spalanie przy max momencie obrotowym?

Postprzez djArias » 14 maja 2010, 16:48

co by to nie bylo Vtec czy nie ja z 1.6 mam 138nM i mysle ze w pupę bym od B16a2 dostal nieprzecietnie ;D czyli konie na pewno cos muszą miec do przyśpieszenia... :D
:D
Avatar użytkownika
Forumowicz
 
Od: 10 wrz 2008, 08:49
Posty: 487
Skąd: Koszalin/Poznan
Auto: Seat Ibiza ASZ :)

Postprzez fazzi » 14 maja 2010, 17:05

scheinwerfer napisał(a):masą około 1000kg i obrotami okolo 8k?

Dokładnie. Mała masa i moment dostępny do bardzo wysokich obrotów silnika. Właśnie po to te systemy VTEC/VRIS itp, by krzywa momentu jak najdłużej utrzymywała się wysoko.
Ale tak naprawdę nie liczy się moment na wale silnika, a moment na kołach. To przecież one 'odpychają się' od asfaltu. Pomiędzy kołami a silnikiem jest jeszcze przełożenie skrzyni, co czyni układ bardziej skomplikowanym.
Jeśli silnik rozwija duże obroty, to przełożenia skrzyni są krótkie (np. Honda). Jeśli silnik ma niższe obroty max, to żeby uzyskać tę samą prędkość potrzebuje dłuższych przełożeń skrzyni i musi posiadać odpowiednio większy moment (diesel). Niestety długa skrzynia powoduje odpowiednio większe zmniejszenie momentu niż skrzynia krótka.
Dlatego w celu ułatwienia porównań posługujemy się mocą, która jest iloczynem momentu i prędkości obrotowej. Diesle mają większy moment, ale małe obroty. Benzyniaki mniejszy moment, a większe obroty. I to można porównywać.
Elastyczność natomiast mówi nam o tym w jakim zakresie obrotów mamy do dyspozycji odpowiednio duży moment.
Podsumowując:
Honda z VTEC-iem chodzi jak przecinak, ale potrzebuje wysokich obrotów (bo tam ma największy moment) i szybkiego mieszania skrzynią. Inne auta, które nie rozwijają aż tak dużych obrotów potrzebują większego momentu.
No i jeszcze ta masa.... :)
Forumowicz
 
Od: 2 lip 2005, 14:16
Posty: 519
Skąd: Milanówek
Auto: były:
Mazda 323 F BG GT '89
Mazda MX-3 1.8 V6 '97
jest: Skoda Fabia :|

Postprzez djArias » 14 maja 2010, 17:27

masa ok 1000kg = civic
masa 1095kg = mx-3 rzędowa
masa 1171kg = mx-3 v'ka ;p
dalej argument masy do mnie nie przemawia :D
mi sie zdaje ze czego by teoria nie mowila im wiecej kucy pod maska tym szybciej auto sie buja :D
i zapomnialem o drobnym bledzie b16a2 ma 150niutkow :D ale to i tak malo jak na 160 koni ... ;D
:D
Avatar użytkownika
Forumowicz
 
Od: 10 wrz 2008, 08:49
Posty: 487
Skąd: Koszalin/Poznan
Auto: Seat Ibiza ASZ :)

Postprzez HKSze » 14 maja 2010, 17:39

Mazda ma ten plus ze ma 6 cylindrow i to na dodatek w ukladzie V. Kazdy kto interesuje sie motoryzajca napewno wie ze charakterystyka silnikow V6 jest taka ze bardzo dobrze ciagna w srednim zakresie obrotow tj. 3000-4500 tys. obr/min i tak wlasnie jest MX a to ze przy 5000 tys. obr/min wlacza sie 2 walek rozrzadu i daje dodatkowego kopa...
hehe a mialo byc o eco drivingu<lol>
Jaka była ostatnia rzecz jaka przeleciała księżnie Dianie przez głowę?


– ..... chłodnica
Avatar użytkownika
Forumowicz
 
Od: 6 wrz 2009, 21:02
Posty: 738
Skąd: Kraków
Auto: EC MX-3 2.5 V6 24V 95 KLZE Yaris 1.0 1SZ-FE
Alrmera N16

Postprzez djArias » 14 maja 2010, 17:42

;D hehee ale temat momentu obrotowego zawsze pociaga za Soba lekko rajdowe emocje :D hehe znalazlem wykers seryjnego b16a2 ( a bynajmniej tak mi sie wydaje:))
http://ecu-performance.com.pl/wp-conten ... s/DYNO.JPG
linia przerywana to seria... :D w sumie spodziewalem sie innego wykresu :S
:D
Avatar użytkownika
Forumowicz
 
Od: 10 wrz 2008, 08:49
Posty: 487
Skąd: Koszalin/Poznan
Auto: Seat Ibiza ASZ :)

Postprzez HKSze » 14 maja 2010, 17:46

i jak widac to moment max jest jeszcze przed 2 walkiem... Przynajmniej ja tak widze:P
Jaka była ostatnia rzecz jaka przeleciała księżnie Dianie przez głowę?


– ..... chłodnica
Avatar użytkownika
Forumowicz
 
Od: 6 wrz 2009, 21:02
Posty: 738
Skąd: Kraków
Auto: EC MX-3 2.5 V6 24V 95 KLZE Yaris 1.0 1SZ-FE
Alrmera N16

Postprzez djArias » 14 maja 2010, 17:48

no ja bym sie spodziewal po tym co sie naycztalem o b16a2 czegos takiego:
http://ecu-performance.com.pl/wp-conten ... 2/DYNO.JPG
:D gdzie widac ewidentnie ze od 5000 jest kopyto w ch... :D
:D
Avatar użytkownika
Forumowicz
 
Od: 10 wrz 2008, 08:49
Posty: 487
Skąd: Koszalin/Poznan
Auto: Seat Ibiza ASZ :)

Postprzez HKSze » 14 maja 2010, 17:50

Jaka była ostatnia rzecz jaka przeleciała księżnie Dianie przez głowę?


– ..... chłodnica
Avatar użytkownika
Forumowicz
 
Od: 6 wrz 2009, 21:02
Posty: 738
Skąd: Kraków
Auto: EC MX-3 2.5 V6 24V 95 KLZE Yaris 1.0 1SZ-FE
Alrmera N16

Postprzez djArias » 14 maja 2010, 17:57

to moje 1.6 dohc ma wiekszy moment ;p przy mniejszych koniach
http://www.polskajazda.pl/Samochody/Maz ... 930,726718
:D
Avatar użytkownika
Forumowicz
 
Od: 10 wrz 2008, 08:49
Posty: 487
Skąd: Koszalin/Poznan
Auto: Seat Ibiza ASZ :)

Postprzez fazzi » 14 maja 2010, 21:07

djArias napisał(a):mi sie zdaje ze czego by teoria nie mowila im wiecej kucy pod maska tym szybciej auto sie buja :D

Bo zasadniczo jest to prawda, ale sama wartość mocy ma sens jeśli wykres momentu pozwala ją wykorzystać.
Jeśli silnik wspomnianej hondy miałby duży moment pomiędzy 7.000 a 7.500 rpm, a wcześniej byłby b. niski (coś na kształt szpilki), to moc auta byłaby duża, a jechać by nie chciało (chyba że w tym zakresie obrotów – wtedy rakieta). To taki skrajny przykład, ale ładnie pokazuje, że moc to nie wszystko. Dlatego teraz często w specyfikacji samochodów podaje się zakres obrotów dla dużych wartości momentu.
Tyle, że jak już napisałem, wartości maksymalne są osiągane tylko z gazem w podłodze. Natomiast przy obrotach, przy których silnik osiąga najwyższy moment, jego sprawność jest największa (przyśpieszanie w tym zakresie obrotów będzie najekonomiczniejsze).
Forumowicz
 
Od: 2 lip 2005, 14:16
Posty: 519
Skąd: Milanówek
Auto: były:
Mazda 323 F BG GT '89
Mazda MX-3 1.8 V6 '97
jest: Skoda Fabia :|

Postprzez Dawidoski » 15 maja 2010, 13:11

Moment momentem, ale to moc jest ważna.
Liczy się moc przy odpowiednich obrotach, jeśli samochód ma duży moment obrotowy przy wysokich obrotach to ma też tam dużą moc.
Duży moment przydaję się w ciężarówkach, a nie w sportowych autach :P
Młody.
Avatar użytkownika
Forumowicz
 
Od: 29 mar 2008, 14:50
Posty: 860 (2/7)
Skąd: Pniewy
Auto: RX8!

Postprzez fazzi » 15 maja 2010, 14:33

Dawidoski napisał(a):jeśli samochód ma duży moment obrotowy przy wysokich obrotach to ma też tam dużą moc.

Ciężko by było inaczej ponieważ moc=moment*obroty. ;)
I naprawdę nie tylko moc się liczy, bo można sobie wyobrazić silnik, który będzie miał mega moc, ale wynikającą z dużego momentu w zakresie 7.000 -7.500 RPM. Gdyby reszta momentu była mizerna to nie byłbyś w stanie jechać tym autem, pomimo jego np. 300 KM.
Dawidoski napisał(a):Duży moment przydaję się w ciężarówkach, a nie w sportowych autach

B Z D U R A !
Większość silników w superautach kręci się do 7-8 tys obrotów. Więc tylko moment przy tych obrotach odpowiada za moc. Więc im jest większy tym większą moc osiąga silnik.
Jeszcze raz: moc=moment*obroty.
Jak sobie zdejmiesz ogranicznik obrotów w aucie, to nie zawsze dostaniesz większą moc, bo krzywa momentu spada coraz bardziej. Więc to właśnie krzywa momentu decyduje o tym jaką moc ma silnik.
Jedyna różnica jest taka, że w ciężarówkach zależy na tym, by silnik był ekonomiczny i ten moment ma przypadać na możliwie małe obroty, a w autach sportowych ma mieć osiągi (moc) więc przypada na najwyższe. W samochodach 'dla ludu' najwyższy moment jest gdzieś po środku.
Forumowicz
 
Od: 2 lip 2005, 14:16
Posty: 519
Skąd: Milanówek
Auto: były:
Mazda 323 F BG GT '89
Mazda MX-3 1.8 V6 '97
jest: Skoda Fabia :|

Postprzez Ariel84 » 15 maja 2010, 14:57

Oto jak napisano w instrukcji obsługi MX-3 v6 z 1992 r co do zmiany biegów w oszczędnej jeździe przy jednoczesnym zachowaniu dynamicznej jazdy .
BIEGI :
1-do 25km/h
2-do 40km/h
3-do 65km/h
4-do 70km/h
5-od 70km/h do prędkości podróżnej
Jeśli prędkość podróżna wynosi 40km/h należy wrzucić 4 bieg .pozwoli to uzyskać najmniejsze zużycie paliwa .A redukcje na niższy bieg zrobić dopiero gdy silnik zacznie szarpać-30km/h lub niżej.

Tak jest napisane w instrukcji , oznacza to że przy stałej jeździe należy oszczędzać na obrotach jak w eko drivingu gdzie zaleca się zmianę biegu na wyższy maxymalnie przy 2-2,5 tys obrotów .
W mx-3 przy jeździe 90km/h na 5 biegu mamy 3k obrotów czy to oznacza że spala więcej paliwa niż przy 70 km/h na 5 biegu ?Bo jadąc na dystansie np. 100km ze stałą prędkością 90km/h dojedziemy szybciej i silnik chodzi krócej więc też mniej spali niż przy 70 km/h .
Avatar użytkownika
Forumowicz
 
Od: 5 sie 2009, 14:38
Posty: 61
Auto: Mx-3 k8

Postprzez PatMx » 15 maja 2010, 15:54

To ja dodam swoje 3 grosze, w 1.6 sohc ekonomiczna jazda jest przy 2300 obr/min, agresywna jazda zaczyna się powyżej 3-4 tyś. Tak jak ktoś napisał w autkach rodzinnych typu skoda felicia 1.3 silnik najlepiej "jedzie" przy 4-5 tys dalej moc spada. Tak jak ktoś napisał ważna jest krzywa.
Mazda
Avatar użytkownika
Forumowicz
 
Od: 24 paź 2009, 11:25
Posty: 69
Skąd: ---
Auto:

Postprzez fazzi » 16 maja 2010, 18:21

Ariel84 napisał(a):W mx-3 przy jeździe 90km/h na 5 biegu mamy 3k obrotów czy to oznacza że spala więcej paliwa niż przy 70 km/h na 5 biegu ?Bo jadąc na dystansie np. 100km ze stałą prędkością 90km/h dojedziemy szybciej i silnik chodzi krócej więc też mniej spali niż przy 70 km/h .

Zapominasz o oporach powietrza, które rosną z kwadratem prędkości.
Ktoś kiedyś wyliczył, że dla większości 'normalnych' samochodów optymalna prędkość wynosi ok 90km/h. Może teraz przy 7-stopniowych skrzyniach wygląda to inaczej (nie wiem bo nie jechałem), ale w większości samochodów przy tej prędkości, na najwyższym biegu silnik pracuje na możliwie niskich obrotach, przy których moment jest już wysoki –> ekonomia :)
Forumowicz
 
Od: 2 lip 2005, 14:16
Posty: 519
Skąd: Milanówek
Auto: były:
Mazda 323 F BG GT '89
Mazda MX-3 1.8 V6 '97
jest: Skoda Fabia :|

Postprzez Dareczeq » 16 maja 2010, 19:49

Odnoszac sie do pierwszego postu z tego watku stwierdzam, ze to totalna glupota.
Ostatnio po zatankowaniu do pelna postanowilem zabawic sie w ekonomiczna jazde.
Jazda odbywala sie glownie na trasie ale kilka dni jezdzilem takze w warunkach miejskich.
Podczas jazdy zmienialem kolejne biegi w okolicy 2500 obr jedynie na 5 biegu przekraczalem ten pulap gdyz jadac
okolo 110 km/h obroty siegaja ponad 3000.

Jakie byly tego wyniki?

Po przejechaniu 617 km zatankowalem ponownie do pelna – weszlo 40,61 litra
Po wpisaniu tych wynikow na motostat.pl zobaczylem, ze moja Mazda spalila srednio 6,58 litra paliwa na 100 km.
To bardzo malo uwzgledniajac, ze przy nieco ogresywniejszej jezdzie MX-3 1.6 SOHC moze spalic 8-9 litrow.
Avatar użytkownika
Forumowicz
 
Od: 8 kwi 2008, 09:00
Posty: 237
Skąd: Pleszew
Auto: BMW X3 E83 3.0 i

Postprzez PatMx » 16 maja 2010, 23:22

Dareczeq napisał(a):Odnoszac sie do pierwszego postu z tego watku stwierdzam, ze to totalna glupota.
Ostatnio po zatankowaniu do pelna postanowilem zabawic sie w ekonomiczna jazde.
Jazda odbywala sie glownie na trasie ale kilka dni jezdzilem takze w warunkach miejskich.
Podczas jazdy zmienialem kolejne biegi w okolicy 2500 obr jedynie na 5 biegu przekraczalem ten pulap gdyz jadac
okolo 110 km/h obroty siegaja ponad 3000.

Jakie byly tego wyniki?

Po przejechaniu 617 km zatankowalem ponownie do pelna – weszlo 40,61 litra
Po wpisaniu tych wynikow na motostat.pl zobaczylem, ze moja Mazda spalila srednio 6,58 litra paliwa na 100 km.
To bardzo malo uwzgledniajac, ze przy nieco ogresywniejszej jezdzie MX-3 1.6 SOHC moze spalic 8-9 litrow.

Żeby jechać naprawdę ekonomicznie 1.6 sohc na 5 należy nie przekraczać 85 km/h ;) to już całkiem ciężki wyczyn ale wystarczy że ma się przelotowy wydech i starszych ludzi to wtedy możliwy a wynik 15 l na 300 km całkiem możliwy ;)
Mazda
Avatar użytkownika
Forumowicz
 
Od: 24 paź 2009, 11:25
Posty: 69
Skąd: ---
Auto:

Postprzez djArias » 17 maja 2010, 06:51

Ciekawe teraz czy 1.6 sohc na 5 biegu spali wiecej przy 85 czy 110 na jednostajnie przejechanej trasie... ;> za 110 przemawia prawie max moment obrotowy (w sohc przy 4000 seryjnie)... :D wydaje mi sie ze nie do konca ogarniam ten temat ;) w koncu np. toyota carina E 2.0 i 1.6 w porownaniu na trasie przy tej samej jezdzie 2.0 spalila mniej bo 1.6 jest za slaba na tak duza bude czyli 2.0 wygrala bo osiagnela wiekszy moment i wieksza moc... :D takie tam tylko moje domysly.
:D
Avatar użytkownika
Forumowicz
 
Od: 10 wrz 2008, 08:49
Posty: 487
Skąd: Koszalin/Poznan
Auto: Seat Ibiza ASZ :)

Postprzez Gared » 19 maja 2010, 08:38

Ariel84 napisał(a):W mx-3 przy jeździe 90km/h na 5 biegu mamy 3k obrotów czy to oznacza że spala więcej paliwa niż przy 70 km/h na 5 biegu ?Bo jadąc na dystansie np. 100km ze stałą prędkością 90km/h dojedziemy szybciej i silnik chodzi krócej więc też mniej spali niż przy 70 km/h .


Pomijając już to, że nie bierzesz pod uwagę oporów powietrza, nie bierzesz też pod uwagę tego, że silnik wykona tyle samo cykli pracy na tej trasie, niezależnie od tego z jaką prędkością ją pokonasz (zakładając ten sam bieg). Mniej cykli spalania = mniejsze zużycie paliwa, mniejsze opory = mniejsze zużycie paliwa. Czas jazdy nie ma tu nic do rzeczy.
Obrazek
Miód jest dla mięczaków. Prawdziwi mężczyźni nie jedzą miodu. Prawdziwi mężczyźni żują pszczoły.
Forumowicz
 
Od: 20 lut 2008, 19:25
Posty: 861 (0/4)
Skąd: Pruszcz Gdański
Auto: Było:
323f bg B6
mx-3 K8
mx-3 KL
323f BA GT KL
Jest:
Saab 9-5@270KM

Postprzez Ariel84 » 19 maja 2010, 14:55

Gared więc rozumuję Twoja wypowiedź jako , iż jadąc wolniej i dłużej i tak musze przejechać ten sam dystans więc mimo iż silnik chodzi na mniejszych obrotach to chodzi przez dłuży czas i obroty się zsumują co daje to samo zużycie paliwa jadąc cały czas na najwyższym biegu przy większych obrotach ?
Avatar użytkownika
Forumowicz
 
Od: 5 sie 2009, 14:38
Posty: 61
Auto: Mx-3 k8

Kto przegląda forum

Użytkownicy przeglądający ten dział: Brak zidentyfikowanych użytkowników i 1 gość

Moderator

Moderatorzy 3 / 323