FOTORELACJA – Naprawa aparatu zapłonowego P5

Postprzez Piotrek.84 » 11 lut 2012, 22:48

Obiecana fotorelacja.
Uwaga!
Fotorelacja dotyczy aparatu M3.Nie wiem jak się to ma do pozostałych,ale wydaje mi się,że też jest do zrobienia.
Dodam,że nie jest to mój pomysł.Uważam go za dobry,chciałem Wam pokazać jak wykonałem go u siebie.Jak na razie go testuję.
UWAGA!!!
Aby to zrobić należy obciąć"kikut" cewki ten który idzie w otwór kopułki.
W moim przypadku nie miałem nic do stracenia ponieważ mam dwa aparaty,zakupiony gorszy niż obecny więc mogłem sobie pozwolić na kombinowanie.Jeśli jednak nie jesteście pewni lub nie macie drugiego w zapasie zastanówcie się czy warto kombinować,robicie to na własną odpowiedzialność.Gdy utniecie "kikut"cewka będzie do wyrzucenia,więc warto się zastanowić lub zaopatrzyć w jakiś badziewny aparat za parę groszy i na nim kombinować ;]

Jakość zdjęć jest taka sobie ponieważ nie dysponuje cyfrówką,robione były telefonem :(

Będą potrzebne:
-cewka(u mnie butelkowa)od skody,oczywiście do aut z Elektronicznym Zapłonem,czeskiej produkcji.Zastosowałem taką ponieważ uznałem,że będzie łatwo ją podłączyć.Koszt 90 zł w sklepie.Na szrotach krzyczeli tyle samo,więc wiadomo :)
-przewody zapłonowe od Malczana 126p koszt,aż 12 zł :D
-rurki termokurczliwe.Rozmiary wg. uznania i grubości zastosowanych kabli;
– 2 przewody średnicy 1 lub 1.5 mm kwadrat najlepiej w kolorze czerwonym i niebieskim;
-silikon lub pasta uszczelniająca odporna na wysokie temperatury np.do misek olejowych,silników w motorach itp.Dostępna w każdym sklepie motoryzacyjnym.
-klej super-glue lub podobny;
-kawałek gumowej(lub z innego tworzywa) elastycznej rurki grubości przewodu WN.Można ją kupić w każdym markecie budowlanym na metry;
-lutownica,kalafonia i lut,zapalniczka;
-wiertła 3 lub 4mm;
-śrubokręt płaski i krzyżakowy,kombinerki,nożyk i inne narzędzia według potrzeb i uznania.

Nie będę opisywał w jaki sposób rozebrać aparat,ponieważ wszystko opisał "organo".

Zacząłem od rzeźbienia kopułki w aparacie.Efekty widoczne na poniższych zdjęciach:
Obrazek
Obrazek
Obrazek
Następnie psujemy kabel zapłonowy.Może to być inny sprawny kabel zapłonowy nie koniecznie od malucha.Ważne,aby był na tyle długi,aby można było później podpiąć cewkę.
Uwaga!!
Opisuję sposób z przewodami od malucha.Jedna z końcówek pozostaje bez zmian ponieważ elegancko pasuje do cewki.Z innymi może być trudniej,ale niekoniecznie.Kwestia dopasowania.

Ściągamy gumowy kapturek,rozprostowujemy miedzianą końcówkę kombinerkami(na płasko)następnie odłamujemy nadmiar miedzi po bokach tak,aby zostało jej na grubość przewodu WN,Potem zginamy po kątem 90 stopni i za pomocą szlifierki zaokrąglamy,żeby mogła bez problemu wejść w otwór kopułki:
Obrazek
Obrazek
Aby kabel Wysokiego Napięcia ciasno wchodził w kopułkę i nie wypadł podczas klejenia założyłem na niego kawałek przeciętej rurki i następnie przy pomocy śrubokręta wcisnąłem w otwór:
Obrazek
Obrazek
Tak przygotowaną kopułkę na razie odkładamy,dokończymy później.

Czas na cewkę.
Obrazek
Obrazek
Zastanawiałem się jak porządnie zaizolować przewody dodatni i ujemny wychodzące z cewki.
Zastosowałem gumowe kapturki z zakupionego wcześniej zestawu kabli WN od malucha.Szerszą część gumowej tulejki obciąłem nożykiem i wyrzuciłem.Zakręciłem kable na zaciskach "+" i "–" i na siłę wcisnąłem tulejki na śruby z przewodami tak,aby ładnie przylegały do podłoża cewki z którego wychodzą śrubki.Trochę się ruszały i bałem się,aby nie zeskoczyły ze śrubek.Kilka kropel kleju błyskawicznego załatwiło sprawę.

Należy pamiętać o odpowiedniej długości przewodów,aby nie okazały się za krótkie,gdy będziemy chcieli podłączyć cewkę pod aparat.

Tak przygotowaną całość uszczelniamy pastą.Może nie wygląda to rewelacyjnie,ale ma działać:
Obrazek
Obrazek
To samo robimy z kopułką.Zdecydowałem się na dwa otwory w kopułce ponieważ uznałem,że będzie lepiej,gdy pasta uszczelniająca będzie w dwóch miejscach nie tylko na końcu.
Obrazek
Obrazek
Tak przygotowane elementy zostawiamy na 24h w ciepłym miejscu.
Obrazek

Teraz najgorsze.Należy wyprowadzić jeden przewód z aparatu.
Dlaczego jeden?Ponieważ lewe oczko widoczne na poniższym zdjęciu wychodzi bezpośrednio do pinu kostki(minus),a drugie przechodzi przez moduł(plus) i nie ma możliwości podpięcia się z zewnątrz.
Wymontowany moduł z mocowaniami do cewki.Jeszcze raz-Lewe oczko idzie do kostki(minus)a prawe do modułu(plus):
Obrazek
Lewe oczko możemy spokojnie wyłamać uważając,aby nie uszkodzić prawego:
Obrazek
Z prawego oczka wyłamujemy tylko oczko zostawiając drucik.Można to zrobić przy pomocy dwóch par kombinerek.
Gdy już wyłamiemy oczko nanosimy przy pomocy lutownicy cynę zarówno na drucik jak i przewód który będziemy podłączać.
Obrazek
Obrazek
Teraz trzeba będzie wywiercić otwór w obudowie modułu,żeby można było wyprowadzić przewód na zewnątrz.Grubość wiertła 3 lub 4mm(tu jeszcze przed wyłamaniem oczka)
Obrazek
Gdy już wywiercimy otwór trzeba wsunąć przewód nałożyć rurkę termokurczliwą i można brać się za lutowanie.
Po zlutowaniu zsuwamy termokurcza do końca drucika,aby dokładnie go zasłonił i odpalamy zapalniczkę.
Powinno to wyglądać tak:
Obrazek
Dobrze jest wyprofilować łączone elementy tak jak na zdjęciu,łatwiej wejdzie wtedy cewka.Zresztą bez tego nie wejdzie...
Obrazek
Obrazek
Nic nie może wystawać ponad moduł!!!
Obrazek
Obrazek
Teraz,gdy już wszystko mamy gotowe należy poskładać aparat.Żeby to zrobić musimy obciąć bolec,kikut cewki.
Odkręcamy cewkę od metalowej podstawy lub tez nie odkręcamy,jak komu wygodniej,bierzemy brzeszczot do metalu w dłoń i obcinamy bolec:
Obrazek
Obrazek
Po wszystkim składamy aparat i mocujemy go na swoim miejscu nie podpinając jeszcze kostki.

Teraz pozostaje kwestia umiejscowienia cewki.
Niestety nie miałem za bardzo zbyt dużo opcji,w zasadzie tylko jedną :) po prawej stronie tuż za światłami obok filtra powietrza.W przyszłości pewnie będę miał problem z wyminą żarówek,ale czego się nie robi dla magdaleny :D
Obrazek
Cewka na swoim miejscu teraz przewody.
Przewód WN umiejscowiony tak jak na poniższych fotkach.Dodatkowo założyłem na niego osłonę,taką spiralkę z przewodów WN idących do cylindrów(jedna była zbędna) po to,aby zbytnio nie ocierał o przewód od gazu:
Obrazek
Obrazek
Obrazek
Przewody niskiego napięcia idące od cewki puściłem dookoła filtra powietrza.Trochę je widać na zdjęciu:
Obrazek
Gdy już mamy puszczone przewody należy je podłączyć.
Podczas lutowania przewodów niskiego napięcia nie podłączałem przewodu WN do cewki.Nie wiem czy to czymś grozi,ale wolałem nie ryzykować zwarcia czy uszkodzenia cewki.Niech się wypowiedzą mądrzejsi ;]

Jak napisałem wcześniej jest to aparat M3.
Aby podłączyć minus z cewki należy wlutować się w czarno-biały kabelek wychodzący z kostki aparatu.Jest to pierwszy przewód z brzegu od strony kabiny.Należy wcześniej rozbebeszyć wiązkę.
Dodatni przewód z cewki lutujemy z wyprowadzonym wcześniej przewodem z aparatu.
Wszystko izolujemy.Przewód dodatni najlepiej termokurczem,dodatkowo izolacją.Przewód ujemny izolacją,albo jak ktoś chce jednym i drugim,ale zdecydowanie jest więcej zabawy.

Pozostaje tylko odpalić magdalenę i w drogę :D
Koszt całej operacji to około 150zł,więc myślę,że warto.
Po zabiegu autko nie przerywa przy 2500->3000obr./min idzie płynnie.
Narazie jestem w fazie testów.
Pozdrawiam.
Ostatnio edytowano 12 lut 2012, 18:44 przez Piotrek.84, łącznie edytowano 4 razy
Jeżeli coś się zacina użyj siły,gdy się złamie to znaczy,że i tak wymagało wymiany :]
Avatar użytkownika
Forumowicz
 
Od: 19 maja 2008, 21:06
Posty: 248
Skąd: Kielce
Auto: Mazda 323f ''96 1.5 Z5 + LPG BRC
Sequent 24

Postprzez Tasior » 11 lut 2012, 23:26

Ja jestem w szoku i chyba też się o to pokuszę, a mam aparat P9 ... ale wygląda bardzo podobnie, a i gdzieś widziałem opis pinów z kostek P9. A w M3 jest jedna kostka czy dwie na aparacie?
Avatar użytkownika
Forumowicz
 
Od: 14 maja 2007, 00:10
Posty: 454
Skąd: Warszawa, Mława
Auto: Mazda 323F BA 1,5 16V '95r

Postprzez mazdaOE.pl » 11 lut 2012, 23:38

Witam
Mam pytanie jak zostal po calej operacji ustawiony zaplon?
Czy za pomoca lampy stroboskopowej?
Czy na znaki ktore wczesniej zrobiles?
pozdrawiam
mazdaOEpl
Avatar użytkownika
Początkujący
 
Od: 28 cze 2011, 20:32
Posty: 21
Skąd: Warszawa
Auto: MAZDA

Postprzez flywin » 12 lut 2012, 11:07

Tasior napisał(a):Ja jestem w szoku i chyba też się o to pokuszę, a mam aparat P9 ... ale wygląda bardzo podobnie, a i gdzieś widziałem opis pinów z kostek P9. A w M3 jest jedna kostka czy dwie na aparacie?

w M3 jest jedna kostka
Avatar użytkownika
Forumowicz
 
Od: 7 cze 2009, 20:50
Posty: 1087 (0/2)
Skąd: Lublin
Auto: 323F 1.5 Z5 BA 98r
Mazda 6 GH 2.5l Sport 2008.

Postprzez Piotrek.84 » 12 lut 2012, 18:50

Mam pytanie jak zostal po calej operacji ustawiony zaplon

Zapłonu nie ustawiałem.W moim aparacie (nie wiem jak jest w innego typu) palec wchodził na trójkąt tylko w jednej pozycji.
Na zewnątrz aparatu miałem narysowaną kreskę względem bloku silnika i według niej ustawiłem i przykręciłem aparat.
Jak na razie jest dobrze <jupi>
Jeżeli coś się zacina użyj siły,gdy się złamie to znaczy,że i tak wymagało wymiany :]
Avatar użytkownika
Forumowicz
 
Od: 19 maja 2008, 21:06
Posty: 248
Skąd: Kielce
Auto: Mazda 323f ''96 1.5 Z5 + LPG BRC
Sequent 24

Postprzez cwany » 12 lut 2012, 18:57

Świetna fotorelacja. Moje gratulacje dla Piotrek.84 :)
Jak możesz to sprecyzuj jeszcze dokładnie od jakiej skody jest ta cewka butelkowa. Bo przy takim rozwiązaniu, zostawiamy moduł, to chyba najważniejsze aby cewka była prawidłowa.
pozdrawiam:)
mazda 323s 1.5 `95 --> mazda 323f 1.5 `95
Avatar użytkownika
Forumowicz
 
Od: 7 gru 2008, 17:52
Posty: 146
Skąd: Biskupiec/Gdańsk
Auto: Mazda 323f 1.5 BA

Postprzez Piotrek.84 » 12 lut 2012, 20:21

Jest to bez znaczenia od jakiej skody.Wystarczy żeby była do aut z elektronicznym zapłonem.Z tego co wiem może być również od golfa lub audi :)
Jeżeli coś się zacina użyj siły,gdy się złamie to znaczy,że i tak wymagało wymiany :]
Avatar użytkownika
Forumowicz
 
Od: 19 maja 2008, 21:06
Posty: 248
Skąd: Kielce
Auto: Mazda 323f ''96 1.5 Z5 + LPG BRC
Sequent 24

Postprzez konrad127 » 13 lut 2012, 18:09

Koledzy, czy aparat P8 jest wymienny na jakiś inny model ewentualnie jak wygląda naprawa P8 z padniętym czujnikiem halla??
Forumowicz
 
Od: 30 lip 2010, 20:15
Posty: 79
Skąd: Krzeszowice\Kraków
Auto: Mazda 323C 1.3 16v 1995r.
Mazda 323F 1.5 16v 1996r.

Postprzez konrad127 » 25 lut 2012, 09:44

Pomoże ktoś?
Forumowicz
 
Od: 30 lip 2010, 20:15
Posty: 79
Skąd: Krzeszowice\Kraków
Auto: Mazda 323C 1.3 16v 1995r.
Mazda 323F 1.5 16v 1996r.

Postprzez gcu » 13 mar 2012, 23:45

Ja mam aparat P5 i najpierw wstawiłem zewnętrzny moduł dzięki schematowi z tej stronki:
http://mazdamx3klze.blogspot.com/2010/09/hei-and-external-coil-mod-distributor.html
Cewkę wstawiłem kilka dni później dobierając z katalogu świec Denso od Mazd z identycznym odstępem elektrody czyli 1,1.
Schemat dla 323FBA z aparatem P5 wygląda inaczej niż na podanej stronce, ale to jest kwestia kolejności przewodów a nie kolorów (i mówię o zasilaniu cewki);)
Niebieski = IC+
Czerwony = Tach Signal
Biały = IC-

Użyte części:
-INTERMOTOR 15210
-FACET 9.6129
-JANMOR S02.P

Efekt <jupi> Z5 is alive again:) <jupi>

Na razie przejechane tylko ok. 200 km ale znowu kręci do odcięcia :D

Podziękowania dla Piotrek.84 za fotorelację z wyprowadzenia przewodu W/N, oraz Leo Hart.

Update na temat trwałości tego rozwiązania:
12 tysięcy kilometrów i 1 rok później modyfikacja wciąż działa bez zarzutu :)
Ostatnio edytowano 5 mar 2013, 15:49 przez gcu, łącznie edytowano 1 raz
Początkujący
 
Od: 20 sie 2009, 10:32
Posty: 15 (0/1)
Skąd: Wałcz
Auto: Była: Mazda 323F BA 1.5L Z5 95r.
Jest: Mazda 3 BK 1.6L Z6 05/06r.

Postprzez andrewac » 20 mar 2012, 16:53

Witam. Ja mam tak samo wyprowadzoną cewkę na zewnątrz co Piotrek.84. I jest jeden problem na benzynce jest wszystko ok ale na gazie po dłuższej jeździe (ok18km) zaczyna przerywać na niskich obrotach. Cewka jest dosyć gorąca. Jak ostygnie jest ok.
Początkujący
 
Od: 20 mar 2012, 07:43
Posty: 5

Postprzez Marek 161BD081 » 21 mar 2012, 09:05

andrewac napisał(a):Cewka jest dosyć gorąca. Jak ostygnie jest ok.

Może po prostu niewłaściwą cewkę zastosowałeś?
Ford C-MAX 1.6TDCi & AR 156 2.0TS & Honda Shadow VT1100 C3 Aero ’99
Były:
323F BA Z5 & Xedos 9 KL ’01
Honda Shadow VT1100C2 Sabre ’03
Honda Shadow VT500C '84
Dział BA/BH
Avatar użytkownika
Moderator
 
Od: 28 lut 2009, 23:05
Posty: 5019 (34/87)
Skąd: Chełm
Auto: RIP: 323F '95 & Xedos 9 '01

Postprzez andrewac » 12 maja 2012, 09:43

Taką cewkę założył mi elektryk jak przerobił to wszystko. Mówił że to cewka od golfa.

Pytanie do Piotrka.84 jaką rezystancje masz na uzwojeniach cewki????
Początkujący
 
Od: 20 mar 2012, 07:43
Posty: 5

Postprzez Lukano » 12 cze 2012, 01:22

u mnie problem powraca niestety.
Nie wiem co robić z tą cewką. kupić kolejną używkę?
Znalazłem jakąś naprawe na allegro. Spotkał się ktoś z czymś takim? Da się i czy warto regenerować P5?
http://allegro.pl/wroclaw-aparat-zaplonowy-mazda-p5-wieczna-gwarancj-i2350141633.html
Kl pisze, że daje wieczystą gwarancję. Ciekawe na czym ta regeneracja polega. Jak wstawieniu zewnętrznej cewki to takie coś sam sobie zrobię.
Obrazek
Audi A8 4.2
Avatar użytkownika
Forumowicz
 
Od: 1 lut 2006, 19:10
Posty: 4137 (0/1)
Skąd: Lublin/Radom
Auto: Hania civic X, A8 D3 a na lato Hania CRX del soll

Postprzez lesiux » 12 cze 2012, 08:37

Tadziol wstawia zewnętrzną cewkę i też daje dożywotnia gwarancję.
Avatar użytkownika
Forumowicz
 
Od: 15 lut 2009, 18:00
Posty: 1196
Skąd: Katowice
Auto: była 323F BA BP 95r.
jest Mondeo MK4

Postprzez rafał88 » 13 cze 2012, 08:13

O to nie glupie z ta cewka zewnatrzna:) tylko dobranie odpowiedniej cewki.
Obrazek
Avatar użytkownika
Forumowicz
 
Od: 8 mar 2010, 19:20
Posty: 7406 (216/46)
Skąd: RLE 0...0 RLE 4..91
Auto: Mazda BA 323f 97' Z5 PB+LPG
Ford Focus 11' 1.6 tdci Titanium

Postprzez Lukano » 14 cze 2012, 00:05

lesiux napisał(a):Tadziol wstawia zewnętrzną cewkę i też daje dożywotnia gwarancję.

W poprzedniej zielonej mx robiłem u tadziola. wysiadła po pół roku, skończyło się holowaniem.
gadałem ze smirnoffem. Ma w cenie używki nową cewkę. Kolejny raz nie będę się bawił w zewnętrzne.
Obrazek
Audi A8 4.2
Avatar użytkownika
Forumowicz
 
Od: 1 lut 2006, 19:10
Posty: 4137 (0/1)
Skąd: Lublin/Radom
Auto: Hania civic X, A8 D3 a na lato Hania CRX del soll

Postprzez lesiux » 14 cze 2012, 08:17

wow to mnie zaskoczyłeś. Co na to Tadziol?
Avatar użytkownika
Forumowicz
 
Od: 15 lut 2009, 18:00
Posty: 1196
Skąd: Katowice
Auto: była 323F BA BP 95r.
jest Mondeo MK4

Postprzez andrewac » 14 cze 2012, 19:09

Ja mam tak samo cewkę wyprowadzoną na zewnątrz. Pierwsza poszła po roku, druga wytrzymała pół roku, założyłem trzecią zobaczymy ile pociągnie. Dodam że jeżdżę na lpg.
Początkujący
 
Od: 20 mar 2012, 07:43
Posty: 5

Postprzez rafał88 » 14 cze 2012, 19:37

Ale co ma gaz do cewki?? nie rozumiem.
Obrazek
Avatar użytkownika
Forumowicz
 
Od: 8 mar 2010, 19:20
Posty: 7406 (216/46)
Skąd: RLE 0...0 RLE 4..91
Auto: Mazda BA 323f 97' Z5 PB+LPG
Ford Focus 11' 1.6 tdci Titanium

Kto przegląda forum

Użytkownicy przeglądający ten dział: Brak zidentyfikowanych użytkowników i 3 gości

Moderator

Moderatorzy 3 / 323