliście Masę tak jak kolega w pierwszym poście (2 piny) czy tak jak piszę na stronie ForScan How To?

jedyny mankament jak się połączy i odpali się auto to potrafi rozłączyć.

PostNapisane: 9 gru 2013, 11:24
przez krystian77
flywin napisał(a):pytanie do was jak podłączaliście Masę tak jak kolega w pierwszym poście (2 piny) czy tak jak piszę na stronie ForScan How To?

To połączenie na schemacie to jedynie moja sugestia. Ja podłączyłem oba piny bo było mi tak wygodniej,a i tak w moim ELM327 oba piny są wewnętrznie zwarte.

PostNapisane: 10 gru 2013, 20:40
przez PitrekT
Madik napisał(a):U mnie nie dziala, nie ma polaczenia z ECU, sam modul bluetooth dziala tylko nie widzi ecu, podlaczylem pod ten pin 7 do MEN , Madzia 323f 1.5 z5 z 95' a jezeli chodzi o ten drugi wariant to te piny 2 i 10 to gdzie to wpiac do gniazda w aucie... oto moje gniazdo...

Wg zdjęcia Twoje gniazdo diagnostyczne zawiera pin (MEN) do komunikacji w standardzie ISO9141jaki i również pin do komunikacji w standardzie J1850PWM (Bus + line).Nie spotkałem się wcześniej z takim rozkładem pinów, gdyż te ,które widziałem miały piny tylko ISO lub tylko J1850PWM .

PostNapisane: 17 gru 2013, 22:16
przez Garbage1989
na spocie z JDM Podhale sprawdzałem FORScanem Mazdę 323F BJ z silnikiem RF2A i tez zabanglał od razu ale tak jak u mnie wykryło tylko sterownik silnika ale poprawnie gada z samochodem wykrywa go jako Primacy Diesel ale to nie rzutuje na odczyty

Edit:

Wczoraj testowałem 323GS z rynku amerykańskiego lecz nie udało się nawiązać połączenia ani FORScanem ani CASCADE ale być może przyczyna jest bardziej po stronie jakiejś awarii bo ponoć w warsztacie tez udało się tylko raz podłączyć diagnostykę i więcej już nie chciała gadać. Jak będę podpinał coś jeszcze to się dopisze :]

Edit:

w ostatni czwartek miałem kolejną turę odczytów i tak 626 GW z silnikiem w Diesleu RF4F z 2001 i odczyt przebiegł pomyślnie a w samochodzie da się odczytać moduł PCM i ABS. A drugi pacjent to 323 BG w sedanie z silnikiem B6 1.6 ale tego udało się sparzyć przez CASCADE i odczytało błędy po chwili namysłu

Edit:

do podłączonych Madzi dołączyły 3ki z silnikiem 1.6 Y6 oraz z 2.0 LF, a 626 w wersji 2.0 FS i wszystko gada, w modelach po lifcie (626) wykrywany jest moduł ABS więc można diagnozować który czujnik jest padnięty :]

Problem z diagnostyką przez ELM327

PostNapisane: 30 sty 2014, 18:35
przez Zielu240
Witam wszystkich. Zakupiłem ostatnio ELM 327 i mam mały problem. Mam Mazde 323f BA rok 1996 silnik 1,8 BP.Podłączyłem zgodnie z instrukcją którą znalazłem na forum viewtopic.php?f=116&t=161620. Po podłączeniu zapala sie czerwona kontrolka na interfejsie 2014-01-30 17.06.11.jpg i teraz pytanie:czy ona oznacza niepoprawność połączenia?? Próbowałem się połączyć przez BT ale niestety nie wykrywa żadnych urządzeń. Prosze o wyrozumiałość i w miarę możliwości o odpowiedź.

PostNapisane: 30 sty 2014, 22:26
przez Marek 161BD081
Czerwona lampka oznacza tylko podłączenie zasilania do ELM'a
Aby go używać musisz w kompie sparować go (odszukać i połączyć via BT) oraz określić nr portu COM.

Odsyłam do dokładniejszej lektury wątku, do którego dołączę twój temat.

PS. Poczytaj też ten drugi temat o odczycie błędów :)