Naprawa karbowanej gumowej rury dolotu (BA Z5, str. 2 i 6)

Postprzez Pantas » 29 gru 2008, 17:46

www.protarget.pl sklep paintballowy, wiatrówki, gazy pieprzowe, samoobrona
Avatar użytkownika
Forumowicz
 
Od: 27 maja 2008, 00:03
Posty: 260 (0/1)
Skąd: Dąbrowa Górnicza
Auto: Mazda 323F BA 94r. LPG

Postprzez L A M » 29 gru 2008, 17:51

dzięki. Tylko tutaj najszersza ma 80 mm a mi potrzebna jak sam piszesz 90 mm
Początkujący
 
Od: 29 gru 2008, 17:22
Posty: 28
Auto: 1995r 1.8i 115 KM 16V 4/DOHC B

Postprzez Pantas » 29 gru 2008, 18:06

80mm tez raczej da rade.
www.protarget.pl sklep paintballowy, wiatrówki, gazy pieprzowe, samoobrona
Avatar użytkownika
Forumowicz
 
Od: 27 maja 2008, 00:03
Posty: 260 (0/1)
Skąd: Dąbrowa Górnicza
Auto: Mazda 323F BA 94r. LPG

Postprzez gadula » 6 lut 2009, 21:54

Jak coś to ja będę miał kilka mniejszych kawałków. Bo właśnie kupiłem metr rurki o średnicy 132mm, obkurcza się do 58mm, więc powinno być OK. I rura jest z klejem więc jeszcze pewniej będzie trzymać. Jutro zabieram się za obkurczanie, i jak będzie ok, to będę miał jeszcze ze 3-4 kawałki.
Avatar użytkownika
Przedstawiciel Podlasia
 
Od: 10 lip 2006, 23:30
Posty: 2910 (3/26)
Skąd: Białystok
Auto: GE6 KL, RF7J

Postprzez L A M » 7 lut 2009, 00:24

To ja zamawiam jeśli można. Sam jak bym miał to bym Wam pomógł. chłopaki z kąt wy to bierzecie przecież to biały kruk w śród rurek termokurczliwych :)
Beny, gadula na którego z was moge liczyć?? Ja chętnie odkupie te 20 cm. Najchętniej to by mi pasowało za pobraniem ale może być też na konto
To dajcie znać jutro prosze. Ja tutaj bd zaglądał i jakby co to się zgadamy
Początkujący
 
Od: 29 gru 2008, 17:22
Posty: 28
Auto: 1995r 1.8i 115 KM 16V 4/DOHC B

Postprzez L A M » 20 lut 2009, 14:55

Dzisiaj będe obkurczał rurke termokurczliwą na tą przepływu powietrza. Właśnie wykręciłem rure.
Przy tej rurze jest taki plastikowy element, coś jakzbiorniczek, napisane jest na tym > P P <
Jak to zdemontować?? Użyć siły??
Początkujący
 
Od: 29 gru 2008, 17:22
Posty: 28
Auto: 1995r 1.8i 115 KM 16V 4/DOHC B

Postprzez Kluska » 20 lut 2009, 15:03

to jest wciśnięte, na samym końcu jest jakby grot strzały
spróbuj lekko śrubokrętem podważyć i wtedy wyjdzie

dziś zakupiłem rurę 110
jak by koś poszukiwał
Kluska
Obrazek Obrazek
Obrazek
Avatar użytkownika
Forumowicz
 
Od: 1 cze 2008, 19:41
Posty: 116
Skąd: Ziemia Sieradzka
Auto: MZADA 323F BA Z5 1996 1,5

Postprzez sq2jul » 25 lut 2009, 16:18

o jakiej srednicy powinna byc ta izolacja termokurczliwa, zeby weszla na karby od rury w xedosie 6 V6? Czy moge odrazu potraktowac nia wszystkie karby?
Smoki i gołe baby
Forumowicz
 
Od: 29 wrz 2007, 21:15
Posty: 6700 (241/160)
Skąd: Bydgoszcz
Auto: gnojarz & bezdasznik

Postprzez Beny » 25 lut 2009, 16:43

Ja mialem minimalnie wieksza od srednicy weza.Ucinasz kawalek rury,dluzszy troche od weza zakladasz na calosc i podgrzewasz az sie ladnie zacisnie.
Cholerny fotosik wszystkie zdiecia z tej fotorelacji znikły :(
Obrazek
Przemek...
Avatar użytkownika
Klubowicz
 
Od: 8 wrz 2006, 16:22
Posty: 8674 (86/80)
Skąd: KCH
Auto: Mazda 6gh 2.5pb
Mazda Xedos 9 2.5V6 KL
Mazda 323f 2.0 V6 GT

Postprzez sq2jul » 25 lut 2009, 23:42

Beny napisał(a):Ja mialem minimalnie wieksza od srednicy weza.Ucinasz kawalek rury,dluzszy troche od weza zakladasz na calosc i podgrzewasz az sie ladnie zacisnie.
Cholerny fotosik wszystkie zdiecia z tej fotorelacji znikły :(


Dzieki Beny, ale ani troche nie pomogles w odp. na moje pytanie ;) Ponawiam: czy ktos wie jakiej srednicy powinna byc rura termokurczliwa, tak aby bezproblemowo naciagnac ja na karby?
Smoki i gołe baby
Forumowicz
 
Od: 29 wrz 2007, 21:15
Posty: 6700 (241/160)
Skąd: Bydgoszcz
Auto: gnojarz & bezdasznik

Postprzez Beny » 25 lut 2009, 23:43

zmierz srednice rury w xedzie i kup o 1 cm wieksza
Obrazek
Przemek...
Avatar użytkownika
Klubowicz
 
Od: 8 wrz 2006, 16:22
Posty: 8674 (86/80)
Skąd: KCH
Auto: Mazda 6gh 2.5pb
Mazda Xedos 9 2.5V6 KL
Mazda 323f 2.0 V6 GT

Postprzez 48889 » 28 lut 2009, 19:47

witam ja sobie właśnie wczoraj zrobiłem taką operacje. stara rurka była mocno sfatygowana, kupiłem używaną i zalepiłem ją opaską termokurczliwą (pomysł właśnie z tego forum).tyle że kupiłem opaske o średnicy 80mm i miałem mały problem żeby ją tam nałożyć. ale udało się. dobry pomysł.
Avatar użytkownika
Początkujący
 
Od: 19 lut 2009, 11:04
Posty: 14
Skąd: Koszalin
Auto: 323f BA Z5 95'

Postprzez Pantas » 28 lut 2009, 20:03

Gdzie kupiłeś takową opaskę?
www.protarget.pl sklep paintballowy, wiatrówki, gazy pieprzowe, samoobrona
Avatar użytkownika
Forumowicz
 
Od: 27 maja 2008, 00:03
Posty: 260 (0/1)
Skąd: Dąbrowa Górnicza
Auto: Mazda 323F BA 94r. LPG

Postprzez sq2jul » 28 lut 2009, 20:43

u mnie w sklepie elektronicznym jest mozliwosc rurki termokurczliwej o srednicy 10cm – jest to zwykla rurka termokurczliwa (bez kleju) do izolacji przeowdow elektrycznych, tylko tyle, ze 'troszeczke' wieksza ;) koszt jezeli dobrze pamietam to cos okolo 14zl/m
Smoki i gołe baby
Forumowicz
 
Od: 29 wrz 2007, 21:15
Posty: 6700 (241/160)
Skąd: Bydgoszcz
Auto: gnojarz & bezdasznik

Postprzez 48889 » 3 mar 2009, 10:32

a ja kupiłem w hurtowni elektrycznej rurke o średnicy 80mm i jest z klejem wewnątrz, cena takiej imprezy to około 35zł/m, ale proponuje kupić rure o większej średnicy, ponieważ rura dolotu powietrza ma 80mm na harmonijce a ja nie wziąłem pod uwage przyłączeń (kyóre są duże), także musiałem się nieźle nagimnastykować aby ją tam wcisnąć.

mam zdjęcia jak to wygląda, ale nie zabardzo wiem jak je wrzucić...
Avatar użytkownika
Początkujący
 
Od: 19 lut 2009, 11:04
Posty: 14
Skąd: Koszalin
Auto: 323f BA Z5 95'

Postprzez Marek 161BD081 » 3 mar 2009, 12:28

Zauważcie jednak jedną rzecz – rury termokurczliwe z klejem zwykle są w wersji o grubszych ściankach, do tego dochodzi jeszcze klej.
Zastosowanie takiej rury z klejem znacząco usztywni całość.
Dlatego czy nie byłoby zasadne użycie jednak wersji "koszulki" termokurczliwej bez kleju?
Wydaje mi się, że wówczas nie będzie to aż tak sztywne bo przecież "sztywność" całości nie jest wymagana.

A co do zakupu czegoś takiego to tak jak powiedział kol. 48889 – polecam najbliższy sklep lub hurtownię z materiałami elektroinstalacyjnymi.

Pozdrawiam!
Marek

P.S. .. ciekawe jak zamiast tego spisałaby się przy takiej "reanimacji" taśma samowulkanizująca?
Ktoś może próbował tego używać w takim celu?
Ford C-MAX 1.6TDCi & AR 156 2.0TS & Honda Shadow VT1100 C3 Aero ’99
Były:
323F BA Z5 & Xedos 9 KL ’01
Honda Shadow VT1100C2 Sabre ’03
Honda Shadow VT500C '84
Dział BA/BH
Avatar użytkownika
Moderator
 
Od: 28 lut 2009, 23:05
Posty: 5019 (34/87)
Skąd: Chełm
Auto: RIP: 323F '95 & Xedos 9 '01

Postprzez Kluska » 3 mar 2009, 14:02

hmm

no tak powiem,
rura termokurczliwa, bardzo usztywnia tą całą rurę dolotową,
miałem tą rurę termo, ale ja wywaliłem, lepiej według mnie sprawuje się taśma samo-wulkanizacyjna, po owinięciu tworzy szczelne i elastyczne połączenie

taśma wygląda jak zwykła taśma tylko że jest zrobiona z gumy, która łączy się z sobą i tworzy jednolitą powłokę,
takie taśmy używają elektrycy do łączenia przewodów które są zanurzone w wodzie, czyli szczelność takiego połączenia jest dużo większa niż takiej rury termokurczliwej

taśmę można kupić w dobrych hurtowniach elektrycznych
Kluska
Obrazek Obrazek
Obrazek
Avatar użytkownika
Forumowicz
 
Od: 1 cze 2008, 19:41
Posty: 116
Skąd: Ziemia Sieradzka
Auto: MZADA 323F BA Z5 1996 1,5

Postprzez Marek 161BD081 » 3 mar 2009, 14:32

Kluska napisał(a):... lepiej według mnie sprawuje się taśma samo-wulkanizacyjna, po owinięciu tworzy szczelne i elastyczne połączenie ....


Mi osobiście też to rozwiązanie lepiej pasowałoby.
Obawiam się jednak żywotności tego bo raczej nie jest to zbyt odporne na temperaturę a na olej to już napewno.
Ford C-MAX 1.6TDCi & AR 156 2.0TS & Honda Shadow VT1100 C3 Aero ’99
Były:
323F BA Z5 & Xedos 9 KL ’01
Honda Shadow VT1100C2 Sabre ’03
Honda Shadow VT500C '84
Dział BA/BH
Avatar użytkownika
Moderator
 
Od: 28 lut 2009, 23:05
Posty: 5019 (34/87)
Skąd: Chełm
Auto: RIP: 323F '95 & Xedos 9 '01

Postprzez Kluska » 3 mar 2009, 14:58

hmm
temp wysokich tam nie ma [tak mi się wydaje]
a na olej – ja nie polewam rury dolotowej olejem
aktualnie spisuje się dobrze, zobaczymy jak długo,
cały czas monituje stan tej izolacji
a w miedzy czasie szukam zamiennika w dobrym stanie
Kluska
Obrazek Obrazek
Obrazek
Avatar użytkownika
Forumowicz
 
Od: 1 cze 2008, 19:41
Posty: 116
Skąd: Ziemia Sieradzka
Auto: MZADA 323F BA Z5 1996 1,5

Postprzez Marek 161BD081 » 6 mar 2009, 09:34

Witam!
Wczoraj zadałem sobie trochę trudu w naprawie tej rury.

W komorze silnika wyglądało to tak:
1-widok-przed.jpg


Czyli widać, że poprzednik już to łatał jakąś "szmacianą" taśmą izolacyjną.
Jednak nie było to dokładnie zrobione i sam małe szczeliny uzupełniłem "tymczasowo" zwykła taśmą izolacyjną.

Po zdemontowaniu tego i odklejeniu mojej tej dodatkowej taśmy wygląda to tak:
2-zdemontowana.jpg


Jak wydać nieszczelności były sporawe.

Po zdjęciu tej owijki poprzednika pokazał mi się taki "piękny widoczek":
3-dziury1.jpg

4-dziury2.jpg

Jak widać to praktycznie nie miała się ona na czym trzymać.

Dlatego nie było wyboru – trzeba było to jakoś połatać.

Co jest potrzebne:
– klej "kropelka" (do kupienia wszędzie)
– mała rolka taśmy samowulkanizującej (scotch albo zamiennik – do kupienia w hurtowni elektrycznej)
– pifffko dla lepszej pracy :)
Taśmy samowulkanizujące występują w dwóch wersjach: powłokowa i izolacyjna. W naszym przypadku nie mamy potrzeby specjalnie izolować ją pod kątem elektrycznym i stąd lepsza będzie "powłokowa".
W przypadku zaolejonej gumy proponowałbym jednak umyć ją jakimś rozpuszczalnikiem.
Zresztą tak czy inaczej warto byłoby ten fragment (lub całość) wyczyścić aby się później ładniej kleiło (ja użyłem izopropanolu bo akurat miałem go "pod ręką").

Na początek po wysuszeniu z rozpuszczalnika pokleiłem wszystkie szczeliny klejem "kropelką" aby całość przynajmniej trzymała się mechanicznie. warto przy tym zalać wszystkie szczeliny w karbach tego łącznika, parę razy przegiąć całość aby klej wypełnił szczeliny a następnie ścisnąć ją aby wszystko się ładnie pokleiło.
W przypadku kilku szczelin proponuję kleić to etapami.
No i co najważniejsze: uważać na palce bo będziecie spacerować sobie z ta rurką <lol> zanim odpadnie od palców.

Jak mamy poklejoną już rurę to bierzemy taśmę samowulkanizującą i owijamy z lekkim skosem cały element karbowany nieznacznie naciągając taśmę.
Nie naciągać nadmiernie taśmy!
Proponują aby początek i koniec taśmy wypadł od spodu – nie będą wówczas końce widoczne od góry.
Następnie delikatnie dociskamy całą taśmę aby warstwy przylgnęły do siebie.
Jeśli coś źle Ci pójdzie z klejeniem to lepiej od nowa zacząć niż próbować rozklejać to co się źle skleiło.

Teoretycznie po sklejeniu kropelką tez powinniśmy mieć już ten łącznik gotowy do zamontowania nawet bez warstwy taśmy samowulkanizującej ale jak znam życie to jednak tego typu połączenie niekoniecznie będzie trwałe i nie zawsze uda się uzyskać pełną szczelność.
Dlatego właśnie zalecam użycie warstwy taśmy na zewnątrz – zapewni ona nam zarówno szczelność jak i zwiększy wytrzymałość mechaniczną.

Po sklejeniu wygląda to tak:
5-po-reanimacji.jpg


Uważam, że klejenie takie nie rzuca się nawet zbytnio w oczy i powinno na dłuższy okres czasu wytrzymać eksploatację.
Miałem "dylemat" odnośnie wytrzymałości termicznej tej taśmy ale na opakowaniu wyczytałem, że wytrzymuje ona do +85'C wiec uważam, że taka temperatura jaka pojawiłaby się pod maską nawet w lecie przy pracującym silniku na postoju nie powinna zaszkodzić klejeniu.
Dodam jeszcze, że taki sposób klejenia napewno będzie mniej inwazyjny niż stosowanie dużych rur termokurczliwych i grzanie całości. Tak samo uważam, że całość będzie w tym przypadku bardziej elastyczna niż w przypadku koszulki termokurczliwej.

Dla zainteresowanych służę pomocą via PW czy GG
cała operacja klejenia zajęła mi jakieś z 40 minut w bardzo spokojnym tempie.

Pozdrawiam!
Marek

P.S.1. Mała rolka taśmy napewno wystarczy – na ostatnim foto widać ile jeszcze mi zostało taśmy po dużej rolce
P.S.2. ... nie zwracajcie uwagi na moja "podkładkę" – robiłem to w domu w kuchni wiec .... warto jednak coś położyć na obrusie. :)

EDIT by Marek:
Przeniosłem obrazki na serwer MS aby nie zginęły po jakimś czasie.
Ford C-MAX 1.6TDCi & AR 156 2.0TS & Honda Shadow VT1100 C3 Aero ’99
Były:
323F BA Z5 & Xedos 9 KL ’01
Honda Shadow VT1100C2 Sabre ’03
Honda Shadow VT500C '84
Dział BA/BH
Avatar użytkownika
Moderator
 
Od: 28 lut 2009, 23:05
Posty: 5019 (34/87)
Skąd: Chełm
Auto: RIP: 323F '95 & Xedos 9 '01

Kto przegląda forum

Użytkownicy przeglądający ten dział: Brak zidentyfikowanych użytkowników i 3 gości

Moderator

Moderatorzy 3 / 323