Strona 1 z 3

Silnik nie zapala i nie pracuje na Etylinie (MX-3 EC K8 LPG)

PostNapisane: 4 kwi 2004, 14:34
przez michal_krakoof
Dzis rano przy wyjezdzie na zlot Miaty moja Madzia odmowila posluszenstwa i nie odpalila :(
Ze wzgledu na b.niski stan paliwa postanowilem podjechac NIqsia CC po paliwo. Zalalem 5 litrow i ... NIC :(((
No wiec podejrzenie padlo na pompe paliwowa (objawy jak przy braku paliwa).Sasiad byl tak usluzny i poholowal mnie po ulicy i jak sie nagrzala to zaczela pracowac, ale na gazie.
Niestety nadal nie pracuje na benzynie, wiec jedyna mozliwosc zeby jezdzic...utrzymywac ja ciepla i wtedy odpali na gazie. Na powrot do Kraka wystar3, ale na odpalenie w poniedzialek do
pracy juz nie...
Czy ktos ma pomysly, co to moze byc?
Pompa a moze filtr paliwa?
Moze jakies wskazowki jak to rozgryzc, oczyszcic pompe, udroznic filtr...?
Pozdro
M&M'sy

PostNapisane: 4 kwi 2004, 14:53
przez marek
Najpierw sprawdź czy działa Ci pompa paliwa
U mnie tak kiedyś w poldku miałem, okazało się że pompa nie chodziła, a na gazie ok.
Po pierwsze: Sprawdź bezpiecznik pompy.
Potem:
Zmostkuj styki GND i F/P w gnieździe Diagnosis i (przy cichym otoczeniu) przekręć kluczyk. Powinno być słychać przekaźnik oraz dźwięk pompy pompującej paliwo. Jak nie słychać przekaźnika to sprawdź przekażnik. Jest obok nóg pasażera tuż obok kompa.
Wyjmij przekaźnik i podłącz go do akku poprzez dwa styki "coil". powinno być słychać prztyknięcie przekaźnika. Jak słychać to sprawdź czy jest przejście na pozostałych dwóch stykach (używając omomierza)
Jeśli przekaźnik jest ok to sprawdź czy na pompie jest B+. Zdejmujesz siedzisko tylne, masz tam kostkę pompy, niestety nie pamiętam który kolor.
Jeśli pompa jest ok to wtedy trzeba sprawdzić wtryskiwacze.
Filtr paliwa odpada, ja miałem u siebie strasznie zabrudzony filtr i nie było problemów.
Swoją drogą filtr paliwa (ten pod maską) powinien być wymieniany co 40 kkm!
Pozdrawiam

PostNapisane: 4 kwi 2004, 16:52
przez Smirnoff
Hmm, tak logicznie rzecz biorąc, to nie sądzę, zeby od razu padły wszystkie wtryskiwacze. Jak nie na 6 to na 5 garów ale by odpaliła.

PostNapisane: 4 kwi 2004, 17:09
przez michal_krakoof
POmpe slychac jak pracuje, tak samo przekaznik.
Marku co do pozostalych wskazówek, to "zle" trafiles. Dla mnie diagnozy przez jakies zlacza to czarna magia.
Co do filtra to auto ma 145kkm i nie wydaje mi sie zeby ktos go wczesniej wymienil.
dla mnie podejrzenie jest to ze na poczatku jeszcze troche odpalal na jakas 1 sekunde i palil na wszystkie gary.
Moze jakis duuzy paproch sie dostal (bak pewnie nie jest czysty ;) )i zapychal filtr lub pompe i zrobil to skutecznie.

PostNapisane: 4 kwi 2004, 17:12
przez newbie
Zmostkuj styki GND i F/P w gnieździe Diagnosis i (przy cichym otoczeniu) przekręć kluczyk. Powinno być słychać przekaźnik oraz dźwięk pompy pompującej paliwo.


Tak zrób!!

Słuchaj czy z magistrali wtrysku dochodzi charakterystyczny szum pompowanego paliwa....jeśli nie...to sprawdź rzeczywiście pompę i relay...jeśli tak...

Wtedy sprawdź przewód nadajnika od koła pasowego i sam nadajnik. Z przodu silnika "zaplątany" w obudowach paska rozrządu (czasami drive-belts go przecierają).

Zostaw w spokoju: filtr paliwa, aparat zapłonowy, wtryskiwacze !!

NAPRAW!!

pozdrowienia...

PostNapisane: 4 kwi 2004, 17:12
przez Długi
A gaz nie strzelił??

PostNapisane: 4 kwi 2004, 17:18
przez michal_krakoof
hmmm
wtrysk LPG raczej nie strzela :| Odglosy sa jakby nie bylo paliwa w baku (objaw zaobserwowany juz kiedys jak zabraklo...) .
Co do pozostalych rad to spisze na kartke i ...bede probowal, bo raczej mechanikiem nie jestem :(

PostNapisane: 4 kwi 2004, 18:22
przez xXx
Coś mi się wydaje, że padła Ci ta pompa. Ogólnie z tego co zaobserwowałem pompy paliwowe w mazdach chodzą bardzo cicho, a głośniejszy dźwięk może wskazywać na to, że pompa gdzieś w środku przytarła sie i nie podaje paliwa. Z właśnego doświadczenia zaobserwowałem dwa rodzaje palacych się pomp:

– Te które pracują a nie dają paliwa
– Te które wogóle nie pracują

Pozdro i powodzenia

P.S. Czy po wlaniu paliwa próbowałeś odkręcić korek wlewu ?? Miałem tak kiedyś, że zalałem paliwo, a pompa bez odkręcenia korka nie miała siły zassać jednak to było w fiacie a w mazdzie mogę się mylić.

PostNapisane: 4 kwi 2004, 18:22
przez marek
Wtedy sprawdź przewód nadajnika od koła pasowego i sam nadajnik

Tzn. Czujnik położenia wału korbowego. Jest obok koła pasowego, a jego wtyczka jest tuż obok wlewu płynu chłodzącego. Można go sprawdzić omomierzem. (powinno być 520-580 ohmów) Jakby co to mam taki na zbyciu :) .
Zostaw w spokoju: filtr paliwa, aparat zapłonowy, wtryskiwacze

Miałem na myśli sprawdzenie czy po przekręceniu kluczyka jest B+ na wejściu do listew wtrysku, bo raczej nie możliwe że wszystkie wtryskiwacze padły.

A jeszcze mi przyszło do głowy za niskie ciśnienie paliwa, (zepsuty regulator ciśnienia paliwa, lub pompa paliwa)

PostNapisane: 4 kwi 2004, 18:27
przez marek
Ogólnie z tego co zaobserwowałem pompy paliwowe w mazdach chodzą bardzo cicho, a głośniejszy dźwięk może wskazywać na to, że pompa gdzieś w środku przytarła sie i nie podaje paliwa

Jak się mostkuje GND i F/P to dźwięk pompy jest wyraźnie słyszalny, szczególnie jak się dłużej przetrzyma włączony zapłon. (bez odpalania silnika)

PostNapisane: 4 kwi 2004, 20:22
przez michal_krakoof
Wyjasnijcie mi co to sa te GND i F/P ? Gdzie one sa i jak to zropbic?
Marek piszesz o przekazniku w okkolicach nog pasazera...w kabinie? nie chodzi o kierowce, czy moze chodzi o komore sillnika...?
POmpa pracuje cichutko, slychac tylko po wyciagnieciu kanapy, slychac tez przekaznik.

PostNapisane: 4 kwi 2004, 21:08
przez newbie
michal_krakoof napisał(a):Wyjasnijcie mi co to sa te GND i F/P ? Gdzie one sa i jak to zropbic?
Marek piszesz o przekazniku w okkolicach nog pasazera...w kabinie? nie chodzi o kierowce, czy moze chodzi o komore sillnika...?
POmpa pracuje cichutko, slychac tylko po wyciagnieciu kanapy, slychac tez przekaznik.


Chopie...pod maską masz złącze diagnostyczne (czarne) opisane DIAGNOSIS i w tym złączu są m.in. te dwa piny F/P i GND, które należy połączyć przy pomocy np. drutu i wykonać resztę czynności, które polecałem powyżej....


powodzenia

PostNapisane: 4 kwi 2004, 21:23
przez Smirnoff
michal_krakoof napisał(a):hmmm
wtrysk LPG raczej nie strzela :| Odglosy sa jakby nie bylo paliwa w baku (objaw zaobserwowany juz kiedys jak zabraklo...) .
Co do pozostalych rad to spisze na kartke i ...bede probowal, bo raczej mechanikiem nie jestem :(


A może zatankuj z pół baku paliwa ?? Moze jest jakiś syf na dnie baku?

PostNapisane: 4 kwi 2004, 22:24
przez panstasio
hehehehe ale by byly jaja jak po doradzeniu smirnoffa byloby wsio ok czego zycze...............
smirnoff ma leb:)
pozdrawaim

PostNapisane: 5 kwi 2004, 00:48
przez marek
Marek piszesz o przekazniku w okkolicach nog pasazera...w kabinie? nie chodzi o kierowce, czy moze chodzi o komore sillnika...?

Przekaźnik od pompy jest widoczny po zdjęciu plastiku w kabinie po lewej stronie obok nóg pasażera za konsolą środkową.
Pod maską jest jeszcze przekaźnik główny MAIN RELAY i może to jego słyszysz??

Prosty sposób:
1.Znajdź ten przekaźnik od pompy, wyjmij go
2. zmostkuj GND i F/P
3.przekręć kluczyk i słuchaj (nic nie powinno być słychać)
4 Włóż przekaźnik z powrotem
5 powtórz czynności 2 i 3. Powinno być słychać i przekaźnik i pompę

PS. Odgłoś prztykającego przekaźnika nie oznacza że działa na 100% !!
Lepiej sprawdzić omomierzem czy działa

PostNapisane: 6 kwi 2004, 08:25
przez niqs
czujnik polozenia walu jest ok sprawdzone . mamy pytanie czy mozliwe jest ze do kompa wkradl sie jakis blad i nalezaloby go wyzerowac?
czy mozliwe ze komputer sterujacy gazem mogl odlaczyc sterowanie wtryskami benzyny.
na poczatku mazda jeszcze czasem odpalala na benzynie na 1 sekunde teraz juz nie ;(

PostNapisane: 6 kwi 2004, 09:13
przez newbie
Hmmmm...robi się gorąco.

Jeżeli nadajnik sprawdzony i działa (po stronie PCMa tez jest widoczny) to proponuję w takim razie skupić się na poniższym.

1. Czy na LPG (po uruchomieniu jakoś) pracuje normalnie...czy nie przerywa, czy ma odczuwalne parametry takie jak dotychczas?
Jeśli nie...to niestety w aparacie trzeba sprawdzić cewkę i/lub "moduł".
A także po wykręceniu świec ustalić czy "nie pływają w benzynie".
Benzynę jest o wiele trudniej zapalić niż gasssss.

2. Nie znam architektury instalacji gasssssowej, ale musi być "coś", co na czas pracy na gassssie rozłącza wtryskiwacze benzyny. To bezwarunkowo też należy sprawdzić.

3. Przy pomocy żaróweczki max. 1.2W lub najlepiej próbnika diodowego odczytać kody z pamięci PCM. Po zmostkowaniu TEN z GND należy "postawić" żarówkę lub próbnik pomiędzy + akumulatora a PIN FEN w złączu "diagnosis" ...włączyć zapłon i policzyć mrugnięcia.
Skupić się należy na ewentulnie wygenerowanych poniższych DTCs:

02- NE2 signal (sygnał położenia wału korbowego z czujnika przy wale impulsy co 60 stopni obrotu wału, czujnik indukcyjny)

odpowiedzialny za:
– początek wtrysku
– długość otwarcia wtryskiwaczy
– zapłon
– pracę zaworu obejściowego przepustnicy
– inyych nieznaczących w tej sytuacji systemów

03- G signal (sygnał górnego martwego położenia tłoka na 1 cylindrze przed suwem pracy z aparatu zapłonowego impuls co 360 stopni, czujnik Halla)

odpowiedzialny za:
– początek wtrysku
– długość otwarcia wtryskiwaczy
– pracę przekaźnika pompy paliwa
– zapłon


04- NE1 signal (sygnał położenia wału korbowego z czujnika w aparacie impulsy co 60 stopni obrotu wału, czujnik Halla)

odpowiedzialny za:
– początek wtrysku

I jeszcze jedno na koniec, czy przypadkiem nie jest dziurawa rura (karbowana) od przepływomierza do przepustncy?

Tyle przychodzi mi do głowy nie widząc auta.

Powodzenia...

PostNapisane: 6 kwi 2004, 10:22
przez xXx
Odłącz akumulator na jakiś czas, a komputer LPG podobnie jak PCM samochodowy powinien wrócić do parametrów podstawowych

PostNapisane: 6 kwi 2004, 11:51
przez marek
czujnik polozenia walu jest ok sprawdzone

Działa całkowicie, tzn sygnał z czujnika dociera do kompa? Bo może być też wiązka gdzieś uszkodzona.

@-tech napisał(a):03- G signal
dokładniej sygnał SGC
@-tech napisał(a):04- NE1 signal
dokładniej sygnał SGT

Oba sygnały z aparatu zapłonowego można sprawdzić przy kompie za pomocą woltomierza
Zdjąć aparat, podłączyć woltomierz do pinu 3E w ECM (dla SGT) i powinno być 0 lub 5V ze zmianą co pół obrotu wałka rozrządu
Zdjąć aparat, podłączyć woltomierz do pinu 3G w ECM (dla SGC) i powinno być 0 lub 5V ze zmianą co 1/6 obrotu wałka rozrządu
Obrót wałkiem rozrządu po zdjęciu aparatu realizuje się poprzez obrót wałkiem aparatu

Dalej upieram się żeby sprawdzić czy wychodzi sygnał z ECM do wtrysków
Po przekręceniu kluczyka powinno być B+ na wejściu do listew wtrysku lub na wyjściu z przekaźnika głównego (jego też sprawdzić).
Można też sprawdzić na ECMie czy jest B+ po włączeniu stacyjki:Piny po lewj stronie kompa, pierwsze trzy w górnym i dolnym rządku.

PostNapisane: 6 kwi 2004, 12:20
przez newbie
marek napisał(a):
@-tech napisał(a):03- G signal
dokładniej sygnał SGC
@-tech napisał(a):04- NE1 signal
dokładniej sygnał SGT


Nazewnictwo nie ma nic do rzeczy....czytaj: nie wnosi nic nowego :|



Można też sprawdzić na ECMie czy jest B+ po włączeniu stacyjki:Piny po lewj stronie kompa, pierwsze trzy w górnym i dolnym rządku.


Tylko po co, skoro chodzi na LPG. Należy kojarzyć fakty, a nie tracić czas na rozbiórkę na czynniki pierwsze auta. Jest iskra !! więc PCM żyje...czytaj 15, 30 i 31 podłączone. :D