Strona 1 z 1

Sruby kół pasowych 323f BA (Z5 engine)

PostNapisane: 17 lut 2012, 09:57
przez Syprinter
Witam,

Wczoraj właśnie skończyłem wymieniać rozrząd w mojej maździe 323f 1.5 , i po skręceniu wszystkiego została mi jedna śrubka z numerem "10". Z tego co doszedłem do tej pory to mam odkręcony trzymak tulejki na bagnet olejowy, tylko że jak próbuje go przykręcić tą śrubą to okazuje się że śruba jest za długa. I tu moje pytanie, a mianowicie co oznaczają numery na śrubach od silnika (dla przykładu wszystkie śruby od obudowy rozrządu mają numery 9). Zastanawiam się czy nie pomyliłem śrub od kół pasowych bo do tego od pompy wody dałem te dłuższe śruby z numerem 10 (takie same co ta jedna mi została) i do koła pasowego na wale korbowym dałem te krótsze z numerem 9. Zastanawiałem się czy nie powinny być odwrotnie ale gdy wkręcałem te dłuższe śruby do koła pasowego na wale korbowym to nie dokręcały się do końca – czyli chyba są za długie.
MOJE PYTANIA TO:
1. Kto wie co oznaczają numery na śrubach od silnika (np.: 10)
2. Jak by ktoś mógł sprawdzić i wstawić zdjęcia jednej ze swoich śrub od koła pasowego na pompie wody i jednej ze śrub koła pasowego na wale korbowym do silnika 1,5.

Z góry dzięki za odpowiedź. papa

Re: Sruby kół pasowych 323f BA (Z5 engine)

PostNapisane: 17 lut 2012, 11:35
przez cwany
na łbach śrub zwykle są oznaczenia wytrzymałości śruby np. 8.8 itp

PostNapisane: 17 lut 2012, 13:26
przez Syprinter
Z tymi wytrzymałościami coś słyszałem ale wśród klas wytrzymałości nie znalazłem pełnych wartości:
http://www.iprodukcja.pl/wymiarowanie/k ... _srub.html .
Te śruby w silniku są jak by ponumerowane odpowiednio do przeznaczenia miejsca w silniku, tak mi się wydaje bo są np. "6" "8" "9" "10" tak jak by te wartości miały na celu wskazanie przynależności.

PostNapisane: 17 lut 2012, 13:41
przez Piterek17
W z5 to są rzeczywiście wytrzymałości śruby, z tym, że nie jak w typowych śrubach: 8 . 8 czy 6 . 8 czy 10 . 9, a właśnie sama 10 czy też 6 jakie mam na mocowaniu pasa przedniego. I śmiem wątpić, żeby była przynależność do miejsca, aczkolwiek np. na mocowanie koła pasowego muszą być śruby o takiej samej wytrzymałości w celu równego rozkładu naprężeń.

No i po za tym
dłuższe śruby do koła pasowego na wale korbowym to nie dokręcały się do końca

tak być nie może, bo połączenie śrubowe nie polega na tym, aby koło oparło się na śrubie, a musi wystąpić docisk dwóch powierzchni łączonych.

PostNapisane: 18 lut 2012, 12:19
przez Syprinter
Zgadza się, śruby muszą docisnąć koło pasowe do tej tarczki na wale korbowym, nie może być luzy na śrubach. Ale zastanawiam się czy nie pomyliłem gdzieś tych śrub, bo te od koła pasowego pompy wody to prawie dotykają obudowy pompy wody. Tu moja prośba : " 2. Jak by ktoś mógł sprawdzić i wstawić zdjęcia jednej ze swoich śrub od koła pasowego na pompie wody i jednej ze śrub koła pasowego na wale korbowym do silnika 1,5. ".
Jak by ktoś był na tyle dobry i odkręcił po jednej śrubie (dostęp jest od razu po otwarciu maski silnika) i wstawić ich zdjęcia – wtedy będę pewny czy coś pomyliłem przy skręcaniu czy nie.
Dzięki za odpowiedzi !

PostNapisane: 21 lut 2012, 20:54
przez Syprinter
Ewentualnie jeżeli pamiętacie to powiedzcie mi proszę, które śruby są dłuższe: te od koła pasowego wału korbowego czy te od koła pasowego pompy wody ?

PostNapisane: 22 lut 2012, 00:17
przez hopek
Na przyszłość to sobie zorganizuj jakieś pudełka i włóż kartki co od czego...Jak się nie ma pamięci to trzeba pisać bo po kilku takich naprawach złożysz drugą mazde :D

PostNapisane: 22 lut 2012, 18:53
przez Syprinter
Nom racja, mam nauczkę na drugi raz. Już sobie zrobiłem pudełko z przegródkami na śruby. Ale póki co to jeszcze przydała by się pomoc odnośnie tych śrub. Na razie jeżdżę tak jak napisałem na początku i jest ok ale martwi mnie że śruby od koła pompy wody stykają się nie mal z jej obudową. Po skręceniu przez pierwsze parę obrotów nawet lekko przetarły.