Strona 1 z 1

Kierunek obiegu odmy.

PostNapisane: 28 sty 2013, 19:45
przez sheerydrain
Witam. Orientujecie się może w którą stronę idzie obieg odmy w silniku k8 ? z reguły wiem że większość urządzeń obraca się zgodnie z ruchem wskazówek zegara czyli w prawo, jak jest w przypadku odmy ?

Patrząc na silnik :
Obrazek
Obrazek

Z góry dziękuję za pomoc.

Re: Kierunek obiegu odmy.

PostNapisane: 28 sty 2013, 20:21
przez m1a1
Obieg zaczyna się wyjściem z łącznika między filtrem powietrza a przepustnicą tuż za przepływomierzem. Tędy powietrze z filtra trafia na trójnik i rozdziela się na dwie pokrywy zaworowe. Wędruje sobie tu i tam żeby połączyć się ze spalinami które zwiały przez tłoki i pierścienie oraz wędruje do przedniej pokrywy zaworów skąd jest zasysane przez zaworek jednokierunkowy PCV( positive crankcase ventilation) wprost do kolektora tuż za przepustnicą. W sprawnym układzie, ciśnienie za zaworkiem jest dużo niższe od tego na wspomnianym trójniku (oczywiście przy pracującym silniku), co powoduje wytwarzanie podciśnienia w skrzyni korbowej. To tak w skrócie :P

PostNapisane: 28 sty 2013, 21:39
przez sheerydrain
Dzięki za wyjaśnienie :) czyli wygląda to mniej więcej tak jak na obrazku :
Obrazek

Pytam ponieważ na dniach chcę podłączyć separator oleju z odmy zwanym Oil Catch Tank i zrobić to w ten sposób że podłącze wyjścia z pokryw zaworów do OCT jak na obrazku a wyjście z rury dolotowej na trójnik zaślepię:
Obrazek
Tylko teraz pytanie. Co jeżeli odetnę dopływ powietrza z trójnika na odmy?

Re: Kierunek obiegu odmy.

PostNapisane: 29 sty 2013, 08:12
przez m1a1
Nie Kolego, źle kombinujesz. Trójnika nie zaślepiaj bo stracisz wentylację skrzyni korbowej – będziesz miał po jakimś czasie straszny syf tu i tam a tak świeże powietrze przedmuchuje ci spaliny. Catch Tank'a podłącz między zaworkiem PCV który jest na przedniej pokrywie, a wejściem do kolektora obok przepustnicy, resztę pozostaw bez zmian :)

PostNapisane: 29 sty 2013, 12:17
przez sheerydrain
Kurcze pomieszałem się już w tym wszystkim. Odnośnie zaślepienia trójnika, a jak jest w przypadku kiedy składamy dolot z nierdzewki? No i znalazłem kilka fotek, na których ktoś miał podłączony jeszcze inaczej:
http://www.club323f.com/forum/viewtopic.php?f=3&t=51352

Co do zaworku pvc mam założony filtr w to miejsce :
Obrazek
Obrazek

Mam teraz kilka dni wolnych więc chciałbym to zrobić przed powrotem do pracy :)

Edit:
Spójrz też na to :
Obrazek
Obrazek

Re: Kierunek obiegu odmy.

PostNapisane: 29 sty 2013, 21:45
przez m1a1
I w miejsce tego filtra załóż sobie oil catch tanka, reszta fabrycznie.
Te zdjęcia pokazują prawdopodobnie silnik uturbiony. Wtedy jeśli nie masz prostego dojścia do podciśnienia w kolektorze, montuje się filtr odmy (do zaworka PCV na fotografii) który chroni tylko silnik przed zabryzganiem go olejem. Jak chcesz zrobić fachowo to wymień tego filtrona na odolejacz i będzie dobrze. Te doloty do których jest podłączony tank z różową nakrętką są raczej zaprojektowane do "wciągania" powietrza do skrzyni korbowej aniżeli do wyrzucania przez nie oparów odmy. Jeśli powielisz rozwiązanie na zdjęciach to:
1. Stracisz wentylację skrzyni korbowej a co za tym idzie stężenie spalin i innych smrodów wewnątrz silnika będzie powodowało szybsze osiadanie nagaru i czarnego nalotu zmieszanego z olejem,
2. Ryzykujesz zasmarkanie silnika olejem w razie zatkania filtra za zaworkiem PCV,
3. Opary nie są wtedy spalane tylko uwalniane do atmosfery – jeśli dbasz o środowisko to powinieneś się zastanowić :P
4. Tracisz podciśnienie w komorze korbowej podczas pracy silnika – ryzyko wycieków zdecydowanie większe,
5. Catch tank w tym przypadku będzie... niepotrzebny. Przeanalizuj sobie obieg gazów i zastanów się dlaczego tak jest :)
Pozdro :)